..: Za železničním neštěstím v Polsku byla vysoká rychlost :..

PKP EU07, foto: Karel Syrůček Łódź(Doplněno) Důvodem pátečního vykolejení expresu u polské obce Baby, při němž zahynul jeden cestující a dalších 84 bylo zraněno, byla podle vyšetřovatelů příliš vysoká rychlost soupravy. Vlak TLK 14101 z Varšavy do Katovic podle záznamu z tachografu lokomotivy vjel do odbočky rychlostí 118 km/h, přičemž v současnosti je v daném místě traťová rychlost omezena na čtyřicítku. Z nehody už byl obviněn strojvedoucí, který teď bude čelit trestnímu stíhání. V okolních nemocnicích mezitím zůstává 22 osob, jež při vykolejení utrpěly těžší zranění. Provoz v úseku Koluszki - Częstochowa by měl být zcela obnoven v neděli večer po dokončení oprav trakčního vedení.

K vykolejení došlo v pátek v 16.15 u obce Baby nedaleko polského města Łódź. Expres dopravce PKP Intercity, který směřoval z Varšavy do Katovic, vezl ve čtyřvozové soupravě 280 cestujících. Nehoda následovala po přejetí výhybky vysokou rychlostí, načež kola vlaku vypadla z koleje a pokračovala v jízdě po pražcích. První vůz soupravy se poté převrátil na bok, lokomotiva EP07 a zbylé vagony zůstaly zpříčeny na trati. Testy na místě prokázaly, že obviněný strojvedoucí v době nehody nebyl pod vlivem alkoholu. Neštěstí na celý víkend ochromilo páteřní trať č. 100. Dálkové vlaky jezdí v průběhu víkendu odklonem přes stanice Łódź Widzew, Zduńską Wola a Siemkowice, zatímco v úseku Częstochowa - Baby byla zavedena kyvadlová doprava náhradní soupravou.

Zdroj: TVP, TVN24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 14.8.2011 (18:26)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
14.08.2011 (21:51)  
JOHNZ: Ale tak pokud vím tak ve světě už existují tratě kde ETCS funguje, takže já osobně to považuju převážně za otázku peněz - kdyby jich bylo dostatek tak by už na některých tratích i u nás mohlo být funkční ne?
A s tím LC to myslím tak - vzhledem k tomu že to s ním vypadá kdovíjak (není jisté zda vůbec bude) tak to vede k podobným specifickým řešením jako tvoří to AŽD (RAB by to asi mohlo být označené že?) což je další tříštění investic do různorodých systémů které navzájem soupeří o omezené "zdroje" (peníze, vývojáře).
14.08.2011 (21:50)  
Bohužel nehod, kdy vlak najel do odbočky výrazně vyšší rychlostí, se stalo například v Olomouckém kraji cca 5 za posledních 5 let. Naprostá většina v důsledku, že fíra myslel, že pojede do příma jako obvykle... . Dříve se jezdilo "odbočkovou" rychlostí dle předpisu až od krajní výhybky. Pak se upravilo, že strojvedoucí musí jet sníženou rychlostí již od vjezdového návěstidla. Myslím si, že občasné preventivní kontroly DI u rychloměrných proužků by nebyly od věci.
registrovaný uživatel JOHNZ 
14.08.2011 (21:47)  
SYN: Spackanosť etcs spočíva nie v cene, ale v asi dvanásťročnom sklze za harmonogramom ... A na tejto trati asi etcs lc nemožno čakať.
registrovaný uživatel SYN 
14.08.2011 (21:33)  
V jednom má ale náš nevyslovitelný spolu(proti)diskutující pravdu - u nás systémově nemáme vyřešenu kontrolu (myslím tím "strojovou") že fíra dodržuje pokyny mu udílené traťovou signalizací... Mrtvák je hezká věc, ale jak praxe ukazuje tak je dosti nedostatečný.
ETCS zpackané - hm, nejsem specialista ale osobně ani při zpětném pohledu nevidím jak inak líp by to bylo šlo udělat než tento bohužel dosti drahý ale zase jinak výhodný (univerzální, interoperabilní) systém začít implementovat v rozsahu dostupných prostředků...
Velká škoda že se jeho Low-cost verze doposud nerealizovala (ví někdo zda je to už odpískané definitivně?). Jinak ale fakt nevím, sice je tu ten radiový autoblok co spáchalo AŽD pro lokálky, no nevím takovýto národně specifický systém... no ale kdyby se náhodou (což by teda u nás byla pozitivní vyjímka) neprodražil oproti prvním údajům tak řekněme, no ale stejně nejhorší nehody byly na hlavních tratích kde by stejně neměl být nasazen...
14.08.2011 (21:12)  
Juraj Kováč: Ani bych neřekl, že vlaky TLK vznikly jako konkurence IR. Dříve, když rychlíky (pospieszny) provozovaly PR, existovalo u IC několik povinně místenkových vlaků jakožto kategorie TLK, které navzdory názvu nebyly nijak levné (tanie), ale zpravidla umožňovaly rozumně rychlé spojení s ubytovacími vozy. Jakmile rychlíky přešly pod IC, kategorie pospieszny v podstatě zanikla a tato spousta vlaků, aniž by se na nic něco podstatného změnilo, se přejmenovala na TLK. Povinně místenkové nejsou, na to teď mají předraženou kategorii Expres-InterCity (EIC). Vlaky IR, kterých je nesrovnatelně méně než TLK, zavedly PR až poté.
14.08.2011 (21:00)  
Já se domnívám, že ?huřfâh? je stejná osoba, která tu vystupuje pod přezdívkou M-průvodčí. Teď se ten provokatér rozhodl, že bude střílet i z protějšího zákopu.

Pokud je mi známo, tak český LVZ fíru upozorní na to, že se blíží k návěsti omezující rychlost. Fíra v takovém případě musí stisknout tlačítko. Tím zabezpečovači potvrdí, že omezující návěst bere na vědomí. Kdyby tlačítko nestisknul, vlak zastaví.
Pokud by se takováto nehoda stala na trati vybavené LVZ, může to znamenat:
a) LVZ selhal
b) fíra tlačítko stisknul a hned pak ho "klepla pepka"
c) fíra tlačítko stisknul bezmyšlenkovitě a u návěstidla nepřibrzdil
d) v okamžiku stisknutí tlačítka fíra věděl, co má očekávat, ale než přijel k návěstidlu, tak na to zapomněl (něco ho vyrušilo ze soustředění - třeba volal výpravčí)
14.08.2011 (19:32)  
rk_kn.: Twoje Linie Kolejowe, donedávna "Tanie Linie Kolejowe", čiže "lacné železničné spoje". Je to kategória low cost diaľkových vlakov PKP Intercity, ktoré vznikli ako hlavný konkurent spojov InterRegio dopravcu Przewozy Regionalne.
http://www.zelpage.cz/zpravy/1239
http://www.zelpage.cz/zpravy/7481
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
14.08.2011 (19:21)  
Mimochodom, čo znamená skratka TLK pred číslom vlaku ?
14.08.2011 (19:14)  
?huřfâh?:sorry ale už podle nicku jsi nekutečnej vůl a těmahle kecama to jen potvrzuješ. Vážně jsi omezenej jedinec.
Nemá cenu tady předjímat nějaké soudy, nic nebylo vyšetřeno. Fíra mohl přehlídnout jízdu do odbočky, mohlo se mu něco stát. Prostě házet na někoho špínu aniž nevíš je...Jinak fíra, je taky jen člověk a chybovat je lidské, i když je pravda, že by se to stávat nemělo ale přiznejte si, kdo z nás nikdy nic v práci nepohnojil..?
registrovaný uživatel JOHNZ 
14.08.2011 (19:12)  
?huřfâ?, FRK: V Poľsku sa používa (podobne ako v ČR a SR) vlakový zabezpečovač s kontrolou bdelosti, takže veškerá činnosť je na rušňovodičovi. Je teda možné aby k prekročeniu rýchlosti alebo aj k jazde okolo návesti stoj došlo po individuálnej chybe rušňovodiča/jeho zdravotnej indispozícii (Vranovice, Ústí n.L). Absenciu kontroly rýchlosti možno vidieť v tom, že tu bola výrazne neskôr ukončená dvojmužná vozba a v dobe keď už boli k dispozícii prostriedky na vývoj moderných zabezpečovačov aj tu, vstúpil do hry pomerne spackaný projekt ETCS, vďaka ktorému nemáme poriadny zabezpečovač u nás ...

FRK: Zabránilo by tomu iba LZB, ktoré v Nemecku myslím stále nie je nainštalované ani na všetkých najhlavnejších tratiach a v obmedzenej miere PZB(INDUSI). V prípade chybnej obsluhy (uvoľňovača z 1000Hz) by za určitých okolností mohlo dôjsť k nebezpečnému prekročeniu rýchlosti na výhybke. Navyše je tu problém s údržbou, keďže PZB(INDUSI) nie je systém "bezpečný", ale len na báze "vysokej spoľahlivosti".
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko