..: Německé dráhy se bojí o ztrátu cestujících na dálkových trasách :..

ICE-T, foto: Tomáš Kubovec Berlín — Nejpozději v prosinci tohoto roku by měly dostat autobusy na dálkových linkách v Německu zelenou. Začnou tak konkurovat největšímu německému železničnímu dopravci Deutsche Bahn (DB). Záležet nyní bude na rozhodnutí německé vlády. Pokud se tak stane, cestující bude mít v roce 2012 na výběr, zda z Berlína do Mnichova pojede autobusem nebo vlakem. Německé dráhy upozorňují, že v této souvislosti může, ale nemusí dojít ke zrušení některých spojů. ICE by tak nemusely zajíždět například do měst jako je Lipsko či Erfurt. Obchodní ředitel sdružení soukromých železničních dopravců Mofair, Engelbert Recker, je ale přesvědčen, že liberalizace dálkové dopravy v Německu bude pro Němce výhodná. Poukazuje na to, že ne všichni si mohou jízdné dovolit a pro takové cestující by byl autobus cenově příznivější alternativou. Německé dráhy by to navíc mělo motivovat k investicím do modernizace sítě.

Zdroje: Frankfurter Rundschau, RP ONLINE


miropiro | 16.6.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
16.06.2011 (18:50)  
Ano, stat ma pravo to udelat. Ja bych mozna dodal, ze na to ma pravo v urcitych relacich a urcitych casech. Protoze vlakem bych z Prahy do Liberce nechtel a v deset vecer z Prahy do Brna nic nejede.
Pokud jde o smesne myto, tak tady uz mame lehce problem. Po dalnici jezdi autobusy, ale taky nakladaky a predevsim auta. Autobusy se tak na stavbu dalnice skladat nemusi. uz vubec se nemusi skladat na nejake rizeni dopravy, protoze najet a sjet na dalnici zvladnou autobusaci i bez pomoci a nikdo nepotrebuji "policii", aby jim zajistila prujezd. Kdezto krome vlaku po kolejich nejezdi nic, pro jednotlivce je tato take docela draha infrastruktua uplne k nicemu. A ani ta skupina nebo naklad se po kolejich nedokazi pohybovat sami.

S popsanymi vyhodami vlaku souhlasim. Dokonce bych asi dokazal souhlasit i s tim, ze soubezny bus je zbytecny. Ale uz treba autobus Praha-Jihlava-Brno neni soubezny s vlakem! (soubeznost je u nas Praha-Plzen, Praha-Pardubice, snad Brno-Ostrava (pres OL)).
No a potom se mi vkrada otazka - kdyz se zakazou ty autobusy, tak kdo z toho bude mit uzitek? V cem bude vyhoda toho, ze se zakaze, aby odpoledne jezdily linkove busy "podel" koridoru? Usetrime za stavbu dalnic nebo co?
Pokud ma prijit argument, ze vzrostou trzby (statni) zeleznice, tak zaprve rikam, ze vzrostou i naklady (protoze snad pocet spoju nezustane nezmenen!) a zisk je tudiz s otaznikem. No a pokud jde o to, ze na dalnicich vydelavaji soukromnici, zatimco na kolejich prodelava stat, tak na to lze rict veci dve - 1.tak at CD (stat) provozuje autobusy na dalnici taky a o ty prijmy neprijde, 2.proc se teda vlastne maji zrusit autobusy a ne vlaky? A snad se nepohybujeme v rovine "protoze je mam radsi".
16.06.2011 (18:15)  
Ano, ta cena je jina

A právě proto, že je ta cena jiná, politicky určená, tak má stát plné právo zakázat (na svém majetku) dálkové busy. Protože jejich prosazení nemusí být vůbec dané efektivitou, ale prostě tím, že platí směšné mýto.

Zeleznice a silnice jsou proste neco jineho. Hlavni ucel je stejny, ale jinak kazde svoje nezamenitelne vyhody a nevyhody. Pruser nastava v okamziku, kdy nekdo vyhody jednoho chce naroubovat na druhe...

A výhoda železnice je právě schopnost dopravovat větší počet cestujících mezi velkými centry s nízkými variabilními náklady (jeden bus, 45 lidí, se do vlaku "vždycky nějak vejde"). Souběžný expresní bus po dálnici se stejnou JD je proto nesmysl a jeho existence je důsledkem pokřivení trhu státním zásahem. Soukromník, co by postavil dálnici, by na ni autobus za 4 Kč nikdy jezdit nenechal.
registrovaný uživatel M 
16.06.2011 (17:55)  
Turista - jake X a Y? Vsichni zeleznicni dopravci plati (doufam teda...) statu stejnou cenu. Vsichni silnicni pak taky stejne. Ano, ta cena je jina. Ale je to taky jina vec, i kdyz urcita vzajemna substituce tam je - zeleznice a autobusy ale nejsou totez - "vlaky" typu 810 to neni zeleznice!

Kdyz padly restaurace, tak cena vody ve flasce v hospode je taky vetsi, nez uplne a zcela identicka voda v obchode... Vody stoji stejne ve srovnatelnych hospodach, stoji stejne ve srovnatelnych obchodech, ale neni to tak, ze by v hospode staly tolik, co v obchodech

PS: Kdyz pocitame ty naklady a tak - kolik lidi/nakladu pobere za dalnice za 100 miliard a kolik takovych lidi/nakladu pobere trat za stejnou castku? Uvahu lze postavit treba na poctu kamionu na dalnici a tom, jak casto by musel jet nakladni vlak, aby to cele pobral. Totez s lidmi.
Zeleznice a silnice jsou proste neco jineho. Hlavni ucel je stejny, ale jinak kazde svoje nezamenitelne vyhody a nevyhody. Pruser nastava v okamziku, kdy nekdo vyhody jednoho chce naroubovat na druhe a kdyz to jde tam, tak to prece musi jit i jinde...
16.06.2011 (17:40)  
Pazzy: protože pokud by infrastruktura byla už od počátku soukromá, došlo by k tomu, že by se pouze zlepšovaly spojení mezi hlavními centry a zaostalá periferie by stagnovala. Pro příměr v ČR, existovala by pouze D1, ale už nikoli např. D11.

Skrze dopravní cestu a dražení mám sice pořád v duchu tu samou ideu, ale minule když jsem ji nadhodil, tak jsem tu byl málem ušlapán (tedy, jestli to přes ty elektrony jde).
registrovaný uživatel Pazzy 
16.06.2011 (17:34)  
Turista: A proč nemůže stát nabízet tyto statky všem firmám za rovných podmínek. Je vůbec otázka, proč nemáme soukromé dálnice (když to stát nedokáže sám), proč 100% železničních tratí ovládá stát a když je nějaká výrazně neprofitující, tak ji většinou rovnou zruší??? To není otázka liberalizace, to je naopak otázka státní regulace. BTW dopravní cesta by se měla dražit, kdo dá víc za daný čas, tak ten tam pojede... Pomohlo by to třeba i méně exponovaným časům, ale majitel trati by pořád měl nějaké tržby...
16.06.2011 (17:02)  
Každá liberalizace, lépe řečeno konkurence není na škodu.

To ale platí jen v případě rovných podmínek na trhu (každý za svoje, snadný vstup na trh, atd.). Například konkurence mezi restauracemi se ideálnímu trhu blíží.

Ale doprava není takovou oblastí. Pokud tady je nějaká státní dopravní cesta, která je někomu prodávána za X, druhému za Y a dále nějaké externality placené nepřímo všemi, tak je zcela na místě trh regulovat.
16.06.2011 (16:41)  
Každá liberalizace, lépe řečeno konkurence není na škodu. Pokud jen jeden dopravce, tak si myslí, nakonec zcela oprávněně, že největší výkony zajistí on. To se dlouho děje v ČR, snad se už blýská na lepší časy. Už aby tu byla vyšší kvalita na kolejích, snad se trochu sníží přeplněnost silnic a ubude dopravních nehod.
FRK
16.06.2011 (16:11)  
Kdysi se mi jedna holka stěžovala, že nechápe, proč Student Agency neumožňují vnitro dopravu v Německu. Údajně to bylo v rozporu se zákonem. Teď se to nejspíše změní a SA nabídne i dopravu vnitro po Německu stejně jako na Slovensku.
registrovaný uživatel R 
16.06.2011 (16:09)  
M 14:14: Řekl bych, že problém je právě v tom, že cena za jednotlivé jízdenky koupené ve vlaku každý den nebude pro pravidelného pendlera levnější než nějaká měsíční traťová a ta traťová zase nebude platit ve všech vlacích na té trati, pokud si to dopravci nebudou uznávat. Vlaků víc dlouhodobě nebude (možná první rok dva ano), protože tolik se jich nenaplní a také kvůli propustnosti tratě vůbec. Takže pravidelný cestující bude muset mít teoreticky pro každého dopravce jeho traťovou/předplatní jízdenku, aby mohl nadále využít všechny vlaky v dané relaci a součet jejich cen bude pravděpodobně vyšší než kdyby jezdil dopravce jediný (každý dopravce má fixní náklady). Termín lomené jízdné beru zpět, ale fakt, že součet jízdného za všechny úseky od všech dopravců za sebou většinou nebude menší, než kdyby celý úsek projel jen jeden dopravce, je více než pravděpodobný ze stejného důvodu.

Pro jednorázového cestujího je to skutečně jedno, ten bude jásat, jak je ta konkurence skvělá (dokud mu třeba neujede přípoj dopravce, pro kterého bude mít jízdenku a další pojede kdovíkdy), ale zdá se mi, že pravidelný cestující kvůli liberalizaci buď zaplatí víc, nebo bude moci využít na předplatnou jízdenku míň vlaků. Rád bych se mýlil.
16.06.2011 (15:42)  
Heh, statem zasponzorovane dalnice je krasnej obrat. A zeleznicni trate, ty se pestuji ve sklenicich:-)

Ale po železnicích soukromník nemůže jezdit "za benzín".

Tak určitý odliv cestujících do busů, kvůli ceně, bude ale asi to nebude v takovém rozsahu jako u nás.

Ano, tak hrozné to nebude. Ony nějaké busy už jezdí (nevím jak to jde dohromady s údajným zákazem): http://www.berlinlinienbus.de/ Třeba Dresden-Berlin. 3 busy denně - takže vlastně nic.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko