..: ČD vycházejí vstříc cestujícím v pohybu, spustily mobilní web :..

Mobilní verze stránek www.cd.cz, foto: České dráhy Praha — Webové stránky ČD se otevírají mobilním zařízením. Stejně jako řada nejrůznějších dopravců před nimi, i dráhy vycházejí vstříc zákazníkům v pohybu, kteří potřebují co nejrychleji dohledat dopravní informace ze svých mobilních zařízeních. Přístup na domovskou stránku www.cd.cz tak určité typy mobilních prohlížečů automaticky rozpozná a přesměruje návštěvníky na zjednodušenou verzi stránek, optimalizovanou pro ovládání dotykem. Cestující v terénu tak získávají komfortnější přístup k informacím o jízdním řádu, poloze vlaků, mimořádnostech nebo službách na nádražích. Na přelomu roku chtějí navíc ČD doplnit i prozatím chybějící možnost přímého nákupu jízdních dokladů.

Nejen mobilní web, ale i palubní portál a další novinky

„Upravené webové stránky mají zjednodušit hledání informací v případě, že zákazník nemá k dispozici počítač. Mobilní web je přehledný a uživatelsky jednoduchý a měl by poskytnout odpovědi na základní potřeby cestujících v „terénu“ – kdy a v kolik, odkud a kam, jak a za kolik. Jako jeden z mála železničních portálů v Evropě je vybaven plnohodnotným mapovým portálem, ve kterém lze sledovat aktuální polohu a zpoždění všech vlaků, omezení provozu, informace o charakteristice tratí, poloze stanic a do budoucna také o poskytovaných službách ve stanicích,“ komentuje rozšíření standardní nabídky online služeb výkonný ředitel Úseku pro obchod a marketing ČD Jiří Ješeta.

Spuštění webu optimalizovaného pro dotyková rozhraní je letos dalším viditelným počinem ČD na poli informačních řešení pro zákazníky. Již v průběhu prázdnin došlo ke spuštění palubní Wi-Fi sítě ve spojích SC Pendolino, nabízející kromě připojení k internetu také informační portál. Ten v současnosti poskytuje informace o jízdě vlaku a službách, ale také záběry z kamer na čelech souprav. Na tyto funkce chce společnost dále v následujících měsících dále navázat, například možností objednání občerstvení z místa nebo multimediálního obsahu z vnitřní sítě, včetně knih, hudby, filmů nebo her.

České dráhy - mobilní web (Safari iOS), foto: Josef Petrák Mobilní web ČD - informace o vybraném vlaku Informace o mimořádnostech v mobilní verzi cd.cz Mapa s vyznačenou polohou vlaků v prohlížeči Opera Mobile (OS Android) Obecné informace o službách ČD na mobilním webu m.cd.cz Schematické řazení vlaku na webu m.cd.cz, ovládání je poněkud náročnější Mobilní web ČD poskytuje i základní informace o službách na nádraží

Webové stránky optimalizované pro mobilní zařízení jsou zejména u dopravců naprosto logickou volbou vzhledem k předmětu jejich podnikání. Ať už ve formě dotykového webu, nebo přímo nativní aplikace pro smartphony v současnosti má velká část aerolinek i železničních operátorů v Evropě a za oceánem. Zatím největším nedostatkem nového řešení ČD je nemožnost rychlého nákupu jízdenek, při němž jsou zákazníci pořád odkázáni na plnou verzi drážního e-shopu. Ten sice s poslední aktualizací doznal mnoha funkčních vylepšení, při nákupu z mobilního telefonu nebo tabletu ale pořád vykazuje určité rezervy. Ty se teď ČD podle vlastních slov budou snažit dohnat.

ZSSK nedisponuje mobilním webem jako takových, jízdenku ale z mobilu koupit lze EMIL - Elektronický Mobilný Internetový Lístok - je letošní novinkou ZSSK v oblasti online prodeje Nákup jízdenky ZSSK z mobilního telefonu (Opera Mobile)

Patrně největší hodnotu tak pro uživatele mobilního webu Českých drah mají informace o mimořádnostech, které v současnosti jako jediné nelze získat prostřednictvím jiné aplikace. Naopak o možných spojeních, a to včetně autobusů, MHD i konkurenčních vlaků, si už teď snadno udělají přehled majitelů smartphonů. K dispozici mají jak mobilní nadstavby klasického IDOSu, tak i offline vyhledávač Circlegate Transit pro platformy Android, iOS a Windows Phone.

Právě obchodní příležitost u mobilního prodeje objevila v květnu letošního roku slovenská ZSSK, jež po letech tvrdohlavého vyžadování tištěných e-jízdenek spustila vlastní mobilní e-shop. Tomu sice k úrovni komfortu zahraničních protějšků pořád chybí velký kus cesty, následuje ale jasný trend odklonu od tradičních prodejních kanálů. Notoricky lhostejně se naopak k mobilnímu segmentu prozatím staví RegioJet, jehož rezervační systém se ani po roce provozu zákazníkům s chytrými telefony a tablety nikterak nepřiblížil. Mobilní odbavení nicméně celosvětově nabírá na významu, což potvrzují jak desítky specifických aplikací aerolinek, tak i rozbíhající se konkurenční řešení od Applu a Googlu pro správu jízdenek a rezervací.

ZSSK - mobilní web (Safari iOS), foto: Josef Petrák WESTbahn - mobilní web (Safari iOS), foto: Josef Petrák Mobilní web švýcarských SBB Mobilní web španělských Renfe Mobilní web francouzské SNCF Mobilní web společnosti Eurostar Jízdenky, vstupenky, kartičky na jednom místě. Řešení existuje pro iOS i Android. Povšimněte si jízdenky na vlak Amtraku, foto: Apple, Inc.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 9.10.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel VS 
09.10.2012 (15:20)  
Je zajímavé, že hledání spojení dokáže zpracovat např. "židenice" (jednoznačné i takto), ale info o stanici potřebuje "brno-židenice" - čekal bych, že to bude fungovat stejně.
registrovaný uživatel cest 
09.10.2012 (13:18)  
Na jakémkoli prohlížeči lze mobilní stránky zobrazit.
Stačí zadat m.cd.cz místo cd.cz.
09.10.2012 (12:55)  
Jásám za v mobilu použitelnou mapu s polohou vlaků. Jen mi přijde matoucí, že na tom boxu s informací o vlaku je "Zpět" místo "Zavřít".

ŽelPage se na něco nechystá? Třeba používat řazení vlaků z mobilu je peklo.
registrovaný uživatel Roman Menc  mail  
09.10.2012 (12:55)  
Dobrý den,

k většině věcí se pokusím vyjádřit večer v klidu. V rychlosti k rychlosti načítání - zde máte pravdu, po výměně headline obrázku za finální variantu zapomněl vývojář jej komprimovat, stáhnout velikost.

Během dnešního dne to bude upraveno. Díky za upozornění, toto je závažná chyba.
registrovaný uživatel Oto 
09.10.2012 (12:44)  
Taky si myslím, že je velikost příliš velká.

- používejte gzip encoding, pokud ho klient podporuje

- vyhoďte ten 80 KB banner se CityElefantem, pokud vám to marketingová paka nepovolí, tak ho alespoň překódujte do JPG, s různým stupněm komprese pro různé části obrázku. Překódujte též logo ČD.

- pokud se chcete inspirovat jak udělat úsporný web, podívejte se na http://vlakem.net. Není to mobilní web, titulní strana není jen menu jako u vás, ale dokonce něco dělá, a mám to 4x menší, 58 KB místo 223 KB!

BTW, na co vlastně vy potřebujete javascripty? Stanici lze zadat přibližně, v dalším kroku pak normálni combo na vybrání. Jako na mobilní verzi IDOSu.
09.10.2012 (12:26)  
Pavel S.: Ano, je to zbytecne velke.
registrovaný uživatel thingie  mail  
09.10.2012 (12:20)  
Většina těch věcí je cachovaná, a ten javascript potřeba je. Dávalo by smysl třeba jquery použít někde z google nebo tak, kde se cachuje pro víc aplikací. Další request už je malý.
09.10.2012 (12:18)  
Důležité je také dostat mobilní verzi do povědomí veřejnosti, o což by se ČD mohli postarat mj. umístěním QR kódu s odkazem na mobilní web do prostor žel. stanic a zastávek, ve kterých provozují osobní dopravu.
09.10.2012 (11:58)  
Na EDGE nebo nedej bože GPRS je to použitelné obtížně. Jen úvodní stránka mi přenese plných 200 kB (!). To je samo o sobě šílené na optimalizovanou verzi pro mobilní zařízení. Pak by ještě bylo vhodné optimalizovat zobrazení, je tam pořád ještě dost prázdného místa, tj. všude menší mezery a vnitřní okraje. Takže i s displejem s docela dobrým rozlišením (960 x 540) musím zbytečně rolovat stránku.
registrovaný uživatel Sim 
09.10.2012 (11:36)  
Prectu si titulek ... a zajasam! Hura, konecne! Konecne to pujde pouzivat v mobilu (doted to neslo, bo nez se stahly reklamy, dosla pamet), konecne bude i eshop rychlejsi ... a proste celkove mi to zvedlo naladu. Dokonce do te miry, ze jsem uznal, ze v tomhle modri zlute predbehli - na zlutem eshopu totiz nefunguje vse plnohodnotne.

Jenze ... jenze je to "jako obvykle". To nejdulezitejsi (aspon pro mne, protoze s tim se peru pokazde), tedy eshop, v mobilnim zobrazeni neni. Usmev ztuhnul.

Reputaci trochu napravuji nektere detaily - treba pri vyhledani spojeni se mi libi fakt, ze u vlaku, ktere uz jsou na ceste, je rovnou uvedeno aktualni zpozdeni. To je supr.

Ale me osobne proste fakt chybi moznost "klikni a kup si na tenhle vlak listek". Nebo aspon nejaka moznost se podivat do prehledu nakoupenych jizdenek - tim by se vyrazne omezila nutnost "papirovani", protoze internet a zasuvky (pro pouziti ntb) v beznem modrovlaku jsou porad jeste spis scifi.

Takze ano, nakroceno je dobre. Po zprovozneni eshopu - zejmena, pokud nebude tak komplikovany, jako "webovy sexshop" - bouchnete sampanske. V tu chvili ho klidne bouchnu taky, protoze soucasny eshop s reklamami je po kozence a spine to, co me od modrovlaku odrazuje nejvic.

Roman Menc > ocenuju vasi ochotu strcit hlavu do zdejsi opratky :-)

A ted konkretni reakce: v kolonce "informace o vlaku" se mi zobrazi cela trasa vlaku - to je v poradku. Zaroven se mi zobrazi aktualni zpozdeni, vcetne stanice, ze ktere je informace - opet v poradku.

Zelene zobrazena informace bez zpozdeni, cervene pokud zpozdeni je ... fajn, supr, logicke.

Ovsem; pokud tam neni uvedeno nic, muze to znamenat, ze:
- informace o vlaku neni, prestoze by vlak mel byt uz na ceste => muze to znamenat pruser
- vlak aktualne nema byt na trati => je vse v poradku

Slo by tohle nejak odlisit? Znamenalo by to pravdepodobne nutnost nejakeho algoritmu, ktery by porovnaval aktualni cas s jizdnim neradem...

A druha vec: koukam ted na R825, ma v Chrastu 7 minut. Jenze v Chrastu tenhle vlak nestavi, takze ve vypisu stanic neni a jen "osoba znala a sotous" vi, kde na trati ten vlak je. Pripadne matematici si mohou spocitat podle casu, zpozdeni a uvedeneho jizdniho radu, mezi kterymi zastavenimi vlaku se zrovna Chrast nachazi.

Ano, vim, je tam "klik na mapu" ... ale to uz je grafika a trva to neskutecne dlouho, nez se mapa nasosa. Pritom se nabizi reseni velmi jednoduche - staci nejak barevne oznacit ve vypisu zastavek, mezi kterymi stanicemi se prave vlak nachazi. Kdyz bych sel jeste dal, klidne by tam slo uvest, kde v tu chvili vlak aktualne ma byt => eliminace salamove metody prihazovani zpozdeni.

Nakolik je nejaka takovato uprava realna?

edit: ted koukam, ze se mi nelibi jeste jedna vec - oficialni "politika zpozdeni" u CD se projevuje i zde: zpozdeni do 5ti minut je zobrazeno zelene, stejne jako kdyz je vse v poradku a jede se vcas. Pritom rada prestupu je pomerne tesna a 5 minut uz je pruser.

Proto by mi prislo rozumejsi (resp. ferovejsi), aby jakekoliv zpozdeni bylo aspon zlute. Zelenou pouzit jen, pokud se jede vcas.

Ze z hlediska objednavatele dopravy je zpozdeni do 5 minut tolerovano, je cestujicimu, kteremu ujel pripoj, houby platne.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko