Praha/Londýn — České dráhy již brzy mohou dosáhnout na dalších zdroje financování pro obnovu vozového parku. Podle informací Hospodářských novin dojde v tomto týdnu ke zveřejnění mezinárodního ratingu, který má vypracovat společnost Moody's. Dosažený rating má být na hodnotě Baa (BBB podle Standard & Poor's), tedy středně rizikové obligace, které by mohly mít i spekulativní charakter, jsou likvidní, ale hrozí zhoršení platebních možností. Stejné hodnocení již dříve získaly Ruské dráhy (RŽD), Litva a její státní dluhopisy, nebo dřív tuzemská společnost EŽ Praha, Železnice Slovenské republiky (ŽSR) měly v roce 2009 dokonce rating Aaa. Náměstek generálního ředitele drah Michal Nebeský odmítl HN informaci jakkoliv komentovat. Přesto generální ředitel Petr Žaluda cíl získat rating mnohokrát zmiňoval, a to i v souvislosti se záměrem akvizice neodebraných souprav Siemens Viaggio Comfort (railjet) od Rakouskách spolkových drah. Díky němu by mohly dráhy vydat dluhopisy v celkové hodnotě až 300 mil. eur (7,3 mld. korun) pro financování nových vozidel, stejně jako refinancování současných úvěrů. Proti zadlužování ČD se tvrdě stavěl minulý ministr dopravy Vít Bárta.
Zdroj: Hospodářské noviny, Moody's
1 2 | Zpráv na stránku: |
vida, dalsi z milionu frazi do my hlavy... cestina je neskutecne jednoduchej jazyk... -:) dik za osvetleni.
Ta dráha začíná být perspektivní podnik. Zajímavá fotografie by byla slečna stevardka s panem strojvedoucím :-):-):-)
Jinak myslím, že pokud nemá ČD peníze na modernizaci, musí nutně nějaká forma zadlužení za účelem modernizace vozového parku přijít. Jinak by se lehce mohlo stát, že zaměstnance bude vypláct v naturáliích - kilogramy železného šrotu.....
Pokud by ČD představily solidní investiční plán, tak pořád nevěřím tomu, že na ministerstvu po dost dlouhou dobu vydrží nepřijít nějaký pošuk, protože stát pořád může, jako 100% vlastník (na tom dluhopisy nijak nic nemění), celkem všechno. A stát se příliš nestará ani o zájmy ČD, ani o zájmy železniční dopravy. Proč by se měl starat o investory v ČD, to už vůbec nevím.
...tak podobně je v ČR too big to fail ČD...
jsem z ty aglictiny nejakej kapanek mimo, jako ze "prilis velka ztrata" (s jistotou)? nebo snad "prilis velke selhani" (s jistotou)??
obojimu bych veril, odpovida to soucasnemu stavu :), lec anglican by nad timto obratem nejspis ponekud znejistel...
a dluhopisy? tak to radeji zainvestuju s jistotou do trosky zlata, ktery pujde stabilne nahoru -:)
Na stranu druhou, obavy z toho, zda je vubec dobre CD dale zadluzovat, jsou na miste - dluh se sam od sebe nevypari a pokud se nestane zazrak, bude to zase platit stat pomoci nejake vice ci mene okata injekce. A odkud to bude platit? No preci z prstu si to vycuca :-) Takze danovi poplatnici strach mit nemusi O:-)
Každopádně je to zase diverzifikace toho, odkud dostávám zdroje. Dráhy mají různé jiné formy financování (úvěry od Eurofima, leasingové financování od ING apod.), tady je prostě další pilíř, kde brát peníze a nenechat si jedním věřitelem diktovat. Díky mezinárodnímu ratingu to navíc bude čitelnější firma i pro velké zahraniční hráče, kterým jinak může česká společnost připadat jako "pod jejich rozlišovací schopnost".
I když stupeň ratingu nebude oslnivý ( 2 stupně nad spekulativním pásmem u Moodyho?), určitě to celé přispěje k tomu, že management bude řídit tu firmu mnohem více s dlouhodobější vizí, protože tady už nebude jen tlak vlády a nadávajících cestujících, ale i světových finančních trhů, na kterých si případnou ostudu bude muset žehlit veeeeeelmi dlouho.
Takže myslím, že navzdory vyhozenému balíku peněz za rating je to pro společnost velikosti ČD jeden z dobrých nástrojů, jak podpořit nastartovanou restrukturalizaci a to, aby se s každou změnou v čele drah neotočilo všechno o 180°, jako se tomu děje o patro výše na ministerstvech.
Ale idea, že by ČD vydaly nějaké dluhopisy s podobným určením mi nepřijde až tak divná. Druhá věc je, že běžný smrtelník se k tomu dostane maximálně přes nějaký fond, pokud vůbec.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.