..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from Španělsko


  1 2 3 4 5 ... 20      Zpráv na stránku:   
Registered user SYN 
10.08.2013 (13:23)  
Ovšem GPS ani tempomat mu neposkytují prakticky žádnou podporu v "zabezpečení" že?
Snad až na to že GPS by asi MOHLA v kombinaci s mapou tratí a jejich max. dovolených ("trvalých") rychlostí tvořit relativně účinný sekundární systém hlídající zda nepřekračuje (nebo aspoň "výrazně") maximální bezpečnou rychlost v daném bodě, případně (s použitím nijak vysokého výpočetního výkonu) zda se neblíží nebezpečnou rychlostí (již "neubrzditelnou") k bodu s omezením...

Uvědomuju si že možná vymýšlím už vymyšlené, anebo systém který se stává prakticky nadbytečným za předpokladu správně navrženého ETCS, ale možná by taková záloha (backup) mohla být užitečná, nemluvě už vůbec o možnosti použití na tratích kde žádné ETCS není, nebo není fukční, certifikované atd...
Ono je to prakticky takové AVV, akorát místo balíz s GPS, ne? Nepřesnost GPS klidně v řádu 10m by v tomto případě vůbec nemusela vadit, v místě dočasně nedostupného signálu GPS (tunel?) by mohla zaskočit klasická čidla rychlosti a polohu dopočítat (na takovou délku tunelu by to asi mělo stačit)...
06.08.2013 (15:50)  
M: Takže podle vás se má na VRT tratích jezdit jen na plácačku a je jen problém fírů, že si karamboly nedovedou včas ohlídat - a cestující to vše berou jako adrenalin. Jinak mi totiž paralela s řidičem kamionu uniká. Ten jede na rozhled a bez podpůrných systémů - i když dneska má i gps (s tím se ten fíra neztratil), tempomat apod., dělá se pokrok i tam.
Registered user M 
05.08.2013 (14:26)  
Z ceho ten zaver plyne, Borovicko? Vlak musi brzdit X kilometru predem, avsak pravdepodobnost, ze se nahle neco skoci do cesty je blizka nula.
Kamion z kopce musi brzdit X desitek metru predem a ta pravdepodobnost je o neco vyssi.
Oba maji spolecne jedno a to fakt, ze brzdit je treba predem, je to naprosto shodne.

Tenhle clovek predem nebrzdil a vina je pouze na nem. Podobne jako bude vina pouze na ridici kamionu, ktery nebude brzdit predem. Nebo jsem nejak nezaznamenal pripad, kdy by kamionak neco "rozcisl" bez brzdeni (pricemz to pri spravnem rizeni bylo zcela v pohode ubrzditelne) a zacalo by se resit, ze oni to maji vlastne strasne tezky a ze by v tech autech nebo dokonce v silnici mely byt nejake mechanismy, ktere by mu pomahaly brzdit. Ne, nikdy, vzdycky to bude ten ridic, kterej to neubrzdi, protoze treba telefonuje. A v tomto to bylo zcela stejne v pripade toho vlaku. Telefonoval a zacal brzdit pozde
Registered user Nechic  mail  
02.08.2013 (21:08)  
http://www.elmundo.es/elmundo/2013/08/02/espana/1375465831.html
Tak se chytli za hlavu a ADIF tam nainstaluje konečně systémy na hlídání rychlosti, teď je tam v místě nehody 30km/h před tím zpomalení 160 a 60km/h. 160 začíná 5km před nehodou. Navíc se sejde ADIF, Renfe a ministryně dopravy Ana Pastor a zamyslí se, aby se to neopakovalo... Jako u nás musí přejet pár lidí, aby se tam dal přechod nebo semafor, tak tady musí 79 lidí umřít, aby jim došlo, že zpomalení 200->80 bez jištění je šílený hazard...
01.08.2013 (20:49)  
Jen, možná nejen, M tu má názor, že vlak se brzdí jako kamion. No to asi nee. Saaozřejmě fíra vinu má, ale ty podpůrné systémy, které tam na tu rychlost měly bejt, selhaly nebo jednodušeani nebyly. Vedení strká hlavu do písku.

A jiný průser byl ten diesel a vůz uprostřed s tunami rozvlněného paliva... Jak tu upozorňují diskutijící. A souprava s mnoha kolečky se chovala trochu netradičně - no kdo dnes umí klasickou fyziku? Už jen pár starých kantorů na škole (alespoň ČVUT). Žactvo neví vo co jde.
Registered user Rail-2005  mail  
01.08.2013 (20:24)  
Venturi - to já moc dobře vím, proto jsem psal v relevantních relacích (tzn. tak aby v obou případech byla zábrzdná vzdálenost stejně kritická), protože se mi to z hlavy nechtělo počítat.
Registered user Veturi 
01.08.2013 (20:14)  
Nechci do toho moc rýpat, ale pro zpomalení z 200 na 80 je třeba vydat o cca 80 % víc energie než pro zpomalení ze 140 na 30. Trochu pomůže vyšší odpor vzduchu, ale pořád je výrazně těžší přibrzdit v prvním případě.
Registered user Rail-2005  mail  
01.08.2013 (19:43)  
Syn: Samozřejmě to srovnání B-RNAV a RVSM s ECTS na místě je.

Ale tady nastal jiný problém. Tím je obrovská změna rychlosti před relativně nebezpečným místem. Tam ať se to někomu líbí, nebo ne, vznikla bezpečnostní díra. Zabrzdit z 200 km/h na 80 km/h na fleku s vlakem prostě nejde.

Ano, fíra má dávat pozor a mít brzdné křivky v hlavě, ale je to jen člověk a může prostě mít mikrospánek.

Nikdo nemůže při takové změně rychlosti spoléhat na to (zvláště když se jedná o 300 cestujících na palubě), že se nikdy nic nestane. V relevantních relacích je úplně jedno, jestli pojede jen 140 a bude muset brzdit na konci přímé do rozjebaného oblouku, kde je 30 nebo jestli jede 200 a musí to srazit na 80.

Prostě nebylo uděláno maximum pro to, aby se riziko takového vykolejení snížilo na přijatelnou mez. Když to není prozatím možné hlídat elektronicky (protože ETCS končí v pK 80) měl tam být instalován alespoň nějaký systém předvěstí ať už rychlostníků nebo světelné signalizace.

Ve Francii na VRT (zabezpečených TVM-300/430 nebo ETCS), které mají četné rychlé přivaděče, tak TGV vždy opouští VR úsek již zbrzděno na takovou rychlost, jakou je možné návěstit klasickými prostředky, tedy v jejich případě 160 a méně. Brzdění probíhá po krocích ze 300 (320) nejdříve 270, pak 220, pak 160. Systém umí návěstit i 80 a 30. Dále už se přechází na trať jištěnou pouze klasickým světelným AB někde s KVB.
Registered user M 
01.08.2013 (12:33)  
JK: zajimavy priklad a v tomto pripade mozna i docela nazorny. Ano, je to mozne.

SYN: stejne preklada i jine veci - jmena, mozna i mesta
Registered user SYN 
01.08.2013 (10:30)  
Trošku jsem se pročetl v "El país" a tento odstaveček mi to celkem smysluplně přeložilo (do angl.):

"One of the first comments made by Francisco José Garzón after the train accident that killed at least 80 travelers near Santiago de Compostela was: "We are human". And that royal we can remove some of the keys of the tragedy. Garzon, 52, was the driver who was driving the train Alvia Ferrol bound. Another fellow had given him over in the controls in Ourense Station. He capitanearía the machine the last 180 miles of the 600 that separate Galicia heart of the Peninsula. Nothing new. His companion left the locomotive and became a traveler more."

Podle toho bych soudil že fírové nebyli na stanovišti oba zaráz, anobrž že se střídali. Ten aktuální seděl prý v kabině teprve od Ourense, což je celkem kousek. Mě osobně to připadá celkem logičtější než sedět "vedle sebe" na stanovišti...

P.S. Chápe prosím někdo proč pro boha živého překládá Google stupidně "kilómetros" jako "miles", samozřejmě BEZ jakékoliv korekce číselné hodnoty? Oni jako US/GB v životě neslyšeli jednotku "kilometr" tak jim to musí překládat na majle, a ještě k tomu blbě??
  1 2 3 4 5 ... 20      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko