..: Kaplice: Co se dá dělat, návaznosti autobusů na vlaky budou :..

EC 101 Jože Plečnik, Rybník, foto: Railman Kaplice — … i tak by se dal shrnout postoj referentů organizátora dopravy v Jihočeském kraji, společnosti JIKORD, k zajistění návazností mezi vlaky a autobusy v železniční stanici Kaplice, která se nachází cca 3,5 kilometru od stejnojmenného jihočeského města na železniční trati České Budějovice – Horní Dvořiště – Linec. Jak informoval Českokrumlovský deník, v současnosti lidem, kteří přijedou ve směru Českých Budějovic vlakem, autobusy ujíždějí doslova před nosem. Vzhledem k tomu, že autobusy linky Český Krumlov – Kaplice nazajíždějí až k nádražní budově, ale stojí jen na cca 300 metrů vzdálené zastávce, čtyři minuty na přestup mezi vlakem R 201 Anton Bruckner přijíždějícím v 10.39 a návazným autobusem s odjezdem v 10.43 bohužel nestačí. Tím, že autobus nezajíždí k nádraží není zajištěno ani spojení z Českého Krumlova do Lince, byť by jeho zajištění prakticky nic nestálo.

Podobné nepřípoje panují i vlaků přijíždějících do Kaplice ve 14.45, kdy jsou na přestup taktéž čtyři minuty, a v 16.51, kdy „návazný“ autobus odjíždí ve shodný čas. O víkendu pak na Sp 1933 Donau Moldau s příjezdem do Kaplice v 12.37 „navazuje“ autobus s odjezdem v 12.31.

Českokrumlovský deník dále uvádí, že na nedobrou koordinaci krajem objednávaných spojů upozornil JIKORD jeden z cestujících z Kaplice. Za JIKORD se k tématu vyjádřoval Jiří Doubek, odborný referent, který uvedl, že s autobusovými dopravci již předjednali posuny autobusových spojů tak, aby tyto mohly proběhnout od 6. března tohoto roku. Českokrumlovský deník ale zároveň uvádí, že dle Doubka „zkvalitnění návaznosti autobusů na vlaky se konkrétně v Kaplici Nádraží pravděpodobně dožadují hlavně držitelé zaměstnaneckých průkazů Českých drah, kteří pro dopravu z Českých Budějovic do Kaplice využívají právě vlak s přestupem na autobus“. Mnoho lidí totiž mezi oběma městy cestuje autobusy, které podle Jiřího Doubka představují levnější, přímé a kvalitní dopravní spojení.

V podstatě není čemu se divit, když krajem objednávné osobní vlaky jsou vzhledem k množství zastávek velmi pomalé a návaznosti autobusů mizerné. Na druhou stranu autobusy České Budějovice – Kaplice, které jsou provozovány na komerční riziko dopravce, na rozdíl od vlaků většinou nemají v Českých Budějovicích přípoje do dalších směrů.

Zkusme teď trochu počtů: Jízdní doba spoje R Anton Bruckner z Českých Budějovic na kaplické nádraží je 27 minut, čas na přestup v případě zajíždění autobusů k nádraží je s velkou rezervou cca 3-4 minuty a čas jízdy autobusu do Kaplice činí maximálně 12 minut, to je celkem 43 minut. Naproti tomu Jiřím Doubkem, referentem JIKORD, zmíněné autobusy jedou z Českých Budějovic do Kaplice téměř 60 minut. Tedy jejich jízdní doba je o více než třetinu delší proti variantě s přestupem z vlaku na autobus. Ušetření 15 minut na jedné cestě může být i přes přestup pro nemalou část cestujících velmi zajímavé, má to ovšem jednu podmínku: potřebu celodenní systémové nabídky rychlých vlakových spojů s přestupy na autobus.

Jihočeský kraj a potažmo i JIKORD si na jednu stranu stěžuje na nedostatek prostředků na veřejnou dopravu (viz například web JIKORD, strana O společnosti), ale na druhou stranu nejsou schopni řešit souběh spojů tak, aby osobní vlaky na trati z Českých Budějovic do Kaplice byly výrazně urychleny díky nezastavování v zastávkách s minimálním obratem cestujících (nota bene v situaci, kdy tyto zastávky jsou poměrně dobře obsluhovány autobusy: zmiňme například Kamenný Újezd u Českých Budějovic zastávku, Holkov, Chlumec, ale vzhledem k řádově lepší obsluze budějovickou MHD i Včelnou), a není schopen či ochoten zavést systémové přípoje autobusů a vlaků v žst. Kaplice.

Snad JIKORD vyhoví požadavkům cestujících a od březnové změny nebudou cestujícím autobusy ujíždět před nosem. Zda ale dojde k systematizaci nabídky a zavedení pravidelných přípojů autobusů na vlaky v Kaplici nebo zda v budoucnu dojde ke zrušení zastavování u ministerstvem objednávaných vlaků v Kaplici a za daných podmínek i ke zrušení zastavování ve Velešíně městysi u ministerstvem objednávaného páru Sp 1932/1935, to je v tuto chvíli ve hvězdách, resp. rukou JIKORDu.

Zdroje: Českokrumlovský deník, jízdní řády tratě 196 a autobusových linek 330001 a 330101


Michal Bláha Poslat mail autorovi | 11.1.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
11.01.2011 (18:05)  
Ok, přesvědčili jste mě :-)
registrovaný uživatel EMD 
11.01.2011 (17:59)  
A vlak má podle mě velký potenciál ve spojení Křemže ČB za použití návazného busu a můžeme zrušit autobusy Kr - ČB, dále vesnice na trati - ČB, nevím, jestli nahrazovat bus ČK - vesnice-Křemže vlakem a busem ČKvlak - centrum - Větřní. Vzhledem k sklonově náročnějšímu charakteru tratě nejsou dle mého názoru 814 vhodná vozidla. Možná by byla vhodnější 814.2, ale na trhu existují i mnohem vhodnější vozidla úplně jiné koncepce ;-)
registrovaný uživatel EMD 
11.01.2011 (17:54)  
honzatvs: vlak ČB ČK podle mě nemá smysl, podívejte se na mapu ČK, ale s vrstevnicemi. A polohu AN. Vlak bude dobrej jako regionální spojnice, v tomto případě kategorie Os.
registrovaný uživatel Benpat 
11.01.2011 (17:53)  
honzatvs: To slovo skoro je výstižné. Sim má totiž pravdu, v Opavě je možný přestup hrana-hrana u vlaku ČD, autobusů TQM a MHD. Více na přiložených odkazech, první je celkový pohled na přestupní terminál a druhá fotka ukazuje přestup hrana-hrana i když tam momentálně nestojí vlak.

http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=477471.jpg&httpref=2484/196581
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=463304.jpg&httpref=2484/194561
11.01.2011 (17:51)  
honzatvs:
Na Krumlov jezdí nyní 814, 810 už jen málo. Problém je tu především v poloze nádraží a nezachrání to ani návaznost na MHD a linkové autobusy.
Pokud nebude trať výrazně zrychlena, bude mít pro spojení ČB a ČK železnice vždy jen doplňkovou roli. Však taky vlaky se plní především po trase a cestujícími v jiných relacích (přestupních).
Takže zatímco na Kaplici je osobákovitý koncept škodlivý (pokud stavět, takjen výjimečně), zde by projíždění zastávek napáchalo víc škody než užitku. Snad jedině kdyby byl na trati hustší interval, dalo by se o rychlých spojích na střídačku s pomalými (tak jak umožní trať a aby to pojmulo co nejvíc cestujících...) uvažovat.

Bohužel poslední změna JŘ, kdy byly v ČB přesunuty z liché na sudou hodinu (a nebyl zaveden alespoň spoj z Budějc ve tři odpoledne), zřejmě už začíná působit a pokud nemám jen smůlu (rád bych), taky i tyhle vlaky začínají jezdit poloprázdné a nebýt turistů, bude i na této trati polomtrvo.
11.01.2011 (17:44)  
Ještě k tomu, jak je stávající koncept VHD kolem krajské metropole oblíbený. A věřte mi, že ještě před 3 lety to bylo výrazně (někdy i několikanásobně) lepší.

Dnešní (a ne nijak výjimečné) obsazení odpolední spojů z Budějc...

14. hodina:
Strakonice ... 130
Tábor ... 90
Borovany ... 80
Kaplice ... 60
Kájov ... 50

15. hodina:
železniční regionální doprava neexistuje

16. hodina:
Strakonice ... 120
Tábor ... 90
Borovany ... 60
Kaplice ... 35
Kájov ... 30

Kájovský vlaky byly ještě vloni celkem slušně obsazený. Bohužel vynechání nejobzasezěnšího spoje přineslo i na tomto rameni hořké ovoce.
11.01.2011 (17:34)  
Jinak teď koukám, že vlak ČB- Č.Krumlov jede 47 min proti rychlému busu 35 min...a to stojí v totálních dírách...takže asi jen něco lepšího než šukafony, zredukovat zastávky a vlak je nejen plně konkurenceschopný, ale měl by být by být prioritním způsobem spojení VHD...
11.01.2011 (16:52)  
K těm přestupům: na tom je velký kus pravdy, nepodceňoval bych to. Ale hodně je to o zvyku, myslím, že třeba pražáci jsou na přestupy v MHD natolik zvyklí, že jim to vůbec nepřijde a to něco jako hrana-hrana není skoro nikde... Cestující lze postupně kvalitní nabídkou přeci jen vychovávat. Když je dostatečná frekvence spojů a je to proveditelné, tak je asi ideální střídat přímé a přestupní vlaky z různých směrů...
registrovaný uživatel Sim 
11.01.2011 (16:40)  
EMD > ... i kdyz je to pomerne vyjimecne, tak tusim v Opave - vychod je umoznen (u nekterych spoju) prestup hrana/hrana z vlaku na MHD a naopak ... ale to jen tak na okraj, jinak souhlas.
registrovaný uživatel Sim 
11.01.2011 (16:37)  
Flexaretista > ad prestupy (k ostatnimu se vyjadrovat nebudu) - vzdy zalezi na tom, jestli se jedna o prestupy nahodne, bezne nebo garantovane *) ... a s tim samosebou souvisi jejich (ne)oblibenost. Jestlize cloveku zarucite, ze opravdu bude o ctvrt hodiny driv doma/v praci (nebo proste v cili cesty), urcite bude ochodnejsi, nez kdyz mu to vychazi 60% sance uspory ctvrthodiny, ale zaroven 40% sance prodlouzeni cesty o dalsi 3/4 hodiny, pokud na sebe spoje v miste prestupu nepockaji.

Dalsi vec pak je vozovy park - svoji babicku do schodu v Becku proste nedostanu, ale i ta pitoma regina je pro ni lepsi, nez schody v autobusu (pokud se nebavime o zastavce "bez nastupiste", kterych je bohuzel porad dost). Takze pokud by bus tvorici pripoj byl s nizkopodlaznim nastupem (a pri prestupu nebranilo nejake schodiste), je to porad lepsi reseni, nez dalkovy bus s normalni vyskou podlahy.

* nahodny prestup je typicky u MHD, najdu si v jizdnim radu spojeni a jedu ... a v jedne zastavce vidim, ze za mym busem zastavuje jiny, diky kteremu mam lepsi spojeni do cile cesty... pokud mi to za to stoji, prestoupim, nebo pokracuju podle puvodniho planu treba po delsi trase.
Bezny prestup je to, co zname u CD - prijede rychlik, lidi vysednou a jdou k osobaku, ktery odjizdi 8 minut po rychliku... kdyz ma rychlik sekeru, osobak uz je fuc.
Garantovany prestup je to, co znam z nocnich busu v Plzni nebo nocnich tramvaji v Ostrave, kde na sebe jednotlive spoje cekaji a umoznuji oboustranny prestup; na zapade je to takto casto i na zeleznici, typicky s prestupem hrana/hrana v ramci jednoho peronu.

edit: koukam byl sem pomalej, EMD me predbeh ... ale uz to tu necham :-)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko