..: České dráhy zřejmě získají potřebný mezinárodní rating :..

163.257 a stewardka ČD, foto: Josef Petrák Praha/Londýn — České dráhy již brzy mohou dosáhnout na dalších zdroje financování pro obnovu vozového parku. Podle informací Hospodářských novin dojde v tomto týdnu ke zveřejnění mezinárodního ratingu, který má vypracovat společnost Moody's. Dosažený rating má být na hodnotě Baa (BBB podle Standard & Poor's), tedy středně rizikové obligace, které by mohly mít i spekulativní charakter, jsou likvidní, ale hrozí zhoršení platebních možností. Stejné hodnocení již dříve získaly Ruské dráhy (RŽD), Litva a její státní dluhopisy, nebo dřív tuzemská společnost EŽ Praha, Železnice Slovenské republiky (ŽSR) měly v roce 2009 dokonce rating Aaa. Náměstek generálního ředitele drah Michal Nebeský odmítl HN informaci jakkoliv komentovat. Přesto generální ředitel Petr Žaluda cíl získat rating mnohokrát zmiňoval, a to i v souvislosti se záměrem akvizice neodebraných souprav Siemens Viaggio Comfort (railjet) od Rakouskách spolkových drah. Díky němu by mohly dráhy vydat dluhopisy v celkové hodnotě až 300 mil. eur (7,3 mld. korun) pro financování nových vozidel, stejně jako refinancování současných úvěrů. Proti zadlužování ČD se tvrdě stavěl minulý ministr dopravy Vít Bárta.

Zdroj: Hospodářské noviny, Moody's


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.5.2011 (0:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus ČR Praha


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer rpet  mail  
03.05.2011 (8:15)  
@ mikael.5:

vida, dalsi z milionu frazi do my hlavy... cestina je neskutecne jednoduchej jazyk... -:) dik za osvetleni.
02.05.2011 (21:09)  
JK ml.) Slečna stewardka byla z nějaké mediálky. :) Ta fotka je z prezentace vizuální identity Českých drah tak dva roky zpět na Praha hl.n.
Registrierter Benutzer JK ml. 
02.05.2011 (20:47)  
A slečna stevardka byla z kterého vlaku? Podle čerstvého odpočatého úsměvu, řekl bych dorazila právě z Košic na přažské hlavní nádraží vlakem EN 444 :-):-)
Ta dráha začíná být perspektivní podnik. Zajímavá fotografie by byla slečna stevardka s panem strojvedoucím :-):-):-)
Jinak myslím, že pokud nemá ČD peníze na modernizaci, musí nutně nějaká forma zadlužení za účelem modernizace vozového parku přijít. Jinak by se lehce mohlo stát, že zaměstnance bude vypláct v naturáliích - kilogramy železného šrotu.....
Registrierter Benutzer thingie  mail  
02.05.2011 (20:06)  
Too big to fail jako „příliš velká, aby mohla padnout“ (protože s sebou vezme kdovíco), to je teď hrozně populární termín. Ale já tomu právě příliš nevěřím, pokud stát vyčlení velkou část ČD mimo (jako to pořád pokračuje) a postupně nebudou nezbytné (i vlivem zmírající, ať už interními i externími důvody, železniční dopravy), a navíc se najde nějaká vláda s divně pravicovou politikou zaměstnanosti (bude jí to jedno) nebo divně levicovou (umlátí to jinak)… Rozhodně tu bude mizivá ochota nějak se starat o vlastní dluhy ČD. V horizontu doby relevantní pro splatnost těch dluhopisů si pád ČD dokážu představit dost snadno. Ostatně, tady dost záleží na tom jak by ty dluhopisy byly nastaveny co do výnosů. Vzhledem k okolnostem (není to investice z kamene a betonu na důchod) bych očekával nějaké ne úplně malé, ale tím hůř pro ČD.

Pokud by ČD představily solidní investiční plán, tak pořád nevěřím tomu, že na ministerstvu po dost dlouhou dobu vydrží nepřijít nějaký pošuk, protože stát pořád může, jako 100% vlastník (na tom dluhopisy nijak nic nemění), celkem všechno. A stát se příliš nestará ani o zájmy ČD, ani o zájmy železniční dopravy. Proč by se měl starat o investory v ČD, to už vůbec nevím.
02.05.2011 (19:13)  
rpet: promiň nerozumím... Too big to fail (příliš velký aby padnul) je standardní ekonomický pojem. K vysvětlení pro laiky třebas http://en.wikipedia.org/wiki/Too_big_to_fail
Registrierter Benutzer rpet  mail  
02.05.2011 (18:25)  
@ mikael.5
...tak podobně je v ČR too big to fail ČD...

jsem z ty aglictiny nejakej kapanek mimo, jako ze "prilis velka ztrata" (s jistotou)? nebo snad "prilis velke selhani" (s jistotou)??

obojimu bych veril, odpovida to soucasnemu stavu :), lec anglican by nad timto obratem nejspis ponekud znejistel...

a dluhopisy? tak to radeji zainvestuju s jistotou do trosky zlata, ktery pujde stabilne nahoru -:)
Registrierter Benutzer Sim 
02.05.2011 (15:59)  
mikael.5 > ono jde hlavne o to, jak na to covek kouka. Pokud si nekdo poridi dluhopisy, zpravidla to neni hlavne proto, ze by veril, ze tim dane firme pomuze, ale proto, ze v tom cuje prijem neboli zisk. Takze v tomhle ohledu dluhopisy vydane CD prohrou nebudou - aspon ne pro jejich vlastniky, z jiz zmineneho duvodu, ze stat si nemuze dovolit nechat CD padnout.

Na stranu druhou, obavy z toho, zda je vubec dobre CD dale zadluzovat, jsou na miste - dluh se sam od sebe nevypari a pokud se nestane zazrak, bude to zase platit stat pomoci nejake vice ci mene okata injekce. A odkud to bude platit? No preci z prstu si to vycuca :-) Takze danovi poplatnici strach mit nemusi O:-)
02.05.2011 (15:38)  
thingie: myslím, že zaměňuješ dvě rozdílné věci. Věřím ČD, že je to dravá,efektivní, schopná firma, která bude v budoucnu vydělávat balíky peněz? No tak to ani náhodou. Koupil bych si její dluhopis? Jasná věc! Proč? No jednoduše: ta firma má svoje problémy, které všichni znají. To ovšem znamená, že ČD budou muset investory dostatečně nalákat, aby si dluhopisy koupily - ergo, budou pravděpodobně celkem výhodné a bude na nich možné udělat solidní zisk. Za druhé: ČD je státní firma pro boha! Stát ji nikdy nenechá padnout. Stejně jako v US nepadli polostátní Freddie Mac a Fannie Mae, tak podobně je v ČR too big to fail ČD. Takže bych ty dluhopisy zas tak neodsuzoval;-)
02.05.2011 (13:27)  
Pokud zvládnou emitovat a udržet rozumné podmínky, může to určitě pomoci. Samozřejmě, že investor bude chtít znát "příběh", takže se o mnoho lépe bude jevit, když řeknou, že z těch peněz chtějí např. nakoupit nové stroje (pevně věřím, že ne humanizovat 3é-40 let starý šrot). A myslím, že zrovna Railjety, City Elefanty, malé regionální jednotky, to může být dostatečně přesvědčivé.

Každopádně je to zase diverzifikace toho, odkud dostávám zdroje. Dráhy mají různé jiné formy financování (úvěry od Eurofima, leasingové financování od ING apod.), tady je prostě další pilíř, kde brát peníze a nenechat si jedním věřitelem diktovat. Díky mezinárodnímu ratingu to navíc bude čitelnější firma i pro velké zahraniční hráče, kterým jinak může česká společnost připadat jako "pod jejich rozlišovací schopnost".

I když stupeň ratingu nebude oslnivý ( 2 stupně nad spekulativním pásmem u Moodyho?), určitě to celé přispěje k tomu, že management bude řídit tu firmu mnohem více s dlouhodobější vizí, protože tady už nebude jen tlak vlády a nadávajících cestujících, ale i světových finančních trhů, na kterých si případnou ostudu bude muset žehlit veeeeeelmi dlouho.

Takže myslím, že navzdory vyhozenému balíku peněz za rating je to pro společnost velikosti ČD jeden z dobrých nástrojů, jak podpořit nastartovanou restrukturalizaci a to, aby se s každou změnou v čele drah neotočilo všechno o 180°, jako se tomu děje o patro výše na ministerstvech.
Registrierter Benutzer thingie  mail  
02.05.2011 (11:05)  
No, ten dluhopis pochopitelně nikdy kus railjetu nebude, i když za něj samozřejmě ČD teoreticky ručí svým majetkem, ale bylo by dost divné vydávat dluhopisy jenom se zdůvodněním „potřebujeme nějaké peníze“. Nějak doufám, že takové by si nikdo nekoupil, půjčovat ČD bez nějakého investičního záměru nezní jako úplně výhra :-)

Ale idea, že by ČD vydaly nějaké dluhopisy s podobným určením mi nepřijde až tak divná. Druhá věc je, že běžný smrtelník se k tomu dostane maximálně přes nějaký fond, pokud vůbec.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko