Berlín — Nejpozději v prosinci tohoto roku by měly dostat autobusy na dálkových linkách v Německu zelenou. Začnou tak konkurovat největšímu německému železničnímu dopravci Deutsche Bahn (DB). Záležet nyní bude na rozhodnutí německé vlády. Pokud se tak stane, cestující bude mít v roce 2012 na výběr, zda z Berlína do Mnichova pojede autobusem nebo vlakem. Německé dráhy upozorňují, že v této souvislosti může, ale nemusí dojít ke zrušení některých spojů. ICE by tak nemusely zajíždět například do měst jako je Lipsko či Erfurt. Obchodní ředitel sdružení soukromých železničních dopravců Mofair, Engelbert Recker, je ale přesvědčen, že liberalizace dálkové dopravy v Německu bude pro Němce výhodná. Poukazuje na to, že ne všichni si mohou jízdné dovolit a pro takové cestující by byl autobus cenově příznivější alternativou. Německé dráhy by to navíc mělo motivovat k investicím do modernizace sítě.
Zdroje: Frankfurter Rundschau, RP ONLINE
Pokud jde o smesne myto, tak tady uz mame lehce problem. Po dalnici jezdi autobusy, ale taky nakladaky a predevsim auta. Autobusy se tak na stavbu dalnice skladat nemusi. uz vubec se nemusi skladat na nejake rizeni dopravy, protoze najet a sjet na dalnici zvladnou autobusaci i bez pomoci a nikdo nepotrebuji "policii", aby jim zajistila prujezd. Kdezto krome vlaku po kolejich nejezdi nic, pro jednotlivce je tato take docela draha infrastruktua uplne k nicemu. A ani ta skupina nebo naklad se po kolejich nedokazi pohybovat sami.
S popsanymi vyhodami vlaku souhlasim. Dokonce bych asi dokazal souhlasit i s tim, ze soubezny bus je zbytecny. Ale uz treba autobus Praha-Jihlava-Brno neni soubezny s vlakem! (soubeznost je u nas Praha-Plzen, Praha-Pardubice, snad Brno-Ostrava (pres OL)).
No a potom se mi vkrada otazka - kdyz se zakazou ty autobusy, tak kdo z toho bude mit uzitek? V cem bude vyhoda toho, ze se zakaze, aby odpoledne jezdily linkove busy "podel" koridoru? Usetrime za stavbu dalnic nebo co?
Pokud ma prijit argument, ze vzrostou trzby (statni) zeleznice, tak zaprve rikam, ze vzrostou i naklady (protoze snad pocet spoju nezustane nezmenen!) a zisk je tudiz s otaznikem. No a pokud jde o to, ze na dalnicich vydelavaji soukromnici, zatimco na kolejich prodelava stat, tak na to lze rict veci dve - 1.tak at CD (stat) provozuje autobusy na dalnici taky a o ty prijmy neprijde, 2.proc se teda vlastne maji zrusit autobusy a ne vlaky? A snad se nepohybujeme v rovine "protoze je mam radsi".
A právě proto, že je ta cena jiná, politicky určená, tak má stát plné právo zakázat (na svém majetku) dálkové busy. Protože jejich prosazení nemusí být vůbec dané efektivitou, ale prostě tím, že platí směšné mýto.
Zeleznice a silnice jsou proste neco jineho. Hlavni ucel je stejny, ale jinak kazde svoje nezamenitelne vyhody a nevyhody. Pruser nastava v okamziku, kdy nekdo vyhody jednoho chce naroubovat na druhe...
A výhoda železnice je právě schopnost dopravovat větší počet cestujících mezi velkými centry s nízkými variabilními náklady (jeden bus, 45 lidí, se do vlaku "vždycky nějak vejde"). Souběžný expresní bus po dálnici se stejnou JD je proto nesmysl a jeho existence je důsledkem pokřivení trhu státním zásahem. Soukromník, co by postavil dálnici, by na ni autobus za 4 Kč nikdy jezdit nenechal.
Kdyz padly restaurace, tak cena vody ve flasce v hospode je taky vetsi, nez uplne a zcela identicka voda v obchode... Vody stoji stejne ve srovnatelnych hospodach, stoji stejne ve srovnatelnych obchodech, ale neni to tak, ze by v hospode staly tolik, co v obchodech
PS: Kdyz pocitame ty naklady a tak - kolik lidi/nakladu pobere za dalnice za 100 miliard a kolik takovych lidi/nakladu pobere trat za stejnou castku? Uvahu lze postavit treba na poctu kamionu na dalnici a tom, jak casto by musel jet nakladni vlak, aby to cele pobral. Totez s lidmi.
Zeleznice a silnice jsou proste neco jineho. Hlavni ucel je stejny, ale jinak kazde svoje nezamenitelne vyhody a nevyhody. Pruser nastava v okamziku, kdy nekdo vyhody jednoho chce naroubovat na druhe a kdyz to jde tam, tak to prece musi jit i jinde...
Skrze dopravní cestu a dražení mám sice pořád v duchu tu samou ideu, ale minule když jsem ji nadhodil, tak jsem tu byl málem ušlapán (tedy, jestli to přes ty elektrony jde).
To ale platí jen v případě rovných podmínek na trhu (každý za svoje, snadný vstup na trh, atd.). Například konkurence mezi restauracemi se ideálnímu trhu blíží.
Ale doprava není takovou oblastí. Pokud tady je nějaká státní dopravní cesta, která je někomu prodávána za X, druhému za Y a dále nějaké externality placené nepřímo všemi, tak je zcela na místě trh regulovat.
FRK
Pro jednorázového cestujího je to skutečně jedno, ten bude jásat, jak je ta konkurence skvělá (dokud mu třeba neujede přípoj dopravce, pro kterého bude mít jízdenku a další pojede kdovíkdy), ale zdá se mi, že pravidelný cestující kvůli liberalizaci buď zaplatí víc, nebo bude moci využít na předplatnou jízdenku míň vlaků. Rád bych se mýlil.
Ale po železnicích soukromník nemůže jezdit "za benzín".
Tak určitý odliv cestujících do busů, kvůli ceně, bude ale asi to nebude v takovém rozsahu jako u nás.
Ano, tak hrozné to nebude. Ony nějaké busy už jezdí (nevím jak to jde dohromady s údajným zákazem): http://www.berlinlinienbus.de/ Třeba Dresden-Berlin. 3 busy denně - takže vlastně nic.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.