Vídeň/Sopron — Jízdní řád se v noci z 8. na 9. prosince 2012 nemění nejen v České republice, ale také v sousedních zemích. Více i méně zásadní novinky přinese také v Rakousku. Mezi nejlákavější patří například zavedení konceptu meziregionálních vlaků REX200, které budou jezdit pravidelně až dvousetkilometrovou rychlostí konkrétně z Vídně přes St. Pölten do Amstetten, díky čemuž se výrazně zkrátí cestování mezi Vídní a městy ležícími na nejvytíženějším rakouském koridoru. Další významnou změnou bude otevření nové vysokorychlostní tratě přes Tullnerfeld, díky čemuž vlaky ze Salcburku do Vídně či opačně dorazí o 23 minut dříve. Změny v jízdních řádech avizují nejen Rakouské spolkové dráhy ÖBB, ale také soukromí dopravci GySEV a WESTbahn.
REX200
Dostupný, rychlý a komfortní! Tak zní slova lákající cestující do nově zavedených regionálních vlaků spojujících Amstetten, St. Pölten a Vídeň dosahující maximální rychlosti 200 km/h. Tyto vlaky by se měly skládat z vozů klasické stavby určených na dálkové spoje. Dopravce slibuje velkou úsporu času, cestu mezi Vídní a St. Pöltenem vlaky zvládnou za 32 minut, což je oproti necelé hodině u ostatních vlaků celkem slušnou výhodou. Vlaky spojující Amstetten, Ybbs a. d. Donau, Pöchlarn, Melk, Loosdorf bei Melk, Prinzersdorf, St Pölten a Tullnerfeld s Vídní budou jezdit ráno v nepravidelném intervalu okolo 30 minut od 4.00 do 6.17 z Amstettenu, přičemž do Vídně dorazí za necelou hodinu a půl. Odpoledne vlaky budou jezdit z Vídně do Amstettenu v pravidelném hodinovém intervalu s odjezdy od 15.08 do 19.08, s příjezdy do Amstettenu od 16.38 do 20.38, přičemž cesta z Vídně bude trvat přesně hodinu a 30 minut. Jeden spoj REX200 bude ráno zajišťovat přímé spojení z Krems a. d. Donau přes Kirchberg am Wagram a Tulln a. d. Donau Stadt do Vídně, odjezd je stanoven na 7.41 a příjezd na vídeňské Západní nádraží bude v 8.40, z Vídně bude vlak odjíždět v 19.24 a do Krems a. d. Donau dorazí v 20.18. Všechny vlaky REX200 pojedou pouze v pracovní dny, ráno z Amstettenu do Vídně a odpoledne z Vídně do Amstettenu.
Wien Hbf.
Pro organizaci dopravy v Dolním Rakousku bude zásadní otevření nové průjezdné stanice "Vídeň hlavní nádraží", která nahradí už zbouraný Wien Südbahnhof včetně nástupišť na východní straně, odkud ještě v sobotu odjížděly poslední regionální spoje do Maďarska a na Slovensko.
WESTbahn: „každý vlak každý den“ už neplatí
Se začátkem jízdního řádu 2011/2012 přišel soukromý dopravce WESTbahn s tím, že všechny jeho vlaky budou jezdit celotýdenně. Nicméně provozní realita je taková, že už v červnu 2012 došlo k omezení některých spojů v okrajových časech. S novým jízdním řádem pak u některých spojů naskakují poznámky omezující jízdu spoje během týdne. Ačkoliv naprostá většina spojů pojede nadále celoročně, tak první vlak jedoucí v 5.36 z Vídně bude jezdit z Vídně do Lince pouze od pondělí do soboty, v neděli bude začínat v Linci. Spoj jedoucí v 7:40 z Vídně nově nepojede v neděli, spoj jedoucí v 13:40 z Vídně pojede jen ve čtvrtky, pátky, neděle a svátky a předposlední vlak jedoucí v 19.40 z Vídně bude krom nedělí a svátků končit v Linci. V opačném směru pojedou první dva vlaky z Lince pouze od pondělí do pátku, resp. do soboty, spoj jedoucí v 7.37 z Freilassingu nebude jezdit v neděli a vlak jedoucí v 13.37 z Freilassingu bude jezdit pouze ve čtvrtky, pátky, neděle a svátky. Jiné zásadnější změny u tohoto soukromého dopravce se nekonají.
GySEV: Naposledy z Pécse do Vídně, denně ze Šoproně do Bratislavy
Přímý rychlík D 284/285 z Vídně do Pécse přes Wiener Neustadt a Šoproň v sobotu 8. prosince 2012 končí. GySEV/ROeEE bude od neděle 9. prosince v Rakousku provozovat už pouze regionální dopravu na několika tratích v elektrické i motorové trakci. V návaznosti na otevření nové průjezdné stanice Wien Hbf. dojde ke spojení vlaků REX z Bratislavy-Petržalky do Vídně a vlaků REX z Vídně přes Ebenfurth a Sopron do Deutschkreutz. Dopravcem těchto vlaků bude z Bratislavy ÖBB, z Vídně dál pak rakousko-maďarský GySEV.
Zdroj: ÖBB, WESTbahn, GySEV
1. Bývalý Südbahnhof S-Bahn (Bahnsteig 21-22) se nově jmenuje Wien Quartier Belvedere. Wien Südtiroler Platz měl být přejmenován na Hauptbahnhof, ale kvůli protestům ze Südtirol byl k dřívějšímu názvu jenom přidán dovětek Hauptbahnhof.
2. Ad superrychlý REx St. Pölten - Wien: Jízdní doba skvělá, podle mě se pomalu ani nevyplatí bydlet ve Vídni (astronomické nájmy) a je lepší dojíždět - má dojít nebo už došlo k navýšení Pendlerpauschale, plánuje se i nějaká forma firemní jízdenky pro dojíždění do práce, která půjde z části odepsat z daní.
3. V metru se změnil hlas oznamující zastávky, u čísel autobusů je dovětek "ÁÁÁÁ" zkrátka tragédie.
Pravděpodobnost, že na dané trati budou stačit max. 4 minuty do vyježdění hodinového taktu, je pouze 4/60=6.7%, u 2hodinového taktu poloviční.
Motorová klopidla ? la DB 612 by regionálku jistě zrychlila, nicméně jak jsem psal, něco takového MD v nejbližší době není schopno zadotovat.
Robert-Antonio: Souhlasím, akorát pokud ty 4 minutky chybějí k tomu, aby se vlak vešel do taktového grafikonu, může se to naklápění hodit - viz SBB. Další věc k zamyšlení jsou motorové naklápěcí jednotky viz DB, myslím že na většině našich R/Sp vedených 843/854 by nějaké motorové klopidlo zkrátilo jízdní doby výrazně - pokud by příslušné tratě technicky odpovídaly. Bohužel dojmy z RegioSwingerů jsou trochu rozpačité, klopení občas nefunguje, vozidlo je poměrně drahé, vysokopodlažní, a má docela vysokou spotřebu paliva.
Klopidla zůstanou v nedotované dálkovce a ČD se bude snažit získat konkurenční výhodu skrze vyšší rychlost oproti neklopícím vyzobům. Tato snaha bude přirozeně gh, neb časový náskok pendolína mezi Prahou a Ostravou je zanedbatelně malý – 4 minuty proti Leošovi a 13 minut proti Jančurovi. Což je také důvod, proč vyzobové na nějaké klopení zvysoka séřou :-)
poslední dobou mi vrtá v hlavě jedna věc, koridory jsou dělány na naklápěcí vlaky, které mají pouze ČD a nemají je na všechny tratě, docela by mne zajímalo, jak se pouští soukromníci na železnici, jestli se dá do podmínek naklápěcí souprava, aby se koridor vyplatil a jestli přijde nějaký soukromník, který by jezdil na vlastní riziko a použil by naklápěcí vlaky, stručně řečeno, jestli MD při objednávání rychlíků po skončení smluv s ČD nedá podmínku naklápěcí soupravu pro kratší dobu jízdy, tak to se asi ty koridory modernizují na naklápěcí vlaky zbytečně a mohli ho rovnou modernizovat na 160 km/hod pro klasické vlaky !?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.