Berlín/Mnichov/Ostrava (aktualizováno 18. června 9:30) — České lokomotivy potáhnou regionální vlaky v Německu, informoval pondělní Aktuelle Bahnberichte, který vycházel z tiskové zprávy Deutsche Bahn o výsledku soutěže „Okružní vlaky – západ“. Velké výběrové řízení na linky München – Nürnberg přes Ingolstadt a Augsburg – Nürnberg, vedoucí částečně také po nové vysokorychlostní trase, vypsala Bavorská drážní společnost (BEG), jež následně zprávu potvrdila na svém webu. Kontrakt s platností od roku 2016 získal dopravce DB Regio s projektem nasazení dvou typů jednotek. Jednak dvoupodlažních souprav TWINDEXX Vario nejnovější generace (Do2010), dodaných firmou Bombardier Transportation, co je však zajímavější, že na jednu z linek pak plánuje dopravce nasadit kombinaci patrových souprav ze Škody Vagonka s lokomotivami typu 109E od Škody Transportation, jak naznačovala i tisková zpráva DB Regio, zatím ovšem bez jasných podrobnosti o pořízení těchto českých strojů. Ty Škoda potvrdila až o den později společně s dalšími podrobnostmi.
Ty nám prozradila na veletrhu Czech Raildays jako prvním Kateřina Kociánová ze Škody Transportation. Plzeňský výrobce dodá do Německa 6 lokomotiv řady 109E a také šest dvoupodlažních push-pull souprav, vycházejících ze současných jednotek řady 471, avšak se zásadními inovacemi. Maximální konstrukční rychlost těchto souprav bude 200 km/h, schváleny však budou pouze na rychlost 189 km/h, aby nebylo nutné vlaky schvalovat podle vysokorychlostních norem TSI. Jak ale uvádí Škoda, schválení do rychlosti 190 km/h požadovalo přímo DB Regio.
Soupravy budou mít 679 míst k sezení ve druhé třídě a 26 míst ve třídě první. Ve vlaku bude také prostor až pro 37 jízdních kol a dva vozíčkáře. Vlak bude vybaven také bezdrátovým připojením k internetu a vnitřním i vnějším kamerovým systémem. Vlaky budou tlakotěsné a plně klimatizované.
Pokud bude plán v této formě opravdu realizován, bude se po dlouhých letech jednat o první úspěšný export Škodovky směrem na západ, stejně první úspěch typu 109E mimo bývalého Československa. Aktuální generace elektrických lokomotiv Škoda byla představena v roce 2008 a dosud získala 2 objednávky od Českých drah a slovenské ZSSK na celkem 22 strojů. Teprve v minulých týdnech přitom tato řada získala, po dlouhých letech homologace, schválení pro provoz podle norem TSI, jež jí otevírá dveře na evropské trhy.
Zdroj: Aktuelle Bahnberichte, DB Regio, Škoda Transportation, ŽelPage
Škoda Plzeň by mohla v návrzích více kombinovat a nebo inovovat. Aby měli návrhů více. Aby měli zákazníkovy co příště nabídnout. Škoda Plzeň je kvalitní podnik a má historii.
a s jakým výsledkem?
A kde 109E může v Německu reálně jezdit? Není to spíš na celý nový vývoj těch komponent co se systému nelíbí?
Nevím proč se ptáte na ježdění dnes, když ve hře je ještě několik let. A to mnohem důležitější razítko už 109E má a jde už jen o německá specifika. Takže - o kterém "systému" a kterých "komponentách" konkrétně mluvíte? TSI HS už se všechny zjevně "líbí".
Méně jisté je naopak ta netrakční část vlaku, a ta v reálu žádné TSI HS razítko nepotřebuje, i když by ho Škodovka ráda. Když ho nedostane, v této zakázce to vůbec nevadí.
A ČD bude brát vše, s ohledem na otevírání trhu a v podstatě nemožnosti v reálném čase kdekoliv nakoupit vozidla z kapacitních důvodů výrobců.
Naopak, ČD jsou v tom stejně jako ostatní evropští dopravci, není důvod, proč zrovna ony by měly odebírat "co zbylo" nějaké firmě jen proto, že ta má vlastníka na Kypru nebo kde. Klidně si odebere "co zbylo" firmě jiné, nebo spíš co vyleze z VŘ. A naopak, ešusoidní vlaky jezdí nejen pod ČD, ale pod dopravci v nemálo jiných zemích - tak proč zrovna ČR a v ní ČD?
A kde 109E může v Německu reálně jezdit? Není to spíš na celý nový vývoj těch komponent co se systému nelíbí? To schvalování je tragické....
A ČD bude brát vše, s ohledem na otevírání trhu a v podstatě nemožnosti v reálném čase kdekoliv nakoupit vozidla z kapacitních důvodů výrobců.
Až takový problém bych neviděl. O loko do té doby už celkem není třeba pochybovat a netrakční zbytek nebude tolik problematický. A tlakotěsnost si už zkusili na panterovi, o 160 nemluvě.
No v nejhorším to zůstane ČD....
Proč myslíte, že by to ČD chtěla? Ale pokud by se to prodávalo pod cenou, tak bych moc nepochyboval, že by využití našla i pro takovou divnou věc.
Jak známo, pro Siemense nebyly široké dveře problém a vyřadilo ho něco jiného a i několik zde nezúčastněných výrobců široké dveře už dodalo (i širší). Takže bych to s tou paranoiou zas nepřeháněl až tolik, i když je v módě. Už se tu o tom diskutovalo a i odkazovalo odvodnění ÚOHS, že to bylo nakonec košér.
A u CityElefanta nepříliš dobré odveření natáhlo jízdní dobu, což je v "konkurenci" s žabotlemem dost trapas.
1) Bavorská železniční společnost (BEG), což je Bavorský objednatel regionální železniční dopravní obslužnosti, se nebojí vypsat VŘ tak, že to nemusí vyhrát DB, případně vozidla od německého koncernu.
Mimochodem, některá VŘ vyhráli namísto DB soukromníci a DB se pak začaly sakra snažit.
Co se týče přípravy VŘ a smluvního zajištění obslužnosti do posledního detailu, včetně způsobu kontroly kvality a sankcí, patří BEG asi mezi světovou špičku.
Doporučuji navštívit jejich web:
http://beg.bahnland-bayern.de/
Plánování dopravní obslužnosti:
http://beg.bahnland-bayern.de/planung/verkehrsplanung
Plánování infrastruktury "na míru":
http://beg.bahnland-bayern.de/planung/infrastruktur
Kvalita (doopravdy, nejen líbivé kecy):
http://beg.bahnland-bayern.de/qualitaetssicherung
Něco o výběrovkách:
http://beg.bahnland-bayern.de/infomaterial
Srovnejte s naším, bohužel politikařením vláčeným, Ministerstvem dopravy a chybějící objednávkou "expresního IC" v hodinovém taktu mezi Prahou a Ostravou.
Sice jsem před pár dny na vlastní kůži poznal výhody konkurenčního boje pro cestujícího (a musím tímto pochválit všechny 3 dopravce :-) ), ale stinnou stránkou "divoké" konkurence je kromě vyzobávání rozinek (což vede k potřebě vyšších dotací) také vyzobávání kapacity (což vede k nutnosti předjíždění IC, o nižších segmentech nabídky nemluvě).
2) Že manažery Škodovky konečně přestalo bavit házet klacky pod pořízení vozidel nad 160 km/h (kauza Railjety pro ČD) a raději zvedli hozenou rukavici. Jen tak dál, držím palce!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.