Livermore/Praha — Chodíte někdy po trati? Rozmyslete si to! V kalifornském městě Livermore to zkusila místní občanka Laura Reslink – přešla trať v místě, kde není zřízen přechod, ale místní si tak pravidelně zkracují cestu do tamějšího supermarketu. Jenže, na rozdíl od mnoha jiných, ji zastavil pracovník Union Pacific, upozornil ji, že porušuje zákon státu Kalifornie a Laura se následně ocitla před soudem. Očekávala pokutu ve výši jednoho až dvou set dolarů. K jejímu zděšení ji soudkyně odsoudila k pokutě ve výši 6 tisíc dolarů. Dáma se velmi divila, neboť netušila, že chůze po trati je zakázaná, nikde prý ani neviděla zákazové tabule ve španělštině. Navíc se incident stal 7. června 2012, kdy byl Mezinárodní den povědomí o přejezdech (u nás ho známe pod označením Mezinárodní den bezpečnosti na železničních přejezdech), takže i proto se soudkyně přiklonila k exemplární výši pokuty. Inu, neznalost předpisů neomlouvá – a ne všude musí být zákazové cedule.
V Česku sice pokuta za chůzi po trati ve výši 120 tisíc korun asi nehrozí, ale i u nás je to zakázáno. A příkladů, kdy chůze po trati skončila tragicky, bychom v historii i naší železnice našli nepočítaně. Připomeňme třeba tragickou událost, která se stala 15. března 2011. Ze zastávky Újezdec u Luhačovic vyjel osobní vlak do Bojkovic. Strojvedoucí zaregistroval postavu, jak jde ve směru jízdy po vyšlapaném chodníčku vedle tratě. Když postavu míjel, zaregistroval, že se mladík otáčí, následně uslyšel ránu. Když po zastavení doběhl na místo střetu, našel již jen mrtvého mladého muže. Policisté pak následně zjistili, že ho zachytil až druhý, tedy poslední vůz vlaku. Dalším nešvarem je přecházení kolejí v místě, kde to není povoleno. Redaktoři Benešovského deníku před časem pořídli výmluvnou fotoreportáž z místního nádraží. Co k tomu říct?
Přesto, že se různé organizace snaží o prevenci, vždy se najde někdo, kdo si myslí, že jemu se přece nic stát nemůže. Letos připadl Mezinárodní den na železničních přejezdech na 7. května. Zapojila se i Správa železniční dopravní cesty. Někde, jako třeba na základní škole v Kaznějově, je chůze přes železniční trať přísně zakázána ve školním řádu (viz čl. 13). My nejsme oprávněni vám něco zakazovat, jen vás můžeme požádat, abyste to nedělali. Nechceme přicházet o čtenáře z těchto smutných důvodů.
Zdroje: Benešovský deník, ILCAD, Livermore Patch, Region-UH, SŽDC
Jinak chození po kolejišti je možné se svolením záchranářů, ve spolupráci s SŽDC, v tomto případě. Tak stejně i jízda vlaku okolo nehody, kdy tam ještě záchranáři / vyšetřovatele jsou.
Sám jsem byl ve vlaku co srazil člověka, a důvody proč nejde hned přistavit něco je
A. To něco není poblíž, nemá fíru.
B. Selské rozumy si začnou vystupovat z vlaku a zapalovat si okolo soupravy (A když je to příkré, tak i na druhé kolejí)
C. Vyšetřovatele musí potvrdit, že na druhé kolejí není nic "zajimavého".
A opět to pravidlo ohledně vyšetřovatelů nevzniklo pro srandu králíkům.
Ten konkretni pripad je krasnym prikladem, jak to v realu funguje. Jeden clovek, dost mozna sebevrah (a tedy umyslne), navzdory zakazu vleze pod vlak a tim zastavi provoz trati na 5 hodin.
Uplne by stacilo, aby aspon pro ty cestujici, ktery jedou na letiste, prijel autobus. V useku CB - Uvaly je to k nejblizsi silnici vzdycky maximalne nekolik stovek metru. Jenze po kolejich se proste chodit nesmi, bez ohledu na to, ze je na nekolik hodin zastavenej provoz, a tim to hasne.
Uplne by stacilo, kdyby prijel od Prahy nakej zabotlam, nebo i par sprazenejch regin, kam by si cestujici mohli prestoupit. Jenze to nejde, protoze chodit po kolejich se nesmi, protoze tak je to spravne a tak to ma byt!
Mame tedy predpis, ktery sice mimoradne udalosti nezabrani, ale o to ucineji brani v mirneni dopadu na cestujici.
http://praha.idnes.cz/pendolino-na-ceskobrodsku-srazilo-cloveka-fjx-/praha-zpravy.aspx?c=A130716_154113_praha-zpravy_bur
Zákaz vstupu na koleje nevznikl z toho důvodu, aby otravoval život šotoušum, ale z toho důvodu, že běžný selský rozum je nepostačující pro řešení situace, kdy se blíží vlak.
Ono pro nádhernou ukázku chybného rozhodování selským rozumem stačí křižovatka na Bulovce.
Je zde zvlášť semafor pro chodce přes tramvaj (Mezi ostrůvky) a pak přes silnici (Přejít bezpečně během červené jde jen v noci).
Semafor přes tramvaj zapne zelenou dřív, než ten přes silnici (Přesně takový rozdíl, abych plynule došel ke druhému v okamžik přepnutí na zelenou).
95% lidi (Včetně důchodců o holi, maminek s dětmi atd.) to vezme přes tramvaje na červenou (Selský rozum velí, že tramvaj je daleko/stojí, tak není problém). A každý den je co 10-15 min slyšet zběsile cinkání tramvaje + Mg brzda. (Nehodu osobně jsem naštěstí nezažil, ale vím že se stala už několikrát za 2 roky). Ušetřený čas přeběhnutím na červenou je nulový (Ten člověk stejně stojí u druhého semaforu, kde to projít nejde)
Tak jsme si to vysvětlili. :-)
Ale myslím, že ve vašem světě, trochu barvitěji řečeno, lidi běžně couraj po dálnici a na semaforech na červenou nikdo nezastavuje, protože mu to nevyhovuje. A proto byla taková hloupá pravidla zrušena a nastoupil přírodní výběr.
Do Kambodže se to možná hodí.
Ten vas dalsi rozmer je uplne mimo: Magneti nakyho kontrolora v lepsim pripade poslou, s prominutim, do prdele, v horsim pripade ho serezou. I kdyby tu pokutu dostali, stejne ji nezaplati. Reseni tohodle problemu je jinde.
Abysme to shrnuli: Vy si myslite, ze prechazet trat mimo mista k tomu urcena je natolik nebezpecne, ze je potreba to postavit mimo zakon jako treba nektere drogy a ja vas nepresvedcim o opaku.
Ja si zas myslim, ze pokud nebude vedle kazdyho cloveka chodit jeden policajt, tak si to lidi stejne udelaj po svym (jak ukazuje praxe) a tim ze obcas nekoho nachytate na svestkach, nic nezmenite. A taky me nepresvedcite o opaku.
Nóóóóó, ono to asi nebude zas až tak hluboce zažité. Já to totiž znám jako "Vysočanům, Libni, zdaleka se vyhni!" A rýmuje se to včetně rytmu právě v téhle variantě. :-)
bartik99:
Šikovným sebevrahům nezabráníte asi v ničem dostatečně účinně, i když plot na Nuseláku problém prý přecijen aspoň nějak omezil. Opilce (jakéhokoli věku) by mohlo do značné míry odstínit jednoduché oplocení uvnitř sídel, které ve svém stavu jednoduše nepřekonají (jéje, to zas někdo bude ječet, že je to bariéra jeho svobodě padat pod koleje). Na bábinku, která se rozhodla, že trať je báječné místo pro venčení pejska (pamatujete na to téměř vražedné video s úvodní jízdou pendolina směr Plzeň?) by opravdu mohly zabrat ty častěji vymáhané pokuty.
Má to ale ještě jeden rozměr: Kdyby se víc honili všichni co se potloukají po kolejích, dost možná by ubylo i krádeží kabelů. Prostě zvýšení rizika a nákladů, kdyby nejen zloděj ale i tipař věděl, že bude automaticky klopit pěticiferné částky, i když mu nedokážou vůbec nic kromě toho, že tam prostě byl. A za "táboření" (ohřívání se u ohníčku, co néééééé vůbec nebyl určený k odpalování izolace, a kopu si tu do země jen tak z čiré radosti) by ty částky mohly být i šesticiferné.
Nebylo nic, co by mi výrazně vadilo kromě daňového systému, ale toto není na samostatnou iniciativu
Šťastný to muž :-)
Jedině nějaké drobné místní návrhy
Na úrovni místní samosprávy samozřejmě ano, tam ta zpětná vazba od občanů jakžtakž funguje. Mně zajímala spíše nějaká úspěšná iniciativa proti zákonu či vládní vyhlášce.
Robert-Antonio: Nebylo nic, co by mi výrazně vadilo kromě daňového systému, ale toto není na samostatnou iniciativu. Jedině nějaké drobné místní návrhy (Zákaz vjezdu a zrušení zákazu zastavení).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.