Kaplice — … i tak by se dal shrnout postoj referentů organizátora dopravy v Jihočeském kraji, společnosti JIKORD, k zajistění návazností mezi vlaky a autobusy v železniční stanici Kaplice, která se nachází cca 3,5 kilometru od stejnojmenného jihočeského města na železniční trati České Budějovice – Horní Dvořiště – Linec. Jak informoval Českokrumlovský deník, v současnosti lidem, kteří přijedou ve směru Českých Budějovic vlakem, autobusy ujíždějí doslova před nosem. Vzhledem k tomu, že autobusy linky Český Krumlov – Kaplice nazajíždějí až k nádražní budově, ale stojí jen na cca 300 metrů vzdálené zastávce, čtyři minuty na přestup mezi vlakem R 201 Anton Bruckner přijíždějícím v 10.39 a návazným autobusem s odjezdem v 10.43 bohužel nestačí. Tím, že autobus nezajíždí k nádraží není zajištěno ani spojení z Českého Krumlova do Lince, byť by jeho zajištění prakticky nic nestálo.
Podobné nepřípoje panují i vlaků přijíždějících do Kaplice ve 14.45, kdy jsou na přestup taktéž čtyři minuty, a v 16.51, kdy „návazný“ autobus odjíždí ve shodný čas. O víkendu pak na Sp 1933 Donau Moldau s příjezdem do Kaplice v 12.37 „navazuje“ autobus s odjezdem v 12.31.
Českokrumlovský deník dále uvádí, že na nedobrou koordinaci krajem objednávaných spojů upozornil JIKORD jeden z cestujících z Kaplice. Za JIKORD se k tématu vyjádřoval Jiří Doubek, odborný referent, který uvedl, že s autobusovými dopravci již předjednali posuny autobusových spojů tak, aby tyto mohly proběhnout od 6. března tohoto roku. Českokrumlovský deník ale zároveň uvádí, že dle Doubka „zkvalitnění návaznosti autobusů na vlaky se konkrétně v Kaplici Nádraží pravděpodobně dožadují hlavně držitelé zaměstnaneckých průkazů Českých drah, kteří pro dopravu z Českých Budějovic do Kaplice využívají právě vlak s přestupem na autobus“. Mnoho lidí totiž mezi oběma městy cestuje autobusy, které podle Jiřího Doubka představují levnější, přímé a kvalitní dopravní spojení.
V podstatě není čemu se divit, když krajem objednávné osobní vlaky jsou vzhledem k množství zastávek velmi pomalé a návaznosti autobusů mizerné. Na druhou stranu autobusy České Budějovice – Kaplice, které jsou provozovány na komerční riziko dopravce, na rozdíl od vlaků většinou nemají v Českých Budějovicích přípoje do dalších směrů.
Zkusme teď trochu počtů: Jízdní doba spoje R Anton Bruckner z Českých Budějovic na kaplické nádraží je 27 minut, čas na přestup v případě zajíždění autobusů k nádraží je s velkou rezervou cca 3-4 minuty a čas jízdy autobusu do Kaplice činí maximálně 12 minut, to je celkem 43 minut. Naproti tomu Jiřím Doubkem, referentem JIKORD, zmíněné autobusy jedou z Českých Budějovic do Kaplice téměř 60 minut. Tedy jejich jízdní doba je o více než třetinu delší proti variantě s přestupem z vlaku na autobus. Ušetření 15 minut na jedné cestě může být i přes přestup pro nemalou část cestujících velmi zajímavé, má to ovšem jednu podmínku: potřebu celodenní systémové nabídky rychlých vlakových spojů s přestupy na autobus.
Jihočeský kraj a potažmo i JIKORD si na jednu stranu stěžuje na nedostatek prostředků na veřejnou dopravu (viz například web JIKORD, strana O společnosti), ale na druhou stranu nejsou schopni řešit souběh spojů tak, aby osobní vlaky na trati z Českých Budějovic do Kaplice byly výrazně urychleny díky nezastavování v zastávkách s minimálním obratem cestujících (nota bene v situaci, kdy tyto zastávky jsou poměrně dobře obsluhovány autobusy: zmiňme například Kamenný Újezd u Českých Budějovic zastávku, Holkov, Chlumec, ale vzhledem k řádově lepší obsluze budějovickou MHD i Včelnou), a není schopen či ochoten zavést systémové přípoje autobusů a vlaků v žst. Kaplice.
Snad JIKORD vyhoví požadavkům cestujících a od březnové změny nebudou cestujícím autobusy ujíždět před nosem. Zda ale dojde k systematizaci nabídky a zavedení pravidelných přípojů autobusů na vlaky v Kaplici nebo zda v budoucnu dojde ke zrušení zastavování u ministerstvem objednávaných vlaků v Kaplici a za daných podmínek i ke zrušení zastavování ve Velešíně městysi u ministerstvem objednávaného páru Sp 1932/1935, to je v tuto chvíli ve hvězdách, resp. rukou JIKORDu.
Zdroje: Českokrumlovský deník, jízdní řády tratě 196 a autobusových linek 330001 a 330101
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=477471.jpg&httpref=2484/196581
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=463304.jpg&httpref=2484/194561
Na Krumlov jezdí nyní 814, 810 už jen málo. Problém je tu především v poloze nádraží a nezachrání to ani návaznost na MHD a linkové autobusy.
Pokud nebude trať výrazně zrychlena, bude mít pro spojení ČB a ČK železnice vždy jen doplňkovou roli. Však taky vlaky se plní především po trase a cestujícími v jiných relacích (přestupních).
Takže zatímco na Kaplici je osobákovitý koncept škodlivý (pokud stavět, takjen výjimečně), zde by projíždění zastávek napáchalo víc škody než užitku. Snad jedině kdyby byl na trati hustší interval, dalo by se o rychlých spojích na střídačku s pomalými (tak jak umožní trať a aby to pojmulo co nejvíc cestujících...) uvažovat.
Bohužel poslední změna JŘ, kdy byly v ČB přesunuty z liché na sudou hodinu (a nebyl zaveden alespoň spoj z Budějc ve tři odpoledne), zřejmě už začíná působit a pokud nemám jen smůlu (rád bych), taky i tyhle vlaky začínají jezdit poloprázdné a nebýt turistů, bude i na této trati polomtrvo.
Dnešní (a ne nijak výjimečné) obsazení odpolední spojů z Budějc...
14. hodina:
Strakonice ... 130
Tábor ... 90
Borovany ... 80
Kaplice ... 60
Kájov ... 50
15. hodina:
železniční regionální doprava neexistuje
16. hodina:
Strakonice ... 120
Tábor ... 90
Borovany ... 60
Kaplice ... 35
Kájov ... 30
Kájovský vlaky byly ještě vloni celkem slušně obsazený. Bohužel vynechání nejobzasezěnšího spoje přineslo i na tomto rameni hořké ovoce.
Dalsi vec pak je vozovy park - svoji babicku do schodu v Becku proste nedostanu, ale i ta pitoma regina je pro ni lepsi, nez schody v autobusu (pokud se nebavime o zastavce "bez nastupiste", kterych je bohuzel porad dost). Takze pokud by bus tvorici pripoj byl s nizkopodlaznim nastupem (a pri prestupu nebranilo nejake schodiste), je to porad lepsi reseni, nez dalkovy bus s normalni vyskou podlahy.
* nahodny prestup je typicky u MHD, najdu si v jizdnim radu spojeni a jedu ... a v jedne zastavce vidim, ze za mym busem zastavuje jiny, diky kteremu mam lepsi spojeni do cile cesty... pokud mi to za to stoji, prestoupim, nebo pokracuju podle puvodniho planu treba po delsi trase.
Bezny prestup je to, co zname u CD - prijede rychlik, lidi vysednou a jdou k osobaku, ktery odjizdi 8 minut po rychliku... kdyz ma rychlik sekeru, osobak uz je fuc.
Garantovany prestup je to, co znam z nocnich busu v Plzni nebo nocnich tramvaji v Ostrave, kde na sebe jednotlive spoje cekaji a umoznuji oboustranny prestup; na zapade je to takto casto i na zeleznici, typicky s prestupem hrana/hrana v ramci jednoho peronu.
edit: koukam byl sem pomalej, EMD me predbeh ... ale uz to tu necham :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.