Praha — České dráhy od března rozšiřují seznam regionálních tratí, kde bude cestujícím automaticky přiznána 25% sleva na jízdném. Cílem je navýšit zájem o cestování vlakem i po těchto tratích, kde je většinou železniční doprava znevýhodněna cestovní dobou nebo silnou konkurencí. Jedná se o celkem 44 tratí po celé České republice, na nichž nejsou vlaky optimálně využívány a v budoucnosti proto může hrozit – vzhledem ke škrtům v krajských rozpočtech – jejich částečný nebo úplný zánik. Na osmnácti tratích, kde akční jízdné v letech 2011 a 2012 platilo, se díky tomu podařilo docílit nárůstu obsazenosti a tržeb.
Ivo Toman, ředitel Odboru regionální dopravy ČD, k tomu dodává: „Snažíme se tímto způsobem přilákat cestující na nejméně vytížené tratě, abychom zlepšili jejich ekonomiku a pokud možno na nich uchovali provoz. Krajské rozpočty jsou napjaté, neustále rostou náklady na elektřinu, dopravní cestu a tak dále. Dříve či později přijde na řadu otázka, zda na takových tratích nemá být doprava zastavena. Pokud ale existuje potenciál cestující do vlaků přilákat, je správné to nejdříve prověřit. Navíc vybíráme tratě, kde by mohlo dojít ke zlepšení služby například zrychlením spojení nebo nasazením kvalitnějších vozidel.“
Správnou cestu ukázala trať z Benešova do Trhového Štěpánova, kde je cestujícím již od září 2011 přiznáván nárok na 50% slevu ze základního jízdného. Navzdory velice nízkému jízdnému nedošlo k žádnému propadu tržeb, jak by se dalo předpokládat. U více než poloviny spojů vzrostla obsazenost a celkové tržby z trati jsou o téměř 15 % vyšší, než před zlevněním. Do vlaku přešli cestující jak z konkurenčních autobusů, tak i automobilů.
Akční nabídka se vztahuje na jednosměrné i zpáteční jízdenky mezi stanicemi ležícími na vyhlášené trati. Slevy nemohou využít cestující, kteří využijí traťovou nebo síťovou jízdenku, jakož i cestující, kteří jsou odbavováni do nebo ze stanice ležící mimo trať, kde je sleva poskytována. Na druhou stranu České dráhy mírně znevýhodňují majitele In-karet s aplikací IN 25 %, kteří v těchto úsecích dosáhnou stejné ceny. S ohledem na možnost síťového využití aplikace na In-kartě po celé České republice však tato nevýhoda nemá rozhodující význam.
Seznam úseků, kde je sleva poskytována | |
014 | Kolín – Ledečko |
064 | Mladá Boleslav hl. n. – Mladá Boleslav město |
076 | Mělník – Mladá Boleslav hl.n. |
081 | Rybniště – Rumburk |
083 | Rumburk – Dolní Poustevna |
084 | Rumburk – Staré Křečany / Zahrady u Rumburka – Mikulášovice dolní nádraží |
097 | Lovosice – Teplice v Čechách |
110 | Louny – Slaný |
131 | Ústí nad Labem hl. n. – Úpořiny – Bílina |
135 | Most – Moldava v Krušných horách |
141 | Karlovy Vary – Merklín |
142 | Karlovy Vary dol. n. – Potůčky |
144 | Nové Sedlo u Lokte – Nová Role |
146 | Cheb – Luby u Chebu |
147 | Františkovy Lázně – Plesná |
148 | Cheb – Hranice v Čechách |
161 | Rakovník – Blatno u Jesenice |
162 | Rakovník – Kralovice u Rakovníka |
178 | Svojšín – Bor |
182 | Poběžovice – Staňkov |
184 | Tachov – Domažlice |
185 | Domažlice – Klatovy |
191 | Nepomuk – Blatná |
192 | Číčenice – Týn nad Vltavou |
197 | Číčenice – Nové Údolí |
198 | Strakonice – Vimperk |
202 | Tábor – Bechyně |
203 | Strakonice – Březnice |
204 | Březnice – Rožmitál pod Třemšínem |
212 | Sázava Černé Budy – Světlá nad Sázavou |
220 | Benešov u Prahy – Mezno |
222 | Benešov u Prahy – Trhový Štěpánov (50% sleva) |
223 | Olbramovice – Sedlčany |
227 | Kostelec u Jihlavy – Slavonice |
235 | Kutná Hora hl. n. – Zruč nad Sázavou |
236 | Čáslav – Třemošnice |
237 | Havlíčkův Brod – Humpolec |
251 | Žďár nad Sázavou – Nedvědice |
252 | Velké Meziříčí – Studenec |
292 | Lipová Lázně – Mikulovice |
295 | Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku |
297 | Mikulovice – Zlaté Hory |
305 | Kroměříž – Zborovice |
310 | Valšov – Bruntál |
311 | Rýmařov – Valšov |
Seznam tratí ČR (ŽelPage) |
Zdroj: ŽelPage, České dráhy
PROST: A Vy si myslíte, že když do vedení ČD přijdou ty opravdoví současní manažeři nebo jak píšete nějakej Švýcar tak to bude lepší? :)) To jste asi hodně s odpuštěním naivní. Zrovna ČD mi připadá z těch velkých firem jako hodně malej okrádač obyčejných lidí :). Ale jak myslíte. Uvidíte sám, až tam ten Švýcar přijde začne pěkně klamavou reklamou, manipulací atd. mámit z lidí peníze :)).
Trochu mě potěšilo, že v LK není jediná trať, kde je nutné lákat cestující :D
Můžete mi toho exota ukázat?
PS: Sám mám IN25, na seznamu mám tři úseky, které projíždím pravidelně, a stejně mi ta akce žíly netrhá. Místním to přeji.
Pro počítač by to problém určitě nebyl. Ale je to účelem té slevy? Takže každý, kdo pojede Praha-ČB bude mít slevu na úsek Bene-Mezno? Proč? Takže ano, může to být nespravedlivé, pokud někdo tu "akční" trasu přesahuje o jednu, dvě zastávky. Ale jak byste to chtěl řešit? Určovat k "akční" trase ještě "toleranci"? Aby to bylo ještě složitější?
Lidi ktery maj in-kartu neni potreba do vlaku lakat tolik, jako lidi, ktery jezdej busem/autem.
To jistě můžete, ale fixní část ceny, což je cca 6 Kč, zaplatíte dvakrát, což při vzdálenostech na těch lokálkách efekt slevy poněkud snižuje.
Tady nedávno diskutovaná trať D.Lipka-Štíty tam taky není....
Není důvod. IREDO Dolní Lipka-Moravský Karlov stojí 14 Kč, zatímco základní jízdné ČD 22 Kč, s IN25 17 Kč.
- zkusili jsme slevu 50%, ta se osvědčila, ALE jinde zavedeme jen 25%
- sleva platila na celé trati, ALE teď bude platit jen někde
- sleva 25% by mohla platit pro všechny, ALE přiznáme ji jen někomu
S dokonalou úctou ke stávajícím zákazníkům vaše
OTK ČD (oddělení tarifních komplikací)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.