Praha — Přesně dle očekávání skončilo další výběrové řízení Českých drah na pořízení nových vozidel. V tendru na dodávku osmi patrových souprav pro Moravskoslezský a Středočeský kraj uspěla ostravská Škoda Vagonka. Ta do jara 2013 dodá po čtyřech kusech CityElefantů do jednotlivých krajů, kde budou obsluhovat tratě Praha – Benešov u Prahy a Ostrava – Mosty u Jablunkova (– Čadca). Celková cena zakázky činí 1,75 miliardy korun a bude z 40 % spolufinancována Evropskou unií z regionálních operačních programů. Celková cena je tak sice vyšší, než byl původní předpoklad, na druhou stranu je pořizovací cena jedné soupravy nižší, než při posledním kontraktu na patnáct jednotek tohoto typu. Celkem by měly České dráhy nakonec vlastnit 83 souprav CityElefant, postupně objednaných ve čtyřech sériích. Součástí tohoto kontraktu budou i sankce za provozní neschopnost strojů – ta je na místě vzhledem k dlouhodobým problémům dopravce udržet větší množství strojů v provozu, což připustil pro iDnes i samotný generální ředitel ČD Petr Žaluda. Výrobce se ohrazuje; dle generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda jsou elefanty bezproblémové. „Vezměte si jako příklad poslední sněhovou kalamitu, to nebyla odstavená jediná jednotka,“ brání Bernard vítkovický výrobek.
Zdroj: České dráhy
Ono kdybych si trochu zafantaziroval (je mi jasne, ze by to byl technicky problem, rozdilne sprahlo, komunikace a tak dale), dovedu si predstavit dvousystemovou jednotku spojenou s kompatibilni dieselovou, ktera z Prahy do Berouna jede bez zastavky, takze mensi pomerny vykon (lepe receno, fakt, ze neveze jen svoji hmotnost ale taha/tlaci i diesel) nevadi. Zde se rozpoji a dal jede kazdy vlak zvlast (teoreticky se to muze rozpojit az ve Zdicich), v opacnem smeru by to fungovalo analogicky se spojovanim, pricemz pokud by doslo ke zpozdeni jedne casti, pokracovala by "cast vcas" dal sama a druha jednotka by se priprahla k prvnimu osobaku (pokud by ji neslo protlacit solo).
Mozna fantaziruju moc, ale ono neco takoveho funguje treba ve Valmezu - tam prijede RN tusim od Roznova, priprahne se za Tornado a hura s timhle hybridem na Vsetin :-)
Co se týká dvousystémových, tak si myslím, že by bylo ideální nasazení na OS Beroun - Plzeň. V současné době jezdí 3xBdt a 1x Bds. Jako další nasazení navrhuji Plzeň - Klatovy, popř. ještě Stříbro. V současné době všude Bdt. Nasazením by došlo ke zvýšení komfortu v Plzeňském kraji a možnost zrychlení obratů. Otázkou je kolik by se muselo koupit jednotek a v případě čerpání dotací z EU se zase naráží na problém zajíždění do jiného kraje, takže na Beroun by asi nešla využít dotace. Ale osobně bych preferoval toto řešení hlavně z důvodu rekonstrukce trati do Plzně a bezbarierovosti nástupišť. Rychlost 140 by měla stačit.
Ani wc v elefantu nenajdu.
No výhoda patrových vozů je ta, že je to maximum kapacity co může železniční vozidlo při dané délce a úrovni komfortu nabídnout. A vzhledem k tomu, že životnost nového vozidla ja aspoň 30 let, tak co stačí teď, nemusí stačit v budoucnu, třeba i na jiném místě, kam byste chtěl ta vozidla přesměrovat. I kdybyste pak mohl protahovat nástupiště, tak mít na lokální zastávce nástupiště jak 4 fotbalová hřiště není zrovna ideální...
Také si myslím, že velmi dobrá věc je maximální unifikace, zejména pro velkého dopravce, jako ČD jsou (teď mluvím obecně, neřeším spolehlivost elefantů apod.) - možnost pak mnoho vozidel libovolně rotovat podle měnících se provozních potřeb i operativně. A třeba OBB si to evidentně myslí taky.
Také si selským technickým rozumem dovozuju, že patráky musí v přepočtu na místo vyjít přeci jen levněji než jednopodlažní vozidla (samozřejmě ne o kapacitu horního patra, ale o něco ano..) - jak je to ale v reálu nevím.
ale to je prave to Bt verzus zaba .... tam opravdu by Bt prohralo
a co takhle Esus (nebo jina podobna jednotka) verzus zaba....
to je prave to, ze se furt kouka na to co bylo.... ale meli bychom se zamyslet co bude, kdyz se to negativni odstrani.....
moje myslenka byla asi takovato, z plzne by vyjela dvousystemova jenotka v beroune by se spojila s jednosystemovou a do prahy by se jelo ve dvouch.....
co se tyce bezzastavkove varianty, tak myslenka byla takova, ze by se nacpaly do taktu mezi breznicke rychliky.... pak samozrejme je blbe, ze je tam jen 2 hodinac
ale jak rikam, je to takova myslenka, ktera stoji za blizsi rozvedeni, netvrdim, ze to tak ma byt
Ty světla by stačilo úplně zachovat zhasínací verzy jako mělo tuším 1. 5 jednotek, z čehoš zbyly už jen 001 a 002 a použít trubice menšího výkonu.
Sedačky jsou ve 3 verzích: 001 - 015 měkké a odklápěcí, takže si člověk pokud má naproti sobě volno, může sedadlo sklopit a natáhnout si nohy. Další verze je 016 - 060, tvrdé neodklápěcí nepohodlná sedadla, ovšem téměř nerozdělená, takže objemnější člověk se tam vleze. Zatím poslední verze je 061 výše, kde jsou místa navíc rozdělená, takže se tam sedí úplně hrozně. Co bude od 076 výše? Lavice z Hurvínků??
Také stále nemůžeme pochopit, kčemu vlastně slouží u terminálních vozů ta pískací blbost, která když se zmáčkne tlačítko na otevření dveří začne pískat, že by z toho člověk ohluchl i v horním patře.
Jinak stále tady žijeme v zemi, kde se nakupují dvoupodlažní elektrické jednotky a nasazují se na výkony, kde by se mnohem lépe uplatnily jednopodlažní. (Asi to je proto, že domácí výrobce je 10 let po revoluci začal vyrábět a na další desetiletí mu tento jeden výrobek vystačil.) Obecně je dvoupodlažní jednotka vhodná tam, kde by jednopodlažní měla problém s délkou nástupiště, případně na jiných ramenech kde dochází ke spřahování s jednotkou jedoucí odjinud nebo v rámci oběhů. Tomu u nás odpovídají pražsko-středočeské linky S1/S12, S2/S22 a S7, tím to asi končí.
Poznámka: Vím že třeba DB Regio má také spoustu krátkých dvoupodlažních souprav, ale tam přeci jen existovaly relativně kvalitní patrové vozy, ze kterých se současné vratné soupravy daly relativně levně rekonstruovat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.