Praha — Po spojích SC Pendolino, D1 Express a nových regionálních vlacích RegioPanter a RegioShark rozšiřují České dráhy možnost připojení k internetu pomocí Wi-Fi i do dalších spojů. Nově je tak ve zkušebním provozu spuštěno připojení v 1. třídě vlaků EC 274/275 Jaroslav Hašek (Praha - Bratislava - Budapešť) a Ex 144/145 Landek (Praha – Ostrava – Žilina). Připojení u těchto vlaků je zajištěno jen na území České republiky. Některé z těchto vozů pocházejí ze souprav D1 Express, odkud byly vyřazeny pro malou poptávku po 1. třídě. Ale již v příštím roce by se měl počet spojů s možností připojení začít dále zvyšovat. A to jak díky dodávkám nových souprav, které jsou potřebným zařízením vybaveny přímo z výroby, tak postupným dosazováním do již provozovaných vozidel. Za tímto účelem má být v první polovině roku 2013 vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele potřebného vybavení; ten pak po jeho uzavření (předpoklad v druhé polovině roku 2013) provede dosazení potřebné techniky do vybraných vozidel Českých drah. Ty plánují potřebnou technologií osadit na 400 vagonů klasické stavby, například řady Bee238 či Bmz241.
Zdroj: České dráhy
opravdu nevím, na co jste reagoval. Jak už jsem jednou psal, jsem celkem rád, že budou mít někteří cestující v mezinárodních spojích (na území ČR) a v některých Ex WiFi. Jsem rád, že už po republice jezdí i vlaky (rovněž mezinárodní spoje a vlaky na Moravu tj. tam kde je nebo potenciálně hrozí konkurence), do kterých v zimě nesněží, není v nich 40 let zažraná špína a dokonce mají i elektrické zásuvky k připojení notebooku. O tomto „komfortu“ můžeme v dálkových rychlících na Cheb, Budějovice nebo i jinam jenom snít. Přitom platíme daně a dotujeme ČD stejně jako lidé v Olomouci, v Brně, v Ostravě, v Pardubicích apod. Nezasloužíme si tedy podle Vás stejně kvalitní veřejnou službu? Takže, ještě jednou (a snad naposledy), těm, kteří budou moci WiFi používat, jej moc přeji. Jenom si myslím, že dráhy mají zásadnější věci k řešení než WiFi. A pokud již do zkvalitňování služeb investují (což rozhodně není chvályhodné, ale nezbytné, či povinné - a opět tak z převážné většiny dělají z našich daní), měly by tak činit plošně a ne jenom tam, kde jim hrozí konkurence, protože (ještě jednou a rovněž doufám, že naposledy) daně, ze kterých ČD dostávají dotace na vlakokilometr, platíme v celé republice stejně. Mimochodem, docela by mě zajímalo, jak dlouho bude antimonopolní úřad tolerovat toto zneužívání státních subvencí poskytovaných ČD k zajištění veřejné dálkové dopravy v celé republice (zdůrazňuji, v celé republice) ke konkurenčnímu boji jen na některých tratích (nepředpokládám, že by do 40 let starých Béček nebo Aček jezdících na Cheb či Budějovice nainstalovali WiFi).
ED
P.S.:
Vymlouvat se na zanedbání obměny vozového parku v 90tých letech, tj. 13 let poté, není už ani vtipné, spíš jenom trapné. Na konci 90tých let jsem pravidelně jezdil z Prahy do Olomouce a zpět vnitrostátními dotovanými spoji IC/Ex. Už tenkrát byla většina vozů druhé třídy jedoucích na Ostravu nebo do Zlína modernizovaná, velkoprostorová a osazená klimatizací. Uplynulo 13 let a tady, tj. na relaci Praha – Cheb nic takového nejezdí (a zřejmě ani jezdit nebude, dokud nepřijde konkurence) i přes tu Vaši „modernizační snahu“ posledních let.
No, je to i generační. Nejvyšší touhu "laptopovat" vídám v EC/IC u generace 15 - 30 jar a to i za cenu, že cestují coby baťůžkáři volně loženi v chodbičce, či přestavku. Nezkoumám, kolik cestujících má "touhu", ale spíše bych řekl, že v souhrnu ani 10 - 15 % "nelaptopuje". (Menši produkty nesleduji)
Treba proste nechtely delat neco, co neni nutne. Ono se to nezda, ale z moji zkusenosti z EC a Ex nepouziva notebook nebo tablet za jizdy vice nez 25 % cestujicich. Nemluvim o lokalkach, kde byste zapnute notebooky v plnem regiosuku spocital na prstech jedne ruky. Urcite existuji lide, kteri voli dopravni prostredek podle toho, jestli je v nem wifi nebo ne, ale nebude jich nejake extremni mnozstvi. Ceska zeleznice doposud mela (a rekl bych ze stale ma) daleko vetsi problemy, nez je wifi ve vlaku...
Jelikož nemám práci, ve které bych musel být pořád k zastižení, beru možnost brouzdat internetem hlavně jako takový bonus, příjemné strávení času, který by byl jinak zabitý.
Myslím, že je to přirozený vývoj, dřív se ve vlaku/autobusu hlavně četlo a učilo, od cca poloviny 90. se k tomu přidalo hraní her v mobilu, dnes se k tomu přidává surfování na internetu. Je to prostě trend, kterému dost nahrává to, že notebook a tablet má dnes kdo a možnost připojit se na wi-fi síť má čím dál vyšší procento prodávaných mobilů.
A je samozřejmě naprosto správné, že na tento trend reagují i ČD. Jestli dostatečně rychle, si nějak netroufám posoudit.
Kdyz muze mit okresni dopravce s neporovnatelne nizsim rozpoctem zajistene spolehlive WiFi pro svou flotilu, nevim co doted branilo CD. Bavime se o vlacich vyssi kvality na delsi cestu, jo kdyby CD touzily po WiFi do kazdeho sukafonu (nevim na co), dalo by se argumentovat casovou narocnosti.
No v kazdem pripade se ledy hybou a diky za to. Kdy se to opravdu rozbehne a jaka bude porizovaci cena dle zcela cisteho vyberoveho rizeni (jako obvykle), to je na kristalovou kouli...
Jinak snahu ČD a vůbec všech dopravců zavádět do svých vozidel wi-fi síť kvituju, rozhodně to zvyšuje kvalitu cestování. Byl jsem před rokem a půl na skok v Norsku a tam právě inzerovali bezplatnou wi-fi ve vlacích jako velkou novinku.
Mnoho cetujících pracujících by tu wifinu ocenilo - lze cestou ledacos na netu vyřídit. Byť třeba jenom poštu, i to může zabrat hodinu nebo dvě a čas strávený ve vlaku tak není zabitý.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.