..: Kamery v dopravních prostředcích a na nádražích :..

111, Flintsbach - Oberaudorf, foto: Tomáš Kubovec Berlín/Brno — Již počátkem roku vyjádřil německý ministr vnitra Hans-Peter Friedrich znepokojení nad bezpečnostní situací v Německu. V té době probíhala občanská válka v Mali a znovu se komplikovala situace v Egyptě. Rozhodl se proto prosazovat přísnější zákony o boji proti terorismu. Připomínal i islámský útok ve Frankfurtu. Jednou z věcí, které si vytkl za prioritu, je rozšíření kamerových systémů a prodloužení doby, po kterou je možno archivovat záznamy kamer.

V současné době je na 640 německých nádražích v provozu přes 4 800 kamer. Dalších asi 18 tisíc je instalováno v regionálních vlacích a vozech linek S-Bahn. Záznamy jsou uchovávány po dobu 48 hodin. Pouze policie může archivovat nahrávky až 30 dnů.

Berlin HBf., foto: redbird Koncern DB připravuje rozšíření kamerových systémů a v průběhu deseti let do nich chce investovat 60 miliónů eur. V prvních pěti letech to budou dvě třetiny z celkově uvažované částky. Německá vláda schválila plán pro nadcházejících šest let na zvýšení dohledu v železničních stanicích. Ze státního rozpočtu bude uvolněno 36 miliónů eur a Deutsche Bahn (DB) a policie budou moci kamery instalovat jak ve vlacích, tak ve stanicích po celé zemi. Generální ředitel DB Dr. Rüdiger Grube to komentoval slovy: „I když naše vlaky a stanice jsou již bezpečnými místy, chceme více investovat do bezpečnosti našich cestujících a dále posílit jejich pocit bezpečí.“

Pohybujete-li se v prostorách německých železnic, můžete se setkat i s další technikou – s dronem, použit je typ Microdrones MD4-1000. Nenese insignie německého letectva, ale je, jako většina lokomotiv, v červené barvě s logem DB. Jeho kamerový systém poskytuje vynikajicí kvalitu obrazu, takže jeho záznamy mohou být použity i jako důkazní materiál u soudu. Zaznamenává i souřadnice GPS. Pořízení jednoho dronu vyjde DB na 60 tisíc eur, stroj může zůstat ve vzduchu po dobu až 80 minut. Pohybuje se téměř nehlučně rychlostí až 54 km/h, výšková dostupnost je 150 m. Ovládat jej lze „z místa“ do okruhu 500 m a nebo dálkově – do vzdálenosti 40 km.

232.347-5 + 232.255-0 + 232.529-8 + 232.461-4, Adorf (Vogtl) - Hundsgrün, foto: BBvK K pořízení takovéto techniky vedl koncern DB problém s grafitti. Jen v roce 2012 na německých železnicích způsobili sprejeři škody převyšující 7,6 miliónů eur, které musely být vynaloženy na odstraňování více než 14 tisíc grafitti. V budoucnu, až se flotila dronů rozroste, není vyloučeno, že by železniční správa mohla s jejich pomocí monitorovat i pohyb cestujících na kritických místech.

Někteří němečtí komentátoři ale tyto kroky kritizují. Obdobná zařízení (drony) si totiž před nedávnem pořídila čínská policie. Obávají se toho, že by se z Německa lehce mohl stát policejní stát, protože setkání s přáteli na nádraží přestane být příjemné při vědomí, že vedené rozhovory a všechna setkání (pohyb osob) jsou nahrávány. Do protikladu stavějí případ, kdy byl před časem zadržen policií fotograf, který na nádraží v Kolíně nad Rýnem fotografoval jen logo supermarketu (na fotografii nebyli žádní lidé). Propuštěn byl až poté, co se identifikoval svým poslaneckým průkazem.

Německo není zdaleka jediným státem, který kamerami monitoruje provoz na železnici. Materiály by se měly v souladu s předpisy mazat, ale přeci jen tu a tam něco unikne na veřejnost nebo je cíleně uvolněno jako „odstrašující“ případ. Převážně jsou to záběry opilých cestujících, jak padají pod vlak – žena na nádraží v Bransley, „nehodyˆˆ“ cestujících ve Spojeném království v čase vánočním.

Kamery v Česku

Českem proběhly před nedávnem zprávy o tom, že prvním dopravním podnikem, který získal od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) souhlas s uchováváním nahrávek z tramvají typu 13T, je ten brněnský. „V boji s vandalismem jsme postoupili o další velmi výrazný krok kupředu. Záznam z kamer nám usnadní identifikaci pachatelů trestných činů – ať už se jedná o poškozování našeho majetku nebo poškozování majetku či zdraví našich cestujících,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Brněnská šalina 13T, foto: Martin Grill Čechy zatím netrápí ani tak moc terorismus, jako spíše vandalismus. Nerozšířenější jsou sprejeři, kteří kromě sprejů používají i nesmývatelné fixy. Další skupina se zaměřuje na škrábání nebo leptání skel. Ta boční ve vozech už pracovníci DPMB ani nevyměňují, na to už nezbývají finance. Řešit musí zejména čelní skla vozů, neboť je to vyžadováno z hlediska bezpečnosti silničního/drážního provozu. Zcela zničené někdy zůstávají sedačky vozů. Další skupiny pak demolují jízdní řády - zcela proti heslu „Nenič mne - sloužím všem“, které si řada z vás jistě vybaví. Všechny takto zbytečně vynaložené peníze na neustálé opravy by DPMB mohl použít jinak a efektivněji, ve prospěch cestujících.

V Brně jsou zatím kamery ve všech šalinách „Porsche“ a v dalších dvaatřiceti šalinách jiných typů, zejména v těch, které prošly rekonstrukcí. Monitoruje se jak nástupní prostor a vnitřek vozidla, tak i bezprostřední okolí – umožňuje to sledovat lidi, kteří se chovají podezřele. DPMB už díky kamerovému systému má prvního zadrženého sprejera přímo při činu. „Ačkoli jsou v každé naší tramvaji 13T čtyři kamery, záznam jsme zatím pořizovat nesměli. Nyní nahrávat můžeme a záznam smíme uchovat po dobu dvou pracovních dnů,“ vysvětlil technický ředitel DPMB Jaromír Holec. V současné době probíhá výběrové řízení na dodávku nových autobusů, v nich by kamery již měly být součástí standardní výbavy.

162.112-7, Suchdol nad Odrou, foto: Payus Další společností, která se snažila získat souhlas s instalací kamer v dopravních prostředcích (včetně archivace záznamů), je Student Agency (SA). Žádost SA ale byla ÚOOÚ zamítnuta, což se jejímu majiteli Radimu Jančurovi nelíbí a obrátil se proto k soudu. „Pochopím, že ÚOOÚ nepovolí sledování zaměstnanců v kanceláři, protože mají právo i při práci na soukromí. My jsme však žádali o sledování řidičů, a to ve veřejném zájmu. Řidič má v rukou životy cestujících a my potřebujeme mít důkaz, zda si stoprocentně plnil své povinnosti. Jestli nekouřil, nepil, netelefonoval. (…) Snažil jsem se tuto záležitost po negativním stanovisku vysvětlit vedení úřadu i jeho řediteli, marně. ÚOOÚ je úřad, který vedou úředníci zahledění jen do sebe, nikoliv na potřeby bezpečnosti. Věc jsme už dali k soudu,“ komentoval situaci Jančura. Ve vlacích RegioJet se pak zatím s instalací kamer neuvažuje.

Zákaz nově kritizují i České dráhy. Zdroje blízké Nábřeží nám potvrdily, že se o kamerovém systému uvažuje coby standardním vybavení zejména příměstských souprav, kde jsou zaznamenávána největší poškození ze strany vandalů.

742.081-3, Opava východ, foto: Payus Kamery v pražském metru bereme jako samozřejmost. Používání kamer na nádražích nebo v jejich bezprostředním okolí se i v Česku stává běžným standardem. Jedním z posledních, kde se kamerový systém nově instaluje, je loňský vítěz soutěže Nejkrásnější nádraží 2012 – Opava východ. Město ve spolupráci s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty instaluje kamerový systém, který pokryje celý prostor nádraží přístupný veřejnosti. Zejména mladší bezdomovci se scházejí na rampě a po jejich nočních pitkách zůstává na nádraží nepořádek. Kamery by také měly odhalit jak ničení, tak znečišťování podchodu východního nádraží a strážníci městské police by pak mohli okmažitě zasáhnout.

Zdroje: Bild, Brněnský deník, Deutsche Wirtschafts Nachrichten [1], [2], [3], DPMB, E15, Global Rail News, iBRNO, Opavský deník


Vlad Poslat mail autorovi | 13.10.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihomoravský Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
13.10.2013 (23:51)  
Existuje k tomu pořekadlo, známé v mnoha mutacích:

Společnost, která vymění svobodu za bezpečnost brzy ztratí obojí.....

Kdo vymeni svobodu za bezpeci prijde o oboje.

Kdo vymění trvalou svobodu za chvilkovou bezpečnost, nedočká se ani jednoho.

-----------

Chci tím říct to, že boj proti kriminalitě (a terorismu a dětskému pornu samozřejmě!) u mě ani zdaleka neospravedlní neustálé špehování obyvatel (kamerama, na internetu, na dálnicích apod.).

Mrkněte třeba na tohle, s tím já souhlasím:

http://www.pirati.cz/program/soukromi
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.10.2013 (22:31)  
Pro rpet:

:-) souhlas. (A nejsem fšichni; já se s kamerama hlídajícíma individua cítím na nádraží, v "tube" i MHD bezpečněji. :-)
registrovaný uživatel rpet  mail  
13.10.2013 (21:07)  
@ Frantisek:

zvlastni je, ze jste (vy vsichni) ochotni vznaset tyto argumenty proti kamerovym systemum, ale uz nemate (opet vy vsichni) odvahu dat svuj nazor hlasite najevo tam, kde opravdu lobiste skodi: tedy v politice, a to jak na celostatni urovni, tak na te komunalni.

zjednodusim to a reknu to hodne jasne:

radeji 1000 kamer v mem meste (Lom u Mostu), nez Zeman na hrade, jeho kancler v politice (u lizu) a SPOZ v parlamentu.
13.10.2013 (20:11)  
Právě se obávám, že i ten, kdo se nedopustí přestupku či zločinu, může mít důvod k obavám, protože na všech stranách jsou zase jen lidé se svými nedostatky. Kamery nekontroluje stroj. Navíc zákony se často upravují dle přání lobbyistů, ne vše dle zákona je morální a naopak. Mohou v tom být i osobní věci - viděl jsem tě s někým, viděl jsem tě atd., nelze to takto zjednodušit a technika rozhodně nemůže zajistit, aby se lidé nechovali jako lidé. Druhá věc je, kolik ta narůstající legrace bude nakonec stát. Kdysi mě napadalo, když jsou vlaky ztrátové, mohl by se dopravce živit prodejem květin z nádražních truhlíků a dopravu zabalit, aby nebyl v takové ztrátě. No, nakonec doba pokročila a já si říkám, až pro samé kamery a zabezpečení nezbudou peníze na provoz, může se tento směle ukončit a vlastník kamer si vydělávat sledováním osob, což bude jistě ještě výnosnější než květinářství. Jen se pak už nikdo nikam bez vlastního prostředku nedostane...
registrovaný uživatel rpet  mail  
13.10.2013 (19:54)  
děcka, je to prosté.

