Praha - Již pátým rokem působí na akademické půdě Fakulty dopravní při ČVUT studentský odborný spolek, kde si mohou studenti se zaměřením na železniční a veřejnou dopravu vyměňovat a rozšiřovat odborné poznatky a názory. Drážní společnost funguje jako základna pro nezávislou odbornou diskusi na základě akademických svobod. Díky podpoře vedení FD má v rozvrhu rezervovanou posluchárnu a prostor na fakultním webu. V posledních letech je Drážní společnost zastoupena také na sociální síti Facebook. Studenti tak mohou získávat mnoho cenných informací z vyzvaných či vlastních odborných přednášek, prezentací předmětů či studentských projektů, exkurzí do dopravních provozů v ČR i v zahraničí, a také o možnostech zahraničních odborných stáží. Drážní společnost se za pět let osvědčila především jako organizátor setkání studentů, kteří se chtějí více rozvíjet ve svém oboru.
Historie
V ročníku, který nastoupil ke studiu na Fakultu dopravní v roce 2002, vznikla neformální skupinka studentů, kterou spojoval zájem o železniční a veřejnou dopravu, ale také touha veřejnou hromadnou dopravu v naší vlasti pozvednout. Tito studenti studovali různé obory, proto poznávali, že mnoho těžkostí vzniká nedostatečnou diskuzí mezi specialisty z různých oborů. Josef Beran založil a provozoval internetové stránky, tehdy zaměřené na oznamování exkurzí z drážní dopravy a na studentské odborné články. V roce 2004 začali Josef Beran a Jan Pacholík, bohužel později tragicky zesnulý, organizovat první schůzky "organizátorů exkurzí" s myšlenkou založit "Spolek budoucích železničních inženýrů". V říjnu roku 2006 pak spolek získal konkrétní podobu pod názvem "Drážní společnost" dle návrhu Tomáše Záruby a znak z dílny Michala Drábka (okřídlené kolo doplněné rozevřeným odpichovacím kružidlem jako inženýrským symbolem, barva zdůrazňuje příslušnost k Českému vysokému učení technickému). Později se do činnosti spolku zapojili mladší kolegové Milan Kříž a Tomáš Kučera, který zavedl newsletter a spravuje web Drážní společnosti. Dnes přebírá štafetu Martin Stach a s ním další mladší kolegové a kolegyně. První přednášky se řídily heslem "od studentů pro studenty" a přednášející se učili prezentačním dovednostem doslova za pochodu.
Drážní společnost dnes
Dnes je naším záměrem zejména
- průběžná podpora studentů s vážným zájmem o železniční a veřejnou dopravu během studia
- poskytování platformy pro sebevzdělávání a osobní odborný rozvoj studentů (včetně odborných přednášek od studentů pro studenty) zejména v oblasti drážní dopravy, jakož i pro výměnu odborných informací, metainformací, kontaktů a nabídky/poptávky po práci v oboru
- vyjadřování se k zásadním odborným otázkám v oblasti drážní dopravy v ČR
- v neposlední řadě také "běžný provoz", tedy pořádání přednášek a exkurzí
Kdo nám také přednášel
Studenti a odborná veřejnost si vyslechli řadu poutavých přednášek. Na setkání Drážní společnosti hovořili mimo jiné experti na dopravní plánování, členové Drážní inspekce, odborníci na zkoušení kolejových vozidel, lidé z projekční a konstrukční praxe.
- Ing. Bohumil Drápal (VÚŽ) přednášel o interoperabilitě kolejových vozidel a zkouškách kolejových vozidel
- Ing. Jiří Kalčík přednášel o projektu Nové železniční spojení Praha – severozápad a o projektování dalších vysokorychlostních tratí
- doc. Ing. Josef Kolář, CSc. (ČVUT FS) přednášel na téma Konstrukční řešení pohonů hnacích kolejových vozidel
- Jan Konrad nám představil vznik a vývoj simulátorů Gordikon a Multi
- Ing. arch. Ivan Lejčar a pan Tomáš Alter přednášeli o projektu rekonstrukce Železničního uzlu Brno v centru a o městské rychlodráze
- prof. Ing. Petr Moos, CSc. (tehdejší děkan FD, dnes prorektor ČVUT) přednesl proslov o financování železniční infrastruktury z evropských fondů
- Ing. Petr Šlegr (ředitel Centra pro efektivní dopravu) se ve svých přednáškách zaměřil na legislativní a politické problémy rozvoje veřejné dopravy
- Ing. Jaroslav Šulc (ARRIVA) přednášel na téma ARRIVA na Liberecku
- Ing. Jan Herman Zicha, P.E. přednášel o projektování a realizaci VRT v Jižní Koreji, Kalifornii a Brazílii
- Drážní společnost se rovněž podílela na zajištění přednášky pana prof. Dr. Ulricha Weidmanna (Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme ETH Zürich) o železniční a veřejné dopravě ve Švýcarsku.
Naše vlastní činnost
Exkurze jsou mezi studenty velmi oblíbené. Drážní společnost pořádala např. exkurzi na seřaďovací nádraží Nymburk, kontejnerový terminál Metransu v Praze-Uhříněvsi, železniční zkušební okruh Cerhenice, Dopravní podnik města Ústí nad Labem, Dopravní podniky Karlsruhe a na Jindřichohradecké místní dráhy.
Drážní společnost se nebojí vyjadřovat svá odborná stanoviska ani v případech zpolitizovaných a mediálně propíraných otázek, jako je odsun brněnského hlavního nádraží či zastavování vlaků vyšší kvality v České Třebové. Diskuze s oponenty jsou vedeny v odborné rovině a věcně.
Za pět let se podařilo vytvořit odbornou, ale přitom neformální diskusní základnu nejen pro studenty naší fakulty, která ve své podobě pravděpodobně nemá v naší republice obdoby. Členové Drážní společnosti mají nachystánu spoustu dalších rozvojových nápadů (pro případ, že by se podařilo výrazně rozšířit členskou základnu).
Autoři: Michal Drábek, Nicolette Tiekuová
1 2 | Zpráv na stránku: |
ythomas_ct: na výročním setkání se jistě uvidíme.
Honza: Pan Drápal má bohužel teď svých starostí dost, ale do budoucna se ve výuce dopravních prostředků chystají změny, tak snad k lepšímu.
P.S. U pana Doc. Pohla jsem vždy uspěl bez problému, ale uznávám, že jeho metody jsou, řekněme, neortodoxní.
Josef Beran
Tentokrát to byla opravdu náhoda.
Článek jsem napsal k našemu pátému výročí, abych trochu vyvážil různé polopravdy, které o nás šíří některá místní média či někteří z našich oponentů. Tedy jako odpověď na otázku "Co je ta Drážní společnost vlastně zač?".
Díky za pochvalu, já jsem si Vaše Pojednání bohužel ještě nestačil přečíst, ale snad se k tomu dostanu :-).
Nicméně výhled z 210 je dobrej, magistrála, nový spojení, masaryčka ...
Ale krásně se z jeho třídy pozorují vlaky jak jezdí na Masaryčku i hlavák :-)
Nehledě na to, že v Děčíně docent Pohl neučí už ani to UDMT.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.