..: Rekonstrukci vozů řady Bdt provedou Krnovské opravny a strojírny :..

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanPraha — České dráhy na počátku července uzavřely se společností Krnovské opravy a strojírny smlouvu na modernizaci 26 kusů starších vozidel řady Bdt. Vozy, které budou později nasazeny pravděpodobně na trasy z Kolína do Ústí nad Labem a z Olomouce přes Břeclav do Brna, budou dopravci dodány během patnácti měsíců. Celková cena kontraktu bude přibližně 219 milionů korun, tudíž přibližně 8,5 milionu korun za jeden vůz. A zde je právě kámen úrazu, jelikož vozy při rekonstrukci dle vyjádření tiskového mluvčího nedostanou například klimatizaci, nebudou disponovat ani uzavřeným systémem WC, elektronickými informačními transparenty a dalšími moderními prvky, ačkoliv původně tuto informaci České dráhy neuváděly.

Naopak budou dosazeny nové předsuvné dveře, nové sedáky či přemostění záchranné brzdy, stejně jako dojde ke kompletní revitalizaci i zbytku interiéru. V neposlední řadě výrobce instaluje zásuvky pro napájení drobné elektroniky a také dojde ke zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. I to však ukazuje na to, že České dráhy zřejmě do budoucna nemají jasný koncept modernizací. Z dnešního pohledu se zdá, že se nadále budou vyrábět jednotlivé malé série opravených vozů, jako je tato, které však budou rozdílné kvality i technického vybavení.

Zdroj: České dráhy

Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 16.7.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
17.07.2013 (10:10)  
Astartoth: TK: dal jsem vam "-" k prispevku, protoze na vyrok "140 na rychlik plne dostacuje" nemam slov.

"+" a "-" slouží k něčemu jinému, nezřídka opačnému.

Je jasne, ze ac mame nyni myslim 12*151 + 20*380 + 10*372 lokomotiv na 160, tak dalsi casem urcite pribudou a zazdivat to zase vozy, tak se nehneme z mista.

Ze strany ČD už před lety idea na VŘ na stošedesátkové mašiny vylezla. Několik let se divím, že se ji ještě neodvážily realizovat. ČD mají stošedesátkových mašin jen nepatrně víc než žádnou. (Což ale neznamená, že k těm stovkám vozů na celkem zbytečnou rychlost 140 km/h mají přibýt další.)

380 - až konečně dostanou zbylé certifikace, jejich přítomnost v tuzemsku silně poklesne, EC ji vyžerou. Aspoň doufám.

151 - pouze na stejnosměr, což je velice omezující. Co do životnosti se sice drží, ale přecijen jsou už 45 let staré. Mají 4 MW, ale pro vážně míněné expresy na Ostravu by se užilo i víc.

171 - jen na stejnosměr a "německé" napětí, což je velmi omezující. Bastardi jsou bastardi. Jsou kalendářně relativně mladé, uvnitř ale použit zastaralý systém a spolehlivost je jaká je. Navíc je s 3 MW a jen 102 kN trvalé tažné síly při 103 km/h (pak to klesá) podstatně slabší než řada 151, stošedesátku vytáhnou zejména s kopce a po větru, a ani tak se jí to na 090 nijak zvlášť nedaří. Je otázka, jestli se vůbec mají počítat mezi stošedesátkové mašiny. Můžeme uvažovat o nějaké drahé rekonstrukci se zvýšením výkonu, ale co si zaslouží zřejmě nejvíc je to, co se svou odpovídající řadou dělají letos Němci. Větší porucha nebo propadlá revize = do šrotu. Do konce roku je doufám nahradí 380.
registrovaný uživatel tarten 
17.07.2013 (9:23)  
T.K.: Ale co například trať Praha - HB - Brno, Praha - HK - Trutnov nebo Plzeň - ČB - Brno? Fakt tam budu někdy (než se tyto vozy rozpadnou) všude nutně potřebovat soupravu na 160, abych litoval že jsme ty Bdt nechali rekonstruovat jen na 140? Rád se pak přesvědčím o tom že se mýlím...

Jak říkám, stočtyřicítkové tratě v ČR vpodstatě nejsou. A co jmenujete jsou jiné tratě, než na které je s vozy z článku počítáno.

Plzeň - ČB - Brno je z části do 70, z části do 100 km/h.
Praha - HK - Trutnov je z části do 80, z části do 100, z části do 120 km/h.
Železniční síť v ČR je tak zaostalá, že pro tyhle a podobné tratě vypadá rekonstrukce vozidel na 140 v tenhle moment spíš na vyhazování peněz. Co by mělo smysl, je naopak dosáhnout jízdy na horní rychlostníky. Jestli by se při tom celkově "omylem" zvýšila i maximálka, by pak bylo jedno.

Jedině na Praha - HB - Brno má jakýsi smysl uvažovat o 140 km/h jako o kompromisu, ale znamená to zas zdržovat se soupravou na 140 na přecpaném koridoru na 160. Od Kolína už je ta trať zčásti do 70 a zčásti do 100, kousek u KH na 120 - super soutěž s D1 by tedy byla vylepšená o poměrně nízké reko interiéru. O směrování těch vozů sem naštěstí ČD nepíše a koneckonců na 140 má už mraky jiných vozů. Totéž platí i o provizoriu na Pha - ČB.
17.07.2013 (9:02)  
A jak vlastne dopadly ty nemecke vyrazene vozy, co se mely nakoupit, ale seslo z toho?
registrovaný uživatel Pjetro 
17.07.2013 (7:57)  
České dráhy už ani nedokážou překvapit. Nečekal jsem zázraky, ale tohle taky ne. Jak píšou ostatní, naprosto bezkoncepční krok, řekl bych úplně k ničemu. Cirkus na kolejích.
17.07.2013 (1:18)  
Ať se na mě Petr Žaluda a další lidé z vedení Českých nezlobí, ale myslím si, že minimálně vakuové záchody ve vlaku měly být. Když ty záchody jsou i v regionovách, tak proč ne tady?

Jinak je ale 8,5 milionů korun za kus adekvátní cena.
registrovaný uživatel dano68 
17.07.2013 (1:08)  
no aspoň sa vám niečo modernizuje. tie naše pre vozíčkarov čo sa teraz modernizujú sú ešte viac na hovno ako toto reko. Bdt.
registrovaný uživatel SYN 
16.07.2013 (23:52)  
Achjo, už zase evidentní "salámová metoda" reko - nemáme peníze tak uděláme jen něco, a ten zbytek doděláme někdy příště... ovšem ekonomicky je to (sebe)vražda, v součtu pak několikanásobné šáhnutí do stejného vozu stojí v součtu skoro tolik co nový vůz, bohužel technickými parametry zůstává stále poněkud pozadu, a je to pořád jen trochu napucovaný starý křáp...

Když to porovnáte s cenou za jakou se pořídily ex Rakouské starší Bmz tak je to pro smích (případně pro pláč), i když uznávám že zdroje takovýchto vozů asi nejsou bezedné - ale stejně...
Prospějí takovéto výdaje vůbec někomu (teda kromě těch co domlouvají kontrakt)??
16.07.2013 (23:36)  
Astartoth: Já chápu "pravidla" pro plusování a mínusování trochu jinak, ale nevadí. Píšete o lokomotivách a vozech, ale nezapomeňte na tratě. A tím se dostávám k reakci na další příspěvek:

tarten: Můžeme diskutovat o trati Brno - Břeclav - Olomouc, nebo například Praha - České Budějovice, kde za Benešovem má být časem téměř trvale 160. Ale co například trať Praha - HB - Brno, Praha - HK - Trutnov nebo Plzeň - ČB - Brno? Fakt tam budu někdy (než se tyto vozy rozpadnou) všude nutně potřebovat soupravu na 160, abych litoval že jsme ty Bdt nechali rekonstruovat jen na 140? Rád se pak přesvědčím o tom že se mýlím...

Naopak Kolín - Ústí si za X let dovedu představit na 140, aspoň do Lysé. Možná i na 160. Ale vzhledem k tomu, že tyto vlaky aktuálně staví v Oseku, Poděbradech a Nymburce, myslím že se soupravou na 140 tam pořád parádu udělám. Taktéž zmíněná trať Brno - ČT (- Praha) mi přijde pro soupravu na 140 celkem vhodná. Rozdíl v rychlosti oproti expresu dělají zastávky, ne nižší rychlost.

Požadovat 160 u nových vozů mi přijde rozumné, ale tady se bavíme o malém počtu lehce rekonstruovaných vozů (prakticky "na dožití"), které se díky "gravitačnímu" WC asi na žádné prestižní výkony pravidelně nedostanou. Proto bych za rozdíl mezi 160 a 140 neutrácel. Kdo ví, jestli tyto vozy ještě budou mít po 20 letech na rychlíku nějaké uplatnění. Něco přejde do ucelených jednotek, něco převezme soukromník... abychom pak nebyli rádi že rekoBdt můžeme aspoň občas nasadit na výkon typu posílený osobák na Hejnické slavnosti.
registrovaný uživatel tarten 
16.07.2013 (22:31)  
bartik09: Ve vozech ktere maji jezdit vic nez 120 a lidi v nich maj travit vic nez hodinu povazuji klimatizaci za nutnost.

Na rychlosti tu primárně nesejde. Jde o délku cesty a o to, že pomalejší vlaky si mohou ještě dovolit přirozené větrání. Určitě by klimačka měla být ve většině takových vozů, ale i "bezklimačkový vůz" by podle mě měl být k dispozici na výběr. Stejně jako kupéčkový/velkoprostorový.
registrovaný uživatel tarten 
16.07.2013 (22:24)  
T.K.: souprava takového rychlíku dost vozů jen na 140. Což na rychlík snad plně postačuje.

Mám zcela jiný názor.
Rychlost 140 km/h je taková "bramborová", na tratě ČR se vůbec nehodí. Kolik znáte rozumných tratí koncipovaných na tuhle rychlost? Asi moc ne, že. Koridory jsou víceméně/rádoby na 160. Vzhledem k tomu, že panťák na nich mezi zastávkama vytáhne 110, ať mi nikdo neříká, že pro slušný rychlík je stošedesátka moc. Kvůli vyžírání kapacity tím, že se rychlostí příliš liší od expresů, se tam na tyhle bramborové rychlíky vůbec netěším. Totiž na zmíněnou relaci Olomouc - Starák - Břeclav - Brno.

Mimo koridory jako na trati Kolín - Ústí je stodvacítka (co tam asi budou zmíněné vagóny dělat?), na Brno - ČT ač koridor je stodvacítka kromě celkem malého úseku u Svitav. Dál je sice stodvacítka i na Plzeň - Cheb, ale tam má na "rychlíkách" jezdit to, co na Praha - Plzeň pojede 160, takže to nepočítám. Ocásek na sever od Ostravy se nedá brát moc vážně. A jinde je to pomalejší.

Stočtyřicítka je podle mě jen důsledek vadného rozhodnutí ČSD kdysi za komančů, že koridory budou na 140 a podle toho se pořizovaly vagóny (nikoli ale lokomotivy, a bastardi by si zasloužili spíš zpomalení ze 160 na 140.) Teď se v tom pokračuje, protože ta technika v polovině nebo za polovinou životnosti je upgradovatelná právě na tohle. Máme tu tedy ještě výmluvu, že na rychlostně zpackaných koridorech, kde stošedesátka není všude, se to dá brát jako shnilý kompromis. A můžeme se tak leda těšit na to, že do patnácti let, nebo i dřív, kvůli podúdržbě tahle technika stejně shnije a vymění se za něco lehčího a svižnějšího. Neodvažuju se doufat, že by ČD s těmihle většími humanizacemi vyhrály nějaké výběrko na rychlíky. Hned se to vyměnit samozřejmě všechno nedá, se zadlužením ČD se musí opatrně.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko