..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4 5 6 ... 20      Zpráv na stránku:   
29.07.2013 (2:06)  
[b]JRtrain, bekes.csaba[b]: S dovolením preložím, doplnené o komentár:

- ERTMS je inštalovaný a aktivovaný na úseku Madrid - Valladolid, čo je plnohodnotná VRT s maximálkou 300 km/h na úseku cca. 140 km. Ako najvyššia vrstva tam operujú vlaky AVE, vedené jednotkami S-102 (Talgo 350); a popri tom ako nižšie vrstvy Alvia (S-120, S-130, S-730) a Avant (S-114). Na tomto úseku sú pre ETCS homologované prakticky všetky vlaky, pretože to je nutnosť.
- Za Valladolidom pokračuje atlantický koridor do regiónu Galície, s VRT úsekom Orense-Santiago, ktorý je ale sám osebe hodne špecifický: ako jediná VRT v Španielsku je širokorozchodný, kvôli kompatibilite miestnych vozidiel. Výhľadovo sa plánuje zmena na UIC, a tým aj štandardizácia.
- Zároveň je to momentálne jediný VRT úsek v Španielsku, na ktorom nie sú vedené žiadne vlaky kategorie AVE, len "rýchliky" Avant (S-120) a Alvia (S-130/730). Trať je teda miestami stavaná na 350 km/h, avšak nejazdí sa tu viac ako 220. A vďaka tomu sa tu tak trochu šetrilo na zabezpečení.
- Keďže zatiaľ netreba zab.zar. na traťovú Vmax, je tu ponechaná ASFA, až na 80km úsek Ourense - Santiago (mimo), kde sa pri modernizácii doplnil aj ERTMS/ETCS. Lenže ten jednak končí 4 km pred Santiagom, a hlavne na tomto úseku nikdy neboli Talga verifikované. Papiere na ETCS tú majú len jednotky CAF/Alstom AVR (S-121), ktoré jazdia na spojoch Avant. S-130/730 je tu odkázaná na starší systém a Vmax 200 km/h.
- Renfe pre El País nechcela komentovať, prečo ani viac než rok po spustení trate nemajú hybridné Alvie papiere na ETCS.

K tomu videu:
- Balízy ETCS sú žlté, na videu označujú vstup do úseku zabezpečeného ERTMS. Pípanie, ktoré sa na videu ozýva, je ale signál z ASFA, ktorá má čierne balízy. Zvuk signálu ETCS je počuť v čase 29:43, keď si žiada od fíru potvrdenie prechodu na druhý zabezpečovač. Následne v čase 29:53 prejde súprava na ASFA DIGITAL.

Takže príbeh má ešte ďalšiu stránku: kompromisy pri výstavbe, a následne kompromisy pri schvaľovaní súprav.
28.07.2013 (23:45)  
Dnes jen krátce, po celé trati až před poslední tunel je ASFA i ERTMS, na trati jsou dva typy baliz, žluté placaté ERTMS a větší tmavé ASFA, ty jsou ještě na pravo od středu kolejiště pro směr dopředu z Vašeho pohledu a nalevo pro případný vlak jedoucí po této koleji opačným směrem. I žluté jsou pro různé směry a zřejmě dálkově řízeně...

Z příspěvků do diskuse pod tím videem od přispěvatele ladrillazo, který očividně o tom něco ví...

Las balizas ERTMS (amarillas) del 31:26 seguramente se usen para entrar en el sistema ERTMS cuando se circule en el otro sentido. Los pitidos que se oyen al pasar por las balizas previas y de señal de la E'7 (30:00) y E7 (31:30), pertenecen al ASFA (Negras). El sonido del ERTMS es diferente, como el que se escucha en el 29:43, momento en el que el sistema ERTMS, pide la confirmación al maquinista que reconozca la transición a otro sistema de seguridad. En el 29:53 transita a ASFA DIGITAL.

překlad do angličtiny:
ERTMS beacons (yellow) of 31:26 surely be used to enter the ERTMS system when running in the other direction. The beeps you hear when going through the previous beacon signal and E'7 (30:00) and E7 (31:30), belong to the ASFA (Black). The sound of ERTMS is different, as heard on the 29:43, at which time the ERTMS, asking for confirmation to the driver to recognize the transition to another security system. Transits the ASFA DIGITAL 29:53.

už to trochu dává smysl... český překlad je zase trochu mimo...

tenhle člověk tam má více komentářů, chtělo by to projít, asi bychom se leccos dozvěděli víc, já na to zítra asi nebudu mít čas
registrovaný uživatel M 
28.07.2013 (22:36)  
Lepsi je prekladat si to do anglictiny. Pokud to neni blbej preklad, tak zjednodusene receno "system tam je, ale neni sparovanej s vlakem a nikdo neni schopnej vysvetlit proc"

Kazdopadne trochu pochybuju, ze RENFE se uchazi o nejakou zakazku. Nebo to Spanel nema rozdelene?
28.07.2013 (17:56)  
doufám, že ta mediální mlha okolo fíry nesouvisí s tímto:

"RENFE se totiž uchází o vybudování rychlotratě v Brazílii mezi městy Rio de Janeiro a Sao Paulo. Zakázku ve výši 11 miliard eur podle zadavatelů nemůže dostat firma, na jejíž trati někdy došlo k nehodě."

viz:
http://www.reflex.cz/clanek/info-x/51276/zapeklity-system-spanelskych-trati-mozna-popletl-strojvudce-grafika.html
registrovaný uživatel KarelF 
28.07.2013 (13:26)  
po zhlédnutí videa cca 25 minut mne jízda VRT přijde spíše jako adrenalinová zábava. Jinak mne přijde že má dobrou kameru zvládá i pražce a přechody tunel tma světlo a to poměrně brilantně ovšem v tmě nic moc. K.
registrovaný uživatel KarelF 
28.07.2013 (13:17)  
Tak ten znak už dává logiku, ale co ten display na nádraží při odjezdu nahoře svítí "C" dole "MT" Věděl by někdo co to znamená.
Dále pka jsiou v časech co jsem psal dvě značky s 4000 a 2000
Dal jsem si překlad po větách někde i po slovech mne z toho leze česky to, že systém v úseku do tunelu má osazen pouze ETCS a od tunelu ASFA. V článku nikdo nepíše o ASFA jako takové pokud se ovšem budeme držet slova "systém" a slovosled posoudíme i k trati zjistíme nevídané, že osazené to bylo, ale rok a něco to nefunguje. Ted jak píše kolega přede mnou je otázka zda to nefunguje obráceně tedy nefunguje ETCS a jede se na ASFA která nehlídá rychlost. myslím, že to je celkem vražedný nápad spoléhat na strojvedoucí zvlášť když to jde skoro stále z kopce. Znalcům může pomoci toto video http://www.youtube.com/watch?v=qjGZvt4SFk8 kde je poměrně dost záběrů do kabiny není však z této trati. Hezký den Karel
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
28.07.2013 (12:06)  
odstavec z článku:
Hasta Olmedo (Valladolid) está activado el sistema ERTMS. A partir de ahí, funciona el ASFA. Hay un tramo de 80 kilómetros entre Ourense y Santiago donde está instalado el ERTMS. A pesar de ello, RENFE no ha homologado el sistema para el Alvia en ese tramo, según confirman desde ADIF pese a que los trenes Avant de media distancia que circulan por esa misma línea sí lo utilizan. RENFE, requerido por este periódico, no aclaró ayer por qué un año y un mes después de que los Alvia híbridos comenzasen a circular por allí aún no cuentan con esa seguridad. Tampoco confirmó si los trenes Avant sí tienen operativo el sistema. En todo caso, y a pesar de que el Alvia podría alcanzar los 220 kilómetros por hora en parte del tramo Ourense-Santiago, como va vigilado por ASFA no puede hacerlo: el límite para cualquier tren que vaya controlado por este sistema son los 200.

Google překlad z onoho článku:
Do Olmedo (Valladolid) je na ERTMS. Odtamtud, to funguje Asfa. Tam je úsek 80 km mezi Ourense a Santiago, kde je nainstalován systém ERTMS. Nicméně, RENFE neschválil systému, které se táhnou Alvia, jak bylo potvrzeno ADIF i střední vzdálenost vlaky Avant oběhu stejnou linku sám je používán. RENFE, vyžaduje tento novin, neřekl včera, proč jeden rok a jeden měsíc po hybridní Alvia začínající nebo přesunout tam ještě nemají, že bezpečnost. Ani Avant potvrdil jestliže vlaky, které se mají systém funkční. V každém případě by i přes Alvia reach 220 mil za hodinu na část Ourense-Santiago, jak je monitorován ASFA se možné provést: u žádného vlaku řízeného tímto systémem je 200.

bohužel překlad je šílený, umí někdo španělsky? mě se to jeví, že ikdyž před Santiagem ERTMS je, že se nepoužívá a že se používá ASFA, kdy tento systém neumí řídit rychlost... proto možná ty fotky na FB, že nemůže jet výše jak 200, protože ASFA pak zastaví vlak...
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
28.07.2013 (11:52)  
zde je další článek http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/07/26/galicia/1374871929_818532.html ze kterého nejsem moc moudrý.. umí někdo španělsky? překladač to přeci jen překládá divně...
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
28.07.2013 (10:17)  
Ta modrá a bílá cedule před tunelem za tunelem je jen zapnutí a vypnutí tlakotěsnosti.

Taky nejsem z toho chytrý. Pípají mu tam jak balízy, tak magnety.
registrovaný uživatel KarelF 
28.07.2013 (3:59)  
Dobré by bylo vědět co znamenají tyto symboly pro fíru na videu http://www.youtube.com/watch?v=QvvvL3OTtXk&feature=youtu.be v 02:34 vlevo platící pro jeho kolej. Bylo by zajímavé vědět co to znamená. Video jsem viděl celé a všiml si kousek před je upozornění na něco za 4000 v 29:51 bohužel jsem nepochopil co znamenají symboly pro vlak když je modrý s šipkou ven, bílý bez šipky. Vrátím se k začátku videa po celé trase jsou vidět bedny které jsou i na konci tedy ten druhý systém zabezpečení. Napadlo mne nestalo se prostě jen to, že si zapoměl zapnout i ten systém který ho měl ohlídat při nájezdu v vysoké rychlosti tedy ten systém který byl v zatáčce. Případně si zapnout oba systémy, protože na trati od nádraží do zatáčky jsou oba. Nabízí se zda displej na odjezdu ho k tomu přímo nabádá? možná je to hloupost co na to znalejší?
hezký večer Karel
  1 2 3 4 5 6 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko