..: MD dofinancuje regionální dopravu, o rychlíky se bude soutěžit :..

ministr dopravy Pavel Dobeš, hejtmani Hašek a Chovanec, foto: Ministerstvo dopravy Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.

Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda

Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.

Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.

Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne

Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.

Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.

Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy

Začátek provozu
(GVD)
Linka
2013/2014Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc
2014/2015Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín
Liberec - Pardubice
Liberec - Ústí nad Labem
Plzeň - Most
2015/2016Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC)
2016/2017Praha - Plzeň - Klatovy
Praha - Nymburk - Hradec Králové
2017/2018Praha - Havlíčkův Brod - Brno
Praha - Česká Třebová - Brno
2018/2019Praha - Turnov - Tanvald
Praha - Kladno - Rakovník
2019/2020Praha - Plzeň - Cheb/Německo
2020/2021Praha - Písek - České Budějovice
2021/2022Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC)
2022/2023Praha - České Budějovice - Rakousko
2024/2025Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno
2025/2026Brno - Ostrava - Bohumín
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc
nová linka Brno - Zlín
2026/2027nové IC Brno - Ostrava - Bohumín
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko
2027/2028Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko

Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 12.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel thingie  mail  
12.10.2011 (11:01)  
Dlouhodobě by bylo asi nejlepší regulaci postavit tak, aby po celé zemi byla zajištěna platnost jednoho dokladu a aspoň základní přestupy a síťovost jízdního řádu. Což není nic proti nějaké soutěži, nevidím důvod, proč by třeba přidělení kapacity na určité trati nešlo podmínit dohodou o uznávání jízdních dokladů určitého typu, nebo vypravením alespoň tolika vlaků v konkrétní čas. Klidně by se o to mohlo soutěžit stejnou formou, jako se například nabízejí volné radiové frekvence operátorům, což vůbec není marná analogie.

Každopádně pro ČD tu pořád může zůstat několik unikátních rolí, což je jednak ten tarif a jízdní doklady (pořád mají nádraží a prodejní místa) a role dopravce poslední záchrany, pokud soutěž padne a linka se prostě nezařídí, pořád by tu měly být ČD, kterým se to zadá přímo. Akorát to klade velké nároky na rezervy, což dost ubližuje normální konkurenceschopnosti ČD. Když MD z jízdního řádu neregulovaných dopravců 3 měsíce před novým JŘ zjistí, že dopravní obslužnost je nevyhovující a je prostě nutno okamžitě vyrobit novou linku, jděte s tím za Jančurou… kdepak asi hrdina bude. To by zkrachoval, kdyby měl dělat. Jenže v tomhle kovbojkovém systému by takovou roli někdo mít měl.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
12.10.2011 (10:50)  
(OT) turista: dovolím si lehké doplnění.
V současné době stanovuje Ministerstvo financí maximální ceny pro použití železniční dopravní cesty celostátních a regionálních drah.
Na dopravu osobní železniční vnitrostátní a veřejnou vnitrostátní pravidelnou autobusovou dopravu se vztahují věcně usměrňované ceny.
Není třeba, aby to bylo součástí každé vydávané licence.
http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/cenova_regulace_cr_60888.html
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
12.10.2011 (10:27)  
Benpat: Jeseník je v předběžném oznámení uveden.
Dne 12. října 2010 bylo dopisem ministra dopravy ČR (č.j. 19/2010-190-STKO/1) do Úředního věstníku EU odesláno předběžné oznámení podle článku 7 odst. 2 nařízení 1370/2007, týkající se předpokládaného vypsání nabídkových řízení na linkách Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc (Jeseník) a na linkách Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb společně s Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín s předpokládaným zahájením provozu od období platnosti jízdního řádu 2013/2014, popř. v případě druhého provozního souboru od období platnosti jízdního řádu 2014/2015.
12.10.2011 (10:25)  
Vlad: funguje to tak zčásti taky - třeba ČD dneska spoustu vagonů mají přes zpětný leasing od ING, no a třeba Leo se podle svých slov chystá svůj business s Flirtama postavit právě na tom, že vedle vlastní dopravy Praha - Ostrava bude soupravy leasovat po celé Evropě.
12.10.2011 (10:23)  
U komerčních vlaků je to samozřejmě na dopravcích

Proč tak samozřejmě?

I licence komerčního dopravce může mít své podmínky.
Viz mobilní operátoři. Je to dotované? Není. Je tam regulace (např. propojovacích poplatků)? Je.

