..: Vláda projedná další osud nechtěných tratí :..

M131 ZMŽ/Švestková dráha, foto: topič Praha — Na programu středečního jednání Vlády České republiky se objevily mezi jinými i návrhy z rezortu dopravy, které mají řešit majetek spravovaný Správou železniční dopravní cesty, a to jak nádraží a zastávky, tak i celé tratě, které jsou z pohledu státu nepotřebné. Zájemcům to otevírá možnosti získat nemovité prostory v nádražích, které už nejsou pro chod dopravní cesty nezbytné. Obdobně chce Ministerstvo dopravy řešit převod na nové nabyvatele u tratí, které jsou z jejich pohledu nadbytečné — některé z nich jsou v současnosti bez pravidelnějšího provozu, na jiných objednávají vlaky obce ze svých rozpočtů.

Pro ministerstvo dopravy jsou některé dráhy bez každodenního provozu nevýdělečné, ztrátové a prodej má jednak snížit náklady SŽDC na údržbu, ale také přinést do kasy státní organizace další prostředky. Odhadovaný výnos z tohoto úplatného převodu činí asi 13 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty přitom i přes uváděný převis nákladů nad zisky z poplatku za užití dopravní cesty hospodařila v roce 2011 se ziskem 2 mld. korun, jak uvedl pro ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle vlády a ministerstva má zisk z prodeje tratí jít do opravy, rekonstrukce a modernizace železniční cesty. Které tratě jsou projednávány? Vládní server jejich výčet neuvádí, ale s jistotou můžeme za aktuální považovat seznam ze září 2010. Všech 10 tratí, které podle ministerstva byly od poloviny roku 2010 posuzovány, byly zároveň od září stejného roku ve správních řízeních navrženy na zrušení. Díky zájmu obcí, spolků, dopravců i jednotlivých aktivistů došlo k zastavení řízení. Namísto symbolické ceny v řádek jednotek až stovek korun za převod mohou obce a spolky očekávat tzv. cenu úřední. Bude vyšší. Internetový deník iDnes uvádí vyvolávací cenu kolem 1,5 mil. korun za kilometr trati.

Projednávaná legislativa může urychlit a zjednodušit převod zájemcům o další provoz tratí. Stejně tak ale může znamenat jejich zrušení — záleží na zájmu státu, jestli očekává maximální výnos bez ohledu na to, jaký bude další osud prodávané infrastruktury, nebo bude posuzovat kromě ceny i záměr všech 54 aktuálně známých potenciálních nabyvatelů. V návrzích, které se na veřejnosti objevily, nebyla výhrada zachovat trať provozuschopnou požadována. Pokud by žádný ze zájemců cenu neakceptoval, očekává se zrušení a fyzická likvidace - náklady na odstranění jednoho kilometru trati se odhadují na 6 mil. korun.

Zdroje: Vláda ČR, ČTK, MF Dnes


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.3.2012 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
08.03.2012 (17:36)  
naroznej: Uvědomují proto se ozívají, že bez alespoň částečných dotací to nejde.

Sim: No ono by to bylo možná, tedy alespoň vás, nejlepší vytrhat všechny koleje a ponechat neco kolem Prahy a podobných měst a taky ty kde jezdí, alespoň 4 náklady denně.
registrovaný uživatel fpul 
08.03.2012 (16:58)  
Prakticky žádná veřejná doprava nejezdí bez dotací.

Je otázka, zda dotace (mluvme o lokálkách) mají být kolem 90-120 Kč na km motoráčku, jak nabízí ČD a kde to nebude vycházet, tam vytrhat koleje, nebo ty tratě dát někomu, kdo má zájem je provozovat.

Nabídky krajům např. od žlutého tu byly (těsně před tím než kraje udělaly "deal" s ČD na 10 let) a jak máme možnost vidět "na maďarech" v SK, tak to nebyly prázdná slova.

Nejlepší by bylo kdyby provoz zajišťovali provozovatelé s nejvýhodnější nabídkou všude a nejenom tam, kde se to s ČD nevyplatí. Erár by ušetřil nebo by mohl objednat více spojů.

Kromě toho, že u soukromníka bývá cena nižší, než u ČD, nový dopravce obvykle nabízí vozidla odpovídající 21. století (za což takovou Region Novu lze považovat jen do chvíle, než se rozjede).

Tratě, kde se ani tak nevyplatí jezdit není nutno likvidovat. Co dnes víme. Třeba jednou nebude tak výhodné všechno vozit z Číny a lokální průmysl ožije, jinde se otevře nový lom ... Snést koleje, v budovách zazdít okna a nechat to čekat. Je v tom nějaký problém?

Nedávno se např. obnovila trať do Jakušic. Kdyby se tak nestalo, tak by dnešní vláda špekulovala o tom, komu příslušný úsek tratě co nejvýhodněji prodat, aby si tam mohl postavit něco, co by obnovu znemožnilo.

Nebo zmiňované JHMD. Nemám pocit, že kdyby se dnes rozhodvalo o uzavření té trati, tak by ji za korunu dostal provozovatel co chce zachovat provoz.
08.03.2012 (16:46)  
Martin 99 - to je přesně ta zásadní chyba všech koordinátorů a objednatelů. Oni se nezabývají tím, proč tím vlakem nikdo nejezdí (návaznosti, vozidla, tarif, časové polohy, poloha zastávek, rychlost přepravy), ale radši to rovnou zruší. To je nesmírný omyl OREDA, JIKORDu a podobných nesmyslných organizací. Místo jejich činnosti by bylo lepší vypravit několik stovek vlaků, když si vezmu plat minimálně pěti lidí * 28 000 Kč za dvanáct měsíců v roce, vyjde mi to na 1 680 000 Kč, za to by se dalo projet 21 tisíc vlkm.
08.03.2012 (16:42)  
tarten:

To je skoro fuk zač stát prodal dráhu JHMD, když dolévání dotací dodnes nepřestalo.

Řekněte mi, která regionální doprava, jak autobusová, tak vlaková, jezdí bez dotací. To prostě nejde, ty dopravní prostředky si na to nevydělají. To je chcete zrušit všechny aby si lidi kupovaly auta?
08.03.2012 (15:29)  
Pro Rpet:
Jednoduše. Položit na váhu pracující v systému Máti-dal a potom vyvodit závěry.
Co je neudržitelné odbourat. Co je alespoň v relaci nula od nuly pošla-ponechat. Jen ne žádné prodělky a také schválnosti, jak už bylo uvedeno.
08.03.2012 (15:03)  
ad JHMD:
I tyto tratě se bez dotací neuživí. I když je možné je pokládat za tratě s největším turistickým potenciálem v ČR.
Dotace plynoucí do těchto tratí jsou (troufnu si tvrdit) i v zájmu Jihočeského kraje. Protože i díky těmto tratím turisté navštěvují region a podílejí se na udržení pracovních míst i v návazaných oborech.
Řada ostatních regionálních tratí pokud zanikne , nikomu chybět nebude. Turistický potenciál většiny regionálních tratí je takřka nulový . Stejně tak i jejich význam pro zaměstnanost i život obyvatel v okolí této tratě.
08.03.2012 (14:53)  
Například průměrné obsazení Podřipského motoráčku KŽC v loňské sezóně bylo 55 lidí na vlak. Vím také, že údržba tratě nadšenci přijde na nehorázné peníze viz. Šenovka. Ale co? Stále stojí néně než kdyby se o ni staralo SŽDC.

Mimo jiné se zabývám správcovstvím jedné vlečky. Údržba (teď myslím pouze technický dohled) nás stojí cca 100.000 Kč za rok na 1,6 km stavební délky vlečky. Už vůbec nepočítám výměny sjetých kolejnic v oblouku , či občasnou výměnu dílů ve výhybkách.
Co se týče udržovacích nákladů.... musíte počítat s tím , že vyhodíte dost peněz jen na technický dohled (třeba každá výhybka musí být zkontrolována a proměřena každé tři měsíce) , ale nedej bože , aby se něco po..... Pak se můžete pohybovat v sedmiciferných částkách. I taková rekonstrukce velmi malého nechráněného přejezdu je o statisících.
Já jsem pro , aby stát nepotřebné tratě převedl na různé spolky či obce. Ale mají tyto spolky a obce na to ? Uvědomují si zátupci těchto spolků a obcí , co vlastně chtějí ?
registrovaný uživatel tarten 
08.03.2012 (14:30)  
rpet: pokud byly dotace pred prodejem vyssi, nez po prodeji, pak to smysl rozhodne melo.

V(ý)hodnost prodeje tratě JHMD nezpochybňuju. Jen význam prodejní ceny.
registrovaný uživatel Sim 
08.03.2012 (13:22)  
Tomes43 > ja se obavam, ze odpovidate na neco trosku jineho;

zkuste si zahrat jakoukoliv "tycoonovku" a postavte si tam zeleznicni trat pres celou mapu. Pustte si na ni jeden vlacek, ktery bude pendlovat klidne zcela naplneny. Sam o sobe bude v plusu, ale na celou drahu nedokaze vydelat (= jako stat budete v minusu)

Pak tam zkuste pustit vlaku vic (coz znamena treba vyhybny navic, ktere cenu za postaveni drahy i provoz a udrzbu jeste o neco zvednou) ... neni zarucene, ze se dostanete do cisel zelenych, ale "sdileni kapacity trate" mezi vice vlaku tu ztratu zpravidla snizi.

Kam tim mirim? Samosebou do reality; jen ve (dvou)hodine pendlujici sukafon nedokaze prakticky zadnou trat uzivit, protoze dokaze vyuzit jen par procent kapacity dopravni cesty. Vlak, resp. koleje, po kterych jede, se muze uzivit sam o sobe pouze tam, kde bude kapacita koleji efektivne vyuzita, coz muze klidne znamenat plny petivozovy osobak (= vlak pro prepravu osob, nikoliv kategorie vlaku) co ctvrt hodiny nebo 4x denne naklad (ktery by nebylo ekonomicke/vhodne vozit gumokolem, treba proto, ze se jede kolem obytne zony).

Proste prakticky vsechny trate, co tu mame, byly staveny primarne pro prepravu nakladu "protoze to tehdy jinak neslo/bylo prilis drahe". Pak teprv byla provozovana i osobni doprava, ktera - diky "ceste zadarmo" (= zaplatily ji ty nakladni vlaky) - se rentovala i v rozsahu provozu, ktery samotny (= bez tech nakladnich vlaku) drahu neuzivi.
08.03.2012 (12:33)  
Tak jsem to nemyslel já nechci aby stát platil provoz klubů, ale mám právo po našich politicích požadovat zodpovědný přístup ve vážných věcech jako je prodej dráhy či její rušení pokud se tak nechovají měli by se odvolat nebo již nevolit.
Přidělení trasy: 1080,-
Cena cesty : 21500,-
Mzdy zaměstnaců: 39600,- pozdanění (nutno připočíst daně)
Je to přibližně. Nepočítal jsem to přesně.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko