Praha — Anabáze kolem nákupu jednotek Siemens Viaggio Comfort, o nichž se hojně diskutuje mezi odbornou i laickou veřejností již přes dva roky, stále není u konce. Nedávno se sice objevila informace, že České dráhy odstupují od nákupu všech patnácti souprav Viaggio Comfort, kde 8 osmivozových bylo určeno pro provoz z Prahy do Hamburku a 7 sedmivozových pak z Prahy směrem na Vídeň; včera však vše upřesnil v pořadu Impulsy Václava Moravce samotný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.
Důvodem k odstoupení měla být jednak potřeba Českých drah získat potřebné finanční prostředky pro nákup nových vozidel pro připravované tendry Ministerstva dopravy na vnitrostátní dálkovou dopravu, druhým důvodem mělo být odmítnutí nasazení těchto jednotek německými dráhami pro linku do Hamburku. Petr Žaluda vysvětluje: „Německé dráhy se rozhodly pro jinou, já bych řekl, lowcostovou variantu, to znamená, nechtěly tyto kvalitní vlaky, rozhodly se pro lowcostovou variantu a my toto rozhodnutí akceptujeme, i když si myslím, že ten potenciál na té trati byl obrovský.“ Na dotaz Václava Moravce, jestli nebude hlavním důvodem i snaha německých DB o proniknutí na český trh, Petr Žaluda dodává: „V odborné veřejnosti se samozřejmě říká, že to může být asi role trojského koně, kterou německé dráhy už použily v jiných zemích. To znamená, začnou spolupracovat s menším lokálním dopravcem a tak se prostřednictvím spolupráce na ten trh dostanou. Ale říkám, mohou to být spekulace. Uvidíme, co přinese budoucnost.“
Vzhledem k plánovanému rozlomení vozebního ramena Berlín – Praha – Vídeň v Praze se pak logicky naskytla otázka, jestli by nestačilo pořídit soupravy Viaggio Comfort jen pro jižní trasu. Jak Petr Žaluda potvrdil, po rozhodnutí DB se Českým drahám ozvali zástupci ÖBB, že mají velký zájem na tom, aby byly tyto soupravy na této větvi provozovány. V současnosti se tak projednává možnost pořízení pěti souprav, které by jezdily spolu s 5 soupravami ÖBB v dvouhodinovém taktu na trase Praha – Vídeň (– Graz). Na dalším postupu se mají zástupci ČD, ÖBB a Siemensu dohodnout do konce června. České dráhy by se koupí těchto souprav navíc vypořádaly s nárůstem cestujících mezi Prahou a Brnem, který bude ještě umocněn rekonstrukcí dálnice D1, a zároveň se lépe připravily na nástup konkurence, která se chystá i na tuto trasu.
Zdroj: Rádio Impuls
Tahle trasa je stejne nesmyslna, jako kdyby nekdo jezdil Brno-Villach nebo tam nekam - pro ceske zakazniky je efekt zcela minimalni. Kdyby se ty vlaky samy zaplatily, tak je to jedno, ale tak tomu, rekl bych, neni. Coz samo o sobe nevadi, je to proste sluzba statu (detska hriste se taky nezaplati...), ale prijde mi ulitly, aby cesky stat platil za to, ze Nemci budou mit novy vlaky.
Ale co uz no...
Jednak to ale není moc důvěryhodný zdroj, jednak nesedí to, že už nějakou dobu před krachem jednání ČD avizovali, že do němec by si sehnali 10 lokomotiv na 230kmh (tedy pravděpodobně Taury 1216 od OBB).
Jinak je to opravdu neuvěřitelně nesympatickej člověk bez pokory. Mistr světa omeleta.
Mimochodem nečekám, že po rekonstrukci Berlin - Dresden zůstane v tomto úseku dvouhodina. A nevěřím, že si v DB mezi své vnitrospoje nechá jezdit Jančurův vlak (v duchu toho co sám Jančura říká o nepřijatelné různorodosti). DB je určitě moloch, v řadě věcí superkvalitní, ale rozhodně ne blbá...
in-gold-holder: určitě je to zajímavé téma a nikdo z nás zaručené zprávy nemá, takže to budeme společně napjatě sledovat :-) Mimochodem co je ICx?
Myslím, že je tady i pár diskutujících, kteří věděj, co čem teď píšu :).
Nebo ty "plečky" Jančurovi prodá. V českém účetnicví se nevyznám a v německém už vůbec ne, třeba by ta změna vlastnictví měla pro DB nějaký význam.
... eventuelně vyšťouchnuté z kolejí vlivem nových ICE 3.
Ano, však těch nových ICE mají být snad dokonce stovky ne? A pár NBS je před dokončením. Pak by logicky měly klasické vozy DB hodně přebývat a třeba by zbylo i pro ČD :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.