Madrid/Paříž — Některé věci občas nemají logiku a o nekonečném příběhu mezistátního vysokorychlostního železničního spojení Barcelona - Perpignan to platí obzvláště. Nelze se tedy divit, že se občas dějí i nečekané, ale velmi pozitivní zázraky. Jestliže v červenci letošního roku vydal Dami? Calvet, náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, prohlášení týkající se data uvedení celé LAV do provozu: "Ve třetím trimestru roku 2013", tak v průběhu října vzaly události velmi rychlý spád. Politicky klíčovým se stalo datum 10. října 2012, kdy španělský premiér Mariano Rajoy navštívil v Elysejském paláci francouzského prezidenta Françoise Hollanda, aby při příležitosti 22. francouzsko-španělského summitu bez jakýchkoliv vytáček oznámil, že "toto velmi důležité spojení mezi oběma zeměmi" bude uvedeno do provozu v dubnu 2013 a že je to "závazek" španělského státu. Ovšem po zkušenostech, kdy se v průběhu posledních let v médiích potkávaly různé nepřesné nebo dokonce protichůdné informace ohledně zprovoznění této LAV, brali všichni i toto politické prohlášení s velkou rezervou. Nicméně sled technických událostí, různých tiskových zpráv a dalších prohlášení v průběhu října byl více než překvapující a svými důsledky skutečně podporující to, co bylo v Elysejském paláci řečeno.
Světlo na konci tunelu…
V podstatě bez většího zájmu médií začaly již 3. října 2012 jízdy speciálních vlaků v úseku Figueras-Villafant - Mollet del Vall?s za účelem zjištění různých nedostatků na trati, zatímco o něco jižněji, mezi Mollet del Vall?s a Barcelona-Sagrera v tu dobu dnem i nocí finišovaly s obrovským nasazením směny pracovníků správce infrastruktury, společnosti ADIF. Dne 18. října 2012 začaly na úseku Figueras-Villafant - Girona již ostré testovací jízdy vedené prozatím klasickými vlaky až do rychlosti 160 km/h. Začala se ověřovat kvalita trakčního vedení, geometrická poloha koleje a také systémy zabezpečení. Následně od 20. října 2012 do 26. října 2012 probíhaly na 62,2 km dlouhém úseku mezi Mollet del Vall?s a Vilobí d'Onyar vysokorychlostní zkoušky za přítomnosti 3 jednotek AVE S-103 (Velaro-E) zaměřené prakticky na vše, včetně zkoumání dynamiky jízdy jednotek, dynamických zkoušek vlivu jízdy velmi vysokou rychlostí na trať a testování systému ERTMS. Vše běží v kontextu, který dne 18. října 2012 formuloval prezident společnosti ADIF Enrique Verdeguer mající za cíl předat celé dílo k užívání dne 1. prosince 2012, tedy téměř 2 roky poté, co byl předán úsek Perpignan-Figueras (12. října 2010).
… svítá dne 15. prosince 2012
Po všech zmatcích, které se v minulých měsících a letech staly, se zdá datum 1. prosince 2012 až neuvěřitelně ambiciózní, nicméně o jeho vážnosti napovídá vyjádření RENFE, že hodlá zahájit pravidelnou, prozatím vnitrostátní dopravu vedenou jednotkami AVE S-103 již od 15. prosince 2012. V úseku Barcelona - Figueras-Villafant se bude jednat v každém směru o 8 prodloužených spojů Madrid - Barcelona. Pro návoz/odvoz cestujících na 2 páry vlaků TGV z Francie mají sloužit 2 páry vlaků AVANT jedoucích pouze v úseku Barcelona - Figueras-Villafant. Rychlost vlaků na nově otevřeném úseku bude až do dubna 2013 omezena na pouhých 250 km/h. Tomu bude také odpovídat jízdní doba. Úsek Barcelona - Girona zabere 35 minut, úsek Girona - Figueras-Villafant pak dalších 15 min. Přestože se ještě nebude jednat o finální časy, i tak dojde v celém úseku Barcelona - Figueras-Villafant ke zkrácení jízdní doby oproti současnosti řádově o 50 min (proti spoji vedeném jednotkou ALVIA) a zejména k rozšíření nabídky spojů.
V dubnu 2013 v rámci pravidelné změny jízdních řádů dojde po více než 20 letech diskuzí a neustálých zpoždění k definitivnímu propojení Španělska a Francie vysokorychlostní železniční dopravou, kdy mezi Barcelonou a destinacemi ve Francii a Švýcarsku začnou jezdit přímé vlaky vedené jednotkami TGV DASYE a upravenými jednotkami AVE S-100. Budou zavedena zcela nová spojení, která od základu změní vnímání železniční dopravy v rozsáhlé části západní Evropy, ale o tom si povíme v připravované reportáži až příště.
Zdroj: Présidence de la République, ADIF, La Clau, Mobilitat a Catalunya
http://maps.google.com/maps/ms?msid=203044866456498047735.0004cfa89105f2528595e&msa=0&ll=40.187267,0.032959&spn=5.999757,9.876709 .
Montpellier - Perpignan: podstúpi len rekonštrukciu pri zachovaní systému 1,5 kV, cestovne casy trochu klesnu, a
Perpignan - Madrid je 799 km, co za 2,5 h. je na hranici realizovatelnosti ... :-)
Naopak Velaro D (rada DB 407) bude vybaveno pro kontinualni jizdu z Frankfurtu az do Barcelony, pripadne kamkoliv dal po spanelske VRT siti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.