Praha — Přesně dle očekávání skončilo další výběrové řízení Českých drah na pořízení nových vozidel. V tendru na dodávku osmi patrových souprav pro Moravskoslezský a Středočeský kraj uspěla ostravská Škoda Vagonka. Ta do jara 2013 dodá po čtyřech kusech CityElefantů do jednotlivých krajů, kde budou obsluhovat tratě Praha – Benešov u Prahy a Ostrava – Mosty u Jablunkova (– Čadca). Celková cena zakázky činí 1,75 miliardy korun a bude z 40 % spolufinancována Evropskou unií z regionálních operačních programů. Celková cena je tak sice vyšší, než byl původní předpoklad, na druhou stranu je pořizovací cena jedné soupravy nižší, než při posledním kontraktu na patnáct jednotek tohoto typu. Celkem by měly České dráhy nakonec vlastnit 83 souprav CityElefant, postupně objednaných ve čtyřech sériích. Součástí tohoto kontraktu budou i sankce za provozní neschopnost strojů – ta je na místě vzhledem k dlouhodobým problémům dopravce udržet větší množství strojů v provozu, což připustil pro iDnes i samotný generální ředitel ČD Petr Žaluda. Výrobce se ohrazuje; dle generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda jsou elefanty bezproblémové. „Vezměte si jako příklad poslední sněhovou kalamitu, to nebyla odstavená jediná jednotka,“ brání Bernard vítkovický výrobek.
Zdroj: České dráhy
zchválně si vybírám ranní spoj, kde jede tenhle super luxusní pohodlný vlak, který se s tou hrůzou elefantovou nedá ani srovnat!
Na štěstí zatím do Děčína jezdí jenom tato klasika, na rozdíl od plánovaných škatulí a ještě jim víkendové spoje 2 škatulí na rameno Most - Děčín zkrouhli jenom na jednu :-)))))))))))
No, ostatní mluví právě o ešusech. Obecné výhody patráků jsou víceméně jasné.
Také si selským technickým rozumem dovozuju, že patráky musí v přepočtu na místo vyjít přeci jen levněji než jednopodlažní vozidla
Ne tak u ešusů. S jednopodlažní konkurencí je cena na sedačku cca srovnatelná.
Také si myslím, že velmi dobrá věc je maximální unifikace
Rozumná unifikace. Příliš velká unifikace je zjevně zabiják jakéhokoli pokroku a vede jednak k hromadné výrobě dávno zastaralých výrobků, jednak k používání jednoho druhu výrobku na všechno, takže nakonec hrozí, že se nakonec nehodí na nic pořádně.
Proč by jako nedalo? Opakuju, že jsem nemluvil o ešusech, už vůbec ne v podobě jaké je mají ČD, ale obecně o tom, jaké mají výhody patrové vozy. Mohly by mít i víc dveří než dvoje, i když pochybuju, že by to pro potřeby většiny linek vhodné.
Velice dobrý příspěvek (jako vždy). Ale přeci jen má dvoupatrová jednotka (konkrétně CityElefant) kapacitu 310 míst, často jezdí zdvojená, tedy 620 míst - a to už jsou 3 čtyřčlánkové Flirty (660 míst).
Protože tzv. S-Bahn není u nás segregovaný, držel bych takt na 30 minutách s kapacitními spoji.
Navíc se zdá, že SŽDC na budoucnost nemyslí, a proto dělá krátká nástupiště, třeba Praha-Běchovice, to by snad ani na zdvojený Flirt nebylo (odhaduju, neznám metry - a nikdy jsem tam nevystupoval).
Takže v okolí Prahy, Brna, možná Ostravy souhlasím s dvoupatrovými jednotkami, jinde stačí jednopatrové - sólo nebo ve dvojici.
Jenže ešus nemá sedadla vhodná na nějaké delší sezení. Kromě toho je nevhodný na jakýkoli vlak, kterým by se mělo procházet, např. kvůli teoreticky možnému bistru, automatu s pitím nebo bagetama nebo dokonce minibar. Je jistě jasné proč. Nejde o technicky bezvýznamné triviality jako že je nastavená příliš velká intenzita světla a nebo poruchová/špatně regulovatelná (leč zaměnitelná) klima, ale o celou koncepci.
khunas:
Ešusy nejsou špatné, ale už by to chtělo něco modernějšího a vhodnějšího.
A jak to udělat? Jednoduše. Vypsat výběrové řízení šité na míru dopravdci, ne výrobci. A to hned. Třeba se poprvé nezdaří vybrat, ale příště už si výrobci třeba zvyknou. Jen v Praze bude koneckonců po dokončení čtvté 8ks série chybět ještě nějakých 10 jednotek, možná i víc.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.