..: Německé dráhy se bojí o ztrátu cestujících na dálkových trasách :..

ICE-T, foto: Tomáš Kubovec Berlín — Nejpozději v prosinci tohoto roku by měly dostat autobusy na dálkových linkách v Německu zelenou. Začnou tak konkurovat největšímu německému železničnímu dopravci Deutsche Bahn (DB). Záležet nyní bude na rozhodnutí německé vlády. Pokud se tak stane, cestující bude mít v roce 2012 na výběr, zda z Berlína do Mnichova pojede autobusem nebo vlakem. Německé dráhy upozorňují, že v této souvislosti může, ale nemusí dojít ke zrušení některých spojů. ICE by tak nemusely zajíždět například do měst jako je Lipsko či Erfurt. Obchodní ředitel sdružení soukromých železničních dopravců Mofair, Engelbert Recker, je ale přesvědčen, že liberalizace dálkové dopravy v Německu bude pro Němce výhodná. Poukazuje na to, že ne všichni si mohou jízdné dovolit a pro takové cestující by byl autobus cenově příznivější alternativou. Německé dráhy by to navíc mělo motivovat k investicím do modernizace sítě.

Zdroje: Frankfurter Rundschau, RP ONLINE


miropiro | 16.6.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
16.06.2011 (22:46)  
pazzy: soukromou dálnici jsem nevzal do úst a zásadně je odmítám, proto mi je tam prosím nevkládejte.

Celkově jsem pro paušál, protože si myslím, že pravidelný uživatel dálnice má nárok na nižší sazbu platby a nemá pykat za to, že se např. jednou za rok sebere stádo z Polska a jede do Chorvatska k moři a cestou ucpe všechny okolní státy. Užívá dálnici setrvale a nevystavuje dopravu jednorázové masivní zátěži. Je to stejné, jako kupony v MHD, tam ten systém taky stojí na obvytelích s tramvajenkami a ne na jednorázových návštěvnících.
registrovaný uživatel Pazzy 
16.06.2011 (22:37)  
Flexarisa a Turista:
Vy vidíte jen zdražování soukromými dálnicemi a nenapadlo vás, že třeba má stát drahé mýto? Ceny určují skoro od boku, koupíte si dálniční známku, když nemáte za komínem dálnici, tak platíte stejnou částku jako ti, co po ní jezdí každý den. A to nemluvím o tom, kolik peněz na to jde z kapes jiných lidí... V Massachusetts mají Masspike, je to jedna dálnice napříč státem (on je takovým obdélníkem) no a tam se platí mýto od kilometrů. Kdo pojede po ostatním to je jeho věc. Minimálně by výstavba a opravy dálnic měly být financované ze speciálního účtu, speciálním úřadem, který toto bude platit z výnosů mýta, proč se každý rok handrkují, jestli přihodí miliardu sem a miliardu tam, stejně se železnicí. Zdražení dálnic (potravin, cestování) by muselo být samozřejmě refundováno v nižších daních... (bohužel velmi idealistická myšlenka) :-)
16.06.2011 (22:17)  
turista: ano, tak je to možné interpretovat.

Ale otázka zní: co tedy potom budou lidi dělat? Firmy budou celkově vytvářet nižší výkony, v ekonomice se budou točit menší peníze, bude nižší potřeba zaměstnanosti... ono by to muselo být relativní.

Pokud si vezmu, že třeba současné mýto (v průměru nejčastěji cca 2-4 Kč/km) je na úrovni odpovídající potřebě regenerace povrchu vozovek (netvrdím, že to tak je ve skutečnosti), tak mýto pro osobní auto na cestě Praha - Brno by muselo být při zohlednění opotřebovávání komunikace, rizikovosti výskytu daného typu vozidla apod. nejvýše na úrovni 100x nižší (tj. 2-4 haléře za km). Při cca 200 km Praha - Brno to je platba max. 8 Kč. To je poněkud drasticky jinde, než navrhovaných 150 Kč na jednu cestu, o nichž se mluvilo v souvislosti s ďábelskými krabičkami. Navíc je třeba brát v úbahu, že trend je jednoznačně v příklonu ke službám, které poskytují lidi, takže drastické zavedení mýtného pro osobní auta na úrovních těch třeba 150 Kč Pha-Brno by vedlo k silnému cenovému zásahu do ceny služeb, které by měly být motorem růstu. Narozdíl od kamionu plného mobilů se to totiž nerozpočítá do X tisíc položek, ale např. do čtyř hodin práce na služební cestě 1-2 lidí.

Myslím, že Německo taky není těmi nezpoplatněnými dálnicemi nějak ekonomicky bržděno, spíše naopak. Ony totiž ty peníze vražené do infrastruktury mají stejný multiplikativní efekt, jako peníze za ni nevybrané. Ve výsledku tak sice rozpočty ztrácejí v horizontu pár let, ale dlouhodobě se i ony dostávají do plusu, protože se v ekonomice více peněz uvolnilo na jiné daní zatížené aktivity (pokud tedy "ekonomika" není založena na management fees účtovaných na Kypr, jak to vidíme čím dál častěji u nás)

Pokud už by mýto mělo být zaváděno, pak bych jako únosnou sazbu v českých podmínkách viděl pro osobní auto max. 0,1-0,5 Kč / km podle emisní třídy auta.
registrovaný uživatel Kakov 
16.06.2011 (22:13)  
otázka: není v NSR max. povolená rychlost busů na dálnici 80 km/h??
pokud ano, tak bus moc konkurenceschopný nebude. naví nevím o jaké liberalizaci je řeč, ve své sbírce jízdních řádů bych ještě našel leták na bus mnichov-hamburg z 1. pol devadesátých let
registrovaný uživatel rpet  mail  
16.06.2011 (22:01)  
registrovaný uživatel rpet  mail  
16.06.2011 (21:59)  
@ turista:
...A výhoda železnice je právě schopnost dopravovat větší počet cestujících mezi velkými centry s nízkými variabilními náklady...

o neco te poprosim. vysvetli mi prosim ty nizke variabilni naklady. nejak nesjem schopnej urcit, ktera z onech bezne uvadenych cen je tedy ta optimalni a nizka... anyway, pokud mas pravdu, pak by zeleznicni doprava musela uz nejmene 10 let vzkvetat a jeji vykony raketove narustat. a protoze tomu tak neni, obavam se, ze tvotvrzeni neni az zas tak uplne koser...

...Když se to vezme takhle, tak vlastně nikdo nepotřebuje policii. I auta a kamióny jezdí samy. Ona ale přesto existuje, divný...

divny?? ani ne. ten policajt ti opravdu nemusi stavet jjizdni cestu z(na) dalnice(dalnici), k tomu ho vazne netreba. ovsem ve chvili, kdy ti na dlanici nekdo sesrotuje tvoje auto spolu s tebou, uz za toho poldu budes asi docela stastnej. no, a pokud nas chces presvedcit, ze fira nepotrebuje ani vypravciho, ani hradlare, protoze si to dokaze rozsvitit a postavit sam, tak do toho - na tomhle serveru jeste nikdy nikdo tak jasnou sebevrazdu nespachal -:)

...Je tu tedy možnost, že dnešní kapacitní problém D1 je dán jen tím, že se při paušálním zpoplatnění realizují zbytečné jízdy...

omyl. pri pausalnim nasazeni ceny za mytne se realizuje radove vyssi tranzit.

pokud by se uz konecne povedlo dojit k PPP projektu reseni dalnic, bylo by to hned jine. za vzor muze slouzit francie, kde je cast dalnic vybudovana a provozovana v ramci PPP a cena za prujezd nejakeho useku muze byt kdyz ne smrtici (pro penezenku ridice), tak urcite drasticka: usek Dunkerque - Venlo, 25km, cena za myto byla kdysi davno stanovena na 2.60 EUR. ted uz se v tomto useku myto neplati, nic mene netusim proc... ale i tak je to za tak kratkou cestu cena fakt drsna.

pokud by srovnatelne drsna byla i cena mytneho na D1, s tim, ze soukromnik by D1 opravil a uvedl od normalniho stavu, pak bych veril tomu, ze vlakove soupravy ve smeru Praha - Brno - Praha by nestacily kapacitne.
16.06.2011 (20:04)  
URČITĚ by vznikly kvalitní dopravní sítě mezi velkými centry (D1 je ostuda).

Jen aby. Ono by se totiž mohlo ukázat, že je poptávka cenově elastická a za cenu kterou nasadíte, aby se vám investice do rozšíření D1 splatila, vlastně mnozí lidi do toho Brna ani tolik nechtěj. Tj. pojedou za rodinou třeba jenom jednou měsíčně místo každý týden.

Je tu tedy možnost, že dnešní kapacitní problém D1 je dán jen tím, že se při paušálním zpoplatnění realizují zbytečné jízdy.
16.06.2011 (19:58)  
Jinak napadl mě další tip pro DB, co udělat.

Je možné, že moje první rada - zvýhodnit regionálku (která je v německu rychlá a často nevytížená) neprojde. Například proto, že jsou to spoje dotované kraji a kraje tarif schvalují.

Ale dálkovka je, mám takový dojem, z velké části nedotovaná a DB si stanovují cenovou politiku samy. Takže bych v každém vlaku, kde lze očekávat konkurenci busů, zavedl vagón "Saver class", se sedadly víc nahuštěnými, aby to odpovídalo komfortu busu. A nasadil tam odpovídající cenu.
registrovaný uživatel Pazzy 
16.06.2011 (19:47)  
Flexarista: "protože pokud by infrastruktura byla už od počátku soukromá, došlo by k tomu, že by se pouze zlepšovaly spojení mezi hlavními centry"
Paradoxní je, že i do těch "periferií" existují dopravní cesty - po vodě, vrtulníkem v Amazonii a tak a vždy to vychází z trhu. Ve světě bohužel měl stát vždy monopol... URČITĚ by vznikly kvalitní dopravní sítě mezi velkými centry (D1 je ostuda). Mohla by třeba vzniknout R35 jako konkurence k D1. D11 by nevznikla možná tak předimenzovaná... Ale to je offtopic. Kdyby stát omezoval konkurenci různých dopravních systémů, tak jezdíme v drožkách...
Každopádně
16.06.2011 (19:13)  
Protoze vlakem bych z Prahy do Liberce nechtel
Praha-Jihlava-Brno neni soubezny s vlakem!

Psal jsem souběžné s podobnou JD. Většina busů v Jihlavě nestaví.

Praha-Pardubice

nevím o takovém busu

sjet na dalnici zvladnou autobusaci i bez pomoci a nikdo nepotrebuji "policii"

Když se to vezme takhle, tak vlastně nikdo nepotřebuje policii. I auta a kamióny jezdí samy. Ona ale přesto existuje, divný.

... zaprve rikam, ze vzrostou i naklady (protoze snad pocet spoju nezustane nezmenen!) ...

Nemusely by. Akorát místo busu pojede (např.) sedmivozový vlak obsazený z 70% místo téhož vlaku obsazeného ze 60%. V týdenní špičce (to je v dálkovce jediný kapacitní problém) se k nějakému pomalejšímu vlaku připojí odepsaná béčka a studenti/dělňasové se do něj nalákají slevou.

at CD (stat) provozuje autobusy na dalnici taky a o ty prijmy neprijde, 2.proc se teda vlastne maji zrusit autobusy a ne vlaky?

Protože železnice přepraví velký přepravní proud levněji. Pokud ani toto není pravda, tak to máte pravdu, můžem vlaky zrušit.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko