Ostrava — Ostravská Škoda Vagonka vyrobí další patrové elektrické soupravy pro Litevské dráhy (LG). Dodávky vozidel v hodnotě necelých 39 milionů eur (zhruba 950 milionů korun) jsou naplánovány na roky 2012 až 2014. Celkem půjde o pět souprav, přičemž tři z nich budou shodné s již provozovanými jednotkami řady 575 v trojvozové verzi. Zbývající dvě dodá výrobce jako dvouvozové v provedení s hnacím dílem ř. 211 a řídicím vozem ř. 307, tedy bez středního dílu ř. 444. Stejně jako u předchozích čtyř dodaných souprav půjde o patrové jednosystémové jednotky (25 kV/50 Hz) se širokorozchodnými podvozky s maximální rychlostí 160 km/h. Kapacita souprav bude 304 sedících cestujících v trojvozové a 170 v dvojvozové verzi.
LG počítají s nasazením nových vlaků na jediné elektrifikované trati Vilnius – Kaunas, kterou dnes řada 575 obsluhuje několikrát denně s jedinou zastávkou ve městě Kaišiadorys a jízdní dobou 59 minut. Novinkou oproti předcházející sérii má být například vybavení vozidel Wi-Fi přístupem; jinak soupravy nabídnou dnes již obvyklý standard. Rada 575 je ostatně přímo odvozena od jednotek ř. 471 pro České dráhy, pocházejících z poloviny 90. let, s nimiž sdílí i prakticky kompletní řešení interiéru. Tomu odpovídají i některé vlastnosti těchto souprav, včetně vozových přechodů s návalky místo dnes již rozšířenějších otevřených přechodů s měchy nebo rovná okenní skla v horním podlaží. Škoda Vagonka přesto s těmito soupravami slaví exportní úspěchy až v poslední době, kdy kromě litevských železnic odvozená vozidla dodává také na Slovensko a na Ukrajinu.
Zdroj: Škoda
Celý paradox spočívá v tom, že jedním z důvodů pro rychlejší mašiny je to, že se ušetří souprava, protože se stíhá otáčet v Schöně. Avšak to dříve nešlo, protože DB potřebují minimální obrat 6 minut (a bylo tam tuším 5, takže večer souprava stála 65 minut v Schöně). Teď sice v praxi 10 minut taky není (protože je na příjezdu v Schöně zpoždění), ale oficiálně podle JŘ je, takže DB jsou spokojené :-)
Je a není to Off Topic a přesně to sedí. Taurus (BR 182) je na "Drážďansku" plánované cílové řešení a na stránkách DB taky jediné (cílové). Dneska tam na S1 je BR 146. Ale nebude všude, některí Eska v okolí mají i jen dva kočáry.
Of topic to není proto, že je zde praktická ukázka toho, jak zátěž srovnatelnou s potřebami např. Pražské aglomerace lze zvládat moderními, klimatizovanými patráky s dospělou kolomotivou závislé trakce s patřičným přebytkem výkonu. A holt se těch vozů, strojů za rok vyrábí více, než Slonů.
Tomáš Palíšek: Proč už je to co říct, že "ani Litevci"? Není to nijak méně vyspělý a "evropský" národ, než jsme my...
Viz
http://www.stadlerrail.com/de/referenzen/belarusian-railways-regionaltrain/
Navíc Stadler je velice svolný k nejrůznějším úpravám dle vůle zákazníkovy.
Anebo taky ne. Jedná se o malou sérii, na kterou výrobce typu Bombardier či Siemens vůbec nemusí zareagovat.
Mám jakési vědomosti o soutěži na motoráky pro Finsko a jeden_nejmenovaný_výrobce nabídl svůj motorák pro středoevropské podmínky a když Finové chtěli tohle a tamhleto a tuto jinak, tak je slušně poslali do pr*ele, že takhle to prostě je a když se jim to nelíbí, tak ať to nekupujou.
Šířka vozu: kromě plánů by hlavně Škoda musela předělat výrobní linku. Viděl jsem (na vlastní voka) zrod celého vozu od vyřezávání otvorů v bočnici až po oživení na zkušebně, je to docela zážitek. A umím si živě představit, co práce dá přeštelování linky.
Jinak nevím, proč by LG měly být nějak vázané právě na Škodovku (není to žádný "národní výrobce"), takže si myslím, že kdyby dostaly výhodnější nabídku, tak by elefanty nekupovaly. A názory z ruských diskusí vidím spíš jako kladné.
hustota spojů je navíc spíše nulová, než pravidelná. I na hlavních tazích obvykle ne více, než 3-4 spoje za den jedním směrem, a to ještě často nahuštěné třeba 3 hodiny od sebe a po zbytek dne nic.
Tak si Litvu pamatuju z předloňského léta.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.