..: Tramvaje 15T ForCity kritizuje pražská opozice, normy ale splňují :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.

Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.

Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.

Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.

Zdroj: Lidovky.cz (1, 2); Ihned.cz, Technet


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.3.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
04.03.2011 (20:05)  
14T je krásná tramvaj, to že ji zmršili zadáním podélných lavic, tak za to nemůže. V Brně už je nemají a jeto o něčem jiném. Budoucnost Prahy 14T a 15T + na noční a sólo linky wany a bude to super.
04.03.2011 (14:56)  
Sim: no mě by docela zajímalo, jak by se ty "klony Astry" chovaly na tom vídeňskym svršku a trasování, ve srovnání s tim chýrnym ULFem. Škoda že se to asi nikdy nedozvíme ..

Navíc třeba jsem exot, ale mně teda jízda ve 14T rozhodně horší než v T3 v průměru nepřipadá, v detailech na rovnym a při změnách rychlosti výrazně lepší, na křížení a v ostrých obloucích o něco horší, ale všechny linky maj snad kromě toho průpletu v centru přímých převahu, čili tam to v průměru převáží. Nezvládnutý je uspořádání sedaček, ale to se dá časem upravit.
registrovaný uživatel Sim 
04.03.2011 (13:57)  
DJTiësto > jenze MZ ma v tomhle pravdu. Zatim vsechny nizkopodlazni tramvaje, co se delaly, mely nejake pomerne podstatne nedostatky - vicemene srovnatelne, jako maji repasovane klony T3 (byt v pripade "smajlikove" tramvaje v Plzni postavene jako novostavba).

Prvni prelom mel teoreticky nastat s nastupem Astry (vse ostatni tak nejak byla pouze T3 v jinem kabate), bohuzel zvolena koncepce podvozku doplatila na vysoke sily v najezdech do oblouku, takze jizda prijemnejsi (nez v T3) neni a opotrebeni trate je vetsi (zejmena pokud beru tramvajove trate v centrech mest propletajici se uzkymi ulickami).

Dalsi "prevrat" na tramvajovych kolejich prinasi prave 15T (vse ostatni jsou zase jen klony T3 a Astry) ... a ja verim tomu, ze se vyvojari poucili z nezdaru Astry, takze postavili konecne neco, co bude nejen vypadat dobre, ale co opravdu lidi budou povazovat za pokrok v pravem slova smyslu.
04.03.2011 (9:28)  
ad M.Zikmund: Nic proti Vám, holt jste staromilec a vývoj Vám nic neřiká. Jsem tedy jen rád, že nesedíte ve vedení DP...S Vaším přístupem bychom mohli nadále jezdit třeba ve Š120, vždyť mě odveze úplně stejně jak třeba Octavia, po dálnici 130, sice stěží ale dá a ve městě 50km/h hravě. Děkuji ale takto ne. Tady na foru ale naštěstí Vaše názory na skutečnosti nic nezmění...Díky bohu.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
04.03.2011 (9:10)  
SYN: Přesně tak, specifika. Já jsem zase někde četl cosi o tom, že už jen převoz tramvaje od zahraničního výrobce + doprava náhradních dílů je docela drahá sranda. Taková tramvaj vám nepřijede po kolejích jako vagon, kterej se může vyrábět na druhém konci EU.
A to si vemte, že při testech se ta tramvaj vrací třeba i několikrát k výrobci (pokud je to možné), neni to jen kamion, ale i doprovodné vozidlo.
registrovaný uživatel SYN 
03.03.2011 (23:45)  
Juristic007: nevím no, asi mě nikdo nenařkne z nenávisti k Siemensu a nezřízeného obdivu ke Škodě, ale ULF bych do prahy určitě neviděl jako vhodný, naopak 15T si myslím že pokud se povede rozumně vychytat mušky (ďábel se skrývá v detailu) tak má dobré předpoklady aby tu dobře sloužila a poměrně vysoké počty se jich prodávaly. Oni tramajové provozy mívají dosti velká specifika město od města, a domácí výrobce má v tomto případě přecejen lepší možnosti to řešit (taky to už dlouhodobě dobře zná)...
Prostě výroba tramvají není (na rozdíl od plácání Slonů v sérii několika kusů za rok) zádná věc co se dělá doma na koleně, to jsou desítky kusů ročně, tady vidím šance Škody vcelku rozumné... taky má naštěstí i doma jakous-takous konkurenci (Inekon, KOS/PARS - i když ty už prakticky nekonkurují matce) a díky tomu nemá prakticky nikde pozici výhradního dodavatele, což si myslím drží ceny vcelku na přijatelné úrovni, s ohledem na to co se za ně dostane...
03.03.2011 (22:15)  
Filip J. : v zásadě všechno, protože ty novější tramvaje pro mne, jako cestujícího, nepředstavují z hlediska "kvality přepravních služeb" nic lepšího než stařičká T3, tím spíše, že postupnými modernizacemi (informační systém, tyristorová regulace nebo ovládání dveří cestujícím) jsou fakticky na stejné úrovni, jako ty později dodané ...
T6, KT8, T14, T15 jezdí stejně pomalu / rychle jako T3, takže z hlediska délky jízdních dob jsou na tom "novější " vozidla stejně jako T3. "Archaické" laminátové sedačky splňují stejné požadavky jako dřevěné sedačky v T15 nebo některých KT8.

Jak se na vozidla dívají ti, co provádějí jejich údržbu nevím ...
03.03.2011 (20:29)  
ve Vídni jezdí krásné,tiché ,průchozí , výborně ergonomicky řešené soupravy Siemens - nevypadají jako roztlemené tele For City, holt jsou ale od Siemensu, a ten asi není u DPP a jeho nákupčích dobře zalobován.
Analogie k Českým drahám a City Elefantům čistě náhodná.
registrovaný uživatel SYN 
03.03.2011 (18:45)  
Jenki: jasně, zatím to ekonomicky moc nevychází se skladováním rekuperované energie, ale pokud by baterky/booostcapy zároveň byly schopné zařídit ten nezávislý manipulační dojezd tak by v takové duální roli asi byly užitečnější než diesel ne? A taky hodně doufám v další pokrok...
registrovaný uživatel Jenki 
03.03.2011 (13:51)  
Ještě k různým možnostem alternativního napájení tramvaji, on-board skladování energie apod. doporučuji ke studiu zajímavý materiál spáchaný přáteli z American Public Transport Association :
http://heritagetrolley.com/images/APTA10_SandHT_DCST_Presentation_Full_Final.pdf
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko