Havířov — Delší dobu se vedou diskuze jak dál s havířovským nádražím. Zda stavbu projektovanou v letech 1964-1969 architektem Josefem Hrejsemnou ve výrazné spolupráci se sochařem Václavem Urubou zachránit a nebo zda ji nahradit novým dopravním terminálem. O jeho záchranu bojovalo i občanské sdružení Důl architektury. Snaha o prohlášení stavby kulturní památkou ale vyzněla do ztracena, Ministerstvo kultury žádosti nevyhovělo. „Je velká škoda, že si zastupitelé města si neváží toho, co v Havířově mají. Cenných staveb tu není mnoho a nádražní hala si přes svou zchátralost z posledních let zachovává své hodnoty,“ míní Adam Guzdek z občanského sdružení. Investorovi tedy již téměř nic nebrání uskutečnit jeho plány – zbourat nyní neútulnou nádražní budovu.
České dráhy i město Havířov úzce spolupracují, takže se obnovují kroky k získání stavebního povolení. Ve druhém pololetí by měla proběhnout výběrová řízení na zhotovitele stavby – jak nádraží (ČD), tak i dopravního terminálu (město). Stavět by se mohlo už na jaře příštího roku. Jediným problémem by mohly být dosud stále nedořešené vztahy, kdy se již nějakou dobu hovoří o tom, že se konečně napraví nedotažené rozdělení Českých drah a na správce infrastruktury přejdou i nádraží, která jsou dosud v majetku ČD. Ale při současných politických problémech je asi velmi málo pravděpodobné, že řešení této otázky by bylo na pořadu dne. Spíše lze očekávat, že „kostlivci ve skříni“ se možná začnou řešit až po volbách.
Zdroje: iDNES, Wikimedia Commons
Ale... veškeré objekty komunistického stavitelství jsou problematicky využitelné, obvykle se kombinuje neadekvátnost v umístění ve vztahu k okolí (tady to asi problém nebude, vypadá to jako uprostřed ničeho), nepromyšlenost a z ní plynoucí nefunkčnost v dnešním a - obvykle i tehdejším - způsobu užití (zde obrovský a zbytečný prostor haly, pravděpodobně tam bude i spousta mrtvých zákoutí a stupidních stavebních rovín komplikujících průchod, nesmyslná úzká hrdla průchodů atd.) a velmi omezená možnost adaptace na současné požadavky (např. co s prostorami v prvním patře).
Z architektonického pohledu je pro vnější vzhled budovy významný kontrast s plochou okolí, takže nasekat před to jednoduše krytá nástupiště autobusáku snadno nejde. Stejně tak volný prostor haly je podstatným prvkem budovy, takže její zastavění po vzoru Prahy (resp. osazení velkými stánky jako tam mají teď) její architektonický výraz zabije úplně stejně.
Já Havířov neznám, jestli jsou tam samé paneláky a k tomu občas nějaký "lepší panelák" tohoto typu, tak je asi na nich, aby si řekli, zda to považují za účelné chránit, nebo dají po zvážení všech pro a proti přednost praktičnosti terminálu.
A "mladí architekti z Havířova" by měli střihnout nějakou studii, jak dodat terminál a smysluplně ten barák zachránit. Je to možná užitečnější než podpásové a velmi rozšířené vyhlašování všemožných kravin za kulturní památku (kromě "unikátního" OD Máj i současné pokusy o ochranu hotelu pro papaláše...).
Architektonická soutěž dle pravidel ČKA je jediné možné řešení, aby vzniklo funkční/pěkné/přiměřeně drahé řešení.
Tak dál.
Pravda je, že peníze "politiků" a "dráhy" (SŽDC zcela, ČD v podstatě) jsou zatím jedny a tytéž. Tedy zase naše.
Což uvádím jen pro pořádek, reál znáte.
Praxe je taková, že mantrou každého voleného panáčka s vlivem na cizí, tedy veřejné peníze je investovat a prohnat systémem co nejvíc unikátních (kvůli neporovnatelnosti) zakázek. Takže i když peníze skoro nejsou, masivně se investuje a je skoro jedno do čeho a je skoro jedno, jak účelně. Viz medvědí a losí přechody, viz PHS, viz atd.
Nejvděčnější jsou v tomto pohledu IT systémy, které jsou unikátní jaksi z podstaty a málokdo tomu rozumí. Druhé v řade jsou stavební zakázky, které jsou sice bohužel víc vidět, ale nabízejí řádově vyšší obraty.
A jeden by se divil, kolik se v krizových dobách dá ve státním rozpočtu najít perel. Dotacemi na regionální bizarnosti z poslaneckého medvědího porcování se novináři probírají pořád (a málo), ale desítky a stovky rekonstrukcí budov finančních, celních a různých jiných úřadů v obcích jsou taky fajn. Obzvlášť, když se tytéž budovy v témžě volebním období zruší, úřady se přestěhují (třeba do pronájmu) a barák se nabídne...
Ale zpět k Havířovu:
Pokud se najde ta šťastná shoda okolností, kdy:
- bude vůle zbourat současnou budovu
- budou na to papíry
- bude vůle postavit cokoli nového
- bude vůle to zkoordinovat se slavným terminálem
- bude přiměřený čas od/do voleb, aby se s výsledkem mohla pochluibit pokud možno jiná parta, než ta, za jejíhož panování se to x-krát prodražilo
- bude bezproblémový pozemek
- nezarazí to nějaký NIMBY hejhula/zhrzený Kotasovec/památkář z Chebu (obrazně řečeno)
- a budou přiměřené peníze
Zahraje se 3x tuš a z města/drah vypadne zadání. Pokud bude architektonická soutěž, tak potěš koště, čekají nás 3 roky navíc a 3x tolik peněz. Pokud soutěž nebude, čekají nás dva roky navíc a dvojnásobek peněz.
Nakonec vznikne něco mezi hradeckým terminálem AD a Kaprounem, příslušný architekt dostane pět cen, kterými se za veřejné peníze bude hezkých pár let chlubit. Čtyřicet osm reklamovaných a neuznaných změn, které by z jeho slavného nádru udělalo použitelnou stavbu (aby se nekřížily produktovody, nezatékalo, nepadala střecha pod sněhem a neotevíraly se dveře do jiných dveří) odmítne, protože by byly zásahem do jeho autorského díla. Tak se to nechá být.
Nádraží začne fungovat, lidi budou u vytržení z berevných světýlek infosystému, který nás zcela nově, revolučně a pokrokově (na prahu roku 2018) informuje o tom, který vlak pojede a kdy a kam) a 2-3 roky se nic mimořádného nestane.
Pak skončí záruční lhůty a kvůli mizerné údržbě se z onoho nově vzniknuvšího jinak solidního nádraží stanou za pár let nové Chabařovice nebo podobné strašidlo.
Sorry za skepsi, ale je podložená praxí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.