..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 20      Zpráv na stránku:   
26.07.2013 (22:47)  
Podle toho, jak se toho média a bulvár ujaly, jde o naplánovaný odstřel fíry, i když tam stopa viny bude.
26.07.2013 (21:55)  
Myslím, že to bude velký a dlouhý proces, dokazování nebude jednoduché, účastníci: fíra, management RENFE, management ADIF, odpovědní pracovníci Fomento.

- a proto asi začalo i to bulvární propírání fíry, že jezdil 220 a chtěl ujet policajtům...
registrovaný uživatel M 
26.07.2013 (20:05)  
Mel bych takove dve (mozna do urcite miry recnicke) otazky
1.Proc se porad mluvi jen o jednom strojvedoucim, kdyz tam jsou dva (nezaznamenal jsem, ze by ten druhy zemrel)?
2.Jejich vztah je spis jako v letadle nebo jako v autobuse?
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
26.07.2013 (19:55)  
ono by v podstatě stačilo, kdyby ERTMS končilo až za tunelem, aby automaticky, pokud to neudělá fíra, vlak zpomalil na zmíněných 80, tedy ještě v rámci sítě ERTMS, než vjede do méně zabezpečeného úseku ASFA a do ostrých oblouků.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
26.07.2013 (19:29)  
Toto je důležitý článek: http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/07/25/galicia/1374754693_288688.html

Na základě tohoto odstavce:

Por su parte, Thales, la empresa que se adjudicó el sistema de señalización y seguridad del tramo de la línea Ourense-Santiago en mayo de 2010, ha confirmado a este diario que el sistema ERTMS nivel 1 fue instalado hasta el kilómetro 80 de la línea tal y como venía en el concurso, y probado y entregado en noviembre de 2011. La empresa desconoce por qué Fomento no instaló el sistema ERTMS hasta la estación de Santiago, situada en el kilómetro 84,3 de la línea, en cuya aproximación se produjo el fatal siniestro.

musím opravit některá svá předchozí tvrzení.

Systém ERTMS L1 na trati nakonec instalován je, ale pouze do pK 80,0. Ze zcela nepochopitelného důvodu Ministerio de Fomento (potažmo ADIF) nenechali instalovat ERTMS až do stanice Santiago de Compostela, ležící v pK 84,3.

Všechny ostatní španělské VRT jsou pokryty buď německým systémem LZB nebo ERTMS L1 (L2) včetně stanic.

Tohle opravdu vypadá na tragickou bezpečnostní chybu a patrně nebylo otázkou jestli, ale pouze kdy se nějaká tragédie stane. Jak to bývá u nehod, vždy je spolupůsobích příčin několik. Fíra, ačkoliv místem projel již 60x a musel to dobře znát, tak tentokrát jel rychle (mikrospánek?, nesoustředěnost?, úmysl?). Kdyby byla trať pokryta ERTMS L1 až do stanice, tak by se taková nehoda se největší pravděpodobností nestala.

Myslím, že vina je nejen na fírovi, ale také na lidech z ADIF. ADIF je správce infrastruktury, odborný orgán a neměl by být náchylný na finanční tlaky z Ministerio de Fomento (celá záležitost před 2 lety mohla vzniknout s motivem ušetřit náklady). Zde se měl někdo ozvat. Neozval se... Pokud ano, bude mu to nejspíš u soudu polehčující okolností.

Myslím, že to bude velký a dlouhý proces, dokazování nebude jednoduché, účastníci: fíra, management RENFE, management ADIF, odpovědní pracovníci Fomento.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
26.07.2013 (18:08)  
Detailně jsem prošel to video záznamu jízdy Ourense - Santiago. Zhruba uprostřed předposledního tunelu je modrá značka (je to blbě čitelné - video nekvalitní) která by měla znamenat konec ASFA. Podobná značka - počátek ASFA - je kousek po nájezdu na nový úsek VRT za Ourense. Tzn. že přes poslední most a skrze poslední tunel se jede již pod jiným systémem nebo podle vidu. Každopádně konec ASFA by mělo znamenat automaticky snížit rychlost z 220 km/h na maximálně 100 km/h. Nicméně všiměte si, že je tam ještě před posledním tunelem již klasické světelné návěstidlo, nikoliv takové, jaké je běžné na VRT, jako součást ASFA. Připomínám, že ASFA znamená - Anuncio de Señales y Frenado Automático, je to něco podobného jako KVB ve Francii. Také si všiměte, že u každé balízy je ještě značka na sloupu - standardní vybavení španělských VRT.
registrovaný uživatel M 
26.07.2013 (17:46)  
Za mne tedy jednoznacny "duvod" a to to zminene zpozdeni vlaku. Co jasne neni (a mam pocit, ze nikdy nebude) - jestli v tom "jely" i drahy a to formou nejakeho nepsaneho prikazu, ze zpozdeni jsou nepripustna apod.
registrovaný uživatel M 
26.07.2013 (17:26)  
I kdyby to byla pravda, tak tohle je zase novinarina jak noha. Jeste by mohli vytahnout, ze se ve druhe tride porval se spoluzakem, takze uz od mladi ma nasilne sklony.
Fakt nechapu, co je spatnyho na tom, ze jede 200, kdyz tam 200 lze jet. Kosmonaut snad taky nebude spatnej, kdyz si nekam da fotky z rakety...

Co naopak podstatna informaace je - ze na te trati jezdi uz rok. Tim pada varianta "neznal to tam".
26.07.2013 (16:29)  
dalik2: Při rychlosti 250km/h nezle spoléhat na to, že strojvůdce zahlédne rychlostník nebo jinou návěst.
registrovaný uživatel dalik2 
26.07.2013 (16:11)  
Jediný rychlostník 60 km je až za úplně posledním tunelem, čas 32:43.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko