..: Amtrak testuje přepravu jízdních kol :..

750.236-2, Březina nad Jizerou - Mnichovo Hradiště, foto: paolo3 New York — Čeští cyklisté berou cestování s kolem dnes už jako naprostou samozřejmost. V mnoha vlacích jsou řazeny vagony upravené tak, že si do nich sami mohou zavěsit kolo a mít ho celou cestu pod svým dohledem. Dokonce i v pendolinu je možno si rezervovat přepravu kol. Na vlacích mezi Prahou a Krkonošemi jsou nasazovány vozy speciálně upravené pro přepravu kol. O něčem takovém se americkým cyklistům při jízdě vlakem po USA mohlo do nedávna jen snít. Senátoři Betty Little, Brad Hoylman a Charles E. Schumel byli těmi, které Amtrak vyslyšel a o letošních prázdninách spustil na zkoušku program Bring Your Bicycle On Board. Zatím ale jen na některých linkách.

Amtrak Northeast Regional #161, foto: Lexcie Američtí cyklisté to ale nebudou mít tak jednoduché, jako ti, kteří cestují s kolem po Česku, protože americké železnice nedisponují upravenými vagony. Ve většině případů budou muset cyklisté uložit kolo do papírové krabice, kterou si mohou koupit za 10 amerických dolarů. A před uložením budou muset kolo „rozložit“ – demontovat pedály, sklopit řídítka. Železniční společnost doporučuje těm, kdo tuto cestu budou podstupovat poprvé, aby si to doma nejdříve „na nečisto“ zkusili, aby pak nabyli při balení na nádraží překvapeni, že něco nejde. Kola, která se do krabice nevejdou, nelze k přepravě přijmout. Výjimku tvoří jen kola skládací (do rozměru 86 x 38 x 112 cm), která mohou být přepravena na palubě všech vlaků jako běžné zavazadlo. Kolo by mělo být podáno k přepravě nejpozději hodinu před odjezdem vlaku a nemůžete očekávat, že vám železničáři půjčí nářadí pro rozebrání nebo sestavení kola – oni nejsou na tyto služby vybaveni. Cyklisté musí asistovat při nakládce kola a musí počítat s tím, že jej budou muset zvednout až do výše ramen.

Služby v testovacím provozu jsou zatím poskytovány na omezeném počtu linek.

linka počet míst povinná rezervace
Amtrak Cascades 10 na vlak ano
Capitol Corridor 6 na vlak ne
San Joaquin 6 na vlak ne
Pacific Surfliner 6 na vlak ano
Downstate Illinois Services 4 na vlak ano
Missouri River Runner 4 na vlak ano
Downeaster * 8 na vlak ano
Piedmont 6 na vlak ano

* Lze pouze ve stanicích Brunswick, Portland a Boston.

Zástupci místních obchodních komor tuto novou službu Amtraku vítají a podporují. Průzkumy ukazují, že cyklisté utratí v průměru 100 až 300 dolarů za den, takže obchodníci rádi podpoří další rozvoj cestovního ruchu v turisticky atraktivních lokalitách.

Na závěr ještě malá nápověda, jak si kolo připravit k přepravě.

 

Zdroje: Amtrak, stránky senátora Charlese E. Schumera, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 28.8.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu USA


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.09.2013 (8:42)  
V Americe umí přepravit autobusy v mnoha městech kola na stojanech na voze. Praha se vydala jinou cestou - dnešní Metro -
Do autobusu nově i s kolem. Nejdříve ho ale musíte složit
Cestující teď mohou přepravovat jako zavazadlo sbalené skládací jízdní kolo, odrážedlo nebo dětské jízdní kolo pro dítě do 6 let věku
31.08.2013 (13:45)  
Martin99: tak to nebyli žádní frajeři. Z Lichkova do Králík nám vzala do uličky kola zájezdová karosa NAD, zíral jsem...
registrovaný uživatel Mikasi 
30.08.2013 (19:39)  
Článek mi taky trochu připomněl ty "staré zlaté časy"... V roce 1988 jsem si s kamarádem naplánoval cykloputování z Košic do Prahy a též nám bylo doporučeno poslat kola raději den předem. To jsme tedy učinili a když jsme si je za ranního kuropění šli na košické hlavní stanici vyzvednout, kola tam skutečně byla... jen to moje mělo narovnaná řídítka rovnoběžně s předním kolem. Bůh suď, kdo a proč si s nimi tenkrát dal v tom hytláku tu práci, ale od té doby mám hytlákofóbii a pokud to jde, raději si třeba i třikrát přestoupím na osobácích se zjednodušenou přepravou než bych použil jeden rychlík s úschovou během přepravy...
29.08.2013 (22:58)  
Pikehead: Pamětníci... to jsou nezapomenutelné zážitky s Českými dráhami, kterých mám spoustu. :-)
Samostatnou kapitolou by taky mohlo být zajištění přepravy kol při výluce na určitém úseku tratě...
Taky jeden zážitek z těchto dob: Byla sobota ráno. Jel jsem s kolem z Ostravy-Svinova. Hlásili, že mezi Štítinou a Opavou je výluka. Ptám se u pokladen: "Převezou mi to kolo v tom úseku?" Odpověď: "Samozřejmě, kromě autobusů je tam i avie pro přepravu zavazadel." Přijedeme do Štítiny. Na nádraží už čekaly dva autobusy - karosy pro dálkové trasy, avie žádná. Byl tam ještě jeden nadšenec s kolem a tak se ptáme průvodčí, co máme dělat? Protože do autobusů to fakt nešlo... Průvodčí jen suše konstatovala: "No asi budete muset je do Opavy na těch kolech, ...ale třeba to stihnete, je tam 12 minut na přestup na Krnov a díky výlukám to možná o nějakou minutku pojede později". Takže jsme nasedli na kola a mazali po hlavní silnici na Opavu. Uřícení jsme dorazili na Opavské nádraží, vlak už připraven k odjezdu, rychle jsme nastoupili i s koly do vlaku... Někde za Opavou-Západ přišel průvodčí: "No jo pánové, ale tady už ty lístky na samoodbavení na kolo neplatí, tady to musí jet jako zavazadlo. To jste si měli na nádraží v Opavě vyřídit"!
registrovaný uživatel Foxx  mail  
29.08.2013 (18:44)  
Borovička: Co si pamatuju, tak v Číně bych tu podobnost viděl snad jen v tom, že jsou cestující před odjezdem shromážděni v jedné čekárně a až po přistavení vlaku k hraně jsou vpuštěni na nástupiště a dál do vlaku. Ale jel jsem tam vlakem asi jen třikrát.
29.08.2013 (13:21)  
Tak děkuju pamětníkuům za vysvětlení, že to jde i blběji než dnes, ale k posunu napřed nám to asi moc nepomůže... :)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
29.08.2013 (12:07)  
Pro Pavel Randák:

Ne. Velociped od roku 1975 nepoužívám. Ale vím, jaký to je kličkovat po (tehdejší) "tankodromu" podobné (údajně) silnici mezi Jöhstadtem a Wolkensteinem (cca 1983) ve "stodváce", nenabourat a nafotit, jak jet kolem páry a filmovat, "jak se klacky točí" na Zilleralbahn a za Omegou nechat vytvořit kolónu gumokolů z Mayerhofenu, kam až to jde, honit se s vlakem mezi Moritzburgem a Radeburgem, předjet se stodvácou policajty ve Wartburgu (Volkspolizei) v Harzu za účelem sledování parní Harzquerbahn, doprovázet v autě rodinku ve vlaku se vezoucí nahoru na Oberwiesental, ale vědět i to, že ten rychlík mezi Mostem a Třebušicemi (resp. EKY) nepředjedu a nepředjedu ..... :-)
29.08.2013 (11:49)  
Víte jaký to byl spěch, vyfotit vlak na odjezdu ze stanice Weitra, sednout na kolo a stihnout vyfotit příjezd téhož vlaku do zastávky Alt Weitra?
S krásným, zeleným, gölsdorfickým, sdruženým, U-čkem které se tam prohánělo po kolejích vyrobených na Kladně za C. a K.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
29.08.2013 (10:49)  
Pro: Pavel Randák
:-) Alespoň ten život nebyl takový uspěchaný... :-)
registrovaný uživatel Pazzy 
29.08.2013 (10:28)  
Co já viděl, tak v Massachussets měli běžnou přepravu kol na příměstské Bostonu, viděl jsem to i v San Franciscu. V Buffalu v pohodě v tramvaji a jinak snad ve všech městech měli držák na kola autobusy (mají je i v Krakově)....

Bere pendolíno kola? Ve Švédsku vám taky kolo nevezmou.... :-/
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko