Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.
Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.
Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.
Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.
Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.
Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.
| 1.3.2011 (12:00)
Navíc třeba jsem exot, ale mně teda jízda ve 14T rozhodně horší než v T3 v průměru nepřipadá, v detailech na rovnym a při změnách rychlosti výrazně lepší, na křížení a v ostrých obloucích o něco horší, ale všechny linky maj snad kromě toho průpletu v centru přímých převahu, čili tam to v průměru převáží. Nezvládnutý je uspořádání sedaček, ale to se dá časem upravit.
Prvni prelom mel teoreticky nastat s nastupem Astry (vse ostatni tak nejak byla pouze T3 v jinem kabate), bohuzel zvolena koncepce podvozku doplatila na vysoke sily v najezdech do oblouku, takze jizda prijemnejsi (nez v T3) neni a opotrebeni trate je vetsi (zejmena pokud beru tramvajove trate v centrech mest propletajici se uzkymi ulickami).
Dalsi "prevrat" na tramvajovych kolejich prinasi prave 15T (vse ostatni jsou zase jen klony T3 a Astry) ... a ja verim tomu, ze se vyvojari poucili z nezdaru Astry, takze postavili konecne neco, co bude nejen vypadat dobre, ale co opravdu lidi budou povazovat za pokrok v pravem slova smyslu.
A to si vemte, že při testech se ta tramvaj vrací třeba i několikrát k výrobci (pokud je to možné), neni to jen kamion, ale i doprovodné vozidlo.
Prostě výroba tramvají není (na rozdíl od plácání Slonů v sérii několika kusů za rok) zádná věc co se dělá doma na koleně, to jsou desítky kusů ročně, tady vidím šance Škody vcelku rozumné... taky má naštěstí i doma jakous-takous konkurenci (Inekon, KOS/PARS - i když ty už prakticky nekonkurují matce) a díky tomu nemá prakticky nikde pozici výhradního dodavatele, což si myslím drží ceny vcelku na přijatelné úrovni, s ohledem na to co se za ně dostane...
T6, KT8, T14, T15 jezdí stejně pomalu / rychle jako T3, takže z hlediska délky jízdních dob jsou na tom "novější " vozidla stejně jako T3. "Archaické" laminátové sedačky splňují stejné požadavky jako dřevěné sedačky v T15 nebo některých KT8.
Jak se na vozidla dívají ti, co provádějí jejich údržbu nevím ...
Analogie k Českým drahám a City Elefantům čistě náhodná.
http://heritagetrolley.com/images/APTA10_SandHT_DCST_Presentation_Full_Final.pdf
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










