Praha — V pondělí 2. února vstoupila v platnost mimořádná změna železničního jízdního řádu, která přichází teprve necelé dva měsíce po začátku jeho platnosti. Důvodem je zejména zahájení dlouho očekávané rekonstrukce zastřešení historické haly pražského hlavního nádraží, která stojí nad nástupišti 1—4, a s tím související dopravní omezení. Stavba, jež si v osmi etapách vyžádá uzavření postupně většinou jednoho celého nástupiště, skončí až za více jak dva roky, v červenci roku 2017. Změny se dotknou dálkové i regionální dopravy, některým vlakům se změní cílové stanice či časy odjezdů, jiným pak například přímé vozy. Připomeňme, že podobná změna nastala již 25. ledna také v Plzni, kde expresní vlaky z Mnichova do Prahy v důsledku rekonstrukce směrem z Domažlic nově zastavují pro výměnu lokomotivy a přidání posilových vozů již v obvodu stanice Jižní Předměstí namísto hlavního nádraží, kde dochází k výraznému snížení propustnosti pražského zhlaví. Došlo tím k rozvázání některých přestupních vazeb.
Ale vraťme se zpět do Prahy. Postup přípravy změn i omezení se potýká s nevolí ze strany dopravců i koordinátora dopravy. České dráhy například ústy člena představenstva pro osobní dopravu Michala Štěpána tvrdí, že jízdní řád platný od loňského prosince již měl se změnami počítat a přizpůsobit se jim, aby se nemusel měnit nyní znovu. Únorová změna grafikonu navíc podle něj není poslední: „Další změny ve vlakové dopravě nastanou v průběhu realizace oprav. Uvědomujeme si závažnost omezení, které našim zákazníkům rekonstrukce způsobí,“ uvádí Štěpán. Poměrně ostře pak proti změnám vystupuje i organizace ROPID, která koordinuje provoz Pražské integrované dopravy: „Bohužel i přes záporné stanovisko naší organizace dostaly před regionálními vlaky přednost dálkové dotované i nedotované komerční vlaky,“ uvádí mluvčí Filip Drápal.
Jeho nespokojenost lze přitom chápat i laickým pohledem na fakta o pobytech vlaků u nástupišť, získaná přímo od SŽDC. Například Pendolino Českých drah stojí při obratu u nástupiště v odpolední dopravní špičce až 78 minut, chebské rychlíky 603/612 zde pak ráno čekají více jak hodinu. Rychlík 652 po příjezdu do Prahy čeká 40 minut na odjezd do depa a podobných případů by se našlo zřejmě ještě více. Proto je otázkou, zdali by se při optimalizaci těchto i dalších pobytů jiných vlaků nenašlo u nástupišť místo i pro další vlaky, které by tak nemusely být omezeny.
Rychlíkem na sever z Masaryčky, ze západu na východ Prahy opět s přestupem
Mezi nejvýznamnější změny v jízdním řádu ve výsledku patří přesměrování rychlíků v relaci Praha - Děčín a zpět na pražské Masarykovo nádraží, kam dorazí vždy dvě minuty po celé hodině a odjíždět budou vždy osmou minutu po celé. Toto opatření se netýká akorát posledního nočního vlaku R 670, který bude z důvodu zachování večerních návazností dále odjíždět z hlavního nádraží, a to ve 23:29. Současně bude také na této lince o víkendu jezdit více vlaků vedených jednotkou řady 471 „CityElefant“. Součástí změn v dálkové dopravě je rovněž prodloužení trasy rychlíků jezdících mezi Prahou a Českými Budějovicemi do stanice Praha-Holešovice. Výjimkou budou první dva ranní, jeden odpolední a poslední večerní spoj. V regionální dopravě bude zkrácena linka S7 (Úvaly -) Praha - Beroun pouze do trasy mezi pražským hlavním nádražím a Berounem. Jako náhradu za zkrácené spoje budou ve špičce vypraveny vložené spoje Praha Masarykovo nádraží - Úvaly na lince S1. V důsledku propojení vozebních ramen těchto vlaků s linkou S4 se tak na trať 011 na čas vrátí i staré pantografové jednotky řady 451.
Zdroje: SŽDC, České dráhy, Česká televize
metro taky nezacina na muzeu a nejezdi do letnan jedna souprava a na haje druha ale je to jedna linka
pak by bylo hlavni nadrazi mnohem mene zaplneno a mohlo by byt konecne zruseno priblble masarykovo a lide by mohli jezdit skrz prahu v kuse a hlavne by to vic natahlo lidi do vlaku z aut
Klidně se ČD optej. Jednání mezi vrcholovým vedením ČD a SŽDC se konají docela často, kvůli výlukám naposledy např. včera (nebo předevčírem?). Stěžovat si samozřejmě ČD mohou leckde a na různých úrovních, někdy dokonce takový stěžovatel ještě může přijít další den do práce. :)
Zde tlak na jiné řešení existoval i v rámci SŽDC, ale výsledek je takový, jaký vidíme.
Ano, takových staveb bylo už více, někde platil výlukový JŘ zbytečně i roky... O neodkladnosti stavby na hlavním se ale narozdíl od Negrelláku vědělo už mnohem dříve než v srpnu.
A i když tu máme závazné termíny pro konstrukci, i po nich ještě bylo možné změny nevydávat až v únoru, ale se zahájením JŘ (změny za tisku).
Jak píšu, rád se nechám příjemně překvapit, jak se bude řešit následující JŘ. ;-) Souhlasím, že řešit to ROV by bylo ještě šílenější.
Ještě doplním, že v době přípravy této změny už nebyl Prachař ministr.
Na závěr jedno uklidnění, počkejte na březen a další připravované výluky. Toto je sice dlouhodobé opatření, ale krom několika linek zas tak zásadní změny nepřináší.
V.
On ten důvod takto zvoleného řešení je poněkud odlišnější. Celkem dopodrobna to bylo před časem diskutováno na K-repu. Například jeden z důvodů je ten, že GVD se připravuje již na začátku roku a v té době ještě nebyly známy přesné termíny stavby. Případně zda stavba vůbec začne. Stačí si například vzpomenout na odklady se stavbou Úvaly - Běchovice, kde sice byl "výlukový" GVD, ale rok se nic nedělo.
Pokud mne můj informační zdroj neklame, tak výběrové řízení na zhotovitele stavby bylo zahájeno až v srpnu 2014. Až někdy od září nebo října mohl být znám vítězný zhotovitel a jak známo, tak odvolání neúspěšných účastníků k ÚOHS patří k národnímu koloritu.
Už vidím ty kecy nejen zde, když by SŽDC naplánovalo výlukový GVD na hlavním a se stavbou by se nezačalo. Sice naznačuji extrémní situaci, ale...
Ještě v tom asi bude několik dalších drobností, ale nedomnívám se, že by byl hlavní důvod ten, který uvádíš.
V.
Co bys udělal Ty být v pozici generálního ředitele ČD, kdyby za Tebou podřízení přišli s tím, že se se SŽDC nedá domluvit? Já bych se obrátil na generálního ředitele oné státní organizace. A pokud by mně nebyl ochoten vyjít vstříc, tak bych šel výše - za ministrem dopravy. Já vím, Prachař už je exministr, ale že by tohle byl důvod k jeho odvolání jsem z úst premiéra ani vicepremiéra neslyšel.
Ale tím jsi vlastně položil otázku, na kterou bych rád slyšel odpověď minimálně od někoho ze sympatických mluvčích ČD: "Co všechno udělalo vedení ČD, aby se do JŘ dostaly i všechny změny, které budou vyvolány rekonstrukcemi tratí v roce 2015 a které byly v době přípravy JŘ už známy?"
Myslíš si snad, že pro dopravce je výhodné si naplánovat nějaký JŘ včetně všech souvisejících pomůcek a ten pak záhy překopávat? Tj. po měsíci v podstatě krom práce vyhodit i směrovky/kalendáře, informační brožury, změnit data ve všech IS atd.
A jak už jsem jednou zmiňoval, omezený rozsah výluky (tj. neuzavírat celou halu a stavět déle) se zvolil i kvůli předpokladu, že se při výluce dvou kolejí provoz nebude muset zásadně omezovat (a až později „se zjistilo”, že tomu bude jinak).
Pokud se vydává jízdní řád na nějaké období a současně se ví, že v té době už budou probíhat výluky, které si vyžádají změny v JŘ, měly by být uvedeny v tomto jízdním řádu. Takto mi to připadá, že si instituce hrají na svém písečku a na cestující zcela a hodně z vysoka kašlou. Proč bychom jim to říkali dopředu? Stačí, když tiskovou zprávu vypustíme pár dnů před tím, než změna nastane. Však cestující jsou zvyklí...
Takže letošní rok bude rokem, kdy na ŽP budeme pravidelně psát o dalších a dalších vydáních mimořádných jízdních řádů?
A jako stavař bych měl technickou otázku, zda byla oprava zadána tak, že se bude pracovat 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu, aby byl čas potřebný na opravu zcela minimalizován.
To je bohužel prosté... Zatímco při přípravě JŘ by se muselo řešit, který z nezávazkových vlaků bude mít smolíka (objednávané výkony mají při konstrukci JŘ v případě kolize v zásadě přednost), při odebírání kapacity z důvodu výluky se jde podle dopravních kategorií.
No a zatímco závazkové vlaky vyjma pár nedotčených vlaků KŽC provozují na hlaváku v podstatě výhradně ČD, dopravců s nezávazkovými je tam poněkud více.
Dál snad nemusím pokračovat. Jsem velice zvědav, jak dopadne tvorba JŘ nového, kdy už nejisté zahájení stavby uplatnit moc dobře nepůjde.
http://www.szdc.cz/soubory/knizni-jizdni-rady-141214/prelepky020215.pdf
Vaše tiskárna se již těší... :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.