Připadá mi poněkud trapné, že poté, co stát za státní peníze opraví trať tak, že se uživí bez dotací, tam (podle vás) musí nastat chaos.
registrovaný uživatel SYN 
12.10.2011 (10:17)  
Taky jsem nad tou tabulkou na několik pětiletek dopředu žasnul, ale je fakt že když se má vyjet v prvním případě už za dva roky tak to není až taková hrůza, vše včas dohodnout, objednat...
A to poměrně pomalé tempo potom taky celkem chápu, nechtějí přehodit všechno zaráz aby v případě nějakého výpadku nestála celá republika.
Takže nakonec celkem OK, akorát se mělo začít dřív...

K tomu tarifu - "donucovací prostředek" není jen dotace, ale může jím být i samotné vydání licence. Takže bych si klidně dokázal představit že ministerstvo může relativně snadno požadovat dodržování jednotného "obyčejného jízdného" (plus asi státem dotovaných slev - školáci atd.), s předplatným už to asi bude zajímavější (ale leckteré IDS dokazují že i to jde když se chce), ovšem slevové karty a "akční nabídky" budou asi hodně problematické...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
12.10.2011 (10:14)  
(OT) prastravak: "...do výběrového řízení dát podmínky např. jako že se může zůčastnit provozovatel železnice před rokem 2008, nebo kdo má aspoň 50 lokomotiv, případně za poslední 3 roky tržby aspoň miliardu..."

Takto definované podmínky jsou diskriminační a odporují soutěžnímu právu. Pokud by něco takového neosvícený vyhlašovatel udělal, riskoval by námitky účastníků na podmínky soutěže a pokud by je neupravil, tak by to mohlo vést až ke zrušení soutěže orgánem dohledu.
12.10.2011 (9:57)  
Asi nebude problém do výběrového řízení dát podmínky např. jako že se může zůčastnit provozovatel železnice před rokem 2008, nebo kdo má aspoň 50 lokomotiv, případně za poslední 3 roky tržby aspoň miliardu... těch podmínek by se našlo!!
Ostatně v roce 2028 bude RJ 56 let.. ještě, že mu posunuli věk pro odchod do důchodu..
http://www.finmag.cz/cs/finmag/kaleidoskop/radim-jancura-dokud-nam-budou-vladnout-hlupaci-s-podnikanim-neseknu/
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
12.10.2011 (9:50)  
(OT) vikititor: Zkuste se zamyslet nad svým tvrzením: "...nejdřív vyhraju, pak nakoupím vlaky... to by byl teprve "bordel" z nesplněných slibů.."

Asi těžko najdete v Evropě dopravce, který má nakoupené lokomotivy a vozy, které nevyužívá a jen čeká, až se někde vypíše výběrové řízení. Nemůžete si si dovolit "strčit do kopřiv" něco, co nejezdí, co nevydělává. Technika si musí vydělat v první řadě sama na sebe - na odpisy... Nejsem si jist, jestli funguje u vlaků totéž, co u letadel, kdy různé leasingové společnosti jsou "vlastníky" flotily letadel a mnohé aerolinky si je od nich "půjčují". Letadla se tak "točí", často střídají provozovatele. Takový operativní trh s železniční technikou (snad výjimkou je možnost "půjčení" lokomotiv) zatím nefunguje.

Proto je soutěžení na železnici vždy běh na dlouhou vzdálenost. Nejdříve se musí zveřejnit oznámení (záměr) o vypsání soutěže s ročním předstihem. Potom proběhne soutěž a zpravidla je k dispozici další rok, než je spuštěn ostrý provoz.

A je-li vyhlašovatel rozumný, tak dá samozřejmě do podmínek soutěže i dostatečné sankce pro případ, že by vítěz soutěže své závazky nedodržel.
registrovaný uživatel Benpat 
12.10.2011 (9:41)  
Nevím proč se u linky Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc neuvádí její odbočka Ostrava - Opava - Krnov - Jeseník. Tyto linky se vzájemně doplňují a ve špičkách se spojí. Uvidíme jak se to povede s novým dopravcem. Také doufám ža se budou uznávat aspoň jízdenky ODIS, protože rychlíky (R10) a linky S1 a R1 se na trati 321 (ex. 316) doplňují a dělají tak 15ti až 45ti minutový takt.

A jsem celkem zvědav na vozidla se kterými půjdou dopravci do soutěže. Momentálně jezdí ČD s X43 a 954.2.

A perlička na závěr, linka Ostrava-Jeseník je asi rekordman v úvratích během cesty. Jsou 4.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko