Praha — České dráhy od března rozšiřují seznam regionálních tratí, kde bude cestujícím automaticky přiznána 25% sleva na jízdném. Cílem je navýšit zájem o cestování vlakem i po těchto tratích, kde je většinou železniční doprava znevýhodněna cestovní dobou nebo silnou konkurencí. Jedná se o celkem 44 tratí po celé České republice, na nichž nejsou vlaky optimálně využívány a v budoucnosti proto může hrozit – vzhledem ke škrtům v krajských rozpočtech – jejich částečný nebo úplný zánik. Na osmnácti tratích, kde akční jízdné v letech 2011 a 2012 platilo, se díky tomu podařilo docílit nárůstu obsazenosti a tržeb.
Ivo Toman, ředitel Odboru regionální dopravy ČD, k tomu dodává: „Snažíme se tímto způsobem přilákat cestující na nejméně vytížené tratě, abychom zlepšili jejich ekonomiku a pokud možno na nich uchovali provoz. Krajské rozpočty jsou napjaté, neustále rostou náklady na elektřinu, dopravní cestu a tak dále. Dříve či později přijde na řadu otázka, zda na takových tratích nemá být doprava zastavena. Pokud ale existuje potenciál cestující do vlaků přilákat, je správné to nejdříve prověřit. Navíc vybíráme tratě, kde by mohlo dojít ke zlepšení služby například zrychlením spojení nebo nasazením kvalitnějších vozidel.“
Správnou cestu ukázala trať z Benešova do Trhového Štěpánova, kde je cestujícím již od září 2011 přiznáván nárok na 50% slevu ze základního jízdného. Navzdory velice nízkému jízdnému nedošlo k žádnému propadu tržeb, jak by se dalo předpokládat. U více než poloviny spojů vzrostla obsazenost a celkové tržby z trati jsou o téměř 15 % vyšší, než před zlevněním. Do vlaku přešli cestující jak z konkurenčních autobusů, tak i automobilů.
Akční nabídka se vztahuje na jednosměrné i zpáteční jízdenky mezi stanicemi ležícími na vyhlášené trati. Slevy nemohou využít cestující, kteří využijí traťovou nebo síťovou jízdenku, jakož i cestující, kteří jsou odbavováni do nebo ze stanice ležící mimo trať, kde je sleva poskytována. Na druhou stranu České dráhy mírně znevýhodňují majitele In-karet s aplikací IN 25 %, kteří v těchto úsecích dosáhnou stejné ceny. S ohledem na možnost síťového využití aplikace na In-kartě po celé České republice však tato nevýhoda nemá rozhodující význam.
Seznam úseků, kde je sleva poskytována | |
014 | Kolín – Ledečko |
064 | Mladá Boleslav hl. n. – Mladá Boleslav město |
076 | Mělník – Mladá Boleslav hl.n. |
081 | Rybniště – Rumburk |
083 | Rumburk – Dolní Poustevna |
084 | Rumburk – Staré Křečany / Zahrady u Rumburka – Mikulášovice dolní nádraží |
097 | Lovosice – Teplice v Čechách |
110 | Louny – Slaný |
131 | Ústí nad Labem hl. n. – Úpořiny – Bílina |
135 | Most – Moldava v Krušných horách |
141 | Karlovy Vary – Merklín |
142 | Karlovy Vary dol. n. – Potůčky |
144 | Nové Sedlo u Lokte – Nová Role |
146 | Cheb – Luby u Chebu |
147 | Františkovy Lázně – Plesná |
148 | Cheb – Hranice v Čechách |
161 | Rakovník – Blatno u Jesenice |
162 | Rakovník – Kralovice u Rakovníka |
178 | Svojšín – Bor |
182 | Poběžovice – Staňkov |
184 | Tachov – Domažlice |
185 | Domažlice – Klatovy |
191 | Nepomuk – Blatná |
192 | Číčenice – Týn nad Vltavou |
197 | Číčenice – Nové Údolí |
198 | Strakonice – Vimperk |
202 | Tábor – Bechyně |
203 | Strakonice – Březnice |
204 | Březnice – Rožmitál pod Třemšínem |
212 | Sázava Černé Budy – Světlá nad Sázavou |
220 | Benešov u Prahy – Mezno |
222 | Benešov u Prahy – Trhový Štěpánov (50% sleva) |
223 | Olbramovice – Sedlčany |
227 | Kostelec u Jihlavy – Slavonice |
235 | Kutná Hora hl. n. – Zruč nad Sázavou |
236 | Čáslav – Třemošnice |
237 | Havlíčkův Brod – Humpolec |
251 | Žďár nad Sázavou – Nedvědice |
252 | Velké Meziříčí – Studenec |
292 | Lipová Lázně – Mikulovice |
295 | Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku |
297 | Mikulovice – Zlaté Hory |
305 | Kroměříž – Zborovice |
310 | Valšov – Bruntál |
311 | Rýmařov – Valšov |
Seznam tratí ČR (ŽelPage) |
Zdroj: ŽelPage, České dráhy
Ehm, a neudelalo?
Nevím, nevšiml jsem si, že by se nám Praze začaly hromadit vlaky. Jak u Vás?
Jedná se v podstatě o jednokolejný úsek v délce několika set metrů, v traťové rychlosti 100 km/h (v Prosenicích). To má u mě do lokálky daleko. Ano, ten stav není ideální, ale srovnávat to s lokálkou je prostě demagogie.
PS: Někdo vzdělanější by možná dokázal spočítat, jestli je teď nejužší hrdlo v Dluhonicích, nebo je to stále UnO-Choceň.
PPS: Čistě prakticky. Definujte si "lokálku". U mě třeba Strakonice - Blatná. OK? Pak se podívejte na SJŘ pro Dluhonice-Prosenice, kolik tam toho projede v průměru za hodinu během dne a řekněte si, jestli by totéž šlo protlačit tou lokálkou. ANO/NE?
Jo, a PPPS: Výměnou za tuto komplikaci odpadá totéž v Dětmarovicích a Břeclavi, nemám pravdu?
Pokud si rozumíme, já jsem mluvil o někom, kdo přijde kvůli této akci o výhodnost In-Karty. To nebude patrně Váš případ, Vy jste nejspíš o tu výhodnost přišel již při nějaké předchozí akci (a o tom jsem polemizovat nechtěl). Pletu se?
To sa mi páči, že si konečne výplatu odmakáte ako normálni ľudia a budete si zamestnanie vážiť a nie ako teraz, že sa celú zmenu flákate.
(pre ostatných: nemyslím to všeobecne, ale "na hrubý pytel..." - a viem, že je to provokatér)
ale existuje početná skupina lidí, které žádnou kartu nechtějí a chtít nebudou, nehraje roli, zda karta je modrá, žlutá nebo dokonce růžová se zelenejma hvězdičkama....
a pokud takový člověk z nějakého důvodu pojede vlakem a průvodčí na něj vybalí cenu, ze které se mu protočí panenky, si řekne víckrát už radši ne...
já si myslím, že je to od ČD dobrý tah, protože to osloví i ty lidi (a není jich málo), kteří žádné karty řešit nechtějí, kteří prostě dostanou chuť zajet si do sousedního městečka na pivo, ty taková akce osloví, navíc jak už někdo zmínil autobus dost často jezdí jen ve špičce a mimo nejede nic
na druhou stranu netvrdím, že je to nabídka po všech stránkách dokonalá, ale pozitiva převažují
a teď trochu nevážně: zajímavé je, že žlutomilové se tady naparovali jak ve žlutodopravě každý dostane tu výhodnou cenu a teď Ti samý lidé kritizují, že i ČD dá aždému tu výhodnou cenu
tuhle trasu často jezdím a lidí je tam hodně teď to bude hrozné vlak bude narvaný a člověk se celou cestu nezastaví protože furt bude někdo přistupovat takhle stačilo kontrolovat za ledečkem a před kolínem a byl klid
ještě aby to vydrželo do léta :-))
Jiná věc je autobus, který je v mnoha případech výhodnější již teď i pro jednoho, problém však je, že v mnoha uvedených lokalitách (relacích) jede pouze ráno směrem do centra regionu, odpoledne směrem z centra, později večer a o víkendech nejeden většinou vůbec... Stačí se podívat na trať Slaný - Louny a na obce v jejím okolí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.