Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.
Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda
Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.
Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.
Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne
Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.
Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.
Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy
Začátek provozu (GVD) | Linka |
---|---|
2013/2014 | Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc |
2014/2015 | Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb |
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín | |
Liberec - Pardubice | |
Liberec - Ústí nad Labem | |
Plzeň - Most | |
2015/2016 | Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC) |
2016/2017 | Praha - Plzeň - Klatovy |
Praha - Nymburk - Hradec Králové | |
2017/2018 | Praha - Havlíčkův Brod - Brno |
Praha - Česká Třebová - Brno | |
2018/2019 | Praha - Turnov - Tanvald |
Praha - Kladno - Rakovník | |
2019/2020 | Praha - Plzeň - Cheb/Německo |
2020/2021 | Praha - Písek - České Budějovice |
2021/2022 | Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC) |
2022/2023 | Praha - České Budějovice - Rakousko |
2024/2025 | Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno |
2025/2026 | Brno - Ostrava - Bohumín |
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk | |
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc | |
nová linka Brno - Zlín | |
2026/2027 | nové IC Brno - Ostrava - Bohumín |
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko | |
2027/2028 | Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko |
Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy
Je jasne, ze p. Jancura balancuje na hranici ekonomicke prosperity firmy. Snazi se proto logicky ziskat dalsi "rito", nebot jeho aktualni projekt je extreme nakladny a navatnost je pomala.
Nemusel vsak odstupovat z VR libereckeho kraje, kde CD vysoutezily cenu myslim 105Kc/vlkm, coz je naprosty standard. Ted uz se mohl pomalu na tuhle akci chystat.
Jenze p. Jancura ne, ten si proste chodi na MD a vybira si trasy, kde by se chtel vozit. Nicmene, zadny ministr (podrhuji zadny) nemuze podobne nabidky akceptovat. Nejen opozice by ho roztrhala...
Proti konkurenci vsak bude mit SA vyhodu v tom, ze bude mit sve odjezdene. Predpokladam totiz podminku urciteho poctu vlkm rocne pro uchazece o zakazku.
Opacny postup, tedy ze tarif vyhlasuje objednavatel a dopravci vybiraji jizdne pro nej, by byl mnohem smysluplnejsi. K tomu ale chybi potrebna legislativa a centralni objednavatel - dnesni partikulizace na 16 objednatelu je v tomto modelu nemyslitelna. Krome tarifni dezintegrace, ktera by se brzy projevila, se uz nyni projevuje likvidace spoju na hranicich objednavatelu.
Když jdu do detailu, tak tam vidím ještě pár much technologických .. například pokud se budou linky Praha - * - Brno soutěžit odděleně od linek Brno - Vyškov - *, narazí to kapacitu Brünn Haptbahnhof. Lepšího nádraží v Brně se dočkáme nejdřív 5 - 10 let poté, co magistrát přestane nesmyslným územním plánem blokovat jeho rekonstrukci, což asi v nejbližších pěti letech bohužel nenastane.
vikititor: jinak než 1. vyhraná soutěž a pak 2. pořízení vlaků to prakticky nejde; na virtuální (=nejisté) výkony se bude hodně špatně shánět jakékoliv financování. Jediná alternativa je vlastní kapitál, ale tam si teprve každý rozmyslí, jestli nejdřív koupí vlaky a pak s nima bude objíždět soutěže, kam by se mohly eventuleně hodit.
to by byl teprve "bordel" z nesplněných slibů.. :-)
Pánové nevím nad čím se tu čertíte.. plány jsou, byly a budou - a jak víme všichni - v čechách se nikdy nedodržovaly. Jak to teda bude nikdo neví.
Ale jinak hezký článek
V tomto ohledu je to samozřejmě změna k horšímu, ale u jiných dopravců (KŽC Doprava, Veolia Transport, Viamont Regio, Trilex) to funguje, ale s RegioJetem se nedohodnou, jelikož si z obou stran pořád akorát nadávají a obviňují se.
Mezi Prahou a Ostravou to teď nefunguje, protože je to něco nového RegioJet se snaží prosadit za každou cenu a možná tak i otevřít cestu novým dopravcům - třeba až tu bude dopravců mnohem více na mnohem více tratích zase to fungovat začne tak jako dnes ČD s Viamontem a dalšími... třeba pak opravdu poznáme dopravu civilizovaného světa - na to se každopádně těším :)
edit: tak nakonec to MK stihl napsat jinak a o chvilku dřív
Mezi Prahou a Ostravou to nefunguje. A pokud Regiojet vstoupí na trať Praha - Břeclav, nebude to nejspíš fungovat ani tam (leda by to byla doprava objednaná MD a objednavatel by si to vydupal; pokud bude Regiojet jezdit bez státní subvence, těžko ho někdo dokope, aby uznával měsíční jízdenku ČD).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.