Praha — Správa železniční dopravní cesty startuje složitý proces, na jehož konci by měl být prodej málo využívaných železničních tratí. Prodeji dalo zelenou rozhodnutí vlády z loňského března, které jasně stanovilo kritéria a postup takového prodeje. V první vlně se změna vlastníka dráhy týká přibližně sedmi až devíti tratí, jejich seznam ale zatím není oficiální. Jedná se například o tratě z Chrudimi do Heřmanova Městce, z Dolního Bousova do Kopidlna či o krátké lokálky do Polné nebo Mochova. Na seznamu se ale objevuje například také památkově chráněná trať do Jemnice nebo trať 113, známá pod názvem Švestková dráha, kde probíhá již několik let pravidelný sezónní provoz. O dalších dvou tratích se jedná v oblasti jižní Moravy.
A v jakém stádiu tedy je prodej nyní? Jak nám potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, v současné době probíhá jednání s dotčenými kraji. S těmi se řeší, zdali nebudou mít ani nadále zájem o provozování dopravy v režimu dopravní obslužnosti. Následovat bude nabídka tratě za tržní cenu pro kraje nebo obce a jejich svazky. Jak však nedávno uvedl ředitel SŽDC Jiří Kolář, krajům ani obcím se do koupi tratí za milionové částky příliš nechce. Pokud tak nebude o koupi zájem, dojde k vyhlášení výběrových řízení, kde si bude moci dráhu koupit libovolný zájemce podle nabídnuté sumy peněz. Teprve následně bude dráha nabídnuta k případnému bezplatnému převodu na místní samosprávy. Nový vlastník bude mít nárok na příspěvky ze Státního fondu dopravní infrastruktury za předpokladu, že bude provozovat minimálně dva páry vlaků denně nebo adekvátní počet ročně. Otazníkem zatím zůstává také to, v jakém stavu bude SŽDC prodávat či převádět tratě, které jsou v současné době poškozené a doprava na nich není možná, což se týká čím dál více tratí v České republice.
Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, MF Dnes 7. května 2013
To jako, ze v okamziku zariznuti dotaci za expresy tyto vlaky zanikly, aby hned druhy den vznikly jako vlaky uplne nove ... jen cirou nahodou jedouci pod stejnym cislem, ve stejnem slozeni a ve stejnem case po stejne trase???
A jak tedy vysvetlite, ze ostatni modrovlaky na Ostravu jezdi?
To řekl moudrý pan inženýr moc hezky. Není tomu co vytknout. Blbé na tom je, že tak jednoduché to zas není. Takhle jednoduchý je i plán stát se prezidentem: Sežeňte dost skutečných podpisů, buďte lepší než ostatní kandidáti a zvolení přijde samo. Tak jednoduché to je, nic víc, nic míň.
Ještě mě tady zaujal plán, že když nějakej vytíženej vlak MD přestane dotovat, že by ho ČD mohly provozovat ve vlastní režii. Že když jezdí plnej, vydělal by si na sebe. Krásná představa :D Teoreticky ano, ale i kdyby se desetkrát zaplatil, nepojede. To by si pěkně nadělali do bot. Aspoň vidíte, že účel světí prostředky, jak se tu pořád snažím zdůraznit.
A nemluvte mi o pražských a/nebo krajských penězích. Jednou, když jsem byl ještě mladej a blbej inženýrek, tak mi jeden šedivý a moudrý starý inženýr řekl asi toto: Dělej si svoje, dělej to pořádně a peníze přijdou samy. Ale musíš přesně vědět, co chceš dělat, co a jak máš dělat, a taky to chtít a umět obhájit a prosadit.
Takhle jednoduché to je. Nic víc, nic míň.
Zrušení tratě by totiž znamenalo konec definitivně, protože obnova možná jen podle aktuálně platných norem, což by neznamenalo jen doplnit ukradené/ snesené věci, ale předělat minimální poloměry, v každé stanici peronizaci nebo poloostrov s výškou 550 mm atd atd.
"...v současné době probíhá jednání s dotčenými kraji. S těmi se řeší, zdali nebudou mít ani nadále zájem o provozování dopravy v režimu dopravní obslužnosti..."
Pokud kraje projeví zájem o provozování dopravní obslužnosti, pak bych předpokládal, že takovou trať SŽDC ze seznamu tratí určených na prodej vyřadí. Tudíž, pokud kraj řekne SŽDC, že provozovat dopravu v režimu dopravní obslužnosti nechce, (a SŽDC ji tedy jako nepotřebnou prodá), proč by novému vlastníkovi říkal něco jiného?
Ale jsme v Česku, zde je možné téměř cokoliv. Neznám právní předpis, který by kraji zakazoval objednat si dopravu (v rámci dopravní obslužnosti) na trati, která nepatří SŽDC. (Viz třeba Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem.) Takže na Vaši otázku odpovídám: "Ano, může."
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.