..: Drážní společnost při ČVUT FD slaví 5 let :..

Drážní společnost při exkurzi v mostecké uhelné, foto: Drážní společnostPraha - Již pátým rokem působí na akademické půdě Fakulty dopravní při ČVUT studentský odborný spolek, kde si mohou studenti se zaměřením na železniční a veřejnou dopravu vyměňovat a rozšiřovat odborné poznatky a názory. Drážní společnost funguje jako základna pro nezávislou odbornou diskusi na základě akademických svobod. Díky podpoře vedení FD má v rozvrhu rezervovanou posluchárnu a prostor na fakultním webu. V posledních letech je Drážní společnost zastoupena také na sociální síti Facebook. Studenti tak mohou získávat mnoho cenných informací z vyzvaných či vlastních odborných přednášek, prezentací předmětů či studentských projektů, exkurzí do dopravních provozů v ČR i v zahraničí, a také o možnostech zahraničních odborných stáží. Drážní společnost se za pět let osvědčila především jako organizátor setkání studentů, kteří se chtějí více rozvíjet ve svém oboru.

Historie

Drážní společnost na exkurzi v Grafenau, foto: Drážní společnostV ročníku, který nastoupil ke studiu na Fakultu dopravní v roce 2002, vznikla neformální skupinka studentů, kterou spojoval zájem o železniční a veřejnou dopravu, ale také touha veřejnou hromadnou dopravu v naší vlasti pozvednout. Tito studenti studovali různé obory, proto poznávali, že mnoho těžkostí vzniká nedostatečnou diskuzí mezi specialisty z různých oborů. Josef Beran založil a provozoval internetové stránky, tehdy zaměřené na oznamování exkurzí z drážní dopravy a na studentské odborné články. V roce 2004 začali Josef Beran a Jan Pacholík, bohužel později tragicky zesnulý, organizovat první schůzky "organizátorů exkurzí" s myšlenkou založit "Spolek budoucích železničních inženýrů". V říjnu roku 2006 pak spolek získal konkrétní podobu pod názvem "Drážní společnost" dle návrhu Tomáše Záruby a znak z dílny Michala Drábka (okřídlené kolo doplněné rozevřeným odpichovacím kružidlem jako inženýrským symbolem, barva zdůrazňuje příslušnost k Českému vysokému učení technickému). Později se do činnosti spolku zapojili mladší kolegové Milan Kříž a Tomáš Kučera, který zavedl newsletter a spravuje web Drážní společnosti. Dnes přebírá štafetu Martin Stach a s ním další mladší kolegové a kolegyně. První přednášky se řídily heslem "od studentů pro studenty" a přednášející se učili prezentačním dovednostem doslova za pochodu.

Drážní společnost dnes

Dnes je naším záměrem zejména

  • průběžná podpora studentů s vážným zájmem o železniční a veřejnou dopravu během studia
  • poskytování platformy pro sebevzdělávání a osobní odborný rozvoj studentů (včetně odborných přednášek od studentů pro studenty) zejména v oblasti drážní dopravy, jakož i pro výměnu odborných informací, metainformací, kontaktů a nabídky/poptávky po práci v oboru
  • vyjadřování se k zásadním odborným otázkám v oblasti drážní dopravy v ČR
  • v neposlední řadě také "běžný provoz", tedy pořádání přednášek a exkurzí

Kdo nám také přednášel

Studenti a odborná veřejnost si vyslechli řadu poutavých přednášek. Na setkání Drážní společnosti hovořili mimo jiné experti na dopravní plánování, členové Drážní inspekce, odborníci na zkoušení kolejových vozidel, lidé z projekční a konstrukční praxe.

  • Ing. Bohumil Drápal (VÚŽ) přednášel o interoperabilitě kolejových vozidel a zkouškách kolejových vozidel
  • Ing. Jiří Kalčík přednášel o projektu Nové železniční spojení Praha – severozápad a o projektování dalších vysokorychlostních tratí
  • doc. Ing. Josef Kolář, CSc. (ČVUT FS) přednášel na téma Konstrukční řešení pohonů hnacích kolejových vozidel
  • Jan Konrad nám představil vznik a vývoj simulátorů Gordikon a Multi
  • Ing. arch. Ivan Lejčar a pan Tomáš Alter přednášeli o projektu rekonstrukce Železničního uzlu Brno v centru a o městské rychlodráze
  • prof. Ing. Petr Moos, CSc. (tehdejší děkan FD, dnes prorektor ČVUT) přednesl proslov o financování železniční infrastruktury z evropských fondů
  • Ing. Petr Šlegr (ředitel Centra pro efektivní dopravu) se ve svých přednáškách zaměřil na legislativní a politické problémy rozvoje veřejné dopravy
  • Ing. Jaroslav Šulc (ARRIVA) přednášel na téma ARRIVA na Liberecku
  • Ing. Jan Herman Zicha, P.E. přednášel o projektování a realizaci VRT v Jižní Koreji, Kalifornii a Brazílii
  • Drážní společnost se rovněž podílela na zajištění přednášky pana prof. Dr. Ulricha Weidmanna (Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme ETH Zürich) o železniční a veřejné dopravě ve Švýcarsku.

Naše vlastní činnost

Drážní společnost na exkurzi ve Zwickau, foto: Drážní společnost Exkurze jsou mezi studenty velmi oblíbené. Drážní společnost pořádala např. exkurzi na seřaďovací nádraží Nymburk, kontejnerový terminál Metransu v Praze-Uhříněvsi, železniční zkušební okruh Cerhenice, Dopravní podnik města Ústí nad Labem, Dopravní podniky Karlsruhe a na Jindřichohradecké místní dráhy.

Drážní společnost se nebojí vyjadřovat svá odborná stanoviska ani v případech zpolitizovaných a mediálně propíraných otázek, jako je odsun brněnského hlavního nádraží či zastavování vlaků vyšší kvality v České Třebové. Diskuze s oponenty jsou vedeny v odborné rovině a věcně.

Drážní společnost při ČVUT, foto: DS FD ČVUT Za pět let se podařilo vytvořit odbornou, ale přitom neformální diskusní základnu nejen pro studenty naší fakulty, která ve své podobě pravděpodobně nemá v naší republice obdoby. Členové Drážní společnosti mají nachystánu spoustu dalších rozvojových nápadů (pro případ, že by se podařilo výrazně rozšířit členskou základnu).

Autoři: Michal Drábek, Nicolette Tiekuová

Zdroj: Drážní společnost při ČVUT FD


Michal Drábek | 2.12.2011 (12:00)
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
04.12.2011 (12:46)  
Zdravím všechny v Praze, Pardubicích i jinde. Chtěl bych Michalovi poděkovat za článek i dlouhodobou aktivní činnost pro spolek.

ythomas_ct: na výročním setkání se jistě uvidíme.

Honza: Pan Drápal má bohužel teď svých starostí dost, ale do budoucna se ve výuce dopravních prostředků chystají změny, tak snad k lepšímu.

P.S. U pana Doc. Pohla jsem vždy uspěl bez problému, ale uznávám, že jeho metody jsou, řekněme, neortodoxní.

Josef Beran
04.12.2011 (11:24)  
ythomas_ct:
Tentokrát to byla opravdu náhoda.
Článek jsem napsal k našemu pátému výročí, abych trochu vyvážil různé polopravdy, které o nás šíří některá místní média či někteří z našich oponentů. Tedy jako odpověď na otázku "Co je ta Drážní společnost vlastně zač?".
Díky za pochvalu, já jsem si Vaše Pojednání bohužel ještě nestačil přečíst, ale snad se k tomu dostanu :-).
Registered user Honza  mail  
03.12.2011 (23:43)  
Jiri Vosecek: a to ještě při cestě do Prahy nás zastavili v Roztokách, že někde tam naboural kamión do mostu, ať si do Prahy dojedeme linkovým autobusem. Tak super! Lidi z rychlíku, ECčka a elefanta čekali na jeden krátký autobus, který navíc neměl s ČD smlouvu. Na radu průvodčích jsme ale počkali na verdikt statika, který rozhodl, že vlaky pojedou dále. Tak jsem nastoupil do elfanta a přijel přímo na Masnu. Ale ten blázinec byl teda slušnej, snad několik stovek lidí čekajících v Roztokách na zastávce na jeden autobus + cizinci z EC, kteří pořádně nevěděli co se děje.
03.12.2011 (23:21)  
O čistících nástrojích pana docenta nemusíš vyprávět :) Já jsem zkoušku UDMT dělal hodněkrát. Holt neměl často náladu.

Nicméně výhled z 210 je dobrej, magistrála, nový spojení, masaryčka ...
Registered user Honza  mail  
03.12.2011 (23:08)  
Jiri Vosecek: to těžko říct. Poslední už úspěšnou zkoušku jsem dělal v Praze na Florenci a přišel do té jeho učebny a první co bylo, tak že nás je tam mnohem víc, než těch co mu volalo a tolik nás zkoušet nebude. Prvně začal vyhazovat na semestrálkách, že někomu u diferenciálu chybí popis "unašeč" :-), spolužačka z Děčína si zapomněla index, takže jela do Prahy zbytečně. Pak na tom předrozstřelu "hřídel, kloubový hřídel, teleskopický hřídel", jenom nás obcházel a zvedal se jeden za druhým. Pak v tý další části už se kreslilo dvojkolí v koleji a to se tak vždycky u někoho zastavil a "Není to špatné, ale něco vám tam chybí". Pak řekl sousedovi, ať se mu na to podívá, co mu chybí a on že nic, tak nashledanou příště oba dva. Tak tak vyházel asi přes půlku třídy.

Ale krásně se z jeho třídy pozorují vlaky jak jezdí na Masaryčku i hlavák :-)
03.12.2011 (22:48)  
Hlavní je, aby měl student svůj názor. Ovšem jestliže se názor studenta neshoduje s názorem Pohla, tak je to problém studenta ... Pohl je člověk, který káže vodu a pije víno.
Registered user Honza  mail  
03.12.2011 (21:37)  
Jiri Vosecek: tak to jó :-) Na zkoušky z UDMT vzpomínám velice nerad a asi bych mohl říct, že byly nejhorší co vůbec jsem už zažil!
03.12.2011 (20:53)  
Honza: no já to myslel dost ironicky.
Registered user Honza  mail  
03.12.2011 (16:17)  
Jiri Vosecek: no, tak po odborné stránce není co řešit, ale k druhé části vašeho příspěvku se raději nebudu vyjadřovat.
Nehledě na to, že v Děčíně docent Pohl neučí už ani to UDMT.
03.12.2011 (12:42)  
Honza: Tobě nevyhovuje docent Pohl? :-) To se divím, takový milý lidský férový přístup...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko