Praha — Anabáze kolem nákupu jednotek Siemens Viaggio Comfort, o nichž se hojně diskutuje mezi odbornou i laickou veřejností již přes dva roky, stále není u konce. Nedávno se sice objevila informace, že České dráhy odstupují od nákupu všech patnácti souprav Viaggio Comfort, kde 8 osmivozových bylo určeno pro provoz z Prahy do Hamburku a 7 sedmivozových pak z Prahy směrem na Vídeň; včera však vše upřesnil v pořadu Impulsy Václava Moravce samotný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.
Důvodem k odstoupení měla být jednak potřeba Českých drah získat potřebné finanční prostředky pro nákup nových vozidel pro připravované tendry Ministerstva dopravy na vnitrostátní dálkovou dopravu, druhým důvodem mělo být odmítnutí nasazení těchto jednotek německými dráhami pro linku do Hamburku. Petr Žaluda vysvětluje: „Německé dráhy se rozhodly pro jinou, já bych řekl, lowcostovou variantu, to znamená, nechtěly tyto kvalitní vlaky, rozhodly se pro lowcostovou variantu a my toto rozhodnutí akceptujeme, i když si myslím, že ten potenciál na té trati byl obrovský.“ Na dotaz Václava Moravce, jestli nebude hlavním důvodem i snaha německých DB o proniknutí na český trh, Petr Žaluda dodává: „V odborné veřejnosti se samozřejmě říká, že to může být asi role trojského koně, kterou německé dráhy už použily v jiných zemích. To znamená, začnou spolupracovat s menším lokálním dopravcem a tak se prostřednictvím spolupráce na ten trh dostanou. Ale říkám, mohou to být spekulace. Uvidíme, co přinese budoucnost.“
Vzhledem k plánovanému rozlomení vozebního ramena Berlín – Praha – Vídeň v Praze se pak logicky naskytla otázka, jestli by nestačilo pořídit soupravy Viaggio Comfort jen pro jižní trasu. Jak Petr Žaluda potvrdil, po rozhodnutí DB se Českým drahám ozvali zástupci ÖBB, že mají velký zájem na tom, aby byly tyto soupravy na této větvi provozovány. V současnosti se tak projednává možnost pořízení pěti souprav, které by jezdily spolu s 5 soupravami ÖBB v dvouhodinovém taktu na trase Praha – Vídeň (– Graz). Na dalším postupu se mají zástupci ČD, ÖBB a Siemensu dohodnout do konce června. České dráhy by se koupí těchto souprav navíc vypořádaly s nárůstem cestujících mezi Prahou a Brnem, který bude ještě umocněn rekonstrukcí dálnice D1, a zároveň se lépe připravily na nástup konkurence, která se chystá i na tuto trasu.
Zdroj: Rádio Impuls
To byla reakce na tu údajnou nekonzistenci vlaků na Moravu. Už jsem tady kdysi psal, že jsem kamarádce doporučil jet z Brna do Prahy vlakem za 170 Kč špártiket. Na nástupišti mělo k jedné koleji přijet EC do Prahy, na protější koleji stál rychlík do Prahy. Hádejte, který vlak si zvolila?
(Notabene ten rychlík byl přes Vysočinu, průvodčí jí neuznal špártiket, musela doplácet a chudák holka teď nechce o vlacích ani slyšet :-()
Jinak souhlas, že mezi velkými městy by se i za současný tarif uživily lepší vagóny nežli béčka...ale pokud něco takového chcete, tak je nesmysl tlačit na ČD, aby s railjetem zajížděly aspoň jednou do Budějc (a Ostravy, Plzně, Děčína, Zlína, Hradce, Karlevarlů, Havlbrodu...dle bydliště každého soudruha) Tedy pokud vaším cílem není úmyslně nechat Molocha ekonomicky vykrvácet, aby v uvedených relacích mohly vyzobové dříve převzít jeho roli, což by ostatně též významně zvedlo kulturu cestování :-)
I kdyby z nákupu railjetů nakonec sešlo, tak budu brečet o dost méně, nežli když ČD před pár lety zařízly těch 100 ojetých německých Bimzů. Ty by zvedly úroveň regionálky nesrovnatelně více, než pár emzet uvolněných díky railjetům.
Souhlasím s Vámi. Ano, jistě by i cestující na větší vzdálenosti mezi stanicemi EC/IC projížděnými, měli mít nárok na kulturnější cestování, než je koženka B, přičemž si teď mohou gratulovat, když se tam náhodou zatoulá Janoza B. K tomu podotýkám, že:
1) Přece jenom dopravce preferuje většinu cestujících - a většina cestujících logicky cestuje mezi největšími městy. A tento způsob myšlení je dle mého zcela v pořádku. Nejdřív se zabezpečí komfort pro větší množství cestujících, potom teprve pro zbytek.
2) Nákupem Viaggií řečeno jazykem trestního zákoníku v množstvím "větším než nepatrném" dojde řetězovou reakcí k přesunu lepších vozidel i právě do těchto "zastrčenějších" destinací, které sice nejsou stocisícovými městy, ale mají tu čest, že tam staví rychlíky.
3) Problém je, že 5 Viaggií je, obávám se, jako když plivne. Nechápu, proč za slušnou cenu ČD nekoupí, co mohou, když to následně budou soutěžit v drobných tendrech tak, že nejspíše koupí méně vozidel, za vyšší cenu, nižší technické úrovně, a nejspíš bez řídících vozů... ČD uvažuje jako malý dopravce typu RegioJet, který se nejdřív zabývá otázkou "Kam budu jezdit?" Dále "Kolik vagonů budu na tu trasu potřebovat?" A po odpovědi na obě otázky koupí příslušný počet vozidel. Dle mého by ČD měly uvažovat spíš tak, že koupí vše, co se dá, bez toho, aby je to zruinovalo, a využití se při současném stavu vozového parku pro všechna vozidla určitě vždycky najde. A tím nemyslím pouze Viaggia, ale i rakouské, švýcarské a bůhvíjaké ještě ojetiny.
Mezi Prahou a Brnem jezdí moderní vagóny ne proto, že by zlé ČD/ÖBB/MÁV naddržovaly Pražákům a Brňákům, alébrž proto, že to je součást mezinárodní relace. Ta EC se platí primárně z mezinárodních jízdenek a možnost jet Praha-Brno za 150 Kč je jen příjemný bonus :-) Něco jako last minute letenka za pár korun.
Jiří Kocurek
Předpokládám že myslíte relaci Brno-Ostrava. Tam je hlavní problém, že si dotace i timesloty na jednokolejce vydupala nesprávná firma :-) Jsem přesvědčený že libovolný vyzob by na takto frekventované relaci nasadil něco lepšího. Ale i v ideálním světě konkurujících soukromých dopravců budou na dálkových a mezinárodních trasách vždy komfortnější vozy, prostě proto, že kaštanstvo je ochotno si je zaplatit.
Otázka 1: byl byste ochoten platit za IC Brno-Ostrava 500 Kč (tolik zhruba stojí podobná vzdálenost u DB)?
Otázka 2: pokud ano, je vás tolik, abyste naplnili aspoň jedno ícéčko?
M@ra
Vogtland jezdí mj. Berlin-Zwickau, Interconnex zase Leipzig-Berlin-Rostock, což už IMHO je dálkovina jako vyšitá. A letos k nim přibyde Hamburg-Köln-Express. Ani v jedinom případě nelze koupit lístek v automatu DB nebo na bahn.de (v rajzecentru jsem to nezkoušel).
Nesouhlasím. Proč by se měl cestující naučit rozlišovat druhy vlaků? Jízdné platí stejné. A mně přijde logické za ně očekávat stejnou úroveň služeb. Navíc - podle této logiky by tedy nejhorší komfort a služby měly nabízet Os. V mnoha případech je tomu ale přesně naopak... :-/ :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.