občan, který se nedopouští žádného přečinu, či zločinu, nemusí mít z kamer žádné trauma - nemá se čeho bát.

zaměstnanci, který dělá to, co dělat má a nedělá nic z toho, co by dělat neměl, můžou být nějaký kamery ukradený.

denně jezdím do kanclu busem, ve kterém jsou minimálně 3 kamery - nemám pocit, že by můj soukromý život utrpěl nějakou nehoráznost...

ale zase je fakt, že neptrpím pocitem paranoii, takže...
13.10.2013 (19:15)  
Neonym: Připadá mi, že tohle už je jenom krok k následující pasáži z mého oblíbeného díla:

"Smith!" vykřikl hlas té saně z obrazovky. "6079 Smith W.! Ano, vy! Skloňte se níž, prosím! Umíte to přece. Ale nesnažíte se. Níž, prosím. To už je lepší, soudruhu.

Myslím, že v podnicích, jako je Student Agency, je důraz na firemní kulturu velký a prohřešky se netrestají snížením prémií. Sice nemám vlastní zkušenost, ale pochybuju, že když má Jančura ostré lokty vůči všem okolo, bude se svými zaměstnanci jednat v rukavičkách.

Můj názor na kamery je, čím míň, tím líp. Uznávám, že mohou na některých místech pomáhat. Zatím jsem nicméně spíše slyšel, že "ke krádeži došlo v místě, které těsně nezabírá kamera, takže..." Takže si říkám, na co ty kamery vlastně jsou, když se to podstatné stává mimo nich. A to nemluvím o soukromých kamerách, které jsou dnes u mnoha vchodů či domů.

Ke kontrole a důslednosti mi chybí dvě věci - důvěra v kontrolory a důsledníky (kdo to vlastně je?) a legislativa, určující, co vše se dá na základě kamer trestat. Dnes může být člověk coby výtržník dělající hluk a škody na základě kamerového záznamu vyobcován; o tom žádná, to ještě toleruju (když jiná páka - bohužel - není). Akorát mne děsí vize, že jednoho krásného dne bude podobně vyobcován ten, kdo si na ulici zapálí, anebo vytáhne láhev čehokoliv. Co kdyby tam nebyla minerálka, ale výbušnina, že?

Když to jinak nejde, tak kamery mohou být dobrá věc. Ale vychovávat jejich prostřednictvím mi přijde jako ne příliš dobrá cesta.
13.10.2013 (19:09)  
Kamery jsou presumpce viny. Místo řešení konkrétních případů se sledují všichni.
A pak je tu řada problémů s tou technologií spojených: Jak je celý systém zabezpečen, co se děje se záznamy, kdo všechno k nim má přístup, ...
registrovaný uživatel rpet  mail  
13.10.2013 (18:14)  
@ Rail-2005

Samotné kamery nestačí, musí se s nimi umět správně pracovat. Všechno je to o důslednosti.

velmi presne receno. pokud je to pevne spojene na obou stranach (kamerovy system - dozorova slozka), ma to velmi pozitivni ucinek.
registrovaný uživatel rpet  mail  
13.10.2013 (18:11)  
@ Zdeněk Štěpánek :

Je dávno prokázáno, že kamery ani náznakem nesnižují kriminalitu. Maximálně ji přesouvají za roh. Kamery jsou je prostředkem jak špehovat občany, jak jim vnutit ještě více reklamy apod.

kolego, ty jsi ale PÍP. vazne.

edit ex post: upraveno velmi sproste, urazlive a dehonestujici slovo.
13.10.2013 (16:42)  
A nakonec pro samé kamery a létající záznamová zařízení :) nezbudou peníze na to hlavní. Nehledě k tomu, jak toto vše prodraží jízdné. Jestli by nakonec nebylo lepší mít na svých místech zaměstnance než někde po kancelářích bandu techniků, slídilů a podobně... :)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko