Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.
Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.
Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.
Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.
Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.
Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.
| 1.3.2011 (12:00)
Pokud ja vam pripravim cenovou nabidku na tri varianty jinak stejneho notebooku, ktere se budou lisit cenove v radu stovek korun, ale ve vykonnosti grafiky a procesoru budou podstatne rozdily, vy si objednate do firmy to nejlevnejsi. Rozdate to zamestnancum a ti zacnou prskat (opravnene), ze to ten srot je jeste pomalejsi, nez to co meli dotedka.
Jsem na vine ja, ze dodavam sroty, nebo vy, ze si je objednate?
Jinak mi připadá, že to vozidlo se opět přiřadí do stále se rozrůstající řady výtvorů, kterým říkám "vítězství designu nad zdravým rozumem". Na pohled sice elegantní, ale dramatické infernální barvy (stejné jako u RailJetu) se budou dobře vyjímat na lince do Strašnic, zejména pak v létě... a ještě k tomu zešikmené boky, aby dovnitř to slunko mohlo více pálit a aby se na nich lépe usazovala špína a prach... Neobjednaná klimatizace a (na fotech sice není dobře vidět sériová tram z boku, ale) zřejmě všechna okna pevná, takže v létě to bude teda masakr... Zažil jsem loni podobné cestování zcela novými autobusy. Jedním kloubovým, městským (který trvale postával v dopravní zácpě), bez klimy, s odsouvacími pár špehýrkami na boku u stropu, jinak všechna ostatní okna pevná, za zadním čelem vozu motor, výsledek - pojízdná sauna; další zážitek - nový linkový bus, klima jen u řidiče, takže k přežití ještě na první řadě sedadel. Zbytek vozu - po dvou odsouvacích špehýrkách, které by vůz nevyvětraly ani při 200 km/h, pod podlahou motor, venkovní teplota 33 st., uvnitř odhadem tak 50, na konečné jsem se po 3/4 h jízdy vypotácel ven téměř v bezvědomí. Opět jsem se utvrdil, že "čím novější, tím dražší a tím nekulturnější"... :-( Zlatá stará Škoda 706...
TOP 09 se pouze chce zviditelnit...
Jinak co se týká zimy, tak byl doopravdy problém v těch pluzích, které jsou nyní upraveny, tak aby bylo možné vyplužit profil pro 15T.
to co jeden z nich (už nepamatuji který) hovořil o kritice v televizi tak říkal, že je garantován provoz při 6 cm sněhu a co bude dělat dopravní podnik když napadne víc než 6 cm sněhu....
na me to dělalo celé dojem, že chce mluvčí říci, že pokud napadne 8 cm přestanou jezdit tramvaje, ale to je přece nesmysl........
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










