Praha — Na programu středečního jednání Vlády České republiky se objevily mezi jinými i návrhy z rezortu dopravy, které mají řešit majetek spravovaný Správou železniční dopravní cesty, a to jak nádraží a zastávky, tak i celé tratě, které jsou z pohledu státu nepotřebné. Zájemcům to otevírá možnosti získat nemovité prostory v nádražích, které už nejsou pro chod dopravní cesty nezbytné. Obdobně chce Ministerstvo dopravy řešit převod na nové nabyvatele u tratí, které jsou z jejich pohledu nadbytečné — některé z nich jsou v současnosti bez pravidelnějšího provozu, na jiných objednávají vlaky obce ze svých rozpočtů.
Pro ministerstvo dopravy jsou některé dráhy bez každodenního provozu nevýdělečné, ztrátové a prodej má jednak snížit náklady SŽDC na údržbu, ale také přinést do kasy státní organizace další prostředky. Odhadovaný výnos z tohoto úplatného převodu činí asi 13 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty přitom i přes uváděný převis nákladů nad zisky z poplatku za užití dopravní cesty hospodařila v roce 2011 se ziskem 2 mld. korun, jak uvedl pro ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle vlády a ministerstva má zisk z prodeje tratí jít do opravy, rekonstrukce a modernizace železniční cesty. Které tratě jsou projednávány? Vládní server jejich výčet neuvádí, ale s jistotou můžeme za aktuální považovat seznam ze září 2010. Všech 10 tratí, které podle ministerstva byly od poloviny roku 2010 posuzovány, byly zároveň od září stejného roku ve správních řízeních navrženy na zrušení. Díky zájmu obcí, spolků, dopravců i jednotlivých aktivistů došlo k zastavení řízení. Namísto symbolické ceny v řádek jednotek až stovek korun za převod mohou obce a spolky očekávat tzv. cenu úřední. Bude vyšší. Internetový deník iDnes uvádí vyvolávací cenu kolem 1,5 mil. korun za kilometr trati.
Projednávaná legislativa může urychlit a zjednodušit převod zájemcům o další provoz tratí. Stejně tak ale může znamenat jejich zrušení — záleží na zájmu státu, jestli očekává maximální výnos bez ohledu na to, jaký bude další osud prodávané infrastruktury, nebo bude posuzovat kromě ceny i záměr všech 54 aktuálně známých potenciálních nabyvatelů. V návrzích, které se na veřejnosti objevily, nebyla výhrada zachovat trať provozuschopnou požadována. Pokud by žádný ze zájemců cenu neakceptoval, očekává se zrušení a fyzická likvidace - náklady na odstranění jednoho kilometru trati se odhadují na 6 mil. korun.
Zdroje: Vláda ČR, ČTK, MF Dnes
1. nedostane dotace pokud na trati nebudou jezdit alespoň 2 páry vlaků denně v objednávce veřejné služby (ZDO)
2. objednávka v rozsahu bodu jedna od obce se nepočítá do ZDO
VÍCE na: http://www.kzc.cz/index.php?action=60001&BLOCK_NOVINKY=1&novinka=203
a : http://tomes-tomas.wz.cz/dopis.jpg
Ps: a hledají nového "geniálního" ředitele SŽDC
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/A62DAB30-E569-45C9-ACC7-179C7533419B/0/Vyber_SZDC_final.pdf
http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?id=1908
Takže nějaké neuvážené vytrhávání kolejového svršku a likvidace traťového tělesa nepovažuji za vhodné. Zničit, co se dříve postavilo je velmi snadné. Obnovit provoz obtížnější, ale obnovit zničenou trať je téměř v našich podmínkách nemožné, i když by se ukázalo, že rozhodnutí dřívější vládnoucí garnitury bylo-nejslušněji řečeno-neuvážené.
Vyčítat soukromému sektoru to, že ministerstvo dopravy ruší železnice ve správě státem vlastněné společnosti, protože jiná státem vlastněná společnost nemá zájem o provozování dopravy, a správce odmítá tam soukromníky pustit, je výplod chorého mozku.
Přeci zlikvidovat kilometr na 6mega je pro všechny zúčastněný výhodnější než to jen tak předat.
A pro jistý státní úředníky to bude zlatej důl na mnoho let.
Až nebudou peníze na nesmyslný dopravní stavby, tak začnem ze státních peněz infrastrukturu bourat! To je majstrštyk. A unie nám na to ještě přidá. Zdůvodnění? To se vždycky najde, na to studuje spousta budižkničemů příslušné obory...
* termín použit ve smyslu selského rozumu, nikoliv legislativním
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.