Erlangen/Moskva — Zimní olympiáda v Soči se blíží a v Rusku se finišuje s výstavbou stadionů i potřebného zázemí. Jednou z prvních organizací, které mohou ohlásit, že jsou na olympiádu připraveny, jsou Ruské železnice (RŽD). Ty si během července převzaly od společnosti Siemens poslední z 38 pětivozových souprav Desiro RUS, označovaných ve firemních materiálech výrobce jako „Lastochka“ – a my zůstaneme u krásného českého překladu „Vlaštovka“. Smlouva byla podepsána v roce 2009 s hodnotou 430 milionů eur a první souprava byla dodána v roce 2012, kdy výrobce rovněž jeden exemplář představil na veletrhu InnoTrans. Vlaky byly vyráběny v německém závodu Siemensu v Krefeldu. Z rozhodnutí Euroasijské hospodářské komise však dodávky do Ruska, Běloruska a Kazachstánu byly od roku 2011 do února 2013 osvobozeny od cla. Toto bezcelní období navíc bylo prodlouženo až do prosince 2014.
Z Německa do Ruska byly soupravy přepravovány po moři, nakládaly se na Rujáně.
Ruský Certifikační registr vydal souhlas k provozu souprav na ruské síti v polovině prosince 2012. Vhodnost jednotek pro ruské klimatické podmínky testoval Siemens ve speciálním klimatickém tunelu Rail Tec Arsenal (RTA) ve Vídni. Zdejší výsledky potvrdily, že vozy jsou dobře navržené i pro tuhé ruské zimy.
Slavnostní inaugurační jízda již na ruské půdě se uskutečnila 23. ledna 2013 mezi Petrohradem a Moskvou. První cestující pak vlaštovky svezly 29. května, kdy pozvání na palubu obdrželi novináři a návštěvníci 8. mezinárodního podnikatelského fóra „Strategic Partnership 1520“.
Několik nových souprav v současnosti pendluje mezi Soči a letištěm. Zbývající vlaky jsou až do října 2013 průběžně nasazovány do provozu v různých částech Ruska – některé spojují Kazaň s místním letištěm, jiné pendlují mezi Moskvou a Nižným Novgorodem, další jsou dislokovány v Petrohradu. V průběhu olympiády ale budou všechny nasazeny v okolí Soči. Po olympijských hrách ovšem zůstane na severním Kavkaze jen několik souprav, zbývající najdou nové domovy v depech Moskva, Petrohrad, Nižnyj Novgorod, Jekatěrinburg a Novorosijsk.
V roce 2010 navíc RŽD objednaly u Siemensu dalších 16 souprav. Rok nato vznikl společný podnik (joint venture) mezi skupinou Sinara Group (51 %) a Siemensem (49 %), jenž nedaleko Jekatěrinburgu dal vzniknout novému závodu Ural Lokomotiv, ve kterém se budou Vlaštovky vyrábět. Celkový objem investic se odhaduje na 130 miliónů amerických dolarů (2,6 mld. Kč). První jednotky ruské provenience by měly sjet z výrobní linky počátkem roku 2014 a do konce roku 2020 by mělo být vyrobeno 1200 vozů, tedy asi 240 souprav. Hodnota kontraktu je vyčíslena na 2 miliardy eur (51,4 mld. Kč). Zpočátku se budou komponenty pro výrobu dovážet, avšak objem dovozu by měl postupně klesat z počátečních 65 % na pouhých 20 % v roce 2017, kdy čtyři pětiny vstupů zajistí ruští dodavatelé. Ve výrobním programu budou jak jednotky pro příměstský a meziměstský provoz, tak i soupravy uzpůsobené pro dálkové spoje. Předpokládá se také export do okolních států, zejména do Běloruska, Kazachstánu a na Ukrajinu.
Technické údaje pětičlánkové elektrické jednotky Desiro RUS - „Vlaštovka“
rozchod | 1520 mm |
---|---|
uspořádání pojezdu | Bo‘Bo‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+Bo‘Bo‘ |
napájecí soustavy | DC 3 kV a AC 25 kV / 50 Hz |
maximální rychlost | 160 km / h |
délka soupravy | 126,462 m |
výška soupravy | 3,48 m |
výška podlahy | 1,4 m |
hmotnost | 270 t |
počet sedadel | 443, z toho 18 sklopných sedaček a 4 místa pro hendikepované |
provozní teplotní rozpětí | – 40 °C až + 40 °C |
Vozy jsou vyrobeny z odlehčených hliníkových profilů a dobře odpruženy, což poskytuje vysokou úroveň pohodlí při jakékoliv rychlosti. Vlaky jsou plně klimatizované a vybaveny efektivním a spolehlivým vytápěním s možností rychlé regulace teploty. Moderní informační systém umožní poskytovat informace nejen v ruštině. Ve vlaku jsou vyhrazena čtyři místa pro hendikepované (po dvou v čelních vozech, kde jsou pro ně i uzpůsobené toalety). Do vlaků byl integrován ruský zabezpečovací systém KLUB-U, doplněný o modul automatického řízení vlaku a systém kontroly trakce a rekuperace.
Zdroje: Global Rail News, Interfax Ukraine, International Rail Journal, Railway Bulletin [1], [2], Railway Gazette, Russian Trains, RZD Partner, RŽD, Siemens


Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
