..: Vláda projedná další osud nechtěných tratí :..

M131 ZMŽ/Švestková dráha, foto: topič Praha — Na programu středečního jednání Vlády České republiky se objevily mezi jinými i návrhy z rezortu dopravy, které mají řešit majetek spravovaný Správou železniční dopravní cesty, a to jak nádraží a zastávky, tak i celé tratě, které jsou z pohledu státu nepotřebné. Zájemcům to otevírá možnosti získat nemovité prostory v nádražích, které už nejsou pro chod dopravní cesty nezbytné. Obdobně chce Ministerstvo dopravy řešit převod na nové nabyvatele u tratí, které jsou z jejich pohledu nadbytečné — některé z nich jsou v současnosti bez pravidelnějšího provozu, na jiných objednávají vlaky obce ze svých rozpočtů.

Pro ministerstvo dopravy jsou některé dráhy bez každodenního provozu nevýdělečné, ztrátové a prodej má jednak snížit náklady SŽDC na údržbu, ale také přinést do kasy státní organizace další prostředky. Odhadovaný výnos z tohoto úplatného převodu činí asi 13 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty přitom i přes uváděný převis nákladů nad zisky z poplatku za užití dopravní cesty hospodařila v roce 2011 se ziskem 2 mld. korun, jak uvedl pro ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle vlády a ministerstva má zisk z prodeje tratí jít do opravy, rekonstrukce a modernizace železniční cesty. Které tratě jsou projednávány? Vládní server jejich výčet neuvádí, ale s jistotou můžeme za aktuální považovat seznam ze září 2010. Všech 10 tratí, které podle ministerstva byly od poloviny roku 2010 posuzovány, byly zároveň od září stejného roku ve správních řízeních navrženy na zrušení. Díky zájmu obcí, spolků, dopravců i jednotlivých aktivistů došlo k zastavení řízení. Namísto symbolické ceny v řádek jednotek až stovek korun za převod mohou obce a spolky očekávat tzv. cenu úřední. Bude vyšší. Internetový deník iDnes uvádí vyvolávací cenu kolem 1,5 mil. korun za kilometr trati.

Projednávaná legislativa může urychlit a zjednodušit převod zájemcům o další provoz tratí. Stejně tak ale může znamenat jejich zrušení — záleží na zájmu státu, jestli očekává maximální výnos bez ohledu na to, jaký bude další osud prodávané infrastruktury, nebo bude posuzovat kromě ceny i záměr všech 54 aktuálně známých potenciálních nabyvatelů. V návrzích, které se na veřejnosti objevily, nebyla výhrada zachovat trať provozuschopnou požadována. Pokud by žádný ze zájemců cenu neakceptoval, očekává se zrušení a fyzická likvidace - náklady na odstranění jednoho kilometru trati se odhadují na 6 mil. korun.

Zdroje: Vláda ČR, ČTK, MF Dnes


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.3.2012 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
10.03.2012 (0:45)  
@ Zdeněk Štěpánek:

Vlaková doprava je ekologičtější než smradlavý busy.

moje uvaha je nasledujici: bud z nas delate blbce, a nebo doufate, ze neumime cist >>>

Autobusy jsou rychlé, na krátké vzdálenosti pohodlné a dnes již i víceméně ekologické.
(copy - paste z vasich stranek).
09.03.2012 (23:45)  
Cwelý tyhle úvahy jsou o ničem. Nejde to porovnávat jen cenou za kilometr.

Celé to má dalekosáhlé vedlejší efekty, které reálně ani spočítat nejdou. Např.:

1) Vlaková doprava je ekologičtější než smradlavý busy.
2) Všechny gumokoly vyžadují investice do silnic apod. Výraznější nárůst vlaků ušetří tyhle náklady na silnice
3) Je potřeba vrátit náklady tam, kam patří, to jest na koleje. => zmenšení poplatků za osobáky, zmenšení nákladů na stavbu silnic, ekologické aspekty.


Kdo chce, může se přidat. V Pirátské straně zrovna řěšíme program a jsem autorem tohoto draftu programového dokumentu:

http://piratepad.net/dopravni-infrastruktura
09.03.2012 (22:17)  
Jiří Hovorka - Nebavily jsme se o zastavování ve stanicích vaše odpověď je mimo mísu.

Zkuste raději přejít na: http://www.jedemevtomspolu.cz/ A tohle mluví za vše http://www.jedemevtomspolu.cz/upload/image/CesmadBohemia%20Vlak%20vs%20Bus%20Bill%285,1x2,4%29n3w_2%20press.jpg
Pro milovníky gomukol. Ač se sám mezi ně také řadím. To víte jsem Autoelektrikář.

Ale je pravda, že například víkendové vlaky z Trutnova do Polska dostali dotace kraje, ale vlak ČD byl zrušen. Bude to cenami zprůměrovanými pro cokoli.

Ale na jedno jsme zapoměly. My to nevyřešíme tak ČAU.
09.03.2012 (22:10)  
Michal Jaroš - i tak náklady (SŽDC) na průjezd po lokálce zůstanou stejné. Trochu se zmenší rozdíl pro kraje mezi busem a 810. I tak při stejných výkonech bus vítězí o cca 1,2 mil. Kč + náklady na infrastukturu.

A když to vezmeme do důsledku, tak stát podporuje lokálky 2x - jednou pomocí dotování infrastuktury, poté příspěvek krajům na dorovnání ztráty z regionální dopravy.

Z hlediska daňového poplatníka nepříjemný fakt...
09.03.2012 (20:04)  
Jiří Hovorka - Zde je ten zásadní problém. Reálné náklady na Regionovu jsou včetně DC okolo 60 Kč/km u ČD (u JHMD je to číslo podobné), to znamená že orchestrion se specifickým způsobem odbavení může být třeba na 50 Kč. To, že tu cenu ČD uměle navyšují zprůměrováním s velkými několikavozovými vlaky, je jiná věc a zásadní problém.
09.03.2012 (17:56)  
Tomes43 - lokálku 20 km, kde šoubruje koleje jen šukafon s 8 páry spojů a jednou za uherskej rok náhodnej náklad se může bez problému zrušit. Dle smluv je to cca 90 Kč/km na provoz vlaku včetně platby za DC. Ročně tak stojí provoz 20 km* 8*2 počet spojů * 90 Kč/km * 365 dní = 10 512 000 Kč/rok

Teď vezmeme hypoteticky bus. Náklady na bus se pohybují, když to přeženeme 40Kč/km. Stejný počet spojů tak vyjde 4 672 000 Kč/rok.

Silnici však nevyužívá jen autobus. Náklady tedy ponížíme rozpočítáním nákladů na infrastrukturu na všechna projíždějící vozidla - tedy 200 aut, 16 busových spojů denně, ročně tedy 78 800 vozidel ročně. Na železnici (lokálce) však projede jen 5 840 vlaků ročně.

dále budeme pracovat jen s nastřelenými čísly...
Hypoteticky po souběžné silnici, kterou dnes dotuje kraj/stát tak jako tak, a hypoteticky tam jezdí 200 automobilů/den. Náklady na revize a opravy silnice a železnici budeme uvažovat stejné. Pro náš případ třeba 1 MKč. Na silnici ještě musíme provádět zimní údržbu v hodnotě cca 500 000 Kč.

Náklady na provoz tedy budou vlak 11 512 000 Kč, autobus 6 172 000.

Náklady infrastruktury na jedno projeté vozidlo/vlak tak tedy dosahují u silnice jen 19,04 Kč, u železnice 171,24 Kč. To ještě podělíme počtem km - 20. Silnice 0,952 Kč/vozkm x železnice 8,562 Kč/vozkm. Šukafon platí cca 6 Kč/km jako poplatek za DC, železnice si tedy trochu polepší - 2,562 Kč/km. Udržování lokálky je i tak dražší, než souběžná silnice

Jestli po lokálce projede 2x ročně náklad, stejně to významně propočet nezmění...
registrovaný uživatel Sim 
09.03.2012 (17:51)  
naroznej > tady nejde o zruseni, ale o efektivite vyuziti; pokud zasadni mantra zastancu vlaku je, ze je levnejsi nez gumokol, protoze ma mensi valivy odpor, je to samosebou pravda - jenze zakladnim predpokladem k tomu je moznost vyuzit kinetickou energii vlaku a ne ji "protopit v brzdach" zahy po rozjezdu.

Jo, neco jinyho by bylo, pokud bysme se bavili o "tramvaji" s rekuperaci (nebo o dieselelektrice s moznosti ukladat energii do superkapacitoru) ...
09.03.2012 (12:15)  
to že to dnes funguje. Neznamená tam první rok až dva naložily průměrně 2 lidi denně

Zcela běžně , když něco nového vzniká tak těch cestujících moc není. Jenže srovnávat potenciál DB pro silničního dopravce s potenciálem vesnic mezi DB a BK pro železničního dopravce je tak trochu o ničem.

Ono je zastaveni a nasledny rozjezd vlaku zadarmo
Pokud se na tuto problematiku budeme koukat tímto pohledem .... poté bychom museli takřka všechny spoje zrušit.
09.03.2012 (10:55)  
Jiří Hovorka
Dobře tak mi povězte kolik se ušetří na dotacích.
NIC, že jo.

Nezaplatí náhodou rozjezd toho šukafonu lístek těch co přistoupily
registrovaný uživatel tarten 
09.03.2012 (10:21)  
Michal Jaroš: Řekněte mi, která regionální doprava ... jezdí bez dotací.

Proč bych měl? Raději vy vysvětlete fpulovi lépe, že čísla, která uvádí, nemají valný význam. Celková dotace + smluvní platby se vším všudy* je nějakých 58 MKč ročně pro JHMD. A to je to, do čeho se MD u ostatních tratí nechce namočit. Trochu to chápu, ale myslím si, že lepší by bylo se zamyslet PROČ je na těch tratích poptávka mizerná.
______________________________
* Tj. nelze srovnávat se smluvními platbami ("dotacemi") ČD nebo RJ, protože ty nejsou se vším všudy - s infrastrukturou.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko