Santiago de Compostela — Aktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.
Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.
V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.
Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.
Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.
Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24
- a proto asi začalo i to bulvární propírání fíry, že jezdil 220 a chtěl ujet policajtům...
1.Proc se porad mluvi jen o jednom strojvedoucim, kdyz tam jsou dva (nezaznamenal jsem, ze by ten druhy zemrel)?
2.Jejich vztah je spis jako v letadle nebo jako v autobuse?
Na základě tohoto odstavce:
Por su parte, Thales, la empresa que se adjudicó el sistema de señalización y seguridad del tramo de la línea Ourense-Santiago en mayo de 2010, ha confirmado a este diario que el sistema ERTMS nivel 1 fue instalado hasta el kilómetro 80 de la línea tal y como venía en el concurso, y probado y entregado en noviembre de 2011. La empresa desconoce por qué Fomento no instaló el sistema ERTMS hasta la estación de Santiago, situada en el kilómetro 84,3 de la línea, en cuya aproximación se produjo el fatal siniestro.
musím opravit některá svá předchozí tvrzení.
Systém ERTMS L1 na trati nakonec instalován je, ale pouze do pK 80,0. Ze zcela nepochopitelného důvodu Ministerio de Fomento (potažmo ADIF) nenechali instalovat ERTMS až do stanice Santiago de Compostela, ležící v pK 84,3.
Všechny ostatní španělské VRT jsou pokryty buď německým systémem LZB nebo ERTMS L1 (L2) včetně stanic.
Tohle opravdu vypadá na tragickou bezpečnostní chybu a patrně nebylo otázkou jestli, ale pouze kdy se nějaká tragédie stane. Jak to bývá u nehod, vždy je spolupůsobích příčin několik. Fíra, ačkoliv místem projel již 60x a musel to dobře znát, tak tentokrát jel rychle (mikrospánek?, nesoustředěnost?, úmysl?). Kdyby byla trať pokryta ERTMS L1 až do stanice, tak by se taková nehoda se největší pravděpodobností nestala.
Myslím, že vina je nejen na fírovi, ale také na lidech z ADIF. ADIF je správce infrastruktury, odborný orgán a neměl by být náchylný na finanční tlaky z Ministerio de Fomento (celá záležitost před 2 lety mohla vzniknout s motivem ušetřit náklady). Zde se měl někdo ozvat. Neozval se... Pokud ano, bude mu to nejspíš u soudu polehčující okolností.
Myslím, že to bude velký a dlouhý proces, dokazování nebude jednoduché, účastníci: fíra, management RENFE, management ADIF, odpovědní pracovníci Fomento.
Fakt nechapu, co je spatnyho na tom, ze jede 200, kdyz tam 200 lze jet. Kosmonaut snad taky nebude spatnej, kdyz si nekam da fotky z rakety...
Co naopak podstatna informaace je - ze na te trati jezdi uz rok. Tim pada varianta "neznal to tam".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.