..: Vláda projedná další osud nechtěných tratí :..

M131 ZMŽ/Švestková dráha, foto: topič Praha — Na programu středečního jednání Vlády České republiky se objevily mezi jinými i návrhy z rezortu dopravy, které mají řešit majetek spravovaný Správou železniční dopravní cesty, a to jak nádraží a zastávky, tak i celé tratě, které jsou z pohledu státu nepotřebné. Zájemcům to otevírá možnosti získat nemovité prostory v nádražích, které už nejsou pro chod dopravní cesty nezbytné. Obdobně chce Ministerstvo dopravy řešit převod na nové nabyvatele u tratí, které jsou z jejich pohledu nadbytečné — některé z nich jsou v současnosti bez pravidelnějšího provozu, na jiných objednávají vlaky obce ze svých rozpočtů.

Pro ministerstvo dopravy jsou některé dráhy bez každodenního provozu nevýdělečné, ztrátové a prodej má jednak snížit náklady SŽDC na údržbu, ale také přinést do kasy státní organizace další prostředky. Odhadovaný výnos z tohoto úplatného převodu činí asi 13 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty přitom i přes uváděný převis nákladů nad zisky z poplatku za užití dopravní cesty hospodařila v roce 2011 se ziskem 2 mld. korun, jak uvedl pro ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle vlády a ministerstva má zisk z prodeje tratí jít do opravy, rekonstrukce a modernizace železniční cesty. Které tratě jsou projednávány? Vládní server jejich výčet neuvádí, ale s jistotou můžeme za aktuální považovat seznam ze září 2010. Všech 10 tratí, které podle ministerstva byly od poloviny roku 2010 posuzovány, byly zároveň od září stejného roku ve správních řízeních navrženy na zrušení. Díky zájmu obcí, spolků, dopravců i jednotlivých aktivistů došlo k zastavení řízení. Namísto symbolické ceny v řádek jednotek až stovek korun za převod mohou obce a spolky očekávat tzv. cenu úřední. Bude vyšší. Internetový deník iDnes uvádí vyvolávací cenu kolem 1,5 mil. korun za kilometr trati.

Projednávaná legislativa může urychlit a zjednodušit převod zájemcům o další provoz tratí. Stejně tak ale může znamenat jejich zrušení — záleží na zájmu státu, jestli očekává maximální výnos bez ohledu na to, jaký bude další osud prodávané infrastruktury, nebo bude posuzovat kromě ceny i záměr všech 54 aktuálně známých potenciálních nabyvatelů. V návrzích, které se na veřejnosti objevily, nebyla výhrada zachovat trať provozuschopnou požadována. Pokud by žádný ze zájemců cenu neakceptoval, očekává se zrušení a fyzická likvidace - náklady na odstranění jednoho kilometru trati se odhadují na 6 mil. korun.

Zdroje: Vláda ČR, ČTK, MF Dnes


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.3.2012 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
08.03.2012 (19:18)  
Tomes43: Ale trať 260 neztratila svůj význam, tu nikdo nechce rušit/prodávat, ta je dokonce významnou tratí...

Josef Nos: A já se ptám, proč se za každou cenu snažit udržet nějakou trať, která dnes ztratila význam.....
Jsem fanda železnice, ale bohužel se musím smířit s realitou, resp. vývojem. Když se před cca 170 léty začala budovat železniční síť, byl to velký, přímo významný pokrok. Do té doby se používaly hlavně koňské potahy. A teď si představte, že by všichni ti sedláci a majitelé koňských potahů začali naříkat, jaká je to hrozná nespravedlnost, že tisíce let se jezdilo koňskými potahy a teď se stále víc využívá železnice.... A dál si představte, že by trvali na tom, aby se každý kůň a každý koňský potah zachoval protože je to tišší, nepotřebuje to uhlí, nekouří to, a kůň je krásné zvíře... a aspoň pro nějaké příležitostní jízdy jako v neděli do kostela....
Umíte si představit, že by jsme do dnes měli na vesnicích stovky koní a koňských vozů, které by jsme za větší nebo menší dotace z daní nás všech sponzorovali?
08.03.2012 (18:53)  
Martin99:
Proč tam nebo onde lidi vlakem nejezdí?


Protože tam nezastaví, aby se ušetřila minuta jízdy. Trať 261.
A na trati 260 v zast. Svitavy-Lány a Březová nad Svitavou-Dlouhá nestaví žádné v Hradci nad Svit. 3-4 tam a zpět. Odpověz proč?

Aktualizace:
Já vím co jsi myslel, ale je pravda, že malá část bude zrušena viz trať z Čejče, u většiny se dá zachránit. Stáčí chtít.
08.03.2012 (18:49)  
Tomes43: No já samozřejmě myslel před zastavením provozu....
08.03.2012 (18:49)  
To Jiří Kocourek - není to jasné? copak má o tom význam diskutovat když je jediná cesta - vše zprivatizovat a zrušit veškeré dotace, mám své auto tak proč mám doplácet na nějakou železnici kterou jsem nikdy nejel nebo autobus? A převedení do soukroma by vyřešilo vše, co by se neuživilo zrušit. Prostě ta ruka trhu AS je jediné řešení! Co se v tržním prostředí neuživí nemá místo na slunci!!!
08.03.2012 (18:45)  
Martin99: Za posledních 5 let nula.
08.03.2012 (18:44)  
Martin99: V chornici jsem nebyl, ale znám trať 063 kousek od ní bydlím. A je to nesmysl kolosální. Obzvláště víkendové spoje byli využívány pro turistiku, jo jo v Dětenicích je krčma a ostatní již léta. Dnes všichni jedou autem a vlak tím pádem nechybí pro turistiku a místní začaly využívat auta také. Jednoduše ušetřené peníze, co vy nato?
08.03.2012 (18:37)  
Tomes43: Když jsou to podle tebe kecy, a máš přehled i o Jižní Moravě, tak nám tady napiš, kolik byla průměrná obsazenost vlaků na trati mezi Žďánicemi a Čejčem....
08.03.2012 (18:29)  
Vlaková doprava mezi Bakovem a Kopidlnem by nahrazena autobusem (no autobusem http://busline.ic.cz/jn/i2L4-8761c.JPG) to i přes nesouhlas obcí a Středočeského kraje (OREDO prostě neojednalo vlaky) a středočechům nezbalo než se přidat. Zrušily se další spoje a tratě. Důvody malá obsazenost, špatná dostupnost, nepotřebnost. A kecy a kecy a kecy jak říká Boženka. V Libereckém, Středočeském či Jihomoravském se vlaky vyplatí i na těch nejzapadlejších viz. Bakov - Bousov.

Ale nechci jen pomlouvat odporníky z OREDa jedno se jim povedlo mezi Jičínem a Semilami je zachováno i víkendové spojení Autobus/vlak přes Lomnici n.P. a Starou Paku.
08.03.2012 (18:13)  
Michal Jaroš:
Proč tam nebo onde lidi vlakem nejezdí? No protože nemají proč jet po té trati. Proč mají jet lidi ze Dzbelu do Chornice a naopak? Za nákupy, do škol, za prací, nebo za lékařem? Kdo tam někdy byl tak ví, že to jsou menší obce, kde "nic není" a navíc jsou v různých krajích. Takže co od koordinátorů čekáš, že nařídí obecním úřadům dotčených obcí, aby denně poslali do každého vlaku aspoň 10 občanů, kteří pojedou tam a zpět?
Podobně z Velkých Opatovic do Jevíčka nebo do Chornice. A pokud už někdo z nějakého důvodu potřebuje tudy jet, tak pojede autobusem, který stojí uprostřed obce a nepůjde 2 km do polí na nádraží (Jevíčko, Chornice)
A to uváděné tratě na tom nejsou nejhůř. Mají sice zastavenou osobní dopravu, ale aspoň se využívájí (zatím) pro nákladní...
Ale co tratě Dobronín-Polná, Vidnava-Kraš a podobné....
08.03.2012 (17:52)  
Sim - 4 náklady denně, to je vtip. V rámci semestrální práce jsem počítal možnosti alternativního zásobování jedné teplárny. Namísto jednoho vlaku za dva až tři dny vycházelo 14 nákladních automobilů denně. S uhlím občas dovezou i nějaký ten vagón na nakládku. Obsluha tedy 2-3 vlaky týdně, nikoli denně. A to nemluvím o ekonomické sebevraždě teplárny, pokud by to uhlí vozila po silnici.

Jinak vcelku souhlas. Lokálky, kde jezdí šukafon ve dvou až čtyřhodině nemá smysl udržovat = ukončit provoz a nabídnou na trhu (prodej/pronájem)
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko