..: Mimořádná změna jízdního řádu vstoupila v platnost :..

Praha hlavní nádraží, foto: AdysPraha — V pondělí 2. února vstoupila v platnost mimořádná změna železničního jízdního řádu, která přichází teprve necelé dva měsíce po začátku jeho platnosti. Důvodem je zejména zahájení dlouho očekávané rekonstrukce zastřešení historické haly pražského hlavního nádraží, která stojí nad nástupišti 1—4, a s tím související dopravní omezení. Stavba, jež si v osmi etapách vyžádá uzavření postupně většinou jednoho celého nástupiště, skončí až za více jak dva roky, v červenci roku 2017. Změny se dotknou dálkové i regionální dopravy, některým vlakům se změní cílové stanice či časy odjezdů, jiným pak například přímé vozy. Připomeňme, že podobná změna nastala již 25. ledna také v Plzni, kde expresní vlaky z Mnichova do Prahy v důsledku rekonstrukce směrem z Domažlic nově zastavují pro výměnu lokomotivy a přidání posilových vozů již v obvodu stanice Jižní Předměstí namísto hlavního nádraží, kde dochází k výraznému snížení propustnosti pražského zhlaví. Došlo tím k rozvázání některých přestupních vazeb.

Informační tabule ve stanici, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Ale vraťme se zpět do Prahy. Postup přípravy změn i omezení se potýká s nevolí ze strany dopravců i koordinátora dopravy. České dráhy například ústy člena představenstva pro osobní dopravu Michala Štěpána tvrdí, že jízdní řád platný od loňského prosince již měl se změnami počítat a přizpůsobit se jim, aby se nemusel měnit nyní znovu. Únorová změna grafikonu navíc podle něj není poslední: „Další změny ve vlakové dopravě nastanou v průběhu realizace oprav. Uvědomujeme si závažnost omezení, které našim zákazníkům rekonstrukce způsobí,“ uvádí Štěpán. Poměrně ostře pak proti změnám vystupuje i organizace ROPID, která koordinuje provoz Pražské integrované dopravy: „Bohužel i přes záporné stanovisko naší organizace dostaly před regionálními vlaky přednost dálkové dotované i nedotované komerční vlaky,“ uvádí mluvčí Filip Drápal.

Jeho nespokojenost lze přitom chápat i laickým pohledem na fakta o pobytech vlaků u nástupišť, získaná přímo od SŽDC. Například Pendolino Českých drah stojí při obratu u nástupiště v odpolední dopravní špičce až 78 minut, chebské rychlíky 603/612 zde pak ráno čekají více jak hodinu. Rychlík 652 po příjezdu do Prahy čeká 40 minut na odjezd do depa a podobných případů by se našlo zřejmě ještě více. Proto je otázkou, zdali by se při optimalizaci těchto i dalších pobytů jiných vlaků nenašlo u nástupišť místo i pro další vlaky, které by tak nemusely být omezeny.

Rychlíkem na sever z Masaryčky, ze západu na východ Prahy opět s přestupem

Jednotka 451 na trati 011, foto: Louis ArmstrongMezi nejvýznamnější změny v jízdním řádu ve výsledku patří přesměrování rychlíků v relaci Praha - Děčín a zpět na pražské Masarykovo nádraží, kam dorazí vždy dvě minuty po celé hodině a odjíždět budou vždy osmou minutu po celé. Toto opatření se netýká akorát posledního nočního vlaku R 670, který bude z důvodu zachování večerních návazností dále odjíždět z hlavního nádraží, a to ve 23:29. Současně bude také na této lince o víkendu jezdit více vlaků vedených jednotkou řady 471 „CityElefant“. Součástí změn v dálkové dopravě je rovněž prodloužení trasy rychlíků jezdících mezi Prahou a Českými Budějovicemi do stanice Praha-Holešovice. Výjimkou budou první dva ranní, jeden odpolední a poslední večerní spoj. V regionální dopravě bude zkrácena linka S7 (Úvaly -) Praha - Beroun pouze do trasy mezi pražským hlavním nádražím a Berounem. Jako náhradu za zkrácené spoje budou ve špičce vypraveny vložené spoje Praha Masarykovo nádraží - Úvaly na lince S1. V důsledku propojení vozebních ramen těchto vlaků s linkou S4 se tak na trať 011 na čas vrátí i staré pantografové jednotky řady 451.

Zdroje: SŽDC, České dráhy, Česká televize


Michal Jaroš Poslat mail autorovi , TrainManiac471 | 3.2.2015 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
04.02.2015 (1:21)  
Michal Jaroš: No návaznost z Masaryčky je mizerná, jak tramvají tak pěšky, ale řekněme, že více lidí má v Praze cíl, než že přestupujou.
Zrovna tak mohly všechny EC, co jezdí z/do Děčína, jezdit konečně přímo a nezajíždět na hlavák. Mašinu by si vyměnily v Holešovicích. Konec konců na to ty Holešovice byly postavený a jezdí tam akorát žabotlam z Roztok a nějaký náklad.
03.02.2015 (22:47)  
Michal Jaroš:
Jistě. Jenže proč by teď měl jakýkoliv dopravce kompletně předělávat oběhy atd. (už tak se toho měnilo víc než dost), když mu taková technologie byla při sestavě JŘ umožněna (ačkoliv o výluce se dopředu vědělo)?
A zatímco při sestavě JŘ by měla přednost objednávaná doprava (tj. aspoň teoreticky spoje ROPIDu všechny), tak při dodatečné výlukové opravě se už jde podle kategorií. Takže to pro ROPID mohlo dopadnout ještě hůře.
03.02.2015 (22:43)  
Možná by tu mohl být odkaz na příslušné info na webu ČD: http://www.cd.cz/infoservis/aktuality/-22869/ Dochází také ke zkrácení dvou párů S7 od Berouna na Smíchov a současně lze cestovat na PID doklady ve třech rychlících. Dneska ráno jsem to využil u Rx 753, je to aspoň dobrý přípoj od S6 - poté co se zářijovou změnou staly ze super přípojů S6-S7 obvykle nepřípoje, kdy člověk vidí ten nenávazný vlak ještě ujet, a přesnost dodržování JŘ šla také dolů. Elefanty od Berouna to zapíchly na Smíchově u peronu 1, tam jsem neviděl vlak osobní dopravy už ani nepamatuju. Cestujícím asi někdo řekl že můžou dál na hl.n. rychlíkem, pár jich přišlo. Nádražní rozhlas se samozřejmě nezmínil, průvodčí v Rx raději nešel. Včera jsem pro změnu viděl ten roztržený Rx 766 Pardubice - Praha - Cheb, obě ty soupravy stály na jedné koleji a několik cestujících utíkalo dopředu, protože garantovaný přestup to opravdu není. Moc se mi nezamlouvá v polovině prosince zavést přímý spoj přes Prahu a na začátku února ho roztrhnout.
registrovaný uživatel M 
03.02.2015 (22:38)  
Zaznamenal jsem jednu takovou nepodstatnou podstatnou zmenu - na EN Slovakia nyni lze "legalne" cestovat do Olomouce.
Pardubice jsou i nadále pouze pro nastup, ale tam lze dojet Rx ve zhruba stejnem case.
03.02.2015 (22:24)  
Ohledně rychlíků na Masaryčce - sice je lepší návaznost na tramvaje, nicméně zase horší na v zásadě jakékoliv návazné vlakové linky, zejména pak další dálkovou dopravu. S metrem to je tak podobně, i když se mi tedy přestup na něj na hlaváku zdá přecijen trochu komfortnější.

Ohledně toho, zdali by se tam vešla či nevešla průjezdná S7 - zde musím souhlasit s ROPIDem, že je chyba, že se ty vlaky musely na několik měsíců či dokonce let rozdělit. V Německu (typicky Berlin Hbf) jsou pobyty na podobných nádražích opravdu v řádu minut, obraty, úklid a pod. se provádí zásadně jinde. Myslím si, že pokud by na hlavním nestály vždy přes půl hodiny plzeňské rychlíky a další různé dálkové vlaky, tak by se tam i ta S7 vešla.
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.02.2015 (20:20)  
Aha, tak to jo.
03.02.2015 (20:13)  
Otočí se to snadno - u pár obratů za pomoci od HV předchozího vlaku (odvezeného do Buben), u většiny pak vysunutím na kolej 101 k ústřednímu stavědlu, kde se objede, aby se pak souprava zase zasunula k nástupišti.
03.02.2015 (20:12)  
Jeho nespokojenost lze přitom chápat i pohledem na fakta o pobytech vlaků u nástupišť, získaná přímo od SŽDC. Například Pendolino Českých drah stojí při obratu u nástupiště v odpolední dopravní špičce až 78 minut, chebské rychlíky 603/612 zde pak ráno čekají více jak hodinu. Rychlík 652 po příjezdu do Prahy čeká 40 minut na odjezd do depa a podobných případů by se našlo zřejmě ještě více. Proto je otázkou, zdali by se při optimalizaci těchto pobytů nenašlo u nástupišť místo i pro další vlaky, které by tak nemusely být omezeny.

Data možná od SŽDC, ale chybně interpretovaná. Vlaky s delšími pobyty, které na nádraží skutečně překážely (budějcké R vyjma obratů v sedle, vybrané překážející obraty Pendolin a LE), upraveny byly tak, aby se vešlo, co je potřeba. Pro obrat R 603 se očividně už místo našlo, jinak by byl "vyhozen" také.
Pro nerozlomení úvalské linky by to nestačilo, když v tuto dobu ani nejezdí... Stejně tak by to nepomohlo Děčínům, pokud nechceme, aby některé vlaky jely z MasNy a jiné z hlavního.
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.02.2015 (20:11)  
Jo to, no nějak se to bude muset otáčet, když panťáky nebo sysloidy pořád nemáme.
03.02.2015 (20:04)  
Šlo mi o posun a vyšší počet lokomotiv. ;-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko