..: Mimořádná změna jízdního řádu vstoupila v platnost :..

Praha hlavní nádraží, foto: AdysPraha — V pondělí 2. února vstoupila v platnost mimořádná změna železničního jízdního řádu, která přichází teprve necelé dva měsíce po začátku jeho platnosti. Důvodem je zejména zahájení dlouho očekávané rekonstrukce zastřešení historické haly pražského hlavního nádraží, která stojí nad nástupišti 1—4, a s tím související dopravní omezení. Stavba, jež si v osmi etapách vyžádá uzavření postupně většinou jednoho celého nástupiště, skončí až za více jak dva roky, v červenci roku 2017. Změny se dotknou dálkové i regionální dopravy, některým vlakům se změní cílové stanice či časy odjezdů, jiným pak například přímé vozy. Připomeňme, že podobná změna nastala již 25. ledna také v Plzni, kde expresní vlaky z Mnichova do Prahy v důsledku rekonstrukce směrem z Domažlic nově zastavují pro výměnu lokomotivy a přidání posilových vozů již v obvodu stanice Jižní Předměstí namísto hlavního nádraží, kde dochází k výraznému snížení propustnosti pražského zhlaví. Došlo tím k rozvázání některých přestupních vazeb.

Informační tabule ve stanici, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Ale vraťme se zpět do Prahy. Postup přípravy změn i omezení se potýká s nevolí ze strany dopravců i koordinátora dopravy. České dráhy například ústy člena představenstva pro osobní dopravu Michala Štěpána tvrdí, že jízdní řád platný od loňského prosince již měl se změnami počítat a přizpůsobit se jim, aby se nemusel měnit nyní znovu. Únorová změna grafikonu navíc podle něj není poslední: „Další změny ve vlakové dopravě nastanou v průběhu realizace oprav. Uvědomujeme si závažnost omezení, které našim zákazníkům rekonstrukce způsobí,“ uvádí Štěpán. Poměrně ostře pak proti změnám vystupuje i organizace ROPID, která koordinuje provoz Pražské integrované dopravy: „Bohužel i přes záporné stanovisko naší organizace dostaly před regionálními vlaky přednost dálkové dotované i nedotované komerční vlaky,“ uvádí mluvčí Filip Drápal.

Jeho nespokojenost lze přitom chápat i laickým pohledem na fakta o pobytech vlaků u nástupišť, získaná přímo od SŽDC. Například Pendolino Českých drah stojí při obratu u nástupiště v odpolední dopravní špičce až 78 minut, chebské rychlíky 603/612 zde pak ráno čekají více jak hodinu. Rychlík 652 po příjezdu do Prahy čeká 40 minut na odjezd do depa a podobných případů by se našlo zřejmě ještě více. Proto je otázkou, zdali by se při optimalizaci těchto i dalších pobytů jiných vlaků nenašlo u nástupišť místo i pro další vlaky, které by tak nemusely být omezeny.

Rychlíkem na sever z Masaryčky, ze západu na východ Prahy opět s přestupem

Jednotka 451 na trati 011, foto: Louis ArmstrongMezi nejvýznamnější změny v jízdním řádu ve výsledku patří přesměrování rychlíků v relaci Praha - Děčín a zpět na pražské Masarykovo nádraží, kam dorazí vždy dvě minuty po celé hodině a odjíždět budou vždy osmou minutu po celé. Toto opatření se netýká akorát posledního nočního vlaku R 670, který bude z důvodu zachování večerních návazností dále odjíždět z hlavního nádraží, a to ve 23:29. Současně bude také na této lince o víkendu jezdit více vlaků vedených jednotkou řady 471 „CityElefant“. Součástí změn v dálkové dopravě je rovněž prodloužení trasy rychlíků jezdících mezi Prahou a Českými Budějovicemi do stanice Praha-Holešovice. Výjimkou budou první dva ranní, jeden odpolední a poslední večerní spoj. V regionální dopravě bude zkrácena linka S7 (Úvaly -) Praha - Beroun pouze do trasy mezi pražským hlavním nádražím a Berounem. Jako náhradu za zkrácené spoje budou ve špičce vypraveny vložené spoje Praha Masarykovo nádraží - Úvaly na lince S1. V důsledku propojení vozebních ramen těchto vlaků s linkou S4 se tak na trať 011 na čas vrátí i staré pantografové jednotky řady 451.

Zdroje: SŽDC, České dráhy, Česká televize


Michal Jaroš Poslat mail autorovi , TrainManiac471 | 3.2.2015 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
04.02.2015 (19:56)  
Pokud je to az do konce letosni "sezony", tak pocitam, ze odpoved zni "bylo by to neprehledne".
04.02.2015 (19:37)  
Vlad: Moje slova.
04.02.2015 (19:37)  
Je možné tuto mimořádnou změnu sehnat v tištěné podobě?
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
04.02.2015 (19:20)  
Mohl by mně, železničnímu laikovi, prosím, někdo ze znalých vysvětlit, proč se takovéto věci, které se ví dopředu dost dlouho, řeší "mimořádným JŘ" a nezapracovalo se to jízdního řádu platného od půlky prosince? (S uvedením vlaků platných do, platných od.)
Navíc už vloni bylo avizováno, že rok 2015 bude rokem s největším počtem výluk v celé historii SŽDC. Opravdu nebylo možné to zaktualizovat a vydat souhrnně v jednom jízdním řádu platnému od půlky prosince? Děkuji.
04.02.2015 (16:30)  
K těm teoriím, to bych spíš poslal ty posilové Os z Úval do Holešovic a příp. až do Roztok, aby se trochu uvolnily jednotky

Na to nemusí do Holešovic. Už nyní na Kralupy pokračují, akorát že přes MasNu. ;-)
04.02.2015 (16:17)  
To roztržení toho Rx je tedy dost nesystémové. To bych ještě čekal nějaké změny. K těm teoriím, to bych spíš poslal ty posilové Os z Úval do Holešovic a příp. až do Roztok, aby se trochu uvolnily jednotky. Nevíte někdo, jak to bude s Motoráčkem o víkendech do P. Zličína? V IDOSu je psaný z Hl.n. stále.
04.02.2015 (15:42)  
Red Bul:
Takové řešení, resp. s ním související omezení nebyly ze strany dopravců a objednatelů akceptovány.

Při omezeném rozsahu výluky se navíc předpokládalo, že k omezením provozu vůbec nedojde.
registrovaný uživatel mirek2 
04.02.2015 (10:56)  
Pokud je mi známo, tak chebské rychlíky 603/612 po výstupu cestujících odjíždějí do Vršovic a vrací se přibližně 5 minut před odjezdem. Kde máte tu hodinu u nástupiště?
04.02.2015 (10:32)  
Celé řešení je naprosto chybné. Na P-hl.n. měly zůstat provozu jen 5.-7.nástupiště, aby mohly práce na renovaci haly probíhat intenzivně. Vnitrostátní vlaky měly být přesměrovány na periferní nádraží, která mají přímý přestup na METRO. Některé vlaky končící na P-hl.n. by mohly být spojeny s následnými spoji, začínající v P-hl.n. Například rychlík z Plzně by pokračoval do Děčína a v P-hl.n. by zastavil na 5 minut. I další spoje by mohly být takto spojeny. Například České Budějovice-Praha-Hradec Králové.
04.02.2015 (7:17)  
No tak to už je podle mě úplná blbost, aby mezistátní dálkové vlaky nejezdily do centra, ale zastavovaly jen na kraji města (Holešovice/Libeň)...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko