..: Kaplice: Co se dá dělat, návaznosti autobusů na vlaky budou :..

EC 101 Jože Plečnik, Rybník, foto: Railman Kaplice — … i tak by se dal shrnout postoj referentů organizátora dopravy v Jihočeském kraji, společnosti JIKORD, k zajistění návazností mezi vlaky a autobusy v železniční stanici Kaplice, která se nachází cca 3,5 kilometru od stejnojmenného jihočeského města na železniční trati České Budějovice – Horní Dvořiště – Linec. Jak informoval Českokrumlovský deník, v současnosti lidem, kteří přijedou ve směru Českých Budějovic vlakem, autobusy ujíždějí doslova před nosem. Vzhledem k tomu, že autobusy linky Český Krumlov – Kaplice nazajíždějí až k nádražní budově, ale stojí jen na cca 300 metrů vzdálené zastávce, čtyři minuty na přestup mezi vlakem R 201 Anton Bruckner přijíždějícím v 10.39 a návazným autobusem s odjezdem v 10.43 bohužel nestačí. Tím, že autobus nezajíždí k nádraží není zajištěno ani spojení z Českého Krumlova do Lince, byť by jeho zajištění prakticky nic nestálo.

Podobné nepřípoje panují i vlaků přijíždějících do Kaplice ve 14.45, kdy jsou na přestup taktéž čtyři minuty, a v 16.51, kdy „návazný“ autobus odjíždí ve shodný čas. O víkendu pak na Sp 1933 Donau Moldau s příjezdem do Kaplice v 12.37 „navazuje“ autobus s odjezdem v 12.31.

Českokrumlovský deník dále uvádí, že na nedobrou koordinaci krajem objednávaných spojů upozornil JIKORD jeden z cestujících z Kaplice. Za JIKORD se k tématu vyjádřoval Jiří Doubek, odborný referent, který uvedl, že s autobusovými dopravci již předjednali posuny autobusových spojů tak, aby tyto mohly proběhnout od 6. března tohoto roku. Českokrumlovský deník ale zároveň uvádí, že dle Doubka „zkvalitnění návaznosti autobusů na vlaky se konkrétně v Kaplici Nádraží pravděpodobně dožadují hlavně držitelé zaměstnaneckých průkazů Českých drah, kteří pro dopravu z Českých Budějovic do Kaplice využívají právě vlak s přestupem na autobus“. Mnoho lidí totiž mezi oběma městy cestuje autobusy, které podle Jiřího Doubka představují levnější, přímé a kvalitní dopravní spojení.

V podstatě není čemu se divit, když krajem objednávné osobní vlaky jsou vzhledem k množství zastávek velmi pomalé a návaznosti autobusů mizerné. Na druhou stranu autobusy České Budějovice – Kaplice, které jsou provozovány na komerční riziko dopravce, na rozdíl od vlaků většinou nemají v Českých Budějovicích přípoje do dalších směrů.

Zkusme teď trochu počtů: Jízdní doba spoje R Anton Bruckner z Českých Budějovic na kaplické nádraží je 27 minut, čas na přestup v případě zajíždění autobusů k nádraží je s velkou rezervou cca 3-4 minuty a čas jízdy autobusu do Kaplice činí maximálně 12 minut, to je celkem 43 minut. Naproti tomu Jiřím Doubkem, referentem JIKORD, zmíněné autobusy jedou z Českých Budějovic do Kaplice téměř 60 minut. Tedy jejich jízdní doba je o více než třetinu delší proti variantě s přestupem z vlaku na autobus. Ušetření 15 minut na jedné cestě může být i přes přestup pro nemalou část cestujících velmi zajímavé, má to ovšem jednu podmínku: potřebu celodenní systémové nabídky rychlých vlakových spojů s přestupy na autobus.

Jihočeský kraj a potažmo i JIKORD si na jednu stranu stěžuje na nedostatek prostředků na veřejnou dopravu (viz například web JIKORD, strana O společnosti), ale na druhou stranu nejsou schopni řešit souběh spojů tak, aby osobní vlaky na trati z Českých Budějovic do Kaplice byly výrazně urychleny díky nezastavování v zastávkách s minimálním obratem cestujících (nota bene v situaci, kdy tyto zastávky jsou poměrně dobře obsluhovány autobusy: zmiňme například Kamenný Újezd u Českých Budějovic zastávku, Holkov, Chlumec, ale vzhledem k řádově lepší obsluze budějovickou MHD i Včelnou), a není schopen či ochoten zavést systémové přípoje autobusů a vlaků v žst. Kaplice.

Snad JIKORD vyhoví požadavkům cestujících a od březnové změny nebudou cestujícím autobusy ujíždět před nosem. Zda ale dojde k systematizaci nabídky a zavedení pravidelných přípojů autobusů na vlaky v Kaplici nebo zda v budoucnu dojde ke zrušení zastavování u ministerstvem objednávaných vlaků v Kaplici a za daných podmínek i ke zrušení zastavování ve Velešíně městysi u ministerstvem objednávaného páru Sp 1932/1935, to je v tuto chvíli ve hvězdách, resp. rukou JIKORDu.

Zdroje: Českokrumlovský deník, jízdní řády tratě 196 a autobusových linek 330001 a 330101


Michal Bláha Poslat mail autorovi | 11.1.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel EMD 
11.01.2011 (16:33)  
TTtrain: CK CB je přes Kaplici blbost, ale CK - Linz proč ne. Spíš jde o nabídku, např. Linz - Salzburk, či na nějaký dálkový (vč lůžkového) rychlík z Linze někam...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
11.01.2011 (16:26)  
Nevím kdo by cestoval z CB do CK přes Kaplici.První volbou mezi těmito městy je auto, pak bus.Lepší než ropovody 810 stavějící na každé mezi a navíc v CK zastaví v centru.Ne na kopci za městem.V létě jsem měl tu pochybnou čest cestování v těchto místech vyzkoušet.Od té doby si nějak víc vážím i těch obyčejných "B" na trase Pha-Tábor.
11.01.2011 (16:23)  
Flexaretista:
To je jistě pravda, ale neplatí až tak obecně. Jistě, vždycky se najde pár lidí, co klidně i z Prahy do Jeseníku pojedou raději Klidnou silou, než aby přestupovali, ale většina radši čas ušetří.
V místní dopravě je ta ochota nižší, ale ne až tak moc.

Ostatně existuje nemalá část cestujících, co i tady na jihu stále na vlak dojíždí autem (Záblatíčko, Dívčice, Zliv...), ač v některých případech by mohli přímým busem (ovšem třeba jen dvěma páry za den) nebo autem (kdykoliv).
registrovaný uživatel EMD 
11.01.2011 (16:19)  
Flexaretista: pokud vytvoříme přestup, musíme nabídnout něco více než jen "přestup".

Musíme nalést důvody, co tím přestupem dosáhneme. V tomto případě můžeme dosáhnout:
0a) garanci přestupu a čekání: lidé se bojí že to ujede
0b) přestup pokud možno hrana-hrana > u vlak/bus to samozřejmě nejde, ale musíme nabídnout přestup zastávka-průchod staniční budovou - peron > v případě Kaplice je to možné, stačí se podícat na Google Earth
1) větší kultury cestování: CityShuttle je výrazně pohodlnější než nasazované autobusy
2) prostor > přecpaný autobus oproti vlaku s větší a pružněji modifikovatelnou kapacitou
3) garantované spojení. Vlak má své mouchy, ale v konkrétním případě může autobus přijet ještě později vzhledem k dopravním problémům v krajské metropoli.
4) někdo ocení přímou cestu bez zastávek, oproti neustále zastavujícímu autobusu > samotná cesta je psychologicky rychlejší
5) nabídnout nadstandarní služby (wifi, jedničku, automat na horké nápoje,...)
11.01.2011 (15:54)  
znovu navíc zdůrazním jednu věc, která možná v prvotním komentáři není tak zřejmá, ale hraje taky důležitou roli, a sice:

lidi v naprosté většině nenávidí přestupy. Zkuste se tuctového vidláka zeptat, jestli pojede radši se 1-2 přestupy a ušetří z hodiny 10-15 minut nebo pojede přímo.

Optikou pružného šotouše zvyklého z místa A do místa B udělat 4 přestupy to možná není problém, ale já ve svém okolí kromě jednoho režijkáře neznám nikoho, kdo by sám vyhledával přestupy místo pohodlí za jednu cestu.
11.01.2011 (15:41)  
Flexaretista:
A co takovej Benešov? Jet odtud busem s přestupem v Kaplici na MAN s tramvajovejma sedačkama je za trest.
A protože návaznost na vlak zde chybí (mezi busy většinou zatím existuje), příště už jsem to jel autem celý (stejně jsem už musel autem do Budějc, protože jsem neměl náladu tam hodinu čekat).

Navíc jestli někdo tvrdí, že bus je pohodlnější, ať si to na této trase ráčí zkusit. Už třeba sedačky a prostor pro cestujícího - pokud si mám vybrat mezi sedačkami typu Bifx (ale i horší) a Bmee/Bmpz (ale i 814), nebudu váhat ani chvilku. (I když i ty MANy už tam snad jezdí i s lepšími sedačkami, takže ne vždy člověk s nostalgií zavzpomíná na staré C734 se sedačkami, na nichž se dalo vydržet...)
11.01.2011 (15:30)  
Tohle mi moc hlava nebere.

Vymýšlet jako řešení dopravní obslužnosti zavedení "potřebu celodenní systémové rychlých vlakových spojů s přestupy na autobus" ČB - Kaplice, to je fakt úlet, vždyť to je napůl vylidněné pohraničí, navíc všechny tři sídla opravdu mají kvalitní autobusovou dopravu odpovídající naprosto dostatečně objemu cestujících. Autor má moje pochopení snad jen pokud tam bydlí.

Kolik lidí má Kaplice, Velešín a Kamenný Újezd? Speciálně pro Kamenný Újezd a Velešín se to totiž časově či jinak nějaké masové svážení na vlak nevyplatí opravdu nikomu jinému, než režijkářům, popř. ještě v Kamenňáku lidem z bezprostředního okolí nádraží.

V Kaplici souhlasím s tím, že bus do Krumlova od 2 rychlých vlaků (1 ráno a 1 večer) ČB - Linz v každém směru by byl skvělý nápad, ale mám vážnou obavu, že toky turistů se vážou spíše k Praze, tedy směru na ČB. A gastarbajtrům do Linze a okolí se z Krumlova rozhodně vyplatí spíše mít auto a jet přes Studánky.
11.01.2011 (15:05)  
AD-radekedar:
Samozřejmě, že může, ale pokud chce. A právě v Kaplici-nádraží, jak jsem viděl v JŘ, vidí autobusový dopravce více vlakovou konkurenci v úseku ČB-Kaplice-nádraží, než zákaznický potenciál, a proto při konstrukci vlastního JŘ hleděl na to, aby měl co nejvíce cestujících v celém úseku. Z hlediska podnikatele je to pochopitelné, z hlediska cestujícího k nasr---. Proto by bylo třeba, aby koordinační orgány našly cestu porozumění mezi dopravci, vedoucí ke spokojenosti cestujících.
FRK
11.01.2011 (15:03)  
to Mr. T

Klidně můžou ČD nakupit busy, když se jim to vyplatí, ale ani namusí. Když jsou vlaky i busy dotovány z veřejných financí (nebo jinak privilegovány), zadavatel může (a sakra měl by!) požadovat uznávání jednotného přestupního dokladu...
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
11.01.2011 (14:54)  
FRK: I autobus "na triko dopravce" se může podřídit otganizátorovi dopravy. Např v IREDU jezdí autobusy "na triko" v taktu s autobusy objednávanými krajem.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko