..: Zprovoznění LAV Barcelona - Figueras již v prosinci 2012 :..

Jednotka AVE S-103 při testovacích jízdách v pK 640 u Mollet del Vall?s, foto: RENFE Madrid/Paříž — Některé věci občas nemají logiku a o nekonečném příběhu mezistátního vysokorychlostního železničního spojení Barcelona - Perpignan to platí obzvláště. Nelze se tedy divit, že se občas dějí i nečekané, ale velmi pozitivní zázraky. Jestliže v červenci letošního roku vydal Dami? Calvet, náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, prohlášení týkající se data uvedení celé LAV do provozu: "Ve třetím trimestru roku 2013", tak v průběhu října vzaly události velmi rychlý spád. Politicky klíčovým se stalo datum 10. října 2012, kdy španělský premiér Mariano Rajoy navštívil v Elysejském paláci francouzského prezidenta Françoise Hollanda, aby při příležitosti 22. francouzsko-španělského summitu bez jakýchkoliv vytáček oznámil, že "toto velmi důležité spojení mezi oběma zeměmi" bude uvedeno do provozu v dubnu 2013 a že je to "závazek" španělského státu. Ovšem po zkušenostech, kdy se v průběhu posledních let v médiích potkávaly různé nepřesné nebo dokonce protichůdné informace ohledně zprovoznění této LAV, brali všichni i toto politické prohlášení s velkou rezervou. Nicméně sled technických událostí, různých tiskových zpráv a dalších prohlášení v průběhu října byl více než překvapující a svými důsledky skutečně podporující to, co bylo v Elysejském paláci řečeno.

Světlo na konci tunelu…

V podstatě bez většího zájmu médií začaly již 3. října 2012 jízdy speciálních vlaků v úseku Figueras-Villafant - Mollet del Vall?s za účelem zjištění různých nedostatků na trati, zatímco o něco jižněji, mezi Mollet del Vall?s a Barcelona-Sagrera v tu dobu dnem i nocí finišovaly s obrovským nasazením směny pracovníků správce infrastruktury, společnosti ADIF. Dne 18. října 2012 začaly na úseku Figueras-Villafant - Girona již ostré testovací jízdy vedené prozatím klasickými vlaky až do rychlosti 160 km/h. Začala se ověřovat kvalita trakčního vedení, geometrická poloha koleje a také systémy zabezpečení. Následně od 20. října 2012 do 26. října 2012 probíhaly na 62,2 km dlouhém úseku mezi Mollet del Vall?s a Vilobí d'Onyar vysokorychlostní zkoušky za přítomnosti 3 jednotek AVE S-103 (Velaro-E) zaměřené prakticky na vše, včetně zkoumání dynamiky jízdy jednotek, dynamických zkoušek vlivu jízdy velmi vysokou rychlostí na trať a testování systému ERTMS. Vše běží v kontextu, který dne 18. října 2012 formuloval prezident společnosti ADIF Enrique Verdeguer mající za cíl předat celé dílo k užívání dne 1. prosince 2012, tedy téměř 2 roky poté, co byl předán úsek Perpignan-Figueras (12. října 2010).

… svítá dne 15. prosince 2012

TGV DASYE na francouzské straně před tunelem Le Perthus, foto: SNCF Po všech zmatcích, které se v minulých měsících a letech staly, se zdá datum 1. prosince 2012 až neuvěřitelně ambiciózní, nicméně o jeho vážnosti napovídá vyjádření RENFE, že hodlá zahájit pravidelnou, prozatím vnitrostátní dopravu vedenou jednotkami AVE S-103 již od 15. prosince 2012. V úseku Barcelona - Figueras-Villafant se bude jednat v každém směru o 8 prodloužených spojů Madrid - Barcelona. Pro návoz/odvoz cestujících na 2 páry vlaků TGV z Francie mají sloužit 2 páry vlaků AVANT jedoucích pouze v úseku Barcelona - Figueras-Villafant. Rychlost vlaků na nově otevřeném úseku bude až do dubna 2013 omezena na pouhých 250 km/h. Tomu bude také odpovídat jízdní doba. Úsek Barcelona - Girona zabere 35 minut, úsek Girona - Figueras-Villafant pak dalších 15 min. Přestože se ještě nebude jednat o finální časy, i tak dojde v celém úseku Barcelona - Figueras-Villafant ke zkrácení jízdní doby oproti současnosti řádově o 50 min (proti spoji vedeném jednotkou ALVIA) a zejména k rozšíření nabídky spojů.

V dubnu 2013 v rámci pravidelné změny jízdních řádů dojde po více než 20 letech diskuzí a neustálých zpoždění k definitivnímu propojení Španělska a Francie vysokorychlostní železniční dopravou, kdy mezi Barcelonou a destinacemi ve Francii a Švýcarsku začnou jezdit přímé vlaky vedené jednotkami TGV DASYE a upravenými jednotkami AVE S-100. Budou zavedena zcela nová spojení, která od základu změní vnímání železniční dopravy v rozsáhlé části západní Evropy, ale o tom si povíme v připravované reportáži až příště.

Zdroj: Présidence de la République, ADIF, La Clau, Mobilitat a Catalunya


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 26.11.2012 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Addams 
27.11.2012 (23:35)  
bartik09:
Samozrejme, ze najnizsie ceny su pri nakupe 4 - 12 tyzdnov pred dnom jazdy ...
27.11.2012 (23:02)  
jarynka1, semik: Podle vlakem.net se da poridit za 3500 zpatecni. 1500 do Londyna a 2000 zpatky. Coz je o par set vic, nez za co se da poridit jizdenka na SA autobus. Taky je vlak o neco malo pomalejsi. Bohuzel na tu cenu se da dostat jen pri kombinaci nekolika jizdnich dokladu zakoupenych v urcitou dobu na urcitych mistech a na to asi nebude nikdo zvedavej... U letenek se mi zda ta cena prestrelena. S letanim zkusenosti nemam. Opravdu se da poridit letenka za 1400, pokud si reknu, ze chci letet za tyden s presnosti treba +- 10 hodin?
registrovaný uživatel Semík  mail  
27.11.2012 (22:35)  
2 jarynka1
Cena z ČR se nedávno řešila na K- reportu. Dá se to pořídit od 49,- Eur.
27.11.2012 (22:04)  
Rail-2005: To o té lokomotivě je mi známo, to byla spíše řečnická otázka. Každopádně myslel jsem, že St. Pancras už byl kvůli eurostarum udělán jako 25kV AC. Aby nemusely používat tu třetí kolejnici poté, co natáhly VRT prakticky do Londýna. Viz třba na wiki: After the opening of High Speed 1, overhead electricity is available throughout the core network between London and Paris / Brussels and the third rail shoes became redundant and were removed. Kadopádně díky za info k těm AVE jednotkám!
27.11.2012 (21:39)  
ke spojení Praha - London vlakem, kolik to tak asi může stát? Letadlo (nízkonáklad) 1.400-2.000 Kč, bus 1.000 - 2.000 Kč, Cenu vlakového spojení odhaduji tak na 4-5.000kč a otázka je kolik lidí by tím jelo?
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
27.11.2012 (20:57)  
AVE S-100F ziskaly prave francouzsky stejnosmer, TVM-430 a schopnost cist fr. svetelny autoblok. Budou od leta zajistovat spojeni E - Marseille, E - Toulouse a E - Lyon. S provozem techto jednotek do Parize se nepocita, tam budou jezdit TGV Euroduplex.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
27.11.2012 (20:50)  
Ondruch: Musel byste mit lokomotivu (jednotku) schopnou na napajeni 25kV 50Hz (E), 1,5kV SS, 25kV 50Hz (F)(GB) upozornuji, ze stridavina E a F neni mechanicky totez (nutna verifikace) a 750V SS kvuli okruhu stanice St.Pancras v Londyne. Dale ruzne zabezpecovaci systemy, LZB, ERTMS L2, francouzsky svetelny autoblok (usek Perpignan - Nimes), TVM-300, TVM-430.

Zkratka, dokud Francouzi nepostavi zbivajici usek LGV mezi Perpignan a Nimes, tak si muzete nechat zajit chute.
27.11.2012 (12:00)  
Martin Š. no vyšlo by to asi na sedm hodin, otázkou je, která lokomotiva smí a může ze Španělska až do Londýna byť prakticky jen po LGV a jiných VRT a vyvine 230km/h.

Otázka do pléna, jaké úpravy musely podstoupit AVE S100? Neví někdo?
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
26.11.2012 (21:24)  
A co TALGO vedené klasickou lokomotivou? 230 km/h by nestačilo pro noční vlak?
Nebylo by špatné spojení takový CNL(EN) Praha - Londýn (-:, ovšem to se nedá mluvit ještě dlouhá desetiletí o spojení po VRT )-:
Ale spátky od fantazírování k tomu co řešíte. Noční Vysokorychlostka, ano je to dobrý nápad, ale nemyslím si, že to půjde aplikovat jinak než klasickými vozy nebo netrakčními jednotkami - což je v součtu jedno a to samé - spíše nevýhoda pro netrakční jednotky, nejdou aplikovat přímé vozy. Důležité u nočních vlaků je, že Vám přes den stojí (to je ,logické), což pro Vás není moc výhodné (když beru, že v nich máte vázané i hnací vozidla - která si pro osobního dopravce mohou vydělat právě nejvíc ve dne, to že je provozujete v noci je pro Vás takový "bonus").
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko