Paříž — Společnost Eurotunnel, která zajišťuje provoz v tunelu spojujícím Spojené království s Francií, se rozhodla po dobu jednoho roku finančně podpořit dopravce, aby v maximální možné míře využívali tunelu pod Lamanšským průlivem k přepravě nákladů. Přeprava nákladů v poslední době klesá. Vrcholu dosáhla v roce 1998, kdy se přepravilo 3,1 miliónu tun, v loňském roce to ale bylo jen 1,23 miliónu tun, což je oproti předchozímu roku další pokles o 7 %. Prognózy ale přitom počítají s přepravou až 10 miliónů tun zboží v roce 2030, převažovat by měla intermodální doprava (až 90 %). Společnost Eurotunnel již v minulosti představila několik opatření – Open Access, evropské standardy interoperability – TSI. Nyní spouští projekt ETICA1, systém finanční podpory pro železniční operátory.
Program ETICA je k dispozici pro všechny železniční operátory a poskytne jednorázovou finanční podporu pro počáteční investice po dobu jednoho roku. Podpora bude plně financována společností Eurotunnel bez jakékoliv podpory z veřejných zdrojů. Je založena na systému pomoci Marco Polo, které vyhovují evropským směrnicím a nemění poplatky za přístup stanovené v prohlášení o dráze.
Společnost Eurotunnel tvrdí, že problém není v cenách za průjezd tunelem (přístupový poplatek za nákladní vlak délky 750 m a tonáži 1800 t, s rychlostí 120 km/h, který tunelem projíždí o víkendové noci, vychází v přepočtu na 100 eur za kontejner délky 40 stop). Manažeři společnosti vidí problém spíše v marketingu dopravních společností, servisních nákladech při zahájení provozu a zejména pak na nádraží Frethun, které je situováno jižně od vjezdu do tunelu na francouzské straně. Stanice je ve vlastnictví SNCF a provádí se zde kontrola před odpravením vlaků do Spojeného království. První dva body by mohla řešit jednorázová finanční injekce dopravcům, s bodem posledním musí pomoci i SNCF a francouzské bezpečnostní služby.
Nákladní vlaky se stávají oblíbeným neplaceným dopravním prostředkem uprchlíků z různých zemí, kteří se již dostali až do Francie a snaží se dosáhnout území Spojeného království, aby tam požádali o azyl. Zatím se jim nepodařilo oficiálně projít přes britské imigrační úředníky, kteří kontrolují jak cestující ve vlacích, tak před naloděním na trajekty, a tak to zkouší nelegální cestou. Přesto, že je na terminálu nasazena soukromá bezpečnostní služba, která se snaží rozsáhlé pozemky střežit, její pracovníci nemají právo nelegální osoby na pozemku zadržet, nebo dokonce vysadit z vlaku – to může jen policie. A to prozatím nákladní dopravu komplikuje a zdržuje.
Zdroje: International Railway Journal, Lloydd´s Loading List, Rail Express, Wikimedia Commons


My se z toho humanismu jednou poserem...
A kolik stojí loď?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
