Madrid/Paříž — Některé věci občas nemají logiku a o nekonečném příběhu mezistátního vysokorychlostního železničního spojení Barcelona - Perpignan to platí obzvláště. Nelze se tedy divit, že se občas dějí i nečekané, ale velmi pozitivní zázraky. Jestliže v červenci letošního roku vydal Dami? Calvet, náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, prohlášení týkající se data uvedení celé LAV do provozu: "Ve třetím trimestru roku 2013", tak v průběhu října vzaly události velmi rychlý spád. Politicky klíčovým se stalo datum 10. října 2012, kdy španělský premiér Mariano Rajoy navštívil v Elysejském paláci francouzského prezidenta Françoise Hollanda, aby při příležitosti 22. francouzsko-španělského summitu bez jakýchkoliv vytáček oznámil, že "toto velmi důležité spojení mezi oběma zeměmi" bude uvedeno do provozu v dubnu 2013 a že je to "závazek" španělského státu. Ovšem po zkušenostech, kdy se v průběhu posledních let v médiích potkávaly různé nepřesné nebo dokonce protichůdné informace ohledně zprovoznění této LAV, brali všichni i toto politické prohlášení s velkou rezervou. Nicméně sled technických událostí, různých tiskových zpráv a dalších prohlášení v průběhu října byl více než překvapující a svými důsledky skutečně podporující to, co bylo v Elysejském paláci řečeno.
Světlo na konci tunelu…
V podstatě bez většího zájmu médií začaly již 3. října 2012 jízdy speciálních vlaků v úseku Figueras-Villafant - Mollet del Vall?s za účelem zjištění různých nedostatků na trati, zatímco o něco jižněji, mezi Mollet del Vall?s a Barcelona-Sagrera v tu dobu dnem i nocí finišovaly s obrovským nasazením směny pracovníků správce infrastruktury, společnosti ADIF. Dne 18. října 2012 začaly na úseku Figueras-Villafant - Girona již ostré testovací jízdy vedené prozatím klasickými vlaky až do rychlosti 160 km/h. Začala se ověřovat kvalita trakčního vedení, geometrická poloha koleje a také systémy zabezpečení. Následně od 20. října 2012 do 26. října 2012 probíhaly na 62,2 km dlouhém úseku mezi Mollet del Vall?s a Vilobí d'Onyar vysokorychlostní zkoušky za přítomnosti 3 jednotek AVE S-103 (Velaro-E) zaměřené prakticky na vše, včetně zkoumání dynamiky jízdy jednotek, dynamických zkoušek vlivu jízdy velmi vysokou rychlostí na trať a testování systému ERTMS. Vše běží v kontextu, který dne 18. října 2012 formuloval prezident společnosti ADIF Enrique Verdeguer mající za cíl předat celé dílo k užívání dne 1. prosince 2012, tedy téměř 2 roky poté, co byl předán úsek Perpignan-Figueras (12. října 2010).
… svítá dne 15. prosince 2012
Po všech zmatcích, které se v minulých měsících a letech staly, se zdá datum 1. prosince 2012 až neuvěřitelně ambiciózní, nicméně o jeho vážnosti napovídá vyjádření RENFE, že hodlá zahájit pravidelnou, prozatím vnitrostátní dopravu vedenou jednotkami AVE S-103 již od 15. prosince 2012. V úseku Barcelona - Figueras-Villafant se bude jednat v každém směru o 8 prodloužených spojů Madrid - Barcelona. Pro návoz/odvoz cestujících na 2 páry vlaků TGV z Francie mají sloužit 2 páry vlaků AVANT jedoucích pouze v úseku Barcelona - Figueras-Villafant. Rychlost vlaků na nově otevřeném úseku bude až do dubna 2013 omezena na pouhých 250 km/h. Tomu bude také odpovídat jízdní doba. Úsek Barcelona - Girona zabere 35 minut, úsek Girona - Figueras-Villafant pak dalších 15 min. Přestože se ještě nebude jednat o finální časy, i tak dojde v celém úseku Barcelona - Figueras-Villafant ke zkrácení jízdní doby oproti současnosti řádově o 50 min (proti spoji vedeném jednotkou ALVIA) a zejména k rozšíření nabídky spojů.
V dubnu 2013 v rámci pravidelné změny jízdních řádů dojde po více než 20 letech diskuzí a neustálých zpoždění k definitivnímu propojení Španělska a Francie vysokorychlostní železniční dopravou, kdy mezi Barcelonou a destinacemi ve Francii a Švýcarsku začnou jezdit přímé vlaky vedené jednotkami TGV DASYE a upravenými jednotkami AVE S-100. Budou zavedena zcela nová spojení, která od základu změní vnímání železniční dopravy v rozsáhlé části západní Evropy, ale o tom si povíme v připravované reportáži až příště.
Zdroj: Présidence de la République, ADIF, La Clau, Mobilitat a Catalunya


Kdy dokončí novou trať odbočka Camp de Tarragona-směr Valencie?
Již léta jsou hotovy skoro veškeré zemní práce až na pár mostů, zbýva jen pložit koleje a natáhnout trakční vedení.
Naopak, jak už jsem psal v jednom z předcházejících komentářů, koleje jsou položeny v celé délce Barcelona - Figueras od 8.11.2012. Tento fakt podpírám článkem:
http://www.la-clau.net/noticia/tgv-perpignan-barcelone-tous-les-rails-sont-poses-sur-175-km-7627
Jestli tyhle objekty jsou soucasti VRT, tak to nebude v lednu ani zazrakem. Mozna nejaky (provizorni?) prutah dvou koleji, ale i to bych bral za dost neuveritelne tempo.
http://www.la-clau.net/info/7571/la-ligne-a-grande-vitesse-perpignan-barcelone-prete-le-1er-decembre-7571
Ale... ta existují vždycky, bohužel. Možná budu donucen ten článek ještě trochu poupravit a aktualizovat. Celou kauzu léta detailně sleduji a netrpělivě očekávám den D.
Španělská ministryně veřejných prací Ana Pastor totiž ještě v předvečer katalánských regionálních voleb na nějakém mítingu prohlásila, že AVE přijede do Girony a Figueras v lednu 2013. To mne trochu znepokojuje. Podezřelé je od 7.1.2013 a dále nemá RENFE v rezervačním systému žádné vlaky. To by mohlo až podezřele naznačovat, že "to svítání" nebude 15.12.2012 ale až 7.1.2013.
Nicméně mne už nemůže překvapit vůbec nic, moc dobře vím, v jakém chaosu byl zprovozňován poslední úsek LAV Roca de Bar? - Baracelona Sants v roce 2008.
Váš názor odborně chápu, nicméně trasa patří do evropských páteřnch tras a byla už kdysi definována nějakým nařízením, takže jedho plnění je nyní povinné. Je to stejné, jako smysluplnost ERTMS na "Koňce" v úseku České Budějovice - Linz. Naopak minimálně v úseku ČBU - Tábor se to bude pro rychlost vyšší než 160 km/h hodit, ale to už odbočuji od tématu.
"2018 - předpokládané uvedení do provozu ERTMS L1 na modernizované trati odb. Lattes (Montpellier) až Cerb?re."
ETCS 1 pre usek Perpignan - Cerbere sa mi zda ako mierne prebytocny, kedze vyznam tejto trate bude nadalej prudko klesat presuvanim dopravy (okrem miestnych regionalnych vlakov) na LGV.
2017 - uvedení do provozu VRT obchvatu měst Nîmes a Montpellier. Bude se jednat 60 km dlouhou trať v úseku odb. Manduel - odb. Lattes + dalších 20 km propojovacích tratí v okolí odb. Manduel. Trasována s oblouky 6000+ tedy potenciálně pro V 350 km/h. Její koncept je VRT pro smíšený provoz, vybavená jak světelným autoblokem, tak ERTMS. Zpočátku budou všechna TGV jezdit 220 km/h. Vyšší rychlost bude moci být zavedena až poté, co všechna vozidla využívající novou infrastrukturu budou plně vybavena ERTMS L2, což bude problém zejména v nákladní dopravě.
2018 - předpokládané uvedení do provozu ERTMS L1 na modernizované trati odb. Lattes (Montpellier) až Cerb?re.
2022 - VRT (zda smíšená nebo osobní zatím nebylo rozhodnuto) v úseku odb. Lattes (Montpellier) - odb. Le Soler (Perpignan). Nicméně toto jediné datum je zatím dost na vodě. Já osobně si myslím, že spíše až 2025.
V budoucnu bude spojení Paris - Madrid mnohem rychlejší západní trasou přes Bordeaux a Baskicko, už jen z důvodu kratší kilometrické vzdálenosti.
2017 - Uvedení do provozu LGV SEA (Sud Europe-Atlantique) v úseku Tours - Bordeaux (V 320 km/h). Jízdní doba u non-stop TGV Paris - Bordeaux se sníží ze současných 3h00 na 2h05.
Dá se očekávat (i když tempo prací se může zpomalit i zrychlit), že do roku 2018 bude na španělské straně hotový VRT tah na 350 km/h v úseku Valladolid - Venta de Ba?os - Miranda de Ebro - Vitoria - San Sebastián.
Pak už zbývá jen úsek od Bordeaux - na Španělskou hranici, který je ale i dnes rychlostně poměrně solidní.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
