Berlín/Mnichov/Ostrava (aktualizováno 18. června 9:30) — České lokomotivy potáhnou regionální vlaky v Německu, informoval pondělní Aktuelle Bahnberichte, který vycházel z tiskové zprávy Deutsche Bahn o výsledku soutěže „Okružní vlaky – západ“. Velké výběrové řízení na linky München – Nürnberg přes Ingolstadt a Augsburg – Nürnberg, vedoucí částečně také po nové vysokorychlostní trase, vypsala Bavorská drážní společnost (BEG), jež následně zprávu potvrdila na svém webu. Kontrakt s platností od roku 2016 získal dopravce DB Regio s projektem nasazení dvou typů jednotek. Jednak dvoupodlažních souprav TWINDEXX Vario nejnovější generace (Do2010), dodaných firmou Bombardier Transportation, co je však zajímavější, že na jednu z linek pak plánuje dopravce nasadit kombinaci patrových souprav ze Škody Vagonka s lokomotivami typu 109E od Škody Transportation, jak naznačovala i tisková zpráva DB Regio, zatím ovšem bez jasných podrobnosti o pořízení těchto českých strojů. Ty Škoda potvrdila až o den později společně s dalšími podrobnostmi.
Ty nám prozradila na veletrhu Czech Raildays jako prvním Kateřina Kociánová ze Škody Transportation. Plzeňský výrobce dodá do Německa 6 lokomotiv řady 109E a také šest dvoupodlažních push-pull souprav, vycházejících ze současných jednotek řady 471, avšak se zásadními inovacemi. Maximální konstrukční rychlost těchto souprav bude 200 km/h, schváleny však budou pouze na rychlost 189 km/h, aby nebylo nutné vlaky schvalovat podle vysokorychlostních norem TSI. Jak ale uvádí Škoda, schválení do rychlosti 190 km/h požadovalo přímo DB Regio.
Soupravy budou mít 679 míst k sezení ve druhé třídě a 26 míst ve třídě první. Ve vlaku bude také prostor až pro 37 jízdních kol a dva vozíčkáře. Vlak bude vybaven také bezdrátovým připojením k internetu a vnitřním i vnějším kamerovým systémem. Vlaky budou tlakotěsné a plně klimatizované.
Pokud bude plán v této formě opravdu realizován, bude se po dlouhých letech jednat o první úspěšný export Škodovky směrem na západ, stejně první úspěch typu 109E mimo bývalého Československa. Aktuální generace elektrických lokomotiv Škoda byla představena v roce 2008 a dosud získala 2 objednávky od Českých drah a slovenské ZSSK na celkem 22 strojů. Teprve v minulých týdnech přitom tato řada získala, po dlouhých letech homologace, schválení pro provoz podle norem TSI, jež jí otevírá dveře na evropské trhy.
Zdroj: Aktuelle Bahnberichte, DB Regio, Škoda Transportation, ŽelPage
1)prý lokomotivy brzdí hůře než vagony
2)náraz je horší v případě, že se bourá vagony napřed (vagony vpředu a náraz zepředu, nebo lokomotiva vpředu a náraz zezadu). V obou případech těžká lokomotiva může napáchat velký cirkus.
Ale uznávám, že lokomotiva je bezpečnější v případech, které jste zmiňoval (náraz lokomotivou vepředu i vzadu)
Ovšem z hlediska celkové bezpečnosti (myslím i okolí, okolní vlaky…), víc železa, víc paseky
Možná, že se na 200 km/h nevyrábí vhodné jednotky, nebo jsou drahé. Univerzálnost lokomotiv pro využití i jinde mi přijde jako relativně slabý argument v porovnání s těmi nevýhodami.
Proč si Slováci (a teď Němci) koupily/kupují lokomotivy s vozy místo trakčních jednotek (Cityelefanty bez výzbroje + 109E místo normálních Cityelefantů)?
Já tuším, že jediná výhoda je možnost odpojení lokomotivy a její možné použití s jinými vagony případně v nákladní dopravě. Jinak opotřebení kolejí, jízdní vlastnosti i pasivní bezpečnost, rekuperace, poplatky za dráhu... vše musí být podle mě horší.
A jak je to s cenou? Pochybuji, že lokomotiva s vagony je levnější oproti jednotkám (je potřeba víc železa, podvozků...)
No na půlce trati (Mnichov-Ingolstadt) je max 200 a to ne všude, na 300 je Ing-Norimberk, asi 80 km, takže čistě teoreticky rozdíl jízdní doby 200 a 300 bez zastavení 8 minut (24 a 16 minut) s 2 zastávkama a rozjezdy je to k ničemu... řekl bych, že by tento RE stačilo i 160, možná tam ale hraje roli jízdní řád (možné brždění rychlovlaků).
Co se týče kapacity, radši bych to řešil hodinovým taktem než patráky ve 2-hodináči...
Jinak v soucasnosti maji tamni soupravy asi 400 mist ve dvojce, to odpovida 3 vagonum 071? Je fakt ale ze tyto soupravy jsou odpoledne totalni precpane.
potřebuji x+y souprav, x pro vozební rameno, kde mi 160 stačí + y pro vozební rameno, kde 160 nestačí...
objednávat x+y souprav na 190 je nesmysl, prodraží to cenu všech vozů a navíc jsou takové soupravy již v provozu? pokud ne vývoj by musel dělat každý
tedy objednám x souprav osvědčených, které se již vyrábějí
a v druhém tendru objednám y souprav, které se teprve vyvinou
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.