..: Kamery v dopravních prostředcích a na nádražích :..

111, Flintsbach - Oberaudorf, foto: Tomáš Kubovec Berlín/Brno — Již počátkem roku vyjádřil německý ministr vnitra Hans-Peter Friedrich znepokojení nad bezpečnostní situací v Německu. V té době probíhala občanská válka v Mali a znovu se komplikovala situace v Egyptě. Rozhodl se proto prosazovat přísnější zákony o boji proti terorismu. Připomínal i islámský útok ve Frankfurtu. Jednou z věcí, které si vytkl za prioritu, je rozšíření kamerových systémů a prodloužení doby, po kterou je možno archivovat záznamy kamer.

V současné době je na 640 německých nádražích v provozu přes 4 800 kamer. Dalších asi 18 tisíc je instalováno v regionálních vlacích a vozech linek S-Bahn. Záznamy jsou uchovávány po dobu 48 hodin. Pouze policie může archivovat nahrávky až 30 dnů.

Berlin HBf., foto: redbird Koncern DB připravuje rozšíření kamerových systémů a v průběhu deseti let do nich chce investovat 60 miliónů eur. V prvních pěti letech to budou dvě třetiny z celkově uvažované částky. Německá vláda schválila plán pro nadcházejících šest let na zvýšení dohledu v železničních stanicích. Ze státního rozpočtu bude uvolněno 36 miliónů eur a Deutsche Bahn (DB) a policie budou moci kamery instalovat jak ve vlacích, tak ve stanicích po celé zemi. Generální ředitel DB Dr. Rüdiger Grube to komentoval slovy: „I když naše vlaky a stanice jsou již bezpečnými místy, chceme více investovat do bezpečnosti našich cestujících a dále posílit jejich pocit bezpečí.“

Pohybujete-li se v prostorách německých železnic, můžete se setkat i s další technikou – s dronem, použit je typ Microdrones MD4-1000. Nenese insignie německého letectva, ale je, jako většina lokomotiv, v červené barvě s logem DB. Jeho kamerový systém poskytuje vynikajicí kvalitu obrazu, takže jeho záznamy mohou být použity i jako důkazní materiál u soudu. Zaznamenává i souřadnice GPS. Pořízení jednoho dronu vyjde DB na 60 tisíc eur, stroj může zůstat ve vzduchu po dobu až 80 minut. Pohybuje se téměř nehlučně rychlostí až 54 km/h, výšková dostupnost je 150 m. Ovládat jej lze „z místa“ do okruhu 500 m a nebo dálkově – do vzdálenosti 40 km.

232.347-5 + 232.255-0 + 232.529-8 + 232.461-4, Adorf (Vogtl) - Hundsgrün, foto: BBvK K pořízení takovéto techniky vedl koncern DB problém s grafitti. Jen v roce 2012 na německých železnicích způsobili sprejeři škody převyšující 7,6 miliónů eur, které musely být vynaloženy na odstraňování více než 14 tisíc grafitti. V budoucnu, až se flotila dronů rozroste, není vyloučeno, že by železniční správa mohla s jejich pomocí monitorovat i pohyb cestujících na kritických místech.

Někteří němečtí komentátoři ale tyto kroky kritizují. Obdobná zařízení (drony) si totiž před nedávnem pořídila čínská policie. Obávají se toho, že by se z Německa lehce mohl stát policejní stát, protože setkání s přáteli na nádraží přestane být příjemné při vědomí, že vedené rozhovory a všechna setkání (pohyb osob) jsou nahrávány. Do protikladu stavějí případ, kdy byl před časem zadržen policií fotograf, který na nádraží v Kolíně nad Rýnem fotografoval jen logo supermarketu (na fotografii nebyli žádní lidé). Propuštěn byl až poté, co se identifikoval svým poslaneckým průkazem.

Německo není zdaleka jediným státem, který kamerami monitoruje provoz na železnici. Materiály by se měly v souladu s předpisy mazat, ale přeci jen tu a tam něco unikne na veřejnost nebo je cíleně uvolněno jako „odstrašující“ případ. Převážně jsou to záběry opilých cestujících, jak padají pod vlak – žena na nádraží v Bransley, „nehodyˆˆ“ cestujících ve Spojeném království v čase vánočním.

Kamery v Česku

Českem proběhly před nedávnem zprávy o tom, že prvním dopravním podnikem, který získal od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) souhlas s uchováváním nahrávek z tramvají typu 13T, je ten brněnský. „V boji s vandalismem jsme postoupili o další velmi výrazný krok kupředu. Záznam z kamer nám usnadní identifikaci pachatelů trestných činů – ať už se jedná o poškozování našeho majetku nebo poškozování majetku či zdraví našich cestujících,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Brněnská šalina 13T, foto: Martin Grill Čechy zatím netrápí ani tak moc terorismus, jako spíše vandalismus. Nerozšířenější jsou sprejeři, kteří kromě sprejů používají i nesmývatelné fixy. Další skupina se zaměřuje na škrábání nebo leptání skel. Ta boční ve vozech už pracovníci DPMB ani nevyměňují, na to už nezbývají finance. Řešit musí zejména čelní skla vozů, neboť je to vyžadováno z hlediska bezpečnosti silničního/drážního provozu. Zcela zničené někdy zůstávají sedačky vozů. Další skupiny pak demolují jízdní řády - zcela proti heslu „Nenič mne - sloužím všem“, které si řada z vás jistě vybaví. Všechny takto zbytečně vynaložené peníze na neustálé opravy by DPMB mohl použít jinak a efektivněji, ve prospěch cestujících.

V Brně jsou zatím kamery ve všech šalinách „Porsche“ a v dalších dvaatřiceti šalinách jiných typů, zejména v těch, které prošly rekonstrukcí. Monitoruje se jak nástupní prostor a vnitřek vozidla, tak i bezprostřední okolí – umožňuje to sledovat lidi, kteří se chovají podezřele. DPMB už díky kamerovému systému má prvního zadrženého sprejera přímo při činu. „Ačkoli jsou v každé naší tramvaji 13T čtyři kamery, záznam jsme zatím pořizovat nesměli. Nyní nahrávat můžeme a záznam smíme uchovat po dobu dvou pracovních dnů,“ vysvětlil technický ředitel DPMB Jaromír Holec. V současné době probíhá výběrové řízení na dodávku nových autobusů, v nich by kamery již měly být součástí standardní výbavy.

162.112-7, Suchdol nad Odrou, foto: Payus Další společností, která se snažila získat souhlas s instalací kamer v dopravních prostředcích (včetně archivace záznamů), je Student Agency (SA). Žádost SA ale byla ÚOOÚ zamítnuta, což se jejímu majiteli Radimu Jančurovi nelíbí a obrátil se proto k soudu. „Pochopím, že ÚOOÚ nepovolí sledování zaměstnanců v kanceláři, protože mají právo i při práci na soukromí. My jsme však žádali o sledování řidičů, a to ve veřejném zájmu. Řidič má v rukou životy cestujících a my potřebujeme mít důkaz, zda si stoprocentně plnil své povinnosti. Jestli nekouřil, nepil, netelefonoval. (…) Snažil jsem se tuto záležitost po negativním stanovisku vysvětlit vedení úřadu i jeho řediteli, marně. ÚOOÚ je úřad, který vedou úředníci zahledění jen do sebe, nikoliv na potřeby bezpečnosti. Věc jsme už dali k soudu,“ komentoval situaci Jančura. Ve vlacích RegioJet se pak zatím s instalací kamer neuvažuje.

Zákaz nově kritizují i České dráhy. Zdroje blízké Nábřeží nám potvrdily, že se o kamerovém systému uvažuje coby standardním vybavení zejména příměstských souprav, kde jsou zaznamenávána největší poškození ze strany vandalů.

742.081-3, Opava východ, foto: Payus Kamery v pražském metru bereme jako samozřejmost. Používání kamer na nádražích nebo v jejich bezprostředním okolí se i v Česku stává běžným standardem. Jedním z posledních, kde se kamerový systém nově instaluje, je loňský vítěz soutěže Nejkrásnější nádraží 2012 – Opava východ. Město ve spolupráci s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty instaluje kamerový systém, který pokryje celý prostor nádraží přístupný veřejnosti. Zejména mladší bezdomovci se scházejí na rampě a po jejich nočních pitkách zůstává na nádraží nepořádek. Kamery by také měly odhalit jak ničení, tak znečišťování podchodu východního nádraží a strážníci městské police by pak mohli okmažitě zasáhnout.

Zdroje: Bild, Brněnský deník, Deutsche Wirtschafts Nachrichten [1], [2], [3], DPMB, E15, Global Rail News, iBRNO, Opavský deník


Vlad Poslat mail autorovi | 13.10.2013 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from ČR Jihomoravský Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
15.10.2013 (13:31)  
rpet: Jako jeden z těch, kteri povazujou kamery za zasadni ohrozeni jejich soukromi, jak píšete, se chci zeptat - jaký je rozdíl mezi POLICAJT NA KAŽDÉM ROHU (podle Vás evidentní stupidita) a kamera na každém rohu (podle Vás důvod, proč se cítíte bezpečněji)?
Registered user rpet  mail  
15.10.2013 (13:06)  
@ IvaA:

kolego, jestli si myslis, ze na me plati nejaky kecy typu "vyporsuji si", tak to se pletes.

a za druhy: zkus si tu vetu precist celou - to aby ti neutekl kontext receneho.
Registered user IvaA 
15.10.2013 (11:34)  
rpet:
urážky a podsouvání nevyřčeného si vyprošuji!
Nenechte prosím nadále prchlivost cloumat svým majestátem a pokračujte v korektní debatě. Ovládáte ji, jak jde vidět v jiných diskusích
15.10.2013 (11:18)  
To, co napsal stoupa, krásně dokazuje, že se lidé kamer nebojí (to platí hlavně pro problémové skupiny), takže jako prevence selhávají. Uznávám, že výrazně usnadní vyšetřování a dokazování, ale to už tomu mrtvému mladíkovi nepomůže.
Registered user Martin Michl  mail  
15.10.2013 (11:02)  
nějak mi nejde do hlavy jaktože se nepodařilo prosadit kameru na řidiče autobusu.. proč řidič autobusu nemůže být sledován, a třeba pokladní v supermarketu , obchodu atd. ano, nebo v restauraci, na benzínové pumpě?

Sim je jedna věc pokud bude v autobuse kamera která bude dokumentovat co se děje venku pro případ nehody a je věc druhá pokud je tam kamera uvnitř a sleduje počínání řidiče, pak si ten řidič může připadat že se mu nedůvěřuje, tak podobně by se mohl chápat dohled pokladních kamerovým systémem.
Registered user rpet  mail  
15.10.2013 (10:48)  
@ IvaA:

úspěch je dokazován na událostech, které se nemusely stát při větší a viditelné přítomnosti pořádkových sil v ulicích.

no jiste: policajt ke kazdejm dverim! to, ze tu ultra-sotousi rvou hesla typu "nadrazi do kazde vesnice", na to uz jsem si zvykl. ale ze nekdo prijde s tak stupidnim nazorem, jako POLICAJT NA KAZDEM ROHU, to mi hlava nebere...
Registered user IvaA 
15.10.2013 (9:58)  
rpet, stoupa> Pánové, Vámi popisované konkrétní případy jsou přesnou ilustrací toho, co mi na kamerových systémech velmi vadí - úspěch je dokazován na událostech, které se nemusely stát při větší a viditelné přítomnosti pořádkových sil v ulicích. Ta totiž funguje jako prevence (plus psychologický efekt odstrašení především pro osoby se sníženou vnímavostí jako opilci, fetáci a jiné jednodušší, leč agresivní typy).
Na to ovšem kvůli budování technických systémů dohledu nad všemi (sloužícím především pro následné dokladování a ve vzácných vyladěných systémech i pro včasnou represi) peníze nezbývají.
Představa, že technika nám skokově nahradí tisíce let fungující a vyvíjející se vzorce chování je IMO mylná a nebezpečná.
Uvědomuji si však zároveň, že společnost je rozhodnuta tuto slepou uličku prozkoumat opravdu důkladně...
Registered user rpet  mail  
15.10.2013 (9:24)  
@ stoupa:

me o tom nepresvedcuj, ja mam nazor dost jasnej. zkus to adresovat tem, kteri povazujou kamery za zasadni ohrozeni jejich soukromi.
Registered user stoupa  mail  
15.10.2013 (8:33)  
Pro :rpet: - info:

Dnes je tomu právě rok, co skupina opilé omladiny (16 -20 let) hnedle vedle nádraží Berlin-Alexandrplatz umlátila, ukopala 19tiletého mládence. Jen tak. Díky kamerám byli hned ráno ztotožněni, večer uloveni a ten jeden co unikl do ciziny se raději vrátil a sám "se" vydal. A občané všeho věku se tryzny včera účastnili. A pachtelé jsou již odsouzeni. Lepší by možná bylo jen větší množství pochůzkářu (policie - ale bez aut).
Registered user rpet  mail  
14.10.2013 (23:35)  
asi bych tuhle debatu neresil, kdyby se Cestujici dost nesikovne nebyl vrtnul nekam, kde to vubec nezna. A samozrejme, ze treba ctenare v CR muze lakat kritika kameroveho systemu v GB - to jeste umim pochopit.

Protoze Cestujici dost dobre nemuze znat souvislosti. Treba lide, zijici ve meste Luton, si zacinaji kamerovy system dost povazovat - duvodem je zvlastni politicka situace, ktera v tom meste vznikjla v minulych volbach (a ja ji tady popisovat nebudu, neni to tema pro zelpage...). Stejne tak pozitivni nazor na kamerovy system se zcela necekane objevuje i ve meste Bradford - kde sidli nacionalisticka strana EDL a kde zije velmi pocetna komunita z blizkovychodnich zemi.

proste, jeden dustojnik v tisku to muze zjednodusit - pro neznale ctenare a ti si to logicky vezmou za sve.

realita - jak uz to tak nejak byva - muze byt i dost zasadnim zpusobem odlisna. a to muze posoudit jen ten, kdo to zna na vlastni kuzi.

analogicky stejna by byla situace, kdy bych tady zacal machrovat nejakym tvrzenim o nejake lokomotive (tvrzeni, vyctene z nejakeho clanku v novinach...). behem nekolika malo vterin by jste me tu roztrhali na kousky jak papirovej kalendar - a pravem. protoze tomu nerozumim. a to, ze jsem tu lokomotivu jednou nekde videl a navic o tom cetl v novinach, to ze me jeste nedela odbornika na danou problematiku. na rozdil o vas, kteri se tim treba zivite...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko