..: Railjety pro ČD - stále není konec :..

Barevně řešení souprav Viaggio Comfort pro České dráhy, foto: České dráhyPraha — Anabáze kolem nákupu jednotek Siemens Viaggio Comfort, o nichž se hojně diskutuje mezi odbornou i laickou veřejností již přes dva roky, stále není u konce. Nedávno se sice objevila informace, že České dráhy odstupují od nákupu všech patnácti souprav Viaggio Comfort, kde 8 osmivozových bylo určeno pro provoz z Prahy do Hamburku a 7 sedmivozových pak z Prahy směrem na Vídeň; včera však vše upřesnil v pořadu Impulsy Václava Moravce samotný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Petr Žaluda, foto: ČDDůvodem k odstoupení měla být jednak potřeba Českých drah získat potřebné finanční prostředky pro nákup nových vozidel pro připravované tendry Ministerstva dopravy na vnitrostátní dálkovou dopravu, druhým důvodem mělo být odmítnutí nasazení těchto jednotek německými dráhami pro linku do Hamburku. Petr Žaluda vysvětluje: „Německé dráhy se rozhodly pro jinou, já bych řekl, lowcostovou variantu, to znamená, nechtěly tyto kvalitní vlaky, rozhodly se pro lowcostovou variantu a my toto rozhodnutí akceptujeme, i když si myslím, že ten potenciál na té trati byl obrovský.“ Na dotaz Václava Moravce, jestli nebude hlavním důvodem i snaha německých DB o proniknutí na český trh, Petr Žaluda dodává: „V odborné veřejnosti se samozřejmě říká, že to může být asi role trojského koně, kterou německé dráhy už použily v jiných zemích. To znamená, začnou spolupracovat s menším lokálním dopravcem a tak se prostřednictvím spolupráce na ten trh dostanou. Ale říkám, mohou to být spekulace. Uvidíme, co přinese budoucnost.“

Vzhledem k plánovanému rozlomení vozebního ramena Berlín – Praha – Vídeň v Praze se pak logicky naskytla otázka, jestli by nestačilo pořídit soupravy Viaggio Comfort jen pro jižní trasu. Jak Petr Žaluda potvrdil, po rozhodnutí DB se Českým drahám ozvali zástupci ÖBB, že mají velký zájem na tom, aby byly tyto soupravy na této větvi provozovány. V současnosti se tak projednává možnost pořízení pěti souprav, které by jezdily spolu s 5 soupravami ÖBB v dvouhodinovém taktu na trase Praha – Vídeň (– Graz). Na dalším postupu se mají zástupci ČD, ÖBB a Siemensu dohodnout do konce června. České dráhy by se koupí těchto souprav navíc vypořádaly s nárůstem cestujících mezi Prahou a Brnem, který bude ještě umocněn rekonstrukcí dálnice D1, a zároveň se lépe připravily na nástup konkurence, která se chystá i na tuto trasu.

Zdroj: Rádio Impuls


JiříK. | 22.5.2012 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   
23.05.2012 (16:53)  
Jugy, teď je ještě otázkou, který z těchto scénářů nastane:

- ČD pořídí 5 SVC ve stejné specifikaci jako mají ÖBB, které dodají jen svoje "přebytečné" soupravy

- ČD pořídí 5 SVC ve české specifikaci jako mají ÖBB, které dodají jen svoje "přebytečné" soupravy

- ČD pořídí spolu s ÖBB 10 kusů v rakouské specifikaci půl na půl

- ČD pořídí spolu s ÖBB 10 kusů v české specifikaci půl na půl
registrovaný uživatel Jugy  mail  
23.05.2012 (16:39)  
Jak už v jiných diskusích bylo opakovaně řečeno, OBB si CiViC pořídily primárně proto, aby využily přebytek nakoupených nových hnacích vozidel (Taurus). Logicky tedy pokud má jít o společný projekt ČD a OBB (Praha - Graz) a každý má přispět 50% souprav, pak tyto soupravy musí být kompatibilní a tudíž ČD musí koupit ty samé. Jinak si osobně nemyslím, že by CiViC byl takové terno (byť posun v kvalitě dopravy na trase Praha - Břeclav bude viditelný). Proč si CiViC nechce pořídit třeba LeoEx (ani jiný dopravce v ČR) je vcelku srozumitelně vysvětleno tady: http://www.le.cz/cms/29-o-vozidlech.html
Pokud jde o spolupráci DB a RJ na lince do Hamburku tak zatím jsem nezaznamenal informaci, že by DB po RJ požadovali nasazení jejich vozidel, takže úvahy tohoto druhu (koupě CiViC společností RJ) vidím zatím jako hodně předčasné.
registrovaný uživatel Bóřa 
23.05.2012 (16:28)  
Robert-Antonio:

To se omlouvám :-D Váš argument ale uznávám. Úplně bezhlavě se to udělat nedá. Pendolino je ale na druhou stranu oproti Viaggiu hodně specifická souprava, takže se komplikace se správním řízením mohly i trochu očekávat... Ovšem Viaggio už teď je schváleno v SRN i Rakousku, takže tam SMÍ. Otázka je jen, jestli by ho tam CHTĚLI v modrém... Pokud pan Žaluda nedezinformuje, tak minimálně Rakušané by asi chtěli, i když je otázka, jestli budou stejně tak i pro "zázrak z Plzně", co to má podle plánu tahat. A nasadit Viaggia třeba i do Polska nebo na Slovensko, to by hřích rozhodně nebyl. A jde taky o to, že koupit jen 5 souprav je přesně krokem k tomu, že potom bude vozový park "každej pes jiná ves", což komplikuje a prodražuje údržbu a opravy, a tím určitě i zhoršuje návratnost investice na jednu soupravu.

Paralela fiaska s Pendoliny mi připadá daleko pravděpodobnější u lokomotiv řady 380, jak už tu zmínil BigDye
registrovaný uživatel BigDye 
23.05.2012 (15:52)  
O spolupráci s 380 se už asi neuvažuje a tahaly by to Taury, předpokládám. Kauza 380 bude jednou slavná jako Pendolino.
23.05.2012 (15:43)  
Přiznávám, že čím dál více mám o SiViC pochybnosti. Sice chápu výhrady o tom, že je to vysoutěžené jako velký balík, čímž se snížily variabilní položky v objednávce, nicméně čím dál víc si říkám, proč když je to tak neskutečně výhodné, o ně ještě neprojevil nejmenší zájem Jančura, tím spíše, když sám má zájem o Hamburk? POkud by to byla fakt dobrá nabídka, už by je dávno objednal. Podobně asi i Leoš by nenaobjednával tolik Flirtů, kdyby měl na trhu možnost sehnat něco se srovnatelnou ekonomikou provozu a pořízení.
23.05.2012 (15:27)  
Bóra:

Dle mého by ČD měly uvažovat spíš tak, že koupí vše, co se dá, bez toho, aby je to zruinovalo, a využití se při současném stavu vozového parku pro všechna vozidla určitě vždycky najde. A tím nemyslím pouze Viaggia, ale i rakouské, švýcarské a bůhvíjaké ještě ojetiny.

Tak až takhle je to asi blbost, už takhle mají ČD príliš mnoho různých typů vozidel. Nákup po kusech nechť nechají vyzobům a nadšencům.
Ale pokud se omezíme na větší série, tak ano - i s postupným otvíráním trhu budou mít ČD takový podíl na trhu, že budou mít dobré využití pro mnoho set vozů.
23.05.2012 (15:24)  
Bóřa
Kdyby se ČD chovaly jako malý dopravce typu Regiojet, a před podepsáním smlouvy by si zjistily, kde a jak s nimi budou jezdit (včetně dohody se sousedními železničními správami), tak k žádnému nečekanému vyšplouchnutí nemuselo dojít. Jenže ČD šly cestou využití se pro ně vždycky najde, a pinďové na rameni Praha-Ostrava si dnes nevydělají ani na odpisy :-(

Dost možná proto ČD stále existují..
Tohle mi nedělejte, jak pak mám kolegům v práci vysvětlovat, čemu se tak hrozně řehním :-)
registrovaný uživatel Sim 
23.05.2012 (15:12)  
... vlastne, pokud jich bude jen 5 (otazkou zustava kolikavozovych), bude jeste cena aspon stejna, jako "minule" (= o tom, ze by byla stejna jako u varianty OBB si nenecham ani zdat)?
registrovaný uživatel Bóřa 
23.05.2012 (15:11)  
Robert-Antonio:

Nedělal! :-D Dost možná proto ČD stále existují... Nicméně Pendolina jsou trochu jiná věc. Tam šlo kromě selhání zodpovědných lidí i o vyšplouchnutí ze strany sousedních států, které Pendolino prostě odmítají vpustit na své koleje. Tak co s ním potom, že? Nechat ho stát v kopřivách utopené náklady nezachrání. Uznejte ale sám, že ČD mají poměrně dost zahraničních destinací, kde by se dala Viaggia nasadit, a např. směrem na Slovensko vážně teď jezdí kde co, co má kola...
23.05.2012 (15:02)  
Bóřa
Dle mého by ČD měly uvažovat spíš tak, že koupí vše, co se dá, bez toho, aby je to zruinovalo, a využití se při současném stavu vozového parku pro všechna vozidla určitě vždycky najde.
Že vy jste dělal ekonomického poradce ČD, když se jednalo o nákupu Pendolín? :-)
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko