Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.
Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda
Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.
Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.
Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne
Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.
Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.
Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy
Začátek provozu (GVD) | Linka |
---|---|
2013/2014 | Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc |
2014/2015 | Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb |
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín | |
Liberec - Pardubice | |
Liberec - Ústí nad Labem | |
Plzeň - Most | |
2015/2016 | Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC) |
2016/2017 | Praha - Plzeň - Klatovy |
Praha - Nymburk - Hradec Králové | |
2017/2018 | Praha - Havlíčkův Brod - Brno |
Praha - Česká Třebová - Brno | |
2018/2019 | Praha - Turnov - Tanvald |
Praha - Kladno - Rakovník | |
2019/2020 | Praha - Plzeň - Cheb/Německo |
2020/2021 | Praha - Písek - České Budějovice |
2021/2022 | Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC) |
2022/2023 | Praha - České Budějovice - Rakousko |
2024/2025 | Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno |
2025/2026 | Brno - Ostrava - Bohumín |
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk | |
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc | |
nová linka Brno - Zlín | |
2026/2027 | nové IC Brno - Ostrava - Bohumín |
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko | |
2027/2028 | Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko |
Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy
Jen jaksi se vývoj bude ubírat jinudy než se teď nalajnuje. A hlavně to necháme do prosince 2014 na pokoji, že.
"Mno, nazdar," říká si pesimista, "tak už jen doufat, abych si při každém přestupu nemusel kupovat novou jízdenku jak v autobuse, aby byla zachována aspoň trošku síťovost a navazování..."
A my realisté uvidíme jak to všechno bude doopravdy, naše země dokazuje, že i měsíc je dlouhá doba na to abychom mohli říct, že se tak opravdu stane.
Čeho se opravdu bojím je ale stav, kdy na jedné trati bude jeden dopravce jezdit osobní vlaky a druhý rychlíky - hustota použitelných spojů pro každodenní dojíždění tak vlastně klesne. Buď budu jezdit za jednotlivé jízdné, což asi vždy bude nejdražší varianta, nebo pokud budu mít časové jízdenky se prostě budu muset rozhodnout pro jednoho dopravce a oželit tak holt ostatní vlaky - což zrovna v úseku Most - Chomutov může znamenat klidně i pád z půlhodinové frekvence na dvouhodinovou - to se to bude jezdit do práce
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.