Praha — Anabáze kolem nákupu jednotek Siemens Viaggio Comfort, o nichž se hojně diskutuje mezi odbornou i laickou veřejností již přes dva roky, stále není u konce. Nedávno se sice objevila informace, že České dráhy odstupují od nákupu všech patnácti souprav Viaggio Comfort, kde 8 osmivozových bylo určeno pro provoz z Prahy do Hamburku a 7 sedmivozových pak z Prahy směrem na Vídeň; včera však vše upřesnil v pořadu Impulsy Václava Moravce samotný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.
Důvodem k odstoupení měla být jednak potřeba Českých drah získat potřebné finanční prostředky pro nákup nových vozidel pro připravované tendry Ministerstva dopravy na vnitrostátní dálkovou dopravu, druhým důvodem mělo být odmítnutí nasazení těchto jednotek německými dráhami pro linku do Hamburku. Petr Žaluda vysvětluje: „Německé dráhy se rozhodly pro jinou, já bych řekl, lowcostovou variantu, to znamená, nechtěly tyto kvalitní vlaky, rozhodly se pro lowcostovou variantu a my toto rozhodnutí akceptujeme, i když si myslím, že ten potenciál na té trati byl obrovský.“ Na dotaz Václava Moravce, jestli nebude hlavním důvodem i snaha německých DB o proniknutí na český trh, Petr Žaluda dodává: „V odborné veřejnosti se samozřejmě říká, že to může být asi role trojského koně, kterou německé dráhy už použily v jiných zemích. To znamená, začnou spolupracovat s menším lokálním dopravcem a tak se prostřednictvím spolupráce na ten trh dostanou. Ale říkám, mohou to být spekulace. Uvidíme, co přinese budoucnost.“
Vzhledem k plánovanému rozlomení vozebního ramena Berlín – Praha – Vídeň v Praze se pak logicky naskytla otázka, jestli by nestačilo pořídit soupravy Viaggio Comfort jen pro jižní trasu. Jak Petr Žaluda potvrdil, po rozhodnutí DB se Českým drahám ozvali zástupci ÖBB, že mají velký zájem na tom, aby byly tyto soupravy na této větvi provozovány. V současnosti se tak projednává možnost pořízení pěti souprav, které by jezdily spolu s 5 soupravami ÖBB v dvouhodinovém taktu na trase Praha – Vídeň (– Graz). Na dalším postupu se mají zástupci ČD, ÖBB a Siemensu dohodnout do konce června. České dráhy by se koupí těchto souprav navíc vypořádaly s nárůstem cestujících mezi Prahou a Brnem, který bude ještě umocněn rekonstrukcí dálnice D1, a zároveň se lépe připravily na nástup konkurence, která se chystá i na tuto trasu.
Zdroj: Rádio Impuls
Tak lowcostem to nazval pan Žaluda a nepochybuju o tom, že je v tom do značné míry uražená ješitnost, že České dráhy dostaly od DB kopačky. Já bych vyčkal, na čem se RJ s DB domluví a hlavně co tam pak společně nasadí a pak bych teprve komentoval. Mezi námi: řešení pana Novotného (Leo) je v podstatě taky lowcost, ale dotažený podle mě k dokonalosti a rozhodně to bude další příjemné překvapení na našich kolejích. http://www.impuls.cz/clanek/leos-novotny-v-mych-vlacich-se-lide-budou-bavit/232371
A nasadit Viaggia třeba i do Polska nebo na Slovensko, to by hřích rozhodně nebyl.
Hřích to nebude určitě, neb v Bibli není nikde psáno S vlaky ziskově jezditi budeš :-) Zdali je to ekonomicky životaschopné, je druhá věc. Klíčová otázka opět zní: jsou ochotni kaštani na relaci Praha-Polsko/Slovensko platit takové ceny jako na relaci Praha-Vídeň(-Graz)?
To, že se zpoždění eliminuje roztržením trasy na dva kusy, je sice pravda, jenže když tam ty "Japončíci" budou přestupovat, může se taky dost dobře stát, že jim to ujede a oni pak musí čekat 2 hodiny na další EC. A když si daj hodinu, dvě na přestup, už je jízdní doba o dost delší.
A mimochodem nevíte, jestli Jančura do Německa bude mít jídelní vozy? To by mi na mezinárodních vlacích docela chybělo.
Hele, v dobrým. "Pinďa" vznikl jako touha snová vymyšlená první generací "ménedžmentu" ČSD (!) po zacinkání klíčema, v duševním propojení s touhou, že to dodá ČKD a "Vagónka" a "hlavně ať to klopí".... A vono to nešlo. A vono se to "v" doma neumělo. A vona se mušíla dokoupit technológije "vodjinud". A pak ani to nešlo. Tak se to mušílo udělat jinde a v tuzemsku se jen "přicmrndávalo". A pak už to byl průsšvih, všeci to věděli, ale splatné závazky byly tak vysoké, že si nikdo netroufl vodříct. Tak to jezdí na Ostravu a místa je tam jako v IL-18. :-) Tam to třeba nevadí.
Nikdo z okolí (ÖBB, natož DB - tehdy dokonce i DR)¨nás nepodtrh. Prostě naše (české) zadání nerespektovalo jejich podmínky, natož trendy (pro kolegy "starce" - vždyť kdyby to "Pinďolíno" přišlo včas, tak ještě mušílo být i INDUSI :-))) ) Navíc zadání bylo tak ohnuté, že průmysl Rakouska i Německa by si ani tehdáž neškrt.
Ad Rozdělení trasy (Hamburg) - Bln - Pha - Wien (potažmo Budapest) a obraty:
Jsem línej to přepočítat. Ty stávající maximalizují kilometrický proběhy souprav. Jakožto abonent jsem dovodil i dotazem ověřil (nejsem ochoten sehnat průkaz tvrzení), že v Bln Gesundbrunnen i v Hamburgu nezbývá čas (?kompatibilita ?) na znovuzprovoznění záchodů u vozů ČD zhotovených u Siemens - Zličín. Průsšvih zejména v zimě; zamrzne to a "rekord", co znám, je jedno funkční WC na dva kočáry. Opačným směrem si nevzpomínám, že by.
Rozdělení trasy by mi nevadilo, doufám, že se zlepší péče o soupravu při obratech a místní personál JLV stihne vyzásobit kuchyň v Praze - jízdní personál už se mi nejednou omlouval, ledva jsem do jídeláku nos strčil. Ale záviděl bych člověkům - cestujícím - kaštánkům z hl. města Markrabství Moravského Brna, že se vezou líp. Ale to je můj problém, že jsem utek' od Botiče a jsem v Bln a ne druhy "doma", v Brně.
ad rozlomení větve - ty vlaky běžně nabírali na tisícové štrece zpoždění, takže rozlomením se toto eliminuje. těším se,až Japončíci na Hlaváku vylezou z Railjetu a přestoupěj do Lowcostu.
1) Neodpovím, viz dále
2) Nemluvím za ostatní.
Argumentovat proti nesmyslnému zadání otázky nehodlám. Proč je vaše zadání nesmyslné, na to při Vaší inteligenci jistě přijdete sám.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.