Praha — Na programu středečního jednání Vlády České republiky se objevily mezi jinými i návrhy z rezortu dopravy, které mají řešit majetek spravovaný Správou železniční dopravní cesty, a to jak nádraží a zastávky, tak i celé tratě, které jsou z pohledu státu nepotřebné. Zájemcům to otevírá možnosti získat nemovité prostory v nádražích, které už nejsou pro chod dopravní cesty nezbytné. Obdobně chce Ministerstvo dopravy řešit převod na nové nabyvatele u tratí, které jsou z jejich pohledu nadbytečné — některé z nich jsou v současnosti bez pravidelnějšího provozu, na jiných objednávají vlaky obce ze svých rozpočtů.
Pro ministerstvo dopravy jsou některé dráhy bez každodenního provozu nevýdělečné, ztrátové a prodej má jednak snížit náklady SŽDC na údržbu, ale také přinést do kasy státní organizace další prostředky. Odhadovaný výnos z tohoto úplatného převodu činí asi 13 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty přitom i přes uváděný převis nákladů nad zisky z poplatku za užití dopravní cesty hospodařila v roce 2011 se ziskem 2 mld. korun, jak uvedl pro ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle vlády a ministerstva má zisk z prodeje tratí jít do opravy, rekonstrukce a modernizace železniční cesty. Které tratě jsou projednávány? Vládní server jejich výčet neuvádí, ale s jistotou můžeme za aktuální považovat seznam ze září 2010. Všech 10 tratí, které podle ministerstva byly od poloviny roku 2010 posuzovány, byly zároveň od září stejného roku ve správních řízeních navrženy na zrušení. Díky zájmu obcí, spolků, dopravců i jednotlivých aktivistů došlo k zastavení řízení. Namísto symbolické ceny v řádek jednotek až stovek korun za převod mohou obce a spolky očekávat tzv. cenu úřední. Bude vyšší. Internetový deník iDnes uvádí vyvolávací cenu kolem 1,5 mil. korun za kilometr trati.
Projednávaná legislativa může urychlit a zjednodušit převod zájemcům o další provoz tratí. Stejně tak ale může znamenat jejich zrušení — záleží na zájmu státu, jestli očekává maximální výnos bez ohledu na to, jaký bude další osud prodávané infrastruktury, nebo bude posuzovat kromě ceny i záměr všech 54 aktuálně známých potenciálních nabyvatelů. V návrzích, které se na veřejnosti objevily, nebyla výhrada zachovat trať provozuschopnou požadována. Pokud by žádný ze zájemců cenu neakceptoval, očekává se zrušení a fyzická likvidace - náklady na odstranění jednoho kilometru trati se odhadují na 6 mil. korun.
Zdroje: Vláda ČR, ČTK, MF Dnes
Josef Nos: A já se ptám, proč se za každou cenu snažit udržet nějakou trať, která dnes ztratila význam.....
Jsem fanda železnice, ale bohužel se musím smířit s realitou, resp. vývojem. Když se před cca 170 léty začala budovat železniční síť, byl to velký, přímo významný pokrok. Do té doby se používaly hlavně koňské potahy. A teď si představte, že by všichni ti sedláci a majitelé koňských potahů začali naříkat, jaká je to hrozná nespravedlnost, že tisíce let se jezdilo koňskými potahy a teď se stále víc využívá železnice.... A dál si představte, že by trvali na tom, aby se každý kůň a každý koňský potah zachoval protože je to tišší, nepotřebuje to uhlí, nekouří to, a kůň je krásné zvíře... a aspoň pro nějaké příležitostní jízdy jako v neděli do kostela....
Umíte si představit, že by jsme do dnes měli na vesnicích stovky koní a koňských vozů, které by jsme za větší nebo menší dotace z daní nás všech sponzorovali?
Proč tam nebo onde lidi vlakem nejezdí?
Protože tam nezastaví, aby se ušetřila minuta jízdy. Trať 261.
A na trati 260 v zast. Svitavy-Lány a Březová nad Svitavou-Dlouhá nestaví žádné v Hradci nad Svit. 3-4 tam a zpět. Odpověz proč?
Aktualizace:
Já vím co jsi myslel, ale je pravda, že malá část bude zrušena viz trať z Čejče, u většiny se dá zachránit. Stáčí chtít.
Ale nechci jen pomlouvat odporníky z OREDa jedno se jim povedlo mezi Jičínem a Semilami je zachováno i víkendové spojení Autobus/vlak přes Lomnici n.P. a Starou Paku.
Proč tam nebo onde lidi vlakem nejezdí? No protože nemají proč jet po té trati. Proč mají jet lidi ze Dzbelu do Chornice a naopak? Za nákupy, do škol, za prací, nebo za lékařem? Kdo tam někdy byl tak ví, že to jsou menší obce, kde "nic není" a navíc jsou v různých krajích. Takže co od koordinátorů čekáš, že nařídí obecním úřadům dotčených obcí, aby denně poslali do každého vlaku aspoň 10 občanů, kteří pojedou tam a zpět?
Podobně z Velkých Opatovic do Jevíčka nebo do Chornice. A pokud už někdo z nějakého důvodu potřebuje tudy jet, tak pojede autobusem, který stojí uprostřed obce a nepůjde 2 km do polí na nádraží (Jevíčko, Chornice)
A to uváděné tratě na tom nejsou nejhůř. Mají sice zastavenou osobní dopravu, ale aspoň se využívájí (zatím) pro nákladní...
Ale co tratě Dobronín-Polná, Vidnava-Kraš a podobné....
Jinak vcelku souhlas. Lokálky, kde jezdí šukafon ve dvou až čtyřhodině nemá smysl udržovat = ukončit provoz a nabídnou na trhu (prodej/pronájem)